Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

categorie B

Hoi, heb net een reactie terug gehad van Sebes & Gelderen en ze hebben me in categorie B geschaard. Nou betekent dat dus in feite dat ik wel goed ben, maar dat ze nog twijfelen en vinden dat het moet worden verbeterd. Daarna zou ik het eventueel nog een keer kunnen opsturen. Ze bieden me een cursus aan (literair debuteren), maar dat kost serieus 1400 euro. Dat geld heb ik niet als student. Het leesverslag, wat ik eventueel ook kan opvragen, kost eventjes 675 euro, dat vind ik ook behoorlijk veel geld. Wat zou ik nu doen? Op zoek gaan naar een andere plek waar ik een goede cursus kan volgen? Of moet ik een schrijfcoach in de armen nemen? En wat zou dan de beste optie voor mij zijn? Ik schrijf namelijk Young-Adult (en dat terwijl sebes & van gelderen normaal gesproken niet geïnteresseerd zijn in dit genre, heb ik gehoord) en kreeg toch een B dus dat betekent dat ik op de goede weg ben. Ik wil er echt wat van maken, maar zoveel geld heb ik niet, dus wat zou dan de beste optie zijn? Welke cursussen, coaches of andere dingen raden jullie aan? Of zou ik nog iets moeten vragen aan sebes? Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze me al een B zouden geven, ik dacht eerder een C (niet uitgeefbaar), dus ik ben een beetje overdonderd. Vandaar dat ik niet weet hoe ik verder moet. Misschien heeft iemand tips? O, zal er ook maar even bij vermelden dat ik ook nog 2 andere uitgevers het boek heb gestuurd, weet niet of het ertoe doet, maar ik zeg het er maar bij :P alvast bedankt!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies, Andrea. En dan uitgelachen worden door Sebes en Bisseling die een van je personages belachelijk zitten te maken. :\\ Nee, dank u.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook Bestseller lezen van Paul Sebes, ik heb het gelezen en daar staan de elementen die bij zijn cursus behandeld worden ook in. Dat is denk ik voordeliger dan eraan meedoen. :P Als je iets voor je manu zoekt, zou ik gewoon voor het goedkoopste gaan. En eerst de d/t-foutjes eruit halen, het valt me op dat je de neiging hebt die te maken. :) Niet verkeerd bedoeld overigens, maar anders gaan redacteurs alleen daarover praten, omdat ze ook maar beperkt de tijd hebben.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook Bestseller lezen van Paul Sebes, ik heb het gelezen en daar staan de elementen die bij zijn cursus behandeld worden ook in. Dat is denk ik voordeliger dan eraan meedoen. :P Als je iets voor je manu zoekt, zou ik gewoon voor het goedkoopste gaan. En eerst de d/t-foutjes eruit halen, het valt me op dat je de neiging hebt die te maken. :) Niet verkeerd bedoeld overigens, maar anders gaan redacteurs alleen daarover praten, omdat ze ook maar beperkt de tijd hebben.
ja dat boek heb ik al een half jaar geleden gelezen, dus als dat alles is wat in die cursus zit ga ik die echt niet volgen :P d/t fouten zijn er al uitgehaald door een aantal proeflezers die ik erg dankbaar ben. Dat zoek ik niet. Ik wil gewoon bevestiging van uitgevers of ik goed genoeg ben en zo niet, wat er dan verbeterd moet worden om wel goed genoeg te zijn. :P

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, ik weet weer genoeg van sebes. Niet iemand die een roeping voelt om echt te zoeken naar talent. Anders noem je schrijven niet, het is maar een leuke hobby.(intervieuw sebes) wat mij zo ergerd aan dit mannetje en anderen dat ze puur profiteren van een gat in de markt zonder echte interesse. Die peperdure cursussen zijn echt bedoelt voor iemand met een goed gevulde rugzak. Er zit voor sebes dus geen talent bij mensen met een weinig gevulde beurs. Wat maakt hem het uit. Je bent als armoedzaaier alleen aangewezen op een uitgever die wat in je wil investeren. Weinig kans dus voor de misschien talentvolle minima.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Er zit voor sebes dus geen talent bij mensen met een weinig gevulde beurs. Wat maakt hem het uit. Je bent als armoedzaaier alleen aangewezen op een uitgever die wat in je wil investeren. Weinig kans dus voor de misschien talentvolle minima.
