Start » Forum » Perspectiefwisselingen

Perspectiefwisselingen

17 reacties [Laatste bericht]
Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Perspectiefwisselingen

Karin ging zitten op de tuinstoel. Hij was gammel en vies van aanslag. Ze moest hem nodig afspuiten.

In de zinnen hierboven ligt het perspectief in de eerste en derde zin bij Karin en in de tweede bij de tuinstoel. Kan dit zo? Of moet ik Hij veranderen in De tuinstoel? En Ze in zin 3, kan ik daar ze gebruiken of moet ik weer aanduiden dat het om Karin gaat?

Reacties

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 44 weken 2 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Volgens mij heeft dit niets met perspectiefwisseling te maken. Dat hij gammel en vies van aanslag was wordt ons door de ogen van Karin vertelt. Ze is duidelijk een reflectie van Karin. Kan prima zo, Anna!

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Judy
Laatst aanwezig: 45 weken 6 uren geleden
Sinds: 25 Sep 2009
Berichten: 2918

Er is idd geen perspectiefprobleem. De zinnen zijn prima zo.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 5 uren 30 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4949

Helemaal mee eens, niets meer aan doen smile

Waar waren we gebleven?

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Oké, bedankt! smile

Johan Bordewijk
Laatst aanwezig: 3 jaren 21 weken geleden
Sinds: 6 Jan 2011
Berichten: 644

Perspectief is niet het onderwerp van aandacht, maar de bron van aandacht.
Dus hier prima.
Je kunt misschien hij door die vervangen omdat het om een zaak (niet een persoon) gaat.

Johan Bordewijk, www.johanbordewijk.nl
Mijn tweede boek 'Zwerfvuil' (ISBN: 9789078905677) is nu verkrijgbaar.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 8 uren 55 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5919
Anna Rivier schreef:

Karin ging zitten op de tuinstoel. Hij was gammel en vies van aanslag. Ze moest hem nodig afspuiten.

In de zinnen hierboven ligt het perspectief in de eerste en derde zin bij Karin en in de tweede bij de tuinstoel. Kan dit zo? Of moet ik Hij veranderen in De tuinstoel? En Ze in zin 3, kan ik daar ze gebruiken of moet ik weer aanduiden dat het om Karin gaat?

Als je het doet, zoals je zelf voorstelt, krijg je dit:

Karin ging zitten op de tuinstoel. De tuinstoel was gammel en vies van aanslag. Karin moest hem nodig afspuiten.

Als je deze methode constant gebruikt in je tekst, wordt de lezer er doodmoe van, denk ik.

Het perspectief ligt in dit fragmentje in alles bij Karin. Nu denk ik wel dat wanneer je gaat zitten op een tuinstoel, je kunt voelen dat hij gammel is (dat kun je ook aan de lezer laten 'voelen', meer dan enkel noemen), maar hoe zie je nog dat hij 'vies van aanslag' is? Als het een leunstoel was, kon je het zien aan de leuningen, bijvoorbeeld - maar een leunstoel: daar ga je in zitten, niet op.

Als je op een stoel zit, zie je niets van de stoel (probeer maar eens). Dus ook niet dat hij vies van aanslag is. In die zin klopt het perspectief - het point of view - van Karin niet, omdat het point of view haar geen zicht geeft op de stoel en zijn viezigheid. Dat ziet ze eerder al. Je zou in de tekst een kleine structuurverandering moeten aanbrengen: de gedachte / waarneming dat de stoel vies is, moet ze zien vóór ze gaat zitten.

