Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegenwoordige tijd

Als ik een verhaal ik tegenwoordige tijd schrijf, vind ik het altijd een beetje vaag als ik het terug lees, maar als ik een "echt" boek lees, dan vind ik het heel erg normaal dus mijn vraag: Heeft iemand tips voor het schrijven in t.t.?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vind je zo vaag aan je eigen verhaal in de tegenwoordige tijd dan? Ik vind mijn eigen schrijfsels ook altijd slechter en vager dan de gepubliceerde verhalen, maar volgens mij ervaren de meeste schrijvers dat wel zo - (het zou zelfs een schrijverskwaal genoemd kunnen worden :P). Ik zou dan ook niet weten wat voor bruikbare tips ik je zou kunnen geven. Het enige wat ik zeggen kan is: wees consistent met de tijd. Zwalk niet van tegenwoordige tijd naar verleden tijd en terug zonder geldige reden. Voor de rest geef je al aan zelf boeken te lezen in dit perspectief en dat is al een waardevolle tip. Anders zet je een stukje op proeflezen met een concrete vraag over het perspectief.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ervaar je precies als 'vaag' aan de tt in je eigen geschriften? Vaagheid zit em in andere zaken, lijkt mij. Bv woordgebruik, tegenstrijdigheden, onlogische overgangen, afraffelen, etc. Wat betreft de tt: gewoon doen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Anders zet je een stukje op proeflezen met een concrete vraag over het perspectief.
Een heel goed idee, alleen gaat schrijven in een bepaalde tijd - o.t.t. en varianten - niet per definitie over perspectief.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anders zet je een stukje op proeflezen met een concrete vraag over het perspectief.
Een heel goed idee, alleen gaat schrijven in een bepaalde tijd - o.t.t. en varianten - niet per definitie over perspectief.
Je hebt gelijk. Ik denk bij tegenwoordige en verleden tijd altijd meteen aan het perspectief, maar het gaat om taal :)