Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat kost het om een goed schrijver te worden en wat zijn nutteloze investeringen?

Ik ga meteen met de deur in huis vallen: ik zou graag van mijn hobby, namelijk schrijven toch een redelijke bijverdienste willen maken, gezien ik werkloos ben en het financieel niet breed heb. Daarnaast is schrijven echt mijn passie en iets wat ik al doe van zo ver ik me kan herinneren dat ik woorden op papier kreeg. In principe doe ik het al van in het eerste leerjaar en barst ik van de ideeën. Al van toen had ik een ruime fantasie, originele ideeën en op school had ik altijd bij de beste opstellen, zonder er veel moeite voor te doen. Ik wil wel investeren in verbetering van mijn werk, maar geef toe dat ik bepaalde cursussen moeilijk in mijn budget krijg voor het moment. Werk zoeken is mijn belangrijkste hoofdbezigheid, maar een geschikte job vinden is voor mij niet zo gemakkelijk, omdat ik niet echt diploma's en werkervaring heb. Het grootste deel van mijn professionele carrière ben ik huisvrouw geweest, maar mijn grootste probleem met schrijven, is dat ik soms last heb bij het verbeteren en herwerken. Ik ben zo typisch iemand die over haar eigen fouten leest en dat maakt mij dikwijls heel onzeker, gezien ik een perfectionist ben. Momenteel ben ik aan het proberen met enkele artikels op InfoNu.nl, maar ik krijg meer afgewezen inhoud terug dan wat anders, omdat ik dus regelmatig de fout maak van bijvoorbeeld "je" en "u" in eenzelfde artikel te gebruiken en ik lees daar dus altijd over. De spelling- en grammaticacontrole helpen me daar ook niet bij en daarom doe ik dan maar zoeken naar de woorden die ik moet vervangen. Ik maak ook dikwijls fouten in de grammatica, als ik mijn tekst wil verwerken. Dan lijken alle letters voor mij plots niets en zie ik soms echt niet dat er een woord vergeten is. Men verwijt me slordige fouten, maar ik zie ze echt niet en mijn programma's soms ook niet. De laatste tijd voel ik me meer op mijn gemak als ik in het Engels schrijf, omdat die taal voor mij precies makkelijk is, gewoon omdat je daar die "je" en "u" niet hebt. Qua grammatica is het Nederlands zeker geen gemakkelijke taal en ik ben ook niet meer mee met de nieuwe spellingregels. Toch zou ik graag mijn fouten willen verbeteren en een goede schrijfster worden, maar als ik mijn eigen fouten niet kan vinden en ik geen geld heb voor iemand in te huren, heeft het dan nog zin?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Martine P, Je mag je niet laten ontmoedigen. Ik zit ook in de situatie dat ik werkloos ben, af en toe een interim, maar daarmee moet ik ook niet gek doen. Mijn grote droom is ook om van mijn passie op z'n minst een deeltijds beroep te maken. Ik ben ook op zoek geweest naar cursussen die voor mij betaalbaar waren. Soms waren dat cursussen van één of twee dagen, maar zelfs daar steek je al heel veel van op en kom je al een heel eind verder in je schrijfontwikkeling. Wat taalfouten betreft; je kan hier altijd een stukje plaatsen bij proeflezen. Daar kan je dan specifieke vragen stellen die je graag wilt beantwoord zien van de proeflezers. Dat kunnen ook vragen zijn over grammatica. Ik ben al twee jaar ernstig bezig met schrijven met het oog op een deeltijds beroep. Eind deze maand komt mijn eerste prentenboek in de winkel. Voordien schreef ik ook regelmatig iets, maar niet met de intentie om uit te geven. Ik heb het nooit opgegeven. Ik kreeg weliswaar veel steun uit mijn omgeving, maar geef het nooit op en blijf geleoven in jezelf. Groetjes Victoria

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste tijd voel ik me meer op mijn gemak als ik in het Engels schrijf, omdat die taal voor mij precies makkelijk is, gewoon omdat je daar die "je" en "u" niet hebt.
Duits en Frans zijn mijn inziens samen met Nederlands de meest interessante talen om in te schrijven. Engels is als het je moedertaal is best interessant, maar niet om het 'u' en 'jij' als in 'you'. Dat is te simpel
Qua grammatica is het Nederlands zeker geen gemakkelijke taal en ik ben ook niet meer mee met de nieuwe spellingregels.
Welke taal is wel gemakkelijk? Engels? Als schrijver willen doorbreken [engelstalig] is mogelijk vele malen moeilijker.
