Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook proeflezen moet je leren

De afgelopen dagen heb ik voor het eerst kennis gemaakt met proeflezen. Meteen bij het eerste fragment dat ik las, heb ik mijn commentaar het forum op geslingerd. Ik keek erop terug en dacht dat het goed was. De tweede keer betrof het een kort verhaal, en hoewel ik geplaagd werd door enige terughoudendheid, heeft mij dat niet verhinderd om er lustig enige suggesties tegen aan te gooien, zowel voor wat betreft de inhoud als voor de vorm. Bijna had ik in gedachten het verhaal al herschreven. Ik keek erop terug en dacht dat het niet zo goed was. Ik realiseerde mij dat er ook aan proeflezen voor mij nog veel te leren viel. Ik nam mij voor de fouten te vermijden, die ik naar mijn gevoel bij het tweede fragment gemaakt had. Maar dat viel verdraaid nog niet mee. Bij het derde fragment betrapte ik mijzelf erop dat ik weer aan het bedenken was hoe het beter zou kunnen, en nog erger, hoe ik het beter zou doen. Ik was in gedachten weer complete zinnen aan het herschrijven. Gelukkig heb ik mij op tijd beperkt in het doen van suggesties. Herschrijven kan nooit de bedoeling zijn. Niet omdat ik zelf slechts een beginnend schrijver ben, want los van de kwaliteit van suggesties, denk ik dat suggesties waarschijnlijk helemaal niet gewenst zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat herschreven zinnen zelfs uit den boze zijn, want een zin draagt de handtekening van de auteur. Het stuk dat gelezen wordt, behoort de handtekening te dragen van de oorspronkelijke auteur en nooit van de proeflezer. Ik denk nu dat proeflezen in hoofdzaak zou moeten gaan om het weergeven van een leeservaring. En in tweede instantie om problemen en stijlfouten te signaleren. Het is aan de auteur om desgewenst oplossingen te bedenken. Proeflezers kunnen naar beste weten natuurlijk wel aanwijzingen geven, maar zinnen dienen altijd door de auteurs zelf geconstrueerd te worden. En ik vraag me af in hoeverre ook suggesties betreffende de inhoud toelaatbaar zijn. Graag jullie mening. Niet alleen over het bovenstaande, maar ook over mogelijke proeflees fouten of problemen die ik nog niet gesignaleerd heb. Ik zou graag beter begrijpen wat precies wenselijk is en wat niet.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het echt heel leuk om proef te lezen, maar er worden de laatste tijd zóveel nieuwe proefleesstukken geplaatst, dat ik door de bomen het bos niet zie. Hoe doen jullie dat? Hoe zoeken jullie uit welke je leest (want bij mij is lezen bijna altijd reageren) Daarbij heb ik moeite met reageren als er al een heleboel reacties zijn geplaatst, dan heb ik vaak (niet altijd) niets nieuws meer te zeggen. Nogmaals de vraag: Hoe doen jullie dat? Ik wil het heel graag, maar doordat ik geen keuze maak, sla ik nu het proefleesgedeelte over en dat vind ik heel jammer..

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kies niet, ik klik er gewoon een aan en lees het. En lezen wordt bij mij ook altijd reageren, zelfs als ik me voorneem om het niet te doen. Bijvoorbeeld bij van die nieuwe plaatsers die 15 minuten lid zijn en 14 minuten geleden hun eerste stukje geplaatst hebben, vóór zich voor te stellen. Bij zulke stukjes neem ik me dan voor om niet te reageren. Lukt me nooit. Als ik één letter lees, dan lees ik het ook uit, en dan kan ik het ook niet laten mijn mening te spuien >.< Daarnaast probeer ik altijd om de mensen die ook vaak zelf reacties op proeflezen plaatsen, voor te trekken. Maar heel vaak hebben die mensen al een hoop reacties voordat ik tijd heb om te reageren. Het is wat je zegt, Bernadette: dan heb ik het gevoel dat ik niet zoveel meer kan toevoegen. Dus het komt erop neer dat ik nauwelijks selecteer, hoewel wel met een lichte neiging naar bekenden. Als er te veel nieuwe stukjes zijn, dan kies ik er vrij willekeurig een paar uit en die lees ik dan.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijvoorbeeld bij van die nieuwe plaatsers die 15 minuten lid zijn en 14 minuten geleden hun eerste stukje geplaatst hebben, vóór zich voor te stellen. Bij zulke stukjes neem ik me dan voor om niet te reageren. Lukt me nooit. Als ik één letter lees, dan lees ik het ook uit, en dan kan ik het ook niet laten mijn mening te spuien
Mij lukt dat wel. Ik selecteer daar wel een beetje op. En meestal reageer ik inderdaad ook niet meer als er al heel veel reacties staan. Maar ik reageer ook vaak helemaal niet (terwijl ik het stuk dan wel gelezen heb). Ik vind proeflezen verdomde lastig...

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik selecteer wel, maar zo subjectief als het maar zijn kan: Als ik een proefleesstukje van een "bekende" zie, kijk ik altijd wel even wat het is. Als ik niet meteen zie hoe en wat ik zou kunnen reageren, wacht ik daarmee. Soms lees ik zo'n stukje 2 of 3 keer (niet achter elkaar, kunnen uren / dagen tussen zitten) voordat ik alsnog iets zeg. Of ik reageer niet, dat kan ook nog. Soms zit ik me gewoon te vervelen en ga ik langs het proeflezen. Als ik dan denk iets nuttigs te kunnen zeggen, neem ik de moeite om te reageren. Als er heel veel reacties staan, scroll ik door de reacties om te kijken of er al bij staat wat ik zou willen zeggen. Zo ja, dan reageer ik niet meer. Zo nee, dan reageer ik misschien wel. Niet als er al heel veel andere dingen gezegd zijn (omdat ik denk dat het overspoelen van iemand met tips niet zinvol is). Tenzij ik van mening ben dat mijn inbreng écht heel belangrijk is. Maar dat denk ik niet zo snel :) Soms spreekt een stukje me gewoon niet aan. Dan ga ik het niet even snel alsnog lezen om feedback te geven. Als het me niet aanspreekt, om wat voor reden dan ook (en dat kan per dag verschillen) dan laat ik het rusten. [Overigens moet ik erbij zeggen dat ik zelf volgens mij nooit verbeterde versies van mijn eigen proeflees-stukjes plaats. Ik kopieer/plak en sla op wat ik als feedback heb gekregen, en dat verwerk ik wel (of ik verwerk het meteen) - maar vaak komt dat niet terug op proeflezen. Wil niet zeggen dat ik niets met de feedback doe, dus. Ik kijk ook niet reikhalzend uit naar verbeterde proeflees fragmenten van anderen, dus daar let ik niet echt op.]

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin meestal onderaan de pagina om ook de verhalen die wat over het hoofd gezien worden mee te hebben. Maar ik kijk ook wel van wie het komt, ik ben meer geneigd iets te lezen van iemand die actief is op het forum dan van iemand die alleen maar iets op proeflezen plaatst. Verbeterde stukjes plaatsen hoeft niet, maar als degene die een proefleesstukje geplaatst heeft niet eens meer reageert, dan lees ik ook geen volgende stukjes meer van die persoon.