Start » Forum » Wat regelen voor verkoop van boek?

Wat regelen voor verkoop van boek?

6 reacties [Laatste bericht]
Rob78
Laatst aanwezig: 6 jaren 50 weken geleden
Sinds: 3 Sep 2012

Wat regelen voor verkoop van boek?

Hallo allen,

Naast mijn huidige werk wil ik binnenkort in eigen beheer een boek gaan uitgeven. Onduidelijk voor mij is wat ik moet regelen om de verkoop ervan mogelijk te maken. Naast de beschikbaarheid via boekhandels wil ik ook een site maken en er een webshop aan koppelen.

Is inschrijven bij de KvK nodig? Ben ik dan zelfstandige en op welke manier moet je de belastingaangifte doen?

Alvast bedankt!

Reacties

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 12 uren 11 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009

Hoi Rob, je kunt in de Zoekfunctie een steekwoord intypen (bijvoorbeeld KvK) en dan zien hoeveel informatie hierover op de site al te vinden is.

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 18 uren 15 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Dit wel een heel brede vraag. Maar een echte webshop heeft eigenlijk altijd een zakelijke rekening (en dus een kvk-inschrijving) nodig (voor belasting, ideal etc). Je kunt ook betaling handmatig doen, maar ook dan heb je eigenlijk wel een kvk-inschrijving nodig.

Wil je het boek ook gaan verkopen via andere sites/winkels? Dan is mogelijk ook een ISBN en/of streepjescode vereist.

Scribendi salutem!

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 18 uren 15 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

En hoe belastingaangifte dan precies verloopt is een beetje buiten de focus van dit forum. Dan kun je beter op een ondernemersforum kijken. Bijvoorbeeld http://www.higherlevel.nl/forum/

Scribendi salutem!

Ginny
Laatst aanwezig: 22 uren 25 min geleden
Sinds: 22 Jun 2012

Of gewoon op de site van de belastingdienst. Bijvoorbeeld: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldc...

Er zwerft op dit forum ergens een topic over beschikbaarheid bij het Centraal Boekhuis, maar ook over ISBN-nummers etc. Inderdaad even je losse vragen opzoeken.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010

In het handboek voor schrijvers staat bij mijn weten ook het een en ander over dit onderwerp.
Een van de belangrijke dingen die je moet kunnen inschatten is of je verder gaat met zelf-publiceren, of dat het bij één boek blijft.
Ook kun je overwegen hoeveel geld je wilt investeren (promotie, oplage) en hoeveel boeken je denkt te gaan verkopen. Als het allemaal wat marginaal blijft, is het bijvoorbeeld handig om met een clusteruitgeverij mee te liften.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 6 dagen geleden
Sinds: 20 Jul 2010

Ik denk dat dit boek (Uitgeven in Eigen Beheer van Maarten Dessing) zeker handig is.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!