Nu ja, misschien zijn je zinnen maar een voorbeeld. Hopelijk heb je er toch iets aan.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Thérèse, ja, de zinnen zijn als voorbeeld gegeven. De herhaling van naam en tuinstoel leest idd vervelend.
Bedankt allebei!

mimikok
Laatst aanwezig: 5 jaren 9 weken geleden
Sinds: 22 Jul 2009
Berichten: 33
Thérèse schreef:

Als je op een stoel zit, zie je niets van de stoel (probeer maar eens). Dus ook niet dat hij vies van aanslag is. In die zin klopt het perspectief - het point of view - van Karin niet, omdat het point of view haar geen zicht geeft op de stoel en zijn viezigheid. Dat ziet ze eerder al. Je zou in de tekst een kleine structuurverandering moeten aanbrengen: de gedachte / waarneming dat de stoel vies is, moet ze zien vóór ze gaat zitten.

Dat is precies wat ik dacht toen ik het stukje las.
Dit punt van Therese brengt ook de volgende vraag: waarom gaat Karin op een vieze stoel zitten?

Angus
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 19 Mei 2012
Berichten: 3286
mimikok schreef:

Dat is precies wat ik dacht toen ik het stukje las.
Dit punt van Therese brengt ook de volgende vraag: waarom gaat Karin op een vieze stoel zitten?

Mooi. Het antwoord op de vraag, verwerkt in de tekst, blaast denk ik leven in een karakter.

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14124

Ik vind de eerste zin prima. Waarom ze op een vieze stoel gaat zitten? Omdat er geen andere stoel is. Liever op een vieze stoel zitten dan de hele tijd staan.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Angus
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 19 Mei 2012
Berichten: 3286
Tja schreef:

Waarom ze op een vieze stoel gaat zitten? Omdat er geen andere stoel is. Liever op een vieze stoel zitten dan de hele tijd staan.

smile Precies wat ik bedoel.

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 26 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010
Berichten: 2873
Leonardo Pisano schreef:

Volgens mij heeft dit niets met perspectiefwisseling te maken. Dat hij gammel en vies van aanslag was wordt ons door de ogen van Karin vertelt. Ze is duidelijk een reflectie van Karin. Kan prima zo, Anna!

Is dat wel zo?

Karin ging zitten op de tuinstoel. Hij was gammel en vies van aanslag. Ze moest hem nodig afspuiten. De tuinstoel baalde er stevig van dat hij zo verwaarloosd werd. En Karin maar gebruik maken van zijn diensten met haar dikke kont! De druk op zijn groen aangeslagen poten werd groter toen Karin achterover leunde. Hij probeerde met al zijn kracht om recht te blijven, maar het mocht niet baten. Het was de linker achterpoot die het als eerste begaf en met een luide krak voelde de stoel hoe hij onder Karin bezweek. Samen stortten ze onherroepelijk ter aarde.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 44 weken 2 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

@Via #12
Jij breit er een vervolg aan waarin het perspectief verandert. Dat is vals spelen wink

Maar om je vraag te beantwoorden (ervan uitgaande dat 'dat' niet refereert aan 'Kan prima zo, Anna!': ja.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Via, hoe zou jij de mogelijke verwarring (die mij onmogelijk lijkt gezien het om een tuinstoel gaat) ongedaan maken in de voorbeeldzinnen?

Zjaan
Laatst aanwezig: 3 jaren 8 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2008
Berichten: 2243

Ik denk dat Via een grapje maakt, maar mijns inziens is die verwarring (hoewel die in mijn ogen al zeer theoretisch is) al voorkomen door de zin over de tuinstoel direct achter de eerste zin te zetten (dus op dezelfde regel). In principe begin je bij een perspectiefwissel namelijk op een nieuwe regel; beter is nog een nieuwe alinea of zelfs hoofdstuk.

Neem een kijkje in mijn schrijverskeuken op www.jeanineerades.nl of kom meer te weten over mijn debuutroman op www.duivelsblauw.nl!

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 26 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010
Berichten: 2873

big grin

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

stick out tongue

Ja, Zjaan, zo dacht ik ook dat het in principe steeds duidelijk is, door tekst achter elkaar door te schrijven wat bij hetzelfde perspectief hoort. En bij een wisseling hanteer ik een witregel. Bedankt!

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!