Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar gaat je privacy

Gekopieerd uit een bericht op de site van de Vereniging van Letterkundigen http://www.schrijversenvertalers.nl/ : Zelfstandige auteurs moeten inschrijven in Handelsregister Of ze willen of niet, vrijwel alle leden van de FreeLancers Associatie (FLA), de Vereniging van Letterkundigen en het Netwerk Scenarioschrijvers moeten zich uiterlijk 31 december 2009 inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daardoor komen de (werkelijke) namen, woonadressen, geboortedata, activiteiten, telefoonnummers, webadressen en e-mailadressen van alle leden van de VS&V in dit openbare register. Iedereen die 'in betekenende mate' zelfstandig ondernemingsactiviteiten ontplooit, moet inschrijven. Dat moet op grond van de vernieuwde, verruimde Handelsregisterwet die op 1 juli 2008 in werking is getreden. De vernieuwde wet geeft het begrip 'onderneming' een ruimere strekking dan voorheen. Wie niet wil dat zijn gegevens openbaar worden, heeft pech. Een beroep op het recht op privacy heeft geen zin. Eenmaal in het Handelsregister opgenomen, betaalt iedere geregistreerde een jaarlijks bedrag aan de Kamer van Koophandel als bijdrage in de kosten. --------- Het gehele artikel staat hier: http://www.vvl.nu/upload/Zelfstandige%20auteurs%2…

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterker nog: het enige zinnige wat ik uit het verhaal haal, is dat vrije beroepen niet bestaan en dat, zodra je kaas op de boterham verdient, je verplicht bent om je in te schrijven. Maar dat wisten we al. De boodschap had met één, misschien nog samengestelde, zin overgebracht kunnen worden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De boodschap had met één, misschien nog samengestelde, zin overgebracht kunnen worden.
Mijn zin, enkelvoudig: I like my boekhouder.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik snap er niet zo veel meer van. moeten wij ons nu nog steeds voor december 2009 in laten schrijven bij de KVK? Overigens neem ik dan een boekhouder in de arm, want ik ben niet goed in belastingzaken.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een toeval! Of niet... in elk geval kreeg ik vanmiddag een brief van de Kamer van Koophandel met het verzoek me in te schrijven. Ik sta bij de belastingdienst geregistreerd als freelance journalist. Ik vind het geen probleem eerlijk gezegd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me in jouw geval helemaal niet nodig , Rietje, die boekhouder. Gewoon je inkomsten op een rijtje zetten. Wat je hebt gekregen van je uitgever. En je kosten ervanaf trekken. reiskosten, computer, kosten voor je website dat soort dingen. En dat geef je op als 'overige onkomsten'. Een kind kan de was doen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig ben ik in de gezegende omstandigheden dat ik geen belasting betaal. Toch weet ik uit eerdere ervaringen dat een boekhouder zichzelf kan terugverdienen. Bel er is een op en vraag hem wat het kost om je aangifte te doen en wat hij verwacht eruit te kunnen slepen. Het scheelt een enorme hoop ergernis om het uit handen te geven en niet iedereen is even handig. Er zijn zoveel aftrekposten die hij weet en de gemiddelde Nederlander niet. Vraag dus altijd ook even wat jij kan doen om zijn werk winstgevender te maken. Wie weet kun je kledingbonnen verzamelen ofzo. Je moet er immers netjes uitzien op je boek presentatie? Of de kapper, ik noem maar wat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat ik er van begrepen heb is dat je inderdaad van de KVK zelf bericht krijgt als je je in moet schrijven. als je bij de belastingdienst staat ingeschreven als WUO krijg je dat vanzelf wel een keer binnen. Als auteur heb je toch helemaal niet zo'n ingewikkelde boekhouding? Je krijgt je royalties en je hebt je kosten. Wat voor kosten maak je als auteur nu helemaal? wat papier, postzegels, misschien om de paar jaar een nieuwe pc... reisjes voor research zijn er ook al afgevallen. En helaas, Rapid, dat soort kosten, kleding e.d. mag je dus niet af trekken en in sommige gevallen maar gedeeltelijk. Ik vind het wel lekker om WUO te zijn. Zolang ik terug krijg van de belastingdienst zeker weten van wel. En de kosten van de kvk mag je weer aftrekken van je winst.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zjors: een goede vriendin van mij is accountant dus zij helpt mij volgend jaar denk ik. Enne natuurlijk houd ik zelf mijn inkomsten en uitgaven bij. Maar ik vraag me soms af wat handiger is. Ik heb namelijk nog een bijbaantje, ik studeer en krijg dus studiefinanciering en dan daarnaast mijn boeken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en net vandaag valt de brief van de KvK binnen of ik me toch aub in wil schrijven. Kosten vanaf 44 euri per jaar.