Toch zou ik graag mijn fouten willen verbeteren en een goede schrijfster worden, maar als ik mijn eigen fouten niet kan vinden en ik geen geld heb voor iemand in te huren, heeft het dan nog zin?
Tip. Richt een schrijf-groepje op. Digitaal. Kost niets. Verwacht niets. Soms krijg je iets. Zoek gelijkgezinden in het willen bereiken wat jij wil. Zoek geen vriendinnetjes en vriendjes. Zoek grammatica-duivels die zich niets aantrekken van fatsoensnormen [nou ja, een beetje dan] en beleefdheids-briefjes. Geef je zwakke punten aan en laat een ander [door E-mail-uitwisseling] jouw telkens verbeteren. Doe dat in ruil tegen het lezen van elkanders gelijkwaardige [ woord-hoeveelheid] stukjes. Maak direct duidelijk dat er geen sprake is van een vergoeding. Maar als er ooit een boek komt is een gratis exemplaar met handtekening een geweldig cadeau als je elkaar gedurende lange tijd helpt. Geef elkaar duidelijk aan binnen welke tijd je antwoord. Belast elkaar niet met onzin die niet belangrijk is voor het boek. Soms. Ik zeg soms, kom je als je zoekt een autrice tegen die jou onder haar hoede neemt. Soms. Ik zeg soms, wil een onbeduidende koekenbakker-ster die nog nooit een boek heeft geschreven meedoen en blijkt zij een scherpe blik te hebben op jouw zwakheden. Ongeveer zoiets.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je over je eigen fouten leest, zet je tekst dan eens in een ander lettertype en print het uit. Zo kun je fris naar je tekst kijken en vallen vergeten woorden je ook meer op. Als je weet wat je zwakke punten zijn, zoals het u en je, dan kun je daar natuurlijk extra op oefenen. Je kunt er ook op zoeken met de zoekfunctie van Word en zo kijken of je wel consequent bent geweest. Om op de vraag van dit topic terug te komen, zou ik zeggen dat het vooral veel tijd kost. Tijd om te oefenen en kritisch naar je teksten te kijken en jezelf te verbeteren. Maar goed, ik vraag me af of je dat wel moeten willen, geld gaan proberen te verdienen met schrijven als je er zoveel moeite mee hebt om foutloze teksten af te leveren. Voor schrijvers die dat wel kunnen is het al heel erg lastig om er een fatsoenlijk inkomen uit te halen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet zeggen dat infonu qau inkomsten erg tegenvalt (er staan een stuk of tien artikelen van mij er op en er komt ongeveer 1 keer in de drie maanden een paar cent van binnen). Het is overigens wel zo dat als er eenmaal 1 tekst goedgekeurd is, de andere teksten sneller goedgekeurd worden. Qau verdiensten levert greatcontent en textbroker meer op. Je meld je aan, stuurt een tekst op ter beoordeling. De redactie deelt je in een niveau in en je kunt zelf je opdrachten uitkiezen. Wat verbetering van spelling en grammatica betreft. Lees veel en kijk kritisch naar teksten van anderen. Vaak zie je andermans fouten eerder dan die van jezelf. In plaats van cursussen volgen kun je natuurlijk ook boeken lezen over schrijven. Deze kun je ook tweedehands kopen om de kosten te drukken

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De beste investering, geheel binnen je budget ik ben er zeker van, voor een schrijver/ster is een pen en een stuk papier. Daarmee kom je overal!! Wil je toch een beetje meer? Kijk dan eens naar programma's zoals write or die (je stelt zelf een tig aantal woorden in en de tijd die je jezelf geeft om dat aantal te bereiken; goed voor schrijfoefeningen) of Scrivener (een programma waar je al je research, foto's, inspiratiebronnen etc. in 1 hebt. Heerlijk programma!). Ja, dat kost wel geld, maar voor mij is het een luxe. Maar wees eerlijk, als een schrijver/ster heb je niet meer nodig dan schrijfmateriaal en wellicht (tegenwoordig) een computer en printer.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook een heel interessant boek is: het schrijfhandboek van Saskia de Bruin. Daar staan heel veel verschillende soorten van schrijven in en heel veel oefeningen die je kan maken. Het is een eenmalige investering en je kan er jaren mee aan de slag. De prijs van het boek valt heel goed mee.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn genoeg gratis tools en websites waarop tips worden gegeven voor creatief schrijven. Helaas vormen die ingrediënten geen garantie voor een feestmaal in de vorm van een bestseller. Over het algemeen wordt schrijven - in vergelijking tot andere kunstvormen - slecht betaald - als je enkel kijkt naar royalty's. Dus of het nuttig is om je op schrijven te storten om bijverdiensten te scheppen, ik weet het niet.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Martine, de meeste kans op een 'redelijke bijverdienste' op regelmatige basis uit schrijven heb je m.i. niet met creatief schrijven, maar met commercieel schrijfwerk. Dus copywriting, redactiewerk, schrijven van handleidingen, etc. Is er een buurtkrant waar je (journalistieke) ervaring op kunt doen? Kun je vrijwillig wat websites van bv verenigingen gaan bijhouden met je schrijfsels? Heb je al een weblog met schrijftips, zodat je je als expert kunt profileren of in ieder geval kunt laten zien dat het schrijven jou menens is? Heb je een linkedin-, twitter- en facebook account waarmee je je visie op tekst, taal en schrijfwerk de wereld in slingert? Zodat je potentiele werkgevers alvast een voorproefje geeft van jouw kunnen?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over het algemeen wordt schrijven - in vergelijking tot andere kunstvormen - slecht betaald - als je enkel kijkt naar royalty's. Dus of het nuttig is om je op schrijven te storten om bijverdiensten te scheppen, ik weet het niet.
