Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Modus van het schrijven

Ik zit met een terugkomend probleem en ik vraag me af hoe jullie dit aanpakken en of jullie wellicht tips hebben voor mijn situatie. Met het schrijven van een eerste versie van een verhaal heb ik 3 standen tot mijn beschikking: snel, gemiddeld en langzaam. Laat ik allereerst deze standen even toelichten. Snel(800-1000 woorden per uur) Ik typ een eind weg terwijl deels de ideeen tot me komen en deels ik de al uitgestippelde koers in mijn hoofd volg. Het voordeel van deze stand is dat ik op deze manier behoorlijk snel iets op papier heb, het nadeel is dat het ook van redelijk slordige kwaliteit is. Vooral hoe verder ik kom, hoe erger ik de neiging heb het af te raffelen en bijv. beschrijvingen over ga slaan en elke dialoog eentonig bekleed met "zei X" zonder verdere versiering die je normaal hebt. Het grootste nadeel voor mij van deze stand en dat ook voor de "gemiddelde" stand geldt, is nog wel dat naarmate de afraffeling intreedt, ook het plezier voor mij afneemt. Zoiets dergelijks had ik vroeger ook met het leren van tentamens, de eerste hoofdstukken leer ik uit het hoofd en zodra me dat te veel moeite koste en ik een paar begrippen oversloeg was ik na de kortste keren door de bladzijdes heen aan het bladeren tot het punt kwam dat ik er helemaal zat van wordt en het boek weglegde. Gemiddeld(400 -500 w/pu) Vaak is dit een uitwas van de "langzame" stand waarbij ik het gevoel had dat het te langzaam ging en dus ging ik maar hierna over. Logischerwijs offer ik wat van de kwaliteit van de "langzame" op in ruil voor wat snelheid. De tussenoptie, maar ook dit is vatbaar voor afraffelen als ik niet goed oplet, hoewel minder vatbaar dan bij de "snelle" stand. Langzaam(100 - 200 w/pu) Hierbij kijk ik behoorlijk secuur naar elke zin en duurt het dan ook even voordat ik er één onveranderd kan laten staan om door te gaan naar de volgende. Het schrijven naar het beste van mijn kunnen is wel het leukst, maar misschien dus wel helemaal niet geschikt voor een eerste versie. Mijn eigen analyse is dat ik niet goed door kan schrijven als hetgeen ervoor niet qua schrijfstijl voldoet aan mijn eisen. Dan gaat het knagen en zakt mijn niveau omdat ik dan denk dat ik de rest dan ook niet zo secuur hoef te behandelen. Het is namelijk zo dat ik zelfs bij de "langzame" stand na mijn eerste hoofdstuk geschreven te hebben, ik er in de tweede achterkom dat er nog een aantal verbeterpunten zitten in de eerste. En dat betekent of teruggaan, verbeteren en zo het hoge niveau langzaam doorzetten, of bijna automatisch tenzij ik er tegen vecht, mijn niveau laten zakken. Ik hoop dat ik het probleem een beetje heb kunnen verwoorden. Alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat outlinen zou ik eigenlijk ook moeten doen. En dat doe ik min of meer ook, maar dan in afgeraffelde scènes, waarna ik heel veel herschrijfwerk heb. Ik vind het prettig om de hele verhaallijn vast te hebben staan voor ik me op de details van de scènes stort.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is juist: hoe sneller/zelfverzekerder ik typ, hoe beter het is. Als ik ga zitten miepen en schaven tijdens het schrijven en lang over zinnen doe en bij ieder woord neuzel of er geen synoniem voor is, wordt het meestal slecht.