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg vandaag per mail het volgende bericht van de Vereniging van Schrijvers en Vertalers ( de moeite waard om lid van te worden!): Inschrijving Kamer van Koophandel voor schrijvers en vertalers Het Handelsregister wordt de basisregistratie van alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland. Per 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. De Kamer van Koophandel voert deze wet in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uit. Diverse ondernemingen en rechtspersonen die niet verplicht waren om zich in te schrijven, moeten zich nu wel registreren. Deze maand heeft de Kamer van Koophandel in verschillende regio’s schrijvers aangeschreven. - Schrijvers worden aangeschreven op basis van gegevens van de Belastingdienst. Degenen die hoofdzakelijk van hun schrijfwerk leven worden door de Kamer van Koophandel als ondernemer beschouwd. Een ondernemer werkt doorgaans 15 uur per week of meer in de onderneming, of heeft een jaaromzet van € 10.000 of meer. De beslissing of u een ondernemer bent ligt bij de Kamer van Koophandel. - Bij de inschrijving van een natuurlijk persoon die een onderneming heeft worden de volgende gegevens in het handelsregister opgenomen: burgerservicenummer, naam, adres, geboortedatum, datum van overlijden, handtekening en geslachtsaanduiding. Telefoonnummers, webadressen, e-mailadressen worden wel op het inschrijvingsformulier gevraagd, maar hoeven volgens de letter van de wet niet opgegeven te worden. - Wie ingeschreven wordt in het handelsregister krijgt een KvK-nummer. Ook dit nummer wordt in het handelsregister ingeschreven. Het nummer moet door de ondernemer vermeld worden op brieven, orders, facturen, offertes en ‘andere aankondigingen’. - Het handelsregister is een openbaar register. Maar voor natuurlijke personen die ingeschreven zijn, geldt dat het burgerservicenummer niet openbaar is en alleen door bestuursorganen (waaronder de fiscus en de Nederlandse Mededingingsautoriteit) ingezien kan worden. Adresgegevens kunnen op verzoek worden afgeschermd tegen inzage door anderen dan bestuursorganen. U bent dus niet publiekelijk herleidbaar tot een adres en u blijft gevrijwaard van reclamedrukwerk. De verplichte inschrijving in het handelsregister heeft de aandacht van de VSenV. De VSenV is benieuwd of schrijvers door de Kamer van Koophandel worden aangeschreven die volgens genoemde criteria géén onderneming zijn, en of u problemen ondervindt bij het afschermen van uw gegevens. Ook horen wij graag of voor de aanvraag van een VAR-verklaring een inschrijving in het handelsregister vereist is. Wat er op dit moment over gezegd kan worden is dat de inschrijving pas per 31 december 2009 verplicht is. Er is dus geen haast bij de inschrijving. Houdt u ons vooral op de hoogte zodat de vereniging zo adequaat mogelijk kan handelen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Zjors! Waarom die handtekening, denk ik. De rest lijkt me logisch bij een inschrijving.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op Fok loopt een topic hierover. De conclusie was dat je 40 piek armer wordt per jaar en er helemaal niks voor terugkrijgt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank, Zjors! Dat je je adresgegevens kunt afschermen, is wel heel prettig om te weten. De 15 uren die hier genoemd worden zijn er wel veel minder dan in een eerder bericht, waarin geloof ik sprake was van 26. Je wordt dan veel eerder als ondernemer aangemerkt en ik neem aan dat dit aantal uren dan ook voldoende is om van de voordelen van het ondernemerschap te profiteren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij hebben al jaren een inschrijving voor de freelance bezigheden van mijn man. We hebben een pas van de macro, die inmiddels net zo duur is als de gemiddelde super, een van een horecagroothandel met verpakkingen die voor ons veel te groot zijn en we krijgen post voor kantoorartikelen die je sneller en goedkoper even oppikt bij de hema of de action. Ja, je kan gegevens over andere bedrijven opvragen, maar daarvoor moet je weer apart betalen :confused: . Het idee is dat de KvK zich als spreekbuis inzet voor het klimaat voor ondernemers in de regio, en daar merk je als kleintje weinig van, en dat je er terecht kan met al je vragen. En dat laatste valt vaak ook een tikje tegen. Maar dat je je gegevens kan laten afschermen is goed nieuws. Ik vraag me alleen nog even af of daar weer kosten aan vast zitten.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Het hogere aantal uren heb je nodig om te voldoen aan de ureneis van de belastingdienst, pas als je aan die ureneis voldoet heb je recht op ondernemersaftrek).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee is dat de KvK zich als spreekbuis inzet voor het klimaat voor ondernemers in de regio, en daar merk je als kleintje weinig van, en dat je er terecht kan met al je vragen.
