Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

vt tegenover tt

Ik heb een verhaal geschreven dat begint in de tt. Daarna vertel ik in de vt wat er allemaal gebeurd is. Na die gebeurtenis ga ik weer over in de tt. Is dit logisch of kan ik beter alles in de vt zetten?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Grappig'. Zit ik net zelf mee te worstelen in een kort stukje. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het kan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zit voor het raam. Buiten sneeuwt het. Gisteren nog zat Dirk naast me. Hand in hand zaten we. De geranium geurde. De zon scheen. Alles was zo prachtig. En nu. Nu zit ik hier weer alleen. Volgens mij kan het wel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse Zijn we het weer eens. :) Of het logisch is, hangt natuurlijk af van de invulling van Tja.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt mij heel gewoon logisch. tt = toekomstige tijd? Ik zit te denken wat ik morgen zal doen. En morgen zal ik hetzelfde denken als vandaag.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eh, dat zou ik wel willen, maar het is voor een wedstrijd bedoeld. Even een tipje van de sluier: een vader vraagt zijn kinderen iets wat een maand later gaat gebeuren. (tt) Daarna wordt er verteld wat er in die maand is gebeurd. (vt ) De maand is voorbij en er wordt gezegd wat er dan aan de hand is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog steeds wakker, Yrret? 's Nachts is het leuker, hè? Is dit off topic? Welnee, het is toch nacht?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
E Thérèse is ook nog wakker of alweer. Sorry, ik heb net de ellende op CNN gezien en dan denk ik: wij hebben het alleen maar over schrijven. Ik weet wel dat dit off topic is, maar dat raakt me diep. Ik zal weer serieus zijn, was ik trouwens al.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog steeds wakker, Yrret? 's Nachts is het leuker, hè? Is dit off topic? Welnee, het is toch nacht?
Misschien is dit een mooi voorbeeld van vt, ht, tt en vvtt. Ja, ik ben nog wakker zei Yrret. Hoewel ik hem die vraag in de tegenwoordige tijd stelde antwoorde Yrret mij vanuit de toekomst die nog moest komen. . En toen was het voor al weer verleden tijd. Tot zover Off-Topic. Tja, ik vind dat wat je vraagt ook erg moeilijk. Voor een taal-techneut zal het een gotzpe zijn als ik in vt en tt tegelijk schrijf. Ik merk op dit forum dat enkelen van mening zijn dat schijvers dit moeten beheersen. Daarom ben je schrijver. En anders ben je het niet. Een vreselijke discussie die mij echt pijn doet dat enkelen zo omgaan met anderen. Gelukkig de meerderheid niet. Ik beschouw jouw vraag als het bewijs van het tegendeel. Een schrijver, juist een schrijver [ en/of wannabe] mag alles vragen op een forum als deze. Een antwoord dat niet verder gaat dan: 'Zoek dat effe lekker zelf op internet', of 'heb je geen Google' gaat mij soms echt als schuurpapier door mijn strot. In mijn poging schrijver te willen worden ben ik nog niet toe aan vt en tt. Ik heb net ontdekt dat het soms handig is om alleen enkele aanhalingstekens te gebruiken. Als ik alles wist voor ik het ging doen, dan zou het doen, geen uitdaging zijn. Moderators. Ik ben off-topic. Niemand anders. aub

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh, dat zou ik wel willen, maar het is voor een wedstrijd bedoeld. Even een tipje van de sluier: een vader vraagt zijn kinderen iets wat een maand later gaat gebeuren. (tt) Daarna wordt er verteld wat er in die maand is gebeurd. (vt ) De maand is voorbij en er wordt gezegd wat er dan aan de hand is.
Dat lijkt me wel een vreemde constructie. Bedoel je misschien dat er eerst gevraagd wordt wat er gaat gebeuren, dat we dan in de volgende scène een maand verder zijn, waarin wordt teruggeblikt op de afgelopen maand? In dat geval zou ik eerst weer in de tt beginnen, dus dat je als lezer weet dat die maand voorbij is. Daarna kun je prima een flashback in de vt schrijven. In het manuscript wat ik nu aan het schrijven ben zitten ook lange flashbacks in de vt, terwijl de rest in de tt is geschreven. Proeflezers geven aan dat het zo prima werkt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk wel eens dat we er te krampachtig mee omgaan. Wat er gister gebeurde, gebeurde gister en dit typ ik nu. Straks zal ik mijn volgende zin schrijven. Als het maar lekker leest en vooral klopt. Ik heb wel een hekel aan zinsconstructies als: Nadat zij het raampje open had gedraaid, gooide zij haar peuk naar buiten. Dat is dus gewoon: Zij draaide het raampje open en gooide haar peuk naar buiten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik loop buiten. Ik denk aan het boek dat ik gisteren heb gekregen. Er zijn meer tijden dan alleen (o)vt en (o)tt