Dat weet je niet. Er zijn ook mensen wiens werk bij Sebes linea recta in de A-categorie (*) terechtkomen, en hij zal toch niet eerst vragen of zij een gevulde beurs hebben. (*) Of in de C-categorie; ik weet zo 1,2,3 de volgorde niet - van A naar C of omgekeerd.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Therese, daar heb ik niet aan gedacht. Maar... dan heb je A. Hij ziet iets in je. Moet je gelijk je eindelijk verdiende voorschot met hem delen(..procent?) Misschien toch een keer proberen. Wie weet. :) Na een A beoordeling wegwezen bij hem en naar een uitgever ermee?! Was het maar zo makkelijk.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Als je in de A komt zal hij je een contract aanbieden. Dan zal hij de redactie van het manuscript op zich nemen en je begeleiden in het herschrijven. Als het manuscript dan in zijn ogen publicabel is, zal hij het aanbieden bij uitgeverijen. Voor de uitgeverijen is dat manuscript dan interessant, omdat er al een stevige redactieronde heeft plaatsgevonden en zij dat dus niet voor hun rekening hoeven te nemen. Je komt dus niet op de slushpile. Sebes kan dan geïnteresseerde uitgeverijen tegen elkaar op laten bieden. Als het contract met de uitgeverij is getekend gaat er vanaf dan 15% van je voorschot en royalty's als commissie naar Sebes. Dat is dus voor de tijd die hij al in jouw manuscript heeft gestoken en uiteraard voor het netwerken dat hij heeft gedaan. Vervolgens is het voor Sebes ook zaak dat het boek zo goed mogelijk verkoopt, daar verdient hij immers op, dus zal hij er ook alles aan doen om het boek zo veel mogelijk te promoten.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hoi Therese, daar heb ik niet aan gedacht. Maar... dan heb je A. Hij ziet iets in je. Moet je gelijk je eindelijk verdiende voorschot met hem delen(..procent?) Misschien toch een keer proberen. Wie weet. :) Na een A beoordeling wegwezen bij hem en naar een uitgever ermee?! Was het maar zo makkelijk.
Je kunt het altijd proberen. Waarom niet? Ik geloof wel dat hij alles wat binnenkomt leest of laat lezen. P.S. Over literair agenten in het algemeen en Sebes in het bijzonder zijn al veel topics. Erg interessant om te lezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien wat te simpel gesteld, maar is het niet zo dat iemand als deze Sebes, blijkbaar een gerenommeerd literair agent, de arrogantie mag hebben om te kiezen? Maw. een debutant(e) mag in de handjes knijpen als Sebes iets in het manuscript ziet. Als ik zo op sites van uitgeverijen kijk, komen ze nou niet bepaald over alsof ze zitten te springen om manuscripten. Is de Nederlandse auteurvijver vijver niet al vol met dikke vissen? Het BN 'schrijverskliekje' doet me denken aan de Nederlandse acteurs en actrices. Altijd dezelfde hoofden in series en Nederlandse films. Niets tegen een Carice van H., maar bij weer een nieuwe hoofdrol denk ik toch, is er nou echt geen verrassend nieuw acteertalent in Nederland? Of krijgt dat gewoon geen kans. Dus. Misschien is Nederland dan wel te klein voor meerdere debutanten. Ik hoop dat iemand mij van het tegendeel overtuigt natuurlijk, bijvoorbeeld een uitgever die vreselijk graag iets van mij wil uitgeven, of een A van Sebes. Een B, ook fijn : - )

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zou eerder gaan voor geschikte proeflezers. Die kosten niets of een kleinigheid. Ooit heb ik iets naar Noordwijk opgestuurd. Toen was het nog heel goedkoop. Het enige wat ik me herinner is dat ik er niets mee gedaan heb.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerder gaan voor geschikte proeflezers. Die kosten niets of een kleinigheid. Ooit heb ik iets naar Noordwijk opgestuurd. Toen was het nog heel goedkoop. Het enige wat ik me herinner is dat ik er niets mee gedaan heb.
