Start » Forum » Gedachte langzaam door laten dringen

Gedachte langzaam door laten dringen

6 reacties [Laatste bericht]
Scarlett
Laatst aanwezig: 5 jaren 17 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2012

Gedachte langzaam door laten dringen

Hoi!

Vandaag probeerde ik een stukje te schrijven waarin een gedachte langzaam tot de hp doordringt. Het werd echter ofwel langdradig en gekunsteld, ofwel te kort. Vandaar mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie dat? De gedachtegang uitgebreid beschrijven? De acties tussendoor benoemen ('Hij ging recht overeind zitten')? Korte of juist lange zinnen? Veel nieuwe regels? Afijn; hoe proberen zorgen jullie dat de lezer als het ware mee wordt genomen in de langzame opkomst van de gedachten van de hp?

Groetjes, Scarlett

There's nothing really damn stupid that humans won't do
- Terry Prachett -

Reacties

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 7 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009

In een langzame opkomst van gedachten? Een gedachte komt zomaar op, toch? Als je een stukje plaatst, word je bedoeling duidelijker. Wil je iets bedenken hoe je iemand een hak kan zetten?

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Earthlady
Laatst aanwezig: 3 jaren 9 weken geleden
Sinds: 1 Jan 2006

Ik geef altijd aanwijzingen in het verhaal en dan laat ik het gewoon bij de HP te binnen schieten als een soort "o my god" effect stick out tongue meer niet.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 7 uren 49 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Misschien bedoel je een reeks van gedachten, een aaneenschakeling, waardoor iemand langzaam tot een inzicht komt, een oplossing van een vraagstuk, een visie?

Dan moet je zo'n gedachtegang 'bouwen', steentje na steentje, gedachte na gedachte. Een goed idee om iets op Proeflezen te zetten; dan kunnen we zien wat je precies bedoelt - en of je werkwijze daaraan beantwoordt.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

de la in de kast
Laatst aanwezig: 1 jaar 34 weken geleden
Sinds: 14 Sep 2012

Hallo scartett, Ja, dat is niet envoudig. Ik zal even met je meedenken. Het gaat hier om dat de lezer geprikkeld word vooraf de gedachtengang van de hp te raden. Dan kun je met kleine suggesties dingen veraden. Bijvoorbeeld in wat er om de hp heen gebeurd, wat de hp en de lezer aan het denken moet zetten. De lezer moet uiteindelijk toch verrast worden door de gedachtegang van de hp. Hij moet misschien denken,kom op hp, waarom kom je daar maar steeds niet achter en het is zo belangrijk voor je! Zo bouw je ook spanning op.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 6 uren 49 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010

Ik heb het eens geprobeerd in een alinea-lange interne monoloog, en ik was zelf eerlijk gezegd zeer tevreden over het resultaat.
Ik heb mijn hoofdpersoon gewoon 's avonds slapeloos op bed laten zitten en de verschillende gebeurtenissen en gedachten uit vorige scènes stuk voor stuk aan elkaar laten knopen.
Maar inderdaad, zet het eens op proeflezen, dan kunnen we misschien meer over jouw specifieke probleem nadenken smile

Waar waren we gebleven?

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 13 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010

Geen idee hoe ik dat doe. Ik kan je hier ook niet echt bij helpen omdat ik de context niet weet.
Waar ik wel rekening mee houd, is de oorzaak-gevolg verbanden. Iedere gedachte heeft een oorzaak en gevolg, actie en reactie, waardoor je dit langzaam kunt opbouwen en de HP uiteindelijk tot inkeer kunt laten komen.

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!