Daar heeft Zjaan wel gelijk in. Van schrijven alleen kan je niet leven, daarnaast heb je zeker ook nog andere bezigheden nodig. Ik wil ook graag van schrijven mijn beroep maken, maar ik wil ook nevenactiviteiten doen die rechtstreeks of onrechtstreeks met schrijven te maken hebben, zoals workshops geven aan kinderen, workshops aan volwassenen, ... Als je echt van schrijven je beroep of een mooie bijverdienste wil maken, moet je ook aanverwante activiteiten voor je rekening nemen, anders kom je er niet.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, ik krijg hier erg goede tips binnen. Dat van dat lettertype had ik nog niet overwogen, maar voor een frisse kijk op een tekst die je al 100 maal gezien lijkt te hebben, telt het. Mijn bedoeling is dus zeker niet van schrijven alleen te leven, want ik weet dat dit niet veel opbrengt, zeker niet creatief schrijven. In ieder geval heb ik gemerkt dat als ik emotioneel het zwaar heb, mijn schrijfsels ook meer fouten bevatten dan wanneer het goed met mij gaat. Momenteel leef ik van mijn uitkering en wil ik vooral een goede job zoeken, waarmee ik nog altijd tijd over heb om te schrijven en daar eventueel iets mee bij te verdienen. Ik geef toe dat ik momenteel het ook heel zwaar heb en ook niet tot schrijven kom. Privé heb ik de laatste maanden enkele tegenslagen gehad, waardoor ik er niet toe gekomen ben mijn verhaal voor Fantastels af te werken, maar ik ga er vanuit dat er nog wedstrijden gaan volgen en ik stuur liever een goed verhaal in, dan één dat ik maar half heb kunnen afwerken. Trouwens, ik heb meegedaan aan de Jayden Books griezelwedstrijd met een kort verhaal dat ik nog ergens had staan en dat afwerking nodig had. Ik heb niets gewonnen, maar mijn verhaal wordt wel mee in de bundel gepubliceerd. En dat voor een eerste keer dat ik aan een wedstrijd deelneem! Dat is dus een emotionele opsteker, maar ik ga zeker wat jullie hier zeggen eens uitproberen en hou jullie op de hoogte. Een deel van mij denkt ook een verhaal te schrijven over mijn vriend. Hij is dus als kind door beide ouders zwaar mentaal en door zijn vader ook fysiek mishandeld, omdat ze niet konden aanvaarden dat hij anders is. Zijn vader is ondertussen gestorven, maar zijn moeder blijft een hel en heeft hem ondertussen zwaar het leven zuur gemaakt. Het is mede dankzij haar kwelling dat ik werkloos ben en depressief. Dat mens is gewoon een karikatuur, waarvan ik dacht dat ze alleen in de geest van schrijvers kon leven. Niet dus, ik begrijp dat sommige personages dus geen karikaturen zijn.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik wilde nog een suggestie doen: Als schrijven jou beter doet voelen en alles in je leven is op dit moment zwaar, is het misschien een idee om juist niet over al die problemen te schrijven. Je zegt bijvoorbeeld dat je erover denkt om een verhaal te schrijven over je vriend en alle nare dingen die hij heeft meegemaakt, dat lijkt me best zwaar, niet alleen voor jou, ook voor hem. Misschien is het een idee om een tijdje alleen over grappige situaties, kleine momenten en fijne dingen die je hebt meegemaakt te schrijven? Dan is je papieren leven in ieder geval positief en leuk en wie weet, straalt dat weer door in je echte leven. Succes!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven maakt inderdaad wel vrij. Ik hield vroeger altijd een dagboek bij en ik vertrouwde dat dagboek de minder leuke en leuke dingen in mijn leven toe. Op die manier kon ik alles van mij af schrijven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Goede tips - maar wel :ontopic: blijven! De vraag staat in het forumonderdeel Cursussen en opleidingen. Dan daar bij blijven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier al veel tips gekregen en een boek kopen is inderdaad dikwijls goedkoper dan een cursus volgen. En toch even on topic: elkaar helpen en steunen lijkt me ook een goede leerschool. Momenteel