Start » Forum » Van herinnering naar flashback?

Van herinnering naar flashback?

10 reacties [Laatste bericht]
Uruguru
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 177

Van herinnering naar flashback?

Ik heb een tweetal vragen over onderstaand fragment.

De terugblik in het fragment begint met een herinnering en gaat over in een flashback. Ik vraag me af of dit een stijlfout is, en belangrijker, of het verwarring zou kunnen scheppen bij de lezer?

De herinnering en de flashback beginnen in de voltooid verleden tijd. Ik schrijf echter liever geen pagina’s lang in de vvt, dus in de laatste zin schakel ik terug naar de ovt. Ik ervaar dat als een noodzakelijke stijlfout. Zijn er regels of trucjes om een dergelijke overgang meer aanvaardbaar te maken?

Voorafgaande scènes:
Ontmoeting van de hoofdpersonen met hun gehate neef Peter.
De hoofdpersonen vervolgen hun weg.
Aankomst van de hoofdpersonen op locatie.
Alinea
Peter vervolgt zijn weg

Informatie die nog niet volledig bekend is aan de lezer: op locatie dreigt een groot gevaar. Peter kent dat gevaar en heeft het mede veroorzaakt, maar heeft met opzet verzuimd de hoofdpersonen te waarschuwen.

Fragment:

Peter verkneukelde zich over de ontmoeting met zijn neefjes. Wat een toeval dat zij juist deze dag gekozen hadden om te gaan zwemmen in de Zwarte Poel. Zou hij nu eindelijk eens geluk hebben? Zou er nu eindelijk een eind komen aan die lange reeks van gebeurtenissen die steeds van kwaad naar erger waren gegaan? Met spijt dacht hij terug aan die grote kale kop die hij nu al weer twee maanden geleden in de bosjes naar beneden had zien duiken. Was hij maar niet zo gretig geweest. Hij had meteen begrepen waarom de onverlaten zich schuil hielden. De schurken waren uit op...

Einde fragment.

Nu volgt een pagina’s lange geschiedenis van hoe het gevaar is ontstaan dat de hoofdpersonen op locatie bedreigt.

Overigens, de twee laatste zinnen van het fragment zijn aangepast. Die heb ik slechts toegevoegd om het idee weer te geven. In het origineel duurt het wat langer voor ik terugkeer naar de ovt, en er staan begrippen in die teruggrijpen op de context van het geheel, en op informatie die in eerdere scènes gegeven is.

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 8 uren 16 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4946
Uruguru schreef:

Ik vraag me af of dit een stijlfout is, en belangrijker, of het verwarring zou kunnen scheppen bij de lezer?

Mijns inziens is het geen stijlfout en daarom dus ook volkomen aanvaardbaar. Hoewel ik in dit korte stukje veel dingen niet begrijp, is dit onbegrip geenzins te wijten aan de manier waarop je overgaat van heden naar herinnering naar flashback: daarin volg ik je op de voet. Dergelijke overgangen heb ik wel vaker gezien. Dus volgens mij heb je niet om je zorgen over te maken.

Waar waren we gebleven?

Uruguru
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 177
Diana Silver schreef:

Mijns inziens is het geen stijlfout en daarom dus ook volkomen aanvaardbaar. Hoewel ik in dit korte stukje veel dingen niet begrijp, is dit onbegrip geenzins te wijten aan de manier waarop je overgaat van heden naar herinnering naar flashback: daarin volg ik je op de voet. Dergelijke overgangen heb ik wel vaker gezien. Dus volgens mij heb je niet om je zorgen over te maken.

Dat is geruststellend en bemoedigend om te horen. Dank je wel voor je commentaar.

Johan Bordewijk
Laatst aanwezig: 3 jaren 20 weken geleden
Sinds: 6 Jan 2011
Berichten: 644

Grappig, je hebt het over een noodzakelijke stijlfout. Da's een oxymoron (over stijlfouten gesproken...)
Welke verschil zie jij tussen een herinnering en een flashback?