Ja, maar ik heb het manuscript al door zo'n 5 proeflezers laten lezen en met hun commentaar allerlei aanpassingen aan het manuscript gemaakt. Dus ik denk niet dat het nog gaat helpen om er nog eentje te laten lezen. Toch heeft sebes me geen A gegeven, dus er zullen vast nog veel dingen verbeterd kunnen worden, aangezien ik in B zit. Denk niet dat alleen maar proeflezers hierbij zullen helpen, misschien toch een professionele hand.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerder gaan voor geschikte proeflezers. Die kosten niets of een kleinigheid. Ooit heb ik iets naar Noordwijk opgestuurd. Toen was het nog heel goedkoop. Het enige wat ik me herinner is dat ik er niets mee gedaan heb.
Ja, maar ik heb het manuscript al door zo'n 5 proeflezers laten lezen en met hun commentaar allerlei aanpassingen aan het manuscript gemaakt. Dus ik denk niet dat het nog gaat helpen om er nog eentje te laten lezen. Toch heeft sebes me geen A gegeven, dus er zullen vast nog veel dingen verbeterd kunnen worden, aangezien ik in B zit. Denk niet dat alleen maar proeflezers hierbij zullen helpen, misschien toch een professionele hand.
Ik wil alleen even op dit laatste reageren. Met een van mijn manuscripten ben ik nu bezig met de tweede ronde proeflezen. De eerste twee proeflezers hebben geweldige feedback gegeven, echt super! Nu gaat het manuscript hoofdstuk voor hoofdstuk naar nog een stuk of vijf proeflezers en weer wordt er zoveel uitgehaald wat ik kan verbeteren. Dus dat je een proefleesronde gehad hebt, betekent niet dat een volgende ronde niks opleverd. ;) Succes!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zou eerder gaan voor geschikte proeflezers. Die kosten niets of een kleinigheid. Ooit heb ik iets naar Noordwijk opgestuurd. Toen was het nog heel goedkoop. Het enige wat ik me herinner is dat ik er niets mee gedaan heb.
Ja, maar ik heb het manuscript al door zo'n 5 proeflezers laten lezen en met hun commentaar allerlei aanpassingen aan het manuscript gemaakt. Dus ik denk niet dat het nog gaat helpen om er nog eentje te laten lezen. Toch heeft sebes me geen A gegeven, dus er zullen vast nog veel dingen verbeterd kunnen worden, aangezien ik in B zit. Denk niet dat alleen maar proeflezers hierbij zullen helpen, misschien toch een professionele hand.
Had je al eens iets op Proeflezen geplaatst? Dan kunnen we iets zien van je schrijfvaardigheid en wat iemand een B bij Sebes oplevert.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@earthlady, heb je antwoord op je vraag gekregen? Als ik het wel heb was je vraag: hoe nu verder? (nu sebes je een B gegeven heeft en je niet met hem verder wil/kan). Veel van de antwoorden komen neer op sebes-bashen (mag, maar dat was je vraag niet) Ideeen die langskwamen: proeflezers (heb je al gedaan), boek 'bestseller' lezen (heb je al gedaan). Wat wil je eigenlijk precies weten?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij wil Earthlady weten wat die B waard is. Hoe is de verdeling? 2% A 88% B 10% C Of misschien 1% A 19% B 80% C In het laatste geval zou je weten dat je manuscript echt potentie heeft, maar ik heb eigenlijk het idee dat het meer op het eerste neer zal komen, waarbij het overgrote deel in de B-categorie valt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil alleen even op dit laatste reageren. Met een van mijn manuscripten ben ik nu bezig met de tweede ronde proeflezen. De eerste twee proeflezers hebben geweldige feedback gegeven, echt super! Nu gaat het manuscript hoofdstuk voor hoofdstuk naar nog een stuk of vijf proeflezers en weer wordt er zoveel uitgehaald wat ik kan verbeteren. Dus dat je een proefleesronde gehad hebt, betekent niet dat een volgende ronde niks opleverd. ;) Succes!
