Start » Forum » Schrijven met verschillende stemmen

Schrijven met verschillende stemmen

10 reacties [Laatste bericht]
Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 40 weken 8 uren geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Schrijven met verschillende stemmen

Eén van de lastigste aspecten bij het schrijven van fictie vind ik het taalgebruik van de diverse personages. Ik heb nu eenmaal een schrijfstijl en ik merk dat deze al gauw als een eenheidsaus fungeert: mijn personages gaan hetzelfde klinken. Ik probeer natuurlijk door verschillende manieren van reacties, lichaamstaal en keding en dergelijke de personages verschillend neer te zetten, maar het taalgebruik zit me dwars. Ervaren jullie dit als een probleem, of is het niet zo kritisch? Suggesties hoe dit kan worden vermeden / aangepakt?

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Reacties

Joost Beersma
Laatst aanwezig: 6 jaren 39 weken geleden
Sinds: 1 Sep 2012
Berichten: 20

Ik zou de extremen in jezelf opzoeken. Iedereen heeft iets moois in zich, maar ook iets gemeens. De ene dag ben je behulpzaam en de andere dag laat je de hele wereld het liefst in de modder zakken. Maak gebruik van die extremen en dik je personages rustig wat aan. Kruip vervolgens per karakter in zijn/haar huid en die specifieke persoonlijkheid begint vanzelf door te klinken in het taalgebruik. Kortom, zoek de meerdere persoonlijkheden in jezelf op en gebruik ze.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,

Joost

Je schrijft om gelezen te worden. En als je gelezen wordt, dan maakt de lezer aan de hand van jouw woorden een film in zijn/haar hoofd. Dat vind ik mooi. smile

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Dat heeft ook te maken met perspectief en de rol van die personages. Is het aannemelijk dat de verteller hen als wezenlijk te onderscheiden figuren kan beschrijven? Is het voor de plot zo waanzinnig belangrijk dat ze helemaal anders zijn?
Ik zie niet zo waar je je druk over maakt.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 6 dagen geleden
Sinds: 20 Jul 2010
Berichten: 751

Je kunt ook gebruik maken van een 'voice journal'. Dan geef je ieder personage een kort dagboek stukje waarin ze zichzelf voorstellen in de eerste persoon (ik). Op die manier kruip je in de huid van je personages en probeer je zo op die manier een 'stem' te geven. Misschien dat dat helpt.

Ginny
Laatst aanwezig: 22 uren 22 min geleden
Sinds: 22 Jun 2012
Berichten: 980

Als je wilt voorkomen dat je personages dezelfde woordkeuze hebben, luister dan naar de woordkeuze van mensen om je heen en van mensen op tv bijvoorbeeld. Desnoods houd je aantekeningen bij met daarin zaken die een bepaald personage wél, maar een ander personage absoluut niet zou zeggen. Een student praat nu eenmaal anders dan de oma van diezelfde student.

Fae
Laatst aanwezig: 4 jaren 34 weken geleden
Sinds: 21 Dec 2010
Berichten: 231
Leonardo Pisano schreef:

(...) mijn personages gaan hetzelfde klinken.(...)

Wat mij heeft geholpen is de personages uitvoerig uitwerken.
Opleiding (bepaalt in grote mate het vocabulair); (vroegere) gezinssituatie; hobby's; wat iemand als eerst doet zodra hij/zij wakker wordt, tics; geloofsovertuiging; sterrenbeeld. Een veel uitgebreidere uitwerking van het personage dan ik gebruik/aanhaal in mijn verhaal. Tachtig procent van zo'n uitwerking is niet van belang voor de lezer. Voor mij wel. Doordat ik een personage grondig ken, kan ik moeiteloos in zijn/haar huid kruipen én hem/haar een eigen stem geven.

Schrijvend ontdek ik de obscure uithoeken van mijn ziel

Kimym
Laatst aanwezig: 2 jaren 19 weken geleden
Sinds: 26 Jul 2011
Berichten: 151

Ik doe net zoiets als Fae.
Voor mijzelf hou ik een "boekje" bij waarin ik letterlijk alle kenmerken van mijn belangrijkste personages in opschrijf. Dat varieert van eventuele littekens tot een diepste wens. Ik kan ook pas echt lekker schrijven als ik het gevoel heb dat ik mijn personages ken, alsof het hele goede vrienden van me zijn. Op die manier is het makkelijker om ze allemaal een eigen stem te geven.

Mijn YA verhaal Hoedster is opgenomen in de Dark Romance bundel, Onthulde geheimen.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 40 weken 8 uren geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Bedankt allemaal. Ik zal eens wat gedisciplineerder notitie bijhouden van mijn karakters. Ik vertrouw nu te veel op mijn geheugen.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Mara
Laatst aanwezig: 6 jaren 40 weken geleden
Sinds: 11 Apr 2007
Berichten: 4343

Ja, ik ken dat ook. Ik schijn in de val van mijn karakters te vallen. Ze moeten in het genre waarin ik verder wil juist aangedikt worden maar niet over the top fungeren. Soms laat ik ze dingen doen die niet bij ze passen en dan is het best een gepuzzel.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

Victoria Jong
Laatst aanwezig: 2 jaren 40 weken geleden
Sinds: 24 Jul 2012
Berichten: 405

Ik heb hier al enkele zeer interessante tips gelezen. Mijn manier is vooral zoeken naar iemand in mijn omgeving die qua karakter is zoals ik mijn personage wil laten zijn. Ik hou die persoon in gedachten en bedenk me dan op welke manier hij/zij spreekt, beweegt, handelt. Op die manier lukt het mij vrij goed om mijn personages vlugger te doorgronden.

jam
Laatst aanwezig: 4 jaren 9 weken geleden
Sinds: 3 Jun 2010
Berichten: 73

Ik voeg me volledig bij Ginny aan.
Als je goed luistert naar tv of zelfs in het dagelijks leven dan zal je al heel snel verschillen kunnen opvangen tussen twee personen binnen een bepaalde klasse, functie, etc. Want, het is niet alleen het feitelijke woordgebruik maar ook de eentonatie, pauzes, manier van praten (rustig, snel, zachte of luide stem,etc) die een persoon beschrijven naast lichaamstaal dat je al eerder zelf opsomde.
Hoe meer je kan inleven in je personage des te levender hij in een verhaal tevoorschijn zal komen.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!