Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedachte langzaam door laten dringen

Hoi! Vandaag probeerde ik een stukje te schrijven waarin een gedachte langzaam tot de hp doordringt. Het werd echter ofwel langdradig en gekunsteld, ofwel te kort. Vandaar mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie dat? De gedachtegang uitgebreid beschrijven? De acties tussendoor benoemen ('Hij ging recht overeind zitten')? Korte of juist lange zinnen? Veel nieuwe regels? Afijn; hoe proberen zorgen jullie dat de lezer als het ware mee wordt genomen in de langzame opkomst van de gedachten van de hp? Groetjes, Scarlett

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In een langzame opkomst van gedachten? Een gedachte komt zomaar op, toch? Als je een stukje plaatst, word je bedoeling duidelijker. Wil je iets bedenken hoe je iemand een hak kan zetten?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef altijd aanwijzingen in het verhaal en dan laat ik het gewoon bij de HP te binnen schieten als een soort "o my god" effect :P meer niet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien bedoel je een reeks van gedachten, een aaneenschakeling, waardoor iemand langzaam tot een inzicht komt, een oplossing van een vraagstuk, een visie? Dan moet je zo'n gedachtegang 'bouwen', steentje na steentje, gedachte na gedachte. Een goed idee om iets op Proeflezen te zetten; dan kunnen we zien wat je precies bedoelt - en of je werkwijze daaraan beantwoordt.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo scartett, Ja, dat is niet envoudig. Ik zal even met je meedenken. Het gaat hier om dat de lezer geprikkeld word vooraf de gedachtengang van de hp te raden. Dan kun je met kleine suggesties dingen veraden. Bijvoorbeeld in wat er om de hp heen gebeurd, wat de hp en de lezer aan het denken moet zetten. De lezer moet uiteindelijk toch verrast worden door de gedachtegang van de hp. Hij moet misschien denken,kom op hp, waarom kom je daar maar steeds niet achter en het is zo belangrijk voor je! Zo bouw je ook spanning op.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het eens geprobeerd in een alinea-lange interne monoloog, en ik was zelf eerlijk gezegd zeer tevreden over het resultaat. Ik heb mijn hoofdpersoon gewoon 's avonds slapeloos op bed laten zitten en de verschillende gebeurtenissen en gedachten uit vorige scènes stuk voor stuk aan elkaar laten knopen. Maar inderdaad, zet het eens op proeflezen, dan kunnen we misschien meer over jouw specifieke probleem nadenken :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee hoe ik dat doe. Ik kan je hier ook niet echt bij helpen omdat ik de context niet weet. Waar ik wel rekening mee houd, is de oorzaak-gevolg verbanden. Iedere gedachte heeft een oorzaak en gevolg, actie en reactie, waardoor je dit langzaam kunt opbouwen en de HP uiteindelijk tot inkeer kunt laten komen.