Dat is waar, maar die vijf mensen hebben het bij mij allemaal op aparte stadia gelezen. De eerste helemaal aan het begin, een paar in het midden en twee aan het einde. Dus op die manier zijn veel verschillende versies de revue gepasseerd. Ik zou ook niet weten hoe ik nog iemand kon strikken om even 81.000 woorden te lezen :P
@earthlady, heb je antwoord op je vraag gekregen? Als ik het wel heb was je vraag: hoe nu verder? (nu sebes je een B gegeven heeft en je niet met hem verder wil/kan). Veel van de antwoorden komen neer op sebes-bashen (mag, maar dat was je vraag niet) Ideeen die langskwamen: proeflezers (heb je al gedaan), boek 'bestseller' lezen (heb je al gedaan). Wat wil je eigenlijk precies weten?
Hoeveel die B eigenlijk waard is :O Ja, dat denk ik. De rest van mijn vragen zijn zo'n beetje wel beantwoord :)
Had je al eens iets op Proeflezen geplaatst? Dan kunnen we iets zien van je schrijfvaardigheid en wat iemand een B bij Sebes oplevert.
Ooit, lang geleden, de eerste versie :P, maar de nieuwere versie nog niet. Misschien dat het wel een goed idee is om er iets op te zetten :)
Volgens mij wil Earthlady weten wat die B waard is. Hoe is de verdeling? 2% A 88% B 10% C Of misschien 1% A 19% B 80% C In het laatste geval zou je weten dat je manuscript echt potentie heeft, maar ik heb eigenlijk het idee dat het meer op het eerste neer zal komen, waarbij het overgrote deel in de B-categorie valt.
Ik weet het niet, dat vraag ik me dus ook af. Als het om het eerste geval gaat, zijn ze dus bezig met geld afkloppen en daar ga ik niet aan mee doen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Via plaatst hier natuurlijk een eigen verdeling, met een eigen conclusie, maar dat doet geen recht aan de werkwijze van Sebes. Het eerlijkst zou zijn als je hem gewoon belde en vroeg hoe de percentages ongeveer liggen en wat een B-toekenning in concreto dan betekent voor jou. Als je wilt, kun je dat antwoord hier plaatsen - wie weet, hebben meer mensen er iets aan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuus voor mijn eerdere reactie #40. Ik heb dit topic verward met de thread over het artikel in de Volkskrant waarin het gaat over het winnen van een plaats in hun masterclass. Ik begrijp nu dat jij een proposal hebt ingediend bij de heer Sebes, Earthlady. Gefeliciteerd met je B. Wat je ook beslist te doen, of wat voor conclusies je aan die uitslag zou moeten verbinden: Grijp die B alsnog gewoon aan als een bevestiging dat je op de goede weg bent : - )

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Via plaatst hier natuurlijk een eigen verdeling, met een eigen conclusie, maar dat doet geen recht aan de werkwijze van Sebes. Het eerlijkst zou zijn als je hem gewoon belde en vroeg hoe de percentages ongeveer liggen en wat een B-toekenning in concreto dan betekent voor jou. Als je wilt, kun je dat antwoord hier plaatsen - wie weet, hebben meer mensen er iets aan.