Het idee is afkomstig van de overheid, heb ik begrepen, Ceridwen, en niet van de KvK. En je kunt er wel terecht met vragen over allerlei zaken omtrent ondernemen, maar dat is niet gratis.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe lang schrijft een schrijver dan? Telt nadenken tijdens het boodschappen doen ook als werkuren? Of lezingen geven?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik zeg het niet duidelijk. Ik heb ooit eens stage gelopen bij de kamer van koophandel, en dat gaven zij zelf toen aan als hun voornaamste werkdoel, het vertegenwoordigen van de ondernemer in de regio. Bijvoorbeeld bij de planning van bedrijventerreinen, openbaar vervoer, ontsluiting van woonwijken, geplande parkeerverboden in winkelgebieden. Daar merk je als kleine ondernemer gewoon heel weinig van, omdat je van die voorzieningen meestal geen gebruik kan maken.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh jammer, Ceridwen. Ik begrijp dus dat om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek e.d. ik aan die 15 uur niet genoeg heb. 26 uur is wel erg veel om aan te tonen. :(

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MichaM: Je moet het misschien zo zien: stel je schrijft een boek in een jaar (hoe lang je erover denkt en hoe lang je eraan schrijft, doet er niet zo toe); er worden er 1200 van verkocht à 15 euro per stuk. Daarvan ontvang je 10% royalty's; dat is op jaarbasis 1.800 euro. Dat is een uurloon van 0,96 cent. Daarvan zegt de Belastingdienst: Da's niet genoeg. Je zou op zijn minst die 1.800 euro in twee maand moeten verdienen (*). Twee maand = 288 uur. Geen hoeveel-was-het-ook-weer? En dan wilt u ook nog kosten opvoeren? Wat houdt u dan aan loon over? U kunt niet als ondernemer aangemerkt worden. Zoiets. (*) Of in drie of vier, maar niet in een heel jaar.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors zegt dat de VvSV zegt dat de KvK dat beoordeelt? Ik denk dat iedereen het moet uitzoeken via de KvK in zijn regio, of zijn boekhouder.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ahh. En dan hoef je ook niet lid te worden van de KvK, of staat dat er weer los van?
Volgens mij is dat een misdaad. Lid worden van een criminele organisatie. :unibrow:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de kvk gebeld. Die 10.000 euro doet er niet direct toe. Volgens de medewerker gaat het er om hoeveel opdrachtgevers je hebt. Boven de 3 moet je je inschrijven. En wanneer je als ondernemer ingeschreven staat bij de belastingdienst ook. Medewerker dacht zelfs dat inschrijving problemen kon opleveren. Iets met als ondernemer bij de kvk geregistreerd staan en de VAR verklaring. Helemaal begreep ik het niet en om meer verwarring te voorkomen zal ik me daar maar niet over uitlaten. Mij werd aangeraden inschrijvingsbrief niet in te vullen, maar terug te sturen met een kort briefje erbij. En als ik een bestseller geschreven had moest ik maar weer contact opnemen. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is WUO? en wat is VAR? Ik zie het al... ik zit in de WAZ en dat beetje wat ik zal doen is te laag voor de 10.000 euries, voor de 15 uur per week. Zowel inkomsten als aantal uren zie ik maar als hobby! denk dat zij dat ook zo zullen zien in mijn geval. t is erg complex allemaal!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
WUO staat voor Winst uit Onderneming en VAR is een Verklaring Arbeidsrelatie. Een VAR moet worden aangevraagd door iedere ZZP'er (zelfstandige zonder personeel) wil hij voorkomen dat zijn opdrachtgever eventueel wordt aangeslagen voor een fictief arbeidscontract en dus loonheffing en premies volksverzekering moet afdragen. Dit is destijds ingesteld om te voorkomen dat iedereen ineens zelfstandig is, ook al werkt hij bijv. voor 1 opdrachtgever. Om aan de bepalingen voor het verkrijgen van een VAR te voldoen moet je o.a. tenminste 7 (en in sommige gevallen 3) opdrachtgevers hebben. Echter er zijn nog veel meer bepalingen die ik hier niet zal opsommen om de simpele reden dat jullie niets met een VAR van doen hebben (zuivere auteurs). In een ander topic, over inschrijven KvK, plaatste ik vandaag al een heel stukje. Hierin schreef ik o.a. wat de definities/criteria zijn van een ondernemer en een beroepsbeoefenaar. Een auteur is geen ondernemer noch een beroepsbeoefenaar en hoeft ook niet in de KvK ingeschreven te staan, zelfs niet als je een beststeller hebt geschreven. De inkomsten worden aangegeven als Inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit kan veranderen als bijv. andere activiteiten worden opgepikt zoals uitgeven in eigen beheer (uitgevertje zijn). In dat geval ben je wel een ondernemer. Voor wat betreft alle faciliteiten. Er is: startersaftrek (inderdaad 3 keer in 5 jaar) zelfstandigenaftrek (gestaffeld) MKB-winstvrijstelling (iets meer dan 10% dit jaar) Om aan zelfstandigeaftrek toe te komen moet minsten 1225 uur per jaar in eigen onderneming zijn gestoken. En verdiensten van drie jaar middelen kan altijd en is bijv. aan te raden als je jaar 1 in de hoogste schijf van het belastingtarief zat en jaar 2 en 3 in de laagste.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een auteur is geen ondernemer noch een beroepsbeoefenaar en hoeft ook niet in de KvK ingeschreven te staan, zelfs niet als je een beststeller hebt geschreven.
Dankjewel! Scheelt een hoop gedoe.