Je fragment is prima. De inleiding van een flashback gaat altijd in de voltooide (in jouw geval verleden) tijd (in 1 of 2 zinnen), om de lezer duidelijk te maken dat er een tijdsprong is. Daarna schrijf je gewoon in de onvoltooid verleden tijd, om de scene actief te houden.

Johan Bordewijk, www.johanbordewijk.nl
Mijn tweede boek 'Zwerfvuil' (ISBN: 9789078905677) is nu verkrijgbaar.

Johan Bordewijk
Laatst aanwezig: 3 jaren 20 weken geleden
Sinds: 6 Jan 2011
Berichten: 644

Verwijderd, want weer dubbel.
Vreemd dat ie dat steeds doet.

Johan Bordewijk, www.johanbordewijk.nl
Mijn tweede boek 'Zwerfvuil' (ISBN: 9789078905677) is nu verkrijgbaar.

Uruguru
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 177
Johan Bordewijk schreef:

Grappig, je hebt het over een noodzakelijke stijlfout. Da's een oxymoron (over stijlfouten gesproken...)

Dat zou betekenen dat de betekenissen van 'noodzakelijk' en 'fout' elkaar per definitie tegenspreken. Dat zie ik nog niet.

Johan Bordewijk schreef:

Welke verschil zie jij tussen een herinnering en een flashback?

Dat verschil heb ik ergens gelezen op deze site. Uit mijn herinnering: wink
Een herinnering hoeft niet noodzakelijkerwijs waarheidsgetrouw te zijn. De nadruk ligt op hoe een persoon iets ervaren heeft.
Een flashback is een meer waarheidsgetrouwe weergave van gebeurtenissen. Een beschrijving van wat zich heeft afgespeeld.

Johan Bordewijk schreef:

Je fragment is prima. De inleiding van een flashback gaat altijd in de voltooide (in jouw geval verleden) tijd (in 1 of 2 zinnen), om de lezer duidelijk te maken dat er een tijdsprong is. Daarna schrijf je gewoon in de onvoltooid verleden tijd, om de scene actief te houden.

Aha, dankjewel. Dat wist ik niet. Ik had het gevoel dat ik het zo moest doen, omdat het anders de leesbaarheid te zeer geweld aan zou doen. Dat blijkt dus gemeengoed te zijn. Daar ben ik blij mee. Bedankt voor je reactie.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 12 uren 29 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5915
Uruguru schreef:

Was hij maar niet zo gretig geweest. Hij had meteen begrepen waarom de onverlaten zich schuil hielden. De schurken waren uit op ...

vind ik best wel snel geschakeld van v.v.t. naar o.v.t. Natuurlijk ontbreekt het vervolg, waardoor het voor ons (mij) moeilijk is om 'mee te gaan' in de tijd. Naar mijn smaak zou het ook zo kunnen:

Was hij maar niet zo gretig geweest. Hij had meteen begrepen waarom de onverlaten zich schuil hadden gehouden. Ze waren uit geweest op ...

... en dan langzamer naar de o.v.t. En wel aan het eind van de flashback terugkeren naar de v.v.t. om de lezer weer naar het nu van het verhaal te brengen.

Misschien een idee om het hele fragment - van v.v.t. via o.v.t. naar v.v.t. - in Proeflezen te zetten, zodat we het geheel kunnen 'proeven', voelen hoe het overkomt?

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Johan Bordewijk
Laatst aanwezig: 3 jaren 20 weken geleden
Sinds: 6 Jan 2011
Berichten: 644
Uruguru schreef:
Johan Bordewijk schreef:

Grappig, je hebt het over een noodzakelijke stijlfout. Da's een oxymoron (over stijlfouten gesproken...)

Dat zou betekenen dat de betekenissen van 'noodzakelijk' en 'fout' elkaar per definitie tegenspreken. Dat zie ik nog niet.