Sorry, Thérèse, maar hoe kun je nou weten of het antwoord dat Sebes geeft klopt? Ik heb een iets minder positief mensbeeld dan jij kennelijk. Zijn verdienmodel geeft i.i.g. te denken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Via plaatst hier natuurlijk een eigen verdeling, met een eigen conclusie, maar dat doet geen recht aan de werkwijze van Sebes. Het eerlijkst zou zijn als je hem gewoon belde en vroeg hoe de percentages ongeveer liggen en wat een B-toekenning in concreto dan betekent voor jou. Als je wilt, kun je dat antwoord hier plaatsen - wie weet, hebben meer mensen er iets aan.
Sorry, Thérèse, maar hoe kun je nou weten of het antwoord dat Sebes geeft klopt? Ik heb een iets minder positief mensbeeld dan jij kennelijk. Zijn verdienmodel geeft i.i.g. te denken.
Vind je dan dat je moet afgaan op wat mensen op een forum roepen, zonder informatie in te winnen bij de betreffende persoon?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen snapt toch wel dat die voorbeelden van mij zomaar uit de lucht gegrepen zijn en nergens op gebaseerd? Dat is het hele punt juist, dat we het niet weten. En ja, je kunt het navragen, maar ik denk niet dat daar een antwoord op komt. Maar je kunt het proberen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Via plaatst hier natuurlijk een eigen verdeling, met een eigen conclusie, maar dat doet geen recht aan de werkwijze van Sebes. Het eerlijkst zou zijn als je hem gewoon belde en vroeg hoe de percentages ongeveer liggen en wat een B-toekenning in concreto dan betekent voor jou. Als je wilt, kun je dat antwoord hier plaatsen - wie weet, hebben meer mensen er iets aan.
Sorry, Thérèse, maar hoe kun je nou weten of het antwoord dat Sebes geeft klopt? Ik heb een iets minder positief mensbeeld dan jij kennelijk. Zijn verdienmodel geeft i.i.g. te denken.
Vind je dan dat je moet afgaan op wat mensen op een forum roepen, zonder informatie in te winnen bij de betreffende persoon?
Nee, ik vind dat je je eigen mening moet vormen en dat doe je op basis van de informatie die tot je komt. Geventileerde meningen hier zijn één van die bronnen, en iedere lezer hier is intelligent genoeg om deze informatie zelf op waarde te schatten. Je mag best Sebes om opheldering vragen, maar zoals Via zegt (#52) krijg je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen antwoord, en als je al een antwoord krijgt, hoe is dat dan te plaatsen (cru gezegd ga je bij de duivel te biecht)? Dus in dit specifieke geval lijkt het mij verloren moeite. Voor de goede orde heb ik niks tegen Sebes, en ook niets met hem. Het is niet mijn bedoeling hem naar beneden te halen. Zijn verdienmodel staat mij niet aan, maar dat is MIJN mening en ik zal anderen hier zeker niet weerhouden hun eigen inzichten te volgen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb Sebes een mailtje gestuurd over de frequentie van categorie B :) Kijken of ze antwoorden...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Alle aannames en bijbehorende calculaties ten spijt, Earthlady schreef in haar beginpost dat ze nog twijfelen en vinden dat het moet worden verbeterd. Daarna zou ik het eventueel nog een keer kunnen opsturen. Daar zit geen centje verdienmodel voor Sebes aan. Hij duwt haar ook in geen enkele richting. Hij categoriseert haar werk en biedt iets aan. Ondertussen vliegen hier de meningen hier over tafel. Leonardo, jij noemt dat informatie die tot je komt; maar is het informatie? Wie heeft feitelijke ervaring met categorie B bij Sebes? Dat zou pas interessant zijn. Maar zo'n ervaring heb ik nog niet gehoord.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Dat ze nog twijfelen'. Ligt daar geen suggestie in besloten? En daarna een cursus aanbieden? Een dure ook nog? Het is niet duwen, het is trekken.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen verdienmodel? Ze kan een leesrapport van 740 euro kopen of meedoen aan een cursus van 1450 euro. Daarna mag ze het opnieuw ter beoordeling insturen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, inderdaad. Er kan een leesverslag worden opgevraagd á raison van honderden euro's. Daarin worden dan de twijfels beschreven, neem ik aan.