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schakel zelf ook over van tt naar vt. Alles is mogelijk, gewoon doen wat je zelf het beste acht. Mij lijkt het (tt - vt -tt) alleszins geen probleem te vormen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk toch dat een goede redacteur je op de vingers zal tikken. Het is gewoon slordig Nederlands.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schakel zelf ook over van tt naar vt. Alles is mogelijk, gewoon doen wat je zelf het beste acht. Mij lijkt het (tt - vt -tt) alleszins geen probleem te vormen.
:thumbsup: Inderdaad, op je gevoel afgaan. Bij de tweede correctieronde zullen de oneffenheden op tijdgebied er wel uitgestreken zijn.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond eigenlijk dat het wel kon. Vader zegt bijvoorbeeld dat hij een garage wil bouwen. Daar wordt nog even over gepraat en dan schrijf ik een scène waarin staat wat er allemaal gedaan is in een maand (vt).Voor dag en dauw stonden ze op om ... Vervolgens ga ik weer naar het heden en vertel dat het toch wel gemakkelijk is om een garage te hebben, want nu kunnen ze enz.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh, dat zou ik wel willen, maar het is voor een wedstrijd bedoeld.
Ik zit hier met precies hetzelfde. Ik schrijf een verhaal voor een wedstrijd. Hp is derde persoonsvorm, verhaal begint in het heden, wordt meerdere keren afgewisseld met flashback vt, met tt dialoog. Helemaal af en ik zeer tevreden. Woordenteller: In mijn schrijfenthousiasme heb ik 800 woorden teveel getypt. Dus ik ga schrappen. Het verhaal is klaar, maar door de inkorting zit ik nu in de knoop met mijn overgang van vt, tt. Resultaat, frustratie ten top.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrappen is inderdaad heel moeilijk. Als je zoveel woorden weg moet laten loopt het verhaal meestal niet meer.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond eigenlijk dat het wel kon. Vader zegt bijvoorbeeld dat hij een garage wil bouwen. Daar wordt nog even over gepraat en dan schrijf ik een scène waarin staat wat er allemaal gedaan is in een maand (vt).Voor dag en dauw stonden ze op om ... Vervolgens ga ik weer naar het heden en vertel dat het toch wel gemakkelijk is om een garage te hebben, want nu kunnen ze enz.
Hm. Even uitproberen met ovt/vvt en de plaatsing van het stuk. --- 'Ik ga een garage bouwen!' zegt vader. Moeder gooit de pollepel op het aanrecht. 'Wat haal je je nu weer voor onzin in je hoofd?' roept ze wanhopig uit. Diederik springt enthousiast op. 'Ik help wel mee!' Hoofdschuddend roert moeder verder in de pan. Voor dag en dauw stonden Diederik en vader op om samen naar de bouwmarkt te gaan en daar kochten ze alles wat ze nodig dachten te hebben voor het bouwen van een schuur. Vader gaf de aanwijzingen en Diederik deed het zware werk. Tevreden kijkt moeder een maand later vanaf de drempel naar buiten. 'Toch wel handig,' zegt ze. 'Nu we die schuur hebben kunnen we daar mooi alle troep van Diederik in bewaren.' ---- 'Ik ga een garage bouwen!' zegt vader. Moeder gooit de pollepel op het aanrecht. 'Wat haal je je nu weer voor onzin in je hoofd?' roept ze wanhopig uit. Diederik springt enthousiast op. 'Ik help wel mee!' Hoofdschuddend roert moeder verder in de pan. Tevreden kijkt moeder een maand later vanaf de drempel naar buiten. 'Toch wel handig,' zegt ze. 'Nu we die schuur hebben kunnen we daar mooi alle troep van Diederik in bewaren.' Voor dag en dauw waren Diederik en vader opgestaan om samen naar de bouwmarkt te gaan en daar hadden ze alles gekocht wat ze nodig dachten te hebben voor het bouwen van een schuur. Vader had de aanwijzingen gegeven en Diederik had het zware werk gedaan. --- De laatste manier komt natuurlijker op me over.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Alleen de structuur is naar zijn grootje als je eerst gaat vertellen wat er gebeurt, en vervolgens wat het effect is om dán nog terug te keren in de tijd hoe het allemaal zo gekomen is. Dan moet er wel een heel bijzonder hiaat zijn dat nog gevuld moet worden, anders is het koek na de sponning (en dat is ook niks).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je eerste voorbeeld kan toch wel, Via> Als het een probleem is, zet ik het begin in de vt en alleen het laatste stuk in de tt. Alles kan natuurlijk ook in de vt. Ik weet niet of koek na de sponning iets is. Nog nooit gehad.