Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgever gezocht non-fictie informatief èn literaire fictie

Ik heb inmiddels een paar manuscripten liggen, waarvan één non-fictie informatief is, over een denkstijl, een soort essay en één paar literaire fictie met waargebeurde elementen. Ik zou ze het liefste onderbrengen bij één uitgever. Ik heb het boek van Louis Stiller en Maaike Molhuizen, Handboek voor schrijvers. Maar voor ik verder zoek wil ik met jullie van gedachten wisselen. Is het zinvol om te hopen op één uitgever voor drie boeken? Of moet ik beter per boek kijken en niet zoeken naar een uitgever die mogelijk alle drie wil uitgeven? Als eerste wil ik het non-fictie boek uitgeven. Het is nagenoeg af, heeft alleen redactie nodig omdat mijn zinnen leiden door mijn Franstalige achtergrond. Daarvoor zoek ik ook nog iemand.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst zien of een uitgeverij je überhaupt interessant vindt om samen met je in zee te gaan. Ik leg gewoon even een vinger op een zere wonde. Het is niet iedereen gegeven, een boek op de reguliere markt brengen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat begrijp ik Thomach, ik ga ervan uit dat er belangstelling kan zijn omdat al één uitgever over het boek vergaderd heeft. Ik heb het toen niet aan een ander aangeboden, omdat ik dacht dat het niets betekent. Later begreep ik dat dit een teken is dat een boek interessant wordt gevonden. Ik ga ervan uit dat het non-fictie boek interessant is en mijn andere boeken ook, voor bepaalde doelgroepen. Maar ze zijn wel interessant voor verschillende doelgroepen. Hmm. Het hier opschrijven maakt een en ander voor mijzelf duidelijker.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me reuze lastig om een uitgeverij te vinden die al die doelgroepen bedient. Persoonlijk zou ik me concentreren op het eerste boek en dan daarvandaan polsen of er ook interesse is in de anderen. Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je zo graag 1 uitgever?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Odile! Ik zou voor verschillende uitgevers gaan: een voor je populair wetenschappelijke essay en één of twee andere uitgeverijen voor je fictie. Het komt zelden voor dat uitgevers van (populair) wetenschappelijk werk ook fictie uitgeven. Heb je er al aan gedacht een uurtje of wat in de bibliotheek door te brengen om te bekijken welk soort boeken door bepaalde uitgevers worden uitgegeven? Dat kan zeer waardevol zijn m.b.t. je eventuele keuze. De redacteur voor je essay heb je nu in ieder geval gevonden! ;) Cornélie

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het komt zelden voor dat uitgevers van (populair) wetenschappelijk werk ook fictie uitgeven.
Dat is waar, maar het hangt ook af van het onderwerp en de manier waarop het verhaal / de tekst geschreven is. Ook zie ik uitgeverijen met een gevarieerd aanbod.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ceridwen, dit argument heb ik ook in mijn hoofd, dat het lastig is om een uitgever te vinden. Aan de andere kant is het ook lastig om voor meerdere uitgevers te werken in de praktijk? Vraagteken want ik weet het niet uit eigen ervaring. Het lijkt mij handig om een aanspreekpunt te hebben... @ Cornélie, ik ben blij dat ik de redacteur gevonden heb! Goede tip om in een bibliotheek te gaan kijken welke soort boeken door welke uitgever wordt uitgegeven. Echter waar ik woon is een wel heel kleine bibliotheek met voornamelijk streekromans, en dat is mijn genre niet. Dit betekent dat ik naar Amsterdam moet gaan. En vanuit hier is dit een onderneming. Ik had het op mijn lijstje staan voor de kerstvakantie maar de kinderen kwamen er tussen fietsen. Twee reacties zeggen dat ik voor verschillende uitgevers moet gaan. Een zegt, zorg eerst maar dat er interesse is. Een zegt uitgeverij met gevarieerd aanbod. Hmmm... Ik krijg het steeds duidelijker in mijn hoofd.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Odile,je hebt al een hele prestatie geleverd,dat is opzich al goed. Nu komt de maar... Loop je niet te hard van stapel? Heb je bijvoorbeeld al proeflezers gehad of iets opgestuurd naar een manuscript beoodelingsbureau? Als ik in jou plaats was zal ik eerst beginnen met 1 boek op te sturen. Het m.script waar je het gevoel hebt dat het voor jou doen af is, publiceerbaar. Als een schaap over de dam is volgen er meer! Een gepubliceerd boek zal voor de anderen een drempel weg nemen bij uitgevers,denk ik.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm... Ik heb dat non-fictie boek al wel eens laten lezen vanwege het onderwerp. Het is namelijk een hulpboek en het hielp. De andere twee boeken zijn veel persoonlijker en fictief, maar kunnen ook bepaalde groepen aanspreken. Ik vind helemaal niet dat ik te hard van stapel loop. Ik denk dat het goed is zorgvuldig uit te zoeken waar een boek uit te brengen en om daar de tijd voor te nemen. Immers als het boek kwaliteit heeft dan is het zaak een passende uitgever te vinden. Door er hier over te schrijven krijg ik mijn gedachten hierover duidelijker. Omdat de andere boeken geheel anders zijn geschreven denk ik dat het gepubliceerde boek maar beperkt uitmaakt... Ik had dit jaar vier kleine publicaties (korte verhalen). Helpt dat volgens jou? Ik weet het niet... Voor een non-fictie boek zijn resultaten voor korte verhalen mogelijk weinig relevant, en andersom.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Odile, Als jij verhalen hebt gepubiceerd in tijdschriften die verbonden,of in de aandacht zijn bij uitgevers helpt dat. Ook bij non-fictie zullen ze blij zijn als blijkt dat je goed kan verwoorden, wat dan ook. Als jij er zeker van bent dat je kwaliteit hebt is de stap naar een uitgever de laatste en hoop ik dat je eentje vindt. Ik denk dat je wel weet wat, wie iets uitgeeft? Ook non-fictie heeft een duidelijk fonds. Je hebt inderdaad veel uitgevers die het combineren, bijvoorbeeld, Atlas, bezige bij, podium. Al je boeken bij 1 uitgever onderbrengen lijkt mij moeilijk vanwege dat fonds en als de uitgever niet tevreden is met 10 bladzijdes uit 1 boek zal hij de anderen niet meer lezen. Je klingt heel zeker van je zaak. Ik hoop niet dat dit je valkuil wordt?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, ik was niet van plan alledrie tegelijkertijd aan te bieden, bovendien hebben ze hopelijk verschillende redacteuren voor verschillende genres die de manuscripten doorspitten. Ik wil alleen anticiperen op de mogelijkheid... Lijkt mij een rare situatie om een boek bij de concurrent uit te geven... Dank je wel voor het meedenken.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst proficiat met de interesse die er is. Als ide interesse uitgroeit, zou ik tzt de interesse in mijn andere manuscripten peilen, voordat ik een tweede uitgever ging zoeken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb heel lang gezocht naar geschikte uitgevers in allerlei varianten. Niet gevonden wat ik hoopte. Ik zoek een uitgever die geïnteresseerd is in boeken die over metaaldetectoren en gevonden schatten gaan.