Noodzakelijk en stijlfout sluiten elkaar uit. Als iets noodzakelijk is voor je tekst kan het geen stijlfout zijn, want je hebt het immers nodig in je tekst. Als iets een stijlfout is moet het uit je tekst en kan dus niet noodzakelijk zijn.
Een bewust en met opzet toegepaste stijlfout (pleonasme, oid) wordt een stijlfiguur.

Johan Bordewijk, www.johanbordewijk.nl
Mijn tweede boek 'Zwerfvuil' (ISBN: 9789078905677) is nu verkrijgbaar.

Uruguru
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 177
Johan Bordewijk schreef:
Uruguru schreef:
Johan Bordewijk schreef:

Grappig, je hebt het over een noodzakelijke stijlfout. Da's een oxymoron (over stijlfouten gesproken...)

Dat zou betekenen dat de betekenissen van 'noodzakelijk' en 'fout' elkaar per definitie tegenspreken. Dat zie ik nog niet.

Noodzakelijk en stijlfout sluiten elkaar uit. Als iets noodzakelijk is voor je tekst kan het geen stijlfout zijn, want je hebt het immers nodig in je tekst. Als iets een stijlfout is moet het uit je tekst en kan dus niet noodzakelijk zijn.
Een bewust en met opzet toegepaste stijlfout (pleonasme, oid) wordt een stijlfiguur.

Bedankt voor je toelichting. Ik kan je argumentatie volgen en mogelijk heb je gelijk. Omdat zowel het onderwerp als mijn mening in deze van ondergeschikt belang zijn, lijkt het me beter om af te zien van verdere tegenwerpingen.

Uruguru
Laatst aanwezig: 3 dagen 9 uren geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 177
Thérèse schreef:
Uruguru schreef:

Was hij maar niet zo gretig geweest. Hij had meteen begrepen waarom de onverlaten zich schuil hielden. De schurken waren uit op ...

vind ik best wel snel geschakeld van v.v.t. naar o.v.t. Natuurlijk ontbreekt het vervolg, waardoor het voor ons (mij) moeilijk is om 'mee te gaan' in de tijd. Naar mijn smaak zou het ook zo kunnen:

Was hij maar niet zo gretig geweest. Hij had meteen begrepen waarom de onverlaten zich schuil hadden gehouden. Ze waren uit geweest op ...

... en dan langzamer naar de o.v.t. En wel aan het eind van de flashback terugkeren naar de v.v.t. om de lezer weer naar het nu van het verhaal te brengen.

Bedankt voor je mening. Ik ben al blij dat teruggaan naar de ovt na de eerste paar zinnen gebruikelijk is. Zoals ik al aangegeven had duurt het in het originele fragment inderdaad iets langer voor ik terugkeer naar de ovt. Ik had nog niet nagedacht over terug keren naar de vvt aan het eind van de flashback. Ik neem aan dat de wenselijkheid om de laatste zinnen weer in de vvt te schrijven af kan hangen van hoe je terugkeert in de tijdslijn van het verhaal. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken, en neem je opmerking daarbij zeker mee.

Thérèse schreef:

Misschien een idee om het hele fragment - van v.v.t. via o.v.t. naar v.v.t. - in Proeflezen te zetten, zodat we het geheel kunnen 'proeven', voelen hoe het overkomt?

Het fragment leent zich niet zo voor proeflezing, omdat te vaak teruggegrepen wordt op kennis die de lezer in voorafgaande scenes heeft opgedaan. Maar niettemin bedankt voor je suggestie.

Kirsty
Laatst aanwezig: 1 jaar 14 weken geleden
Sinds: 26 Okt 2012
Berichten: 122

Een handig topic, ik zat een tijdje geleden ook te knoeien met de o.v.t. en de v.v.t. in een flashback. Bedankt voor het advies, Thérese, daar heb ik ook wat aan.

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijfboek cadeau? Nu gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Neem een abonnement op Schrijven Magazine!

Maak je keuze!