Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe schrijf je over een serie van bewegingen die iemand maakt?

Hoi iedereen, Ik moet in mijn verhaal stukken schrijven waarin het karakter snel achter elkaar een serie van bewegingen uitvoert. Hoe moet ik dit schrijven zodat het levendig is voor de lezer? En is het logisch om te volgen? Bijvoorbeeld: Ze spreid haar armen horizontaal, balt haar vuisten en klapt haar armen naar binnen naar haar borst waar ze met haar armen een X vormt over haar borst waarna ze haar armen in een snelle beweging weer horizontaal spreid en haar vuisten opent. Het horizontaal had eigenlijk moeten worden vervangen door z'n positie: |_0_| maar ik weet al helemaal niet hoe je dit zou moeten beschrijven. Dank voor jullie hulp!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel woorden je eraan besteedt wordt voornamelijk bepaald door hoe belangrijk de actie is. Is het werkelijk nodig dat je de lezer precies elke beweging omschrijft? Want beschrijvingen hebben de neiging om een scène stil te zetten (ook al is het een bewegende actie die je omschrijft). In de meeste gevallen, is het niet nodig om de lezer zo voor te schotelen hoe ze het precies doet: als de intentie erachter duidelijk is, maakt de lezer zich er zelf wel een voorstelling van. Je kunt bijvoorbeeld meer Waarom is de exacte beweging zo belangrijk in jouw scène?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje! Voor de magie die ze gebruikt heeft ze dit soort bewegingen nodig. Het is een erg fysieke magie zeg maar haha. Elk type magie kent zijn eigen beweging.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, wat je kunt doen, is meer het gevoel erbij weergeven. Dat kleurt beschrijvingen een beetje, zodat het niet gewoon een opsomming wordt. Bedenk wat de gedachte is achter de beweging (misschien kun je dat zelfs een beetje op de soort magie afstemmen die ze gebruikt?) Daarnaast hoef je dingen als 'horizontaal', 'voor haar borst' en die 'X' vaak niet eens te specificeren. Door dat soort vrij droge toevoegingen worden beschrijvingen meestal wat stroef. Bovendien zijn ze, met een beetje vaardigheid in de rest van je omschrijving, niet eens nodig. Bijvoorbeeld: Ze ademde diep in en spreidde haar armen. Een moment stond ze doodstil. Toen ze haar armen weer boog, sloeg ze haar polsen tegen elkaar en liet de lucht uit haar longen ontsnappen. Tussen haar twee gebalde vuisten door keek ze haar tegenstander recht aan. Nou weet ik niet of ze een tegenstander heeft, maar het is maar een voorbeeld ;) Zoek ook synoniemen. Zoek woorden die niet alleen een beweging uitdrukken, maar niets meer. Zo kun je 'slaan' gebruiken als je wilt zeggen 'in een snelle beweging spreiden'. Zo vermijd je een overdaad aan bijvoegelijke naamwoorden (een ander probleem dat altijd op de loer ligt bij omschrijvingen). Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt eens kijken in de bibliotheek bij lesmethodes voor gym-, atletiek- of danslessen. Daar staan bewegingen in beschreven; kun je de kunst een beetje afkijken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is in jouw wereld belangrijk dat de magie werkt, en dat daarvoor bepaalde handelingen nodig zijn, maar is het nodig dat de lezer die handelingen ook kent? Waarschijnlijk niet. En als je het toch helemaal wilt beschrijven, dan kun je ook beschrijven wat het doel van de handelingen is, want anders is de reeks handelingen betekenisloos. "Ze spreid haar armen uit als om de wereld te omvatten. Ze vind haar balans zodat de magie haar kan vinden, een antenne is ze geworden voor de vrije magie die om haar zweeft. Dan balt ze haar vuisten, zodat de de magie in haar spieren voelt vloeien, een donker gekronkel net onder haar huid. Als de magie haar heeft opgeladen kruist ze haar armen over haar borst. De magie mengt zich met de energie uit haar hart, de zonnevlecht, haar borstchakra. Als de verbinding tussen magie en energie optimaal is, heft ze haar handen op, haar armen in een rechte hoek. Ze is klaar om de magische energie af te vuren." Zoiets?