Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerst POD, dan reguliere uitgever voor hetzelfde boek, kan dat?

Stel, je hebt een manuscript, dat je graag snel in boekvorm in handen wil hebben, maar je wil ook graag weten of het goed genoeg zou zijn voor reguliere uitgave. Wordt een manuscript geaccepteerd als het al in POD is uitgegeven?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien moet je de voorwaarden van die p.o.d. eerst goed bestuderen. Het kan zijn dat een reguliere uitgeverij niet eens een bij dat bedrijf gepubliceerd boek mag uitbrengen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ligt er denk ik aan... Als het boek bijvoorbeeld goed verkoopt, dan kan een POD-uitgave geaccepteerd worden. Je kunt ook proberen om het manuscript aan te bieden bij een reguliere uitgeverij zonder te vermelden dat hij al via een POD-uitgeverij is uitgegeven. Als je groen licht krijgt, kun je dat alsnog vermelden en dan kun je samen met de uitgever kijken hoe jij je boek bij de POD-uitgeverij stop kunt zetten. Dat heet afkopen volgens mij.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het zo nu en dan ook prettig om een boek in handen te hebben. Je leest je eigen tekst dan toch anders, en het is heel leerzaam om te zien hoe tekst van een scherm of een A4 overkomt in boekvorm. En als je iets voor de kinderen schrijft is het natuurlijk helemaal leuk als je ze voorleest uit een boek en niet vanaf een blaadje. Dan liet ik een of enkele exemplaren drukken bij Lulu en publiceerde ze verder niet zodat ze ook online niet te vinden waren. Een van de bezwaren tegen het uitgeven van een boek dat al een pod geweest is, is dat een deel van de markt (meestal die direct om de schrijver heen staat) al voorzien is. Tegenwoordig zijn er behalve lulu nog veel meer printdrukkerijen die zo werken, zoals pumbo. Als je maar zorgt dat je zo vrij blijft als een vogeltje in de lucht en geen contract tekent, want daarmee beperk je jezelf heel erg. Het kan dan nog steeds, maar dan heb je wel te maken met zaken als afkopen van diverse rechten. Dat is voor een reguliere uitgever toch weer een drempel. Stuur echter niet je gedrukte boek naar de reguliere uitgever, dat werkt niet. Tegenwoordig doe ik het eigenlijk niet meer, dus ik kan je niet vertellen wie de beste/goedkoopste drukker is.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor je reacties! Conclusie: Het kan dus wel, maar je moet bij de POD goed opletten of je niet de rechten opgeeft. En het is verstandig (maar lijkt mij niet helemaal eerlijk) om niet te vermelden dat je het manuscript al via POD hebt 'uitgegeven' (want in mijn hypothetische geval zou het om 1 of 2 exemplaren gaan, o.i.d.) En nee, tuurlijk zou ik niet een gedrukt boek opsturen, dan staan uitgevers meteen op hun achterste benen! Waarom zouden ze je dan nog uitgeven?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh je wilt gewoon een exemplaar voor jezelf drukken? Tuurlijk kan dat, is ook wel wat anders dan pod uitgeven toch? Gewoon laten drukken zonder verder te publiceren, niks aan de hand.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo niet helemaal eerlijk? Als je alleen een exemplaar voor jou en je moeder laat drukken, dan is dat echt niet hetzelfde als uitgeven. Je hoeft ook niet te zeggen hoeveel keer je het uitgeprint hebt en hoeveel proeflezers je helpen. Anders wordt het als je er 100 laat drukken en aan al je vrienden geeft, dat zou ik wel even zeggen (goede PR, trouwens, ook).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welnee. Van die honderd boeken ligt een uitgever ook niet wakker, hoor. Als het een goed manuscript is, maakt het hem helemaal niet uit hoeveel je er zelf al van hebt verkocht. Sterker nog: als je duizelingwekkende verkoop (dus geen weggeef) cijfers kunt laten zien, stimuleert dat misschien juist.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, Eyckie, het gebeurt regelmatig dat uitgevers een POD-uitgave opnieuw uitgeven. In Nederland is Sonja Bakker daarvan het grote voorbeeld. Ook hier op SOL heb ik van twee auteurs gelezen die hetzelfde overkwam.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Het is totaal niet actueel, maar dit zijn zo van die dingen waar ik over ga nadenken als ik heb lopen dagdromen. Zo van: Stel nou dat ik, ooit... Ach, eerst nog even een stuk of 80.000 woorden aan elkaar rijgen tot een zinnig verhaal. 't Is dat ik het zo leuk vind, maar toch: Twee woorden, negen letters: DUURT LANG! En als ik moet wachten op een reguliere uitgever natuurlijk helemaal, vandaar mijn vraag.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sonja Bakker is geen goed voorbeeld, zij heeft altijd alles zelf gedaan. Slimme meid. Roos Boum / Valse Salie is wel een goed voorbeeld.