ben ik aan het sparen voor een goede opleiding en ik kijk dus uit naar iets dat ik kan combineren met eventueel werk. Iemand ervaring met open leersystemen, zoals afstandsleren en dergelijke? Dat lijkt me praktischer, omdat je dan niet vast hangt aan uur en tijd en dat zou mij minder doen stressen, moest mijn privé situatie veranderen, want ik blijf hoopvol dat ik wel een job ga vinden. Nee, ik laat mijn hoofd niet hangen en wil niet klagen, maar zou graag willen dat mijn investeringen lonen, omdat ik het erg jammer zou vinden veel geld te geven aan een cursus die weinig perspectief geeft. Nee, ik weet dat je met alle opleidingen creatief schrijven geen garantie hebt op een bestseller en dat is ook mijn bedoeling niet, maar ik zou graag een opleiding volgen, waarbij ik toch meer geloofwaardig als schrijfster zou overkomen en die ook de moeite is om op een CV te zetten. Moest het tot een diploma of officieel attest leiden, lijkt een opleiding me meer waard, dan één die enkel voor het plezier is. Dat bedoel ik dus: ik zou graag iets doen met schrijven, het mag als hobby, maar als een cursus me meer toekomstperspectief geeft op de arbeidsmarkt, geef ik die voorrang op één waar je niets mee bent. Mijn idee is dus: 250 euro aan een cursus die louter voor hobby kan gebruikt worden, is me duurder dan 1000 euro voor een cursus die tot meer toekomstperspectief leidt. Ik spaar liever iets langer voor een degelijke opleiding dan zomaar iets te volgen waar ik weinig mee ben. Heeft hier iemand een idee voor een goede opleiding?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al twee cursussen op afstand gevolgd, maar ik hou het nooit vol. Ik koop de cursussen altijd volledig zodat ik later opnieuw kan beginnen met het studeren op mijn iegen tempo dan. Ik mis bij afstandsleren het contact met de docent wanneer je met vragen zit. Het is moeilijker om een probleem uit te leggen via mail en de juiste nuances te leggen om het juiste antwoorde te krijgen dan wanneer je persoonlijk contact hebt. Tijdens een gesprek kan je altijd je vraagstelling bijstellen zodat de docent duidelijkheid krijgt over de kern van jouw vraag. Dat lukt minder vlot met afstandsleren.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een goed argument en meteen ook de sterkte en zwakte van geschreven taal: je hebt er geen intonatie, geen gelaatsuitdrukkingen en dergelijke bij, waardoor het niet altijd de makkelijkste vorm van communiceren is. Zo zijn bv ironie en sarcasme moeilijk te gebruiken in de geschreven taal, of je moet er echt een uitblinker in zijn, maar dan nog zal een groot deel van je publiek je niet vatten. Deze dingen lijken me moeilijk aan te leren. Anderzijds denk ik dat je met afstandsonderwijs ook zelf de discipline moet hebben om op tijd hulp te vragen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil je niet demotiveren maar als je met schrijven geld wil verdienen, moet je het niet zoeken in creatief schrijven. Er was een tijd dat je met columns nog wel een paar korrels extra hagelslag kon verdienen (op brood dat met andere arbeid werd verdiend) maar die tijd is ook voorbij. De bladenwereld is ten onder aan het gaan, deels door crisis en deels door internet. Dat heet 'vooruitgang'. Op het wereldwijde web wemelt het van de plekken waar je gratis je verhaal mag plaatsen. De grote bladen hebben véél liever een BN-er die niet kan schrijven dan een onbekende die het wel kan. Sinds twee jaar heb ik altijd wel ergens een betaalde rubriek gehad maar de verdiensten worden allengs minder. Het blad waarin ik een column had, is ter ziele. Ik schrijf nu samen met mijn man voor een editie van een Wegener-dagblad en als ik je vertel wat we daaraan overhouden, nadat de fiscus is langsgeweest, dan weet je niet of je moet lachen of moet huilen... Je bent nu werkloos. Misschien krijg jij 'aanrechtsubsidie'? Je moet al veel verdienen wil je meer verdienen dan dat bedrag. Want die raak je natuurlijk kwijt, die heffingskorting, of in ieder geval dat deel dat je zelf fourneert met je schrijven. Jouw opdrachtgever geeft die inkomsten op en jij kan dus niet 'sjoemelen'. Ook als je een uitkering hebt, worden meestal je verdiensten uit arbeid in mindering gebracht op dat bedrag.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft geen kosten te maken. Wat je wel moet maken, zijn meters. Schrijfmeters. Typ stukken over uit boeken, zodat je leert wat zinnen zijn en spelling je natuurlijk afgaat. Let er dan op wat er lekker loopt, lekker leest. Verzin verhalen, plot ze, schrijf levensverhalen van je hoofdpersonen op. Stel je onafhankelijk op, onder alle omstandigheden, houd je hoofd recht, laat niets en niemand je afbrengen van je voornemen. Oefen, oefen, oefen. Werk keihard. Schrijven is werken. Schud iedere demotiverende factor van je af en begin bij het begin: letters worden woorden worden zinnen worden verhalen. Jij wilt er geld mee verdienen, verzin dan een manier om dat te doen. Uitstellen, anderen de schuld geven, eerst iets anders moeten of je onzeker opstellen maakt je droom onbereikbaar. Creëer omstandigheden om hem te halen. Je hebt potdikkie uren de tijd in een dag. Hop! Schrijven!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gezegd, Anaïd. Ik schakel m'n internet uit en open snel mijn Word-document. ;)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Martine P, kan het zijn dat je uit het land van de frieteters komt? Ik wil geen spelbreker zijn, maar... Als je op uitkering staat, dan moet je er wel mee rekening houden dat je inkomsten van je uitkering afgaan: http://www.rva.be/frames/Frameset.aspx?Path=D_opd… Hoe dat concreet in elkaar zit, weet ik wel niet. Ik heb er geen ervaring mee. Je vakbond, hulpkas of de RVA kunnen daar wellicht meer informatie over geven.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Betekent dit hierboven dat je in België niks kwijtraakt, indien je geen uitkering hebt? Hier in NL dus wel. Zodra je een dubbeltje verdient, gaat dat van je heffingkorting af. En je moet al best veel verdienen om dat te doen omslaan in een positief resultaat. (PS: Tenzij je ook geen heffingskorting ontvangt. Ik krijg die wel en met mij velen. Zeker degenen met een partner met een inkomen. Of vrijgezellige schrijfsters - met of zonder kinderen - die aanrechtsubsidie ook ontvangen, is mij niet bekend)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Voor belasting- en sociale uitkeringzaken a.u.b. de al bestaande topics opzoeken of een nieuw maken. Dit topic houden bij de startvraag (nogmaals).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft geen kosten te maken. Wat je wel moet maken, zijn meters. Schrijfmeters. Typ stukken over uit boeken, zodat je leert wat zinnen zijn en spelling je natuurlijk afgaat. Let er dan op wat er lekker loopt, lekker leest. Verzin verhalen, plot ze, schrijf levensverhalen van je hoofdpersonen op. Stel je onafhankelijk op, onder alle omstandigheden, houd je hoofd recht, laat niets en niemand je afbrengen van je voornemen. Oefen, oefen, oefen. Werk keihard. Schrijven is werken. Schud iedere demotiverende factor van je af en begin bij het begin: letters worden woorden worden zinnen worden verhalen. Jij wilt er geld mee verdienen, verzin dan een manier om dat te doen. Uitstellen, anderen de schuld geven, eerst iets anders moeten of je onzeker opstellen maakt je droom onbereikbaar. Creëer omstandigheden om hem te halen. Je hebt potdikkie uren de tijd in een dag. Hop! Schrijven!
Second that. Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan je eerste bericht kan je al zien dat je een prima tekstschrijver kan worden vind ik. Bovendien is alle informatie tegenwoordig online te vinden waardoor een cursus zwaar overbodig is lijkt me. Is er ook iemand bekend met *verwijderd*? Overweeg om hier eens voor te schrijven.