Start » Forum » Vloeiende (actie)scène ... is het mogelijk?

Vloeiende (actie)scène ... is het mogelijk?

18 reacties [Laatste bericht]
matiasve
Laatst aanwezig: 1 jaar 49 weken geleden
Sinds: 13 Aug 2012
Berichten: 58

Vloeiende (actie)scène ... is het mogelijk?

Deze vraag stelde ik mezelf vandaag.
Waarom? Geen idee. Nochtans, misschien toch een idee. Laatst merkte ik op dat de meeste actiescènes (in boeken) als volgt zijn opgebouwd: Handeling X. Handeling Y. Handeling Z. Handeling A. Handeling B. etc
Een reeks handelingen dus.

Zou dit ook anders kunnen?
Een overvloeing (<- dit woord is foutief gebruikt en/of bestaat niet) van handelingen.
Waarbij elke handeling overgaat in een volgende en niet voorafgaat aan de volgende handeling.

Is dit enigszins te begrijpen? Ik hoop het, al begrijp ik het zelf amper.

Reacties

wolfke
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 dagen geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004

Ik probeerde een voorbeeld te creëren maar naar mijn conclusie bestaat zoiets niet.

Waarbij elke handeling overgaat in een volgende ...
A vloeit over in B
B vloeit over in C
C vloeit over in D

... en niet voorafgaat aan de volgende handeling.
A gaat niet vooraf aan B
B gaat niet vooraf aan C
...

Bedoel je dit?

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Lillyelle
Laatst aanwezig: 6 jaren 16 weken geleden
Sinds: 11 Jun 2012
Berichten: 165

Nee, ik snap je idd niet helemaal. Hoe kun je zonder andere handelingen bij die beslissende handeling komen? Voordat B gebeurd moet A gebeurd zijn. Of je moet het beschrijven uit een helikopterview. Een buitenstaander die handeling B al ziet aankomen voordat A helemaal afgelopen is. Of de verteller van het verhaal. Of iemand die op de hoek van de straat staat in de schaduw die aan de ene kant van de straat een diefstal ziet en gelijktijdig de politie al ziet aankomen vanuit de andere hoek. Maar dan nog kom je er bijna niet onderuit om eerst het ene te beschrijven en dan pas het andere. of die twee acties mengen door eerst te vermelden dat je iets ziet gebeuren dan dat je de sirenes al hoort van de politie en dan dat je het volgende ziet gebeuren en dan dat je de zwaailichten ook al kunt zien... etc. etc. maar ik denk dat je er bijna niet onderuit komt.

Tear down the walls.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 14 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010
Berichten: 751

Ik begrijp het niet. Heb je concrete voorbeelden van wat je bedoelt?

peetrebel
Laatst aanwezig: 6 jaren 21 weken geleden
Sinds: 26 Jul 2012
Berichten: 303

Ik gebruik wel eens gedachtes uit het verleden tussen twee handelingen. Die onderbrekingen zet ik dan cursief (met minimaal één witregel ervoor en één erna).

Mijn ogen zien Charles Dickens, mijn oren horen Georg Friedrich Händel.

wolfke
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 dagen geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004

@Xu: Ooooooooooooooo wat is er gebeurd? Waar is dat wandelend figuurtje gebleven? Opgegeten door die computerkat? big grin

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Devushka
Laatst aanwezig: 3 jaren 11 weken geleden
Sinds: 22 Apr 2010
Berichten: 31

Ik weet wel dat actiescene's vaak wat meer staccato zijn beschreven. Met kortere zinnen, en inderdaad vaak als een opsomming van handelingen met weinig reflectie tussendoor. Bedoel je dat?

Dat is vaak een stijlkeuze van de schrijver zelf om zo meer vaart en spanning aan de scene mee te geven. Maar als jij het wilt is het heel goed mogelijk om actiescene's in lange vloeiende zwierige zinnen te beschrijven, dat is jou keuze.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 14 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010
Berichten: 751
wolfke schreef:

@Xu: Ooooooooooooooo wat is er gebeurd? Waar is dat wandelend figuurtje gebleven? Opgegeten door die computerkat? big grin

Deze bewoog niet meer, dus toen werd het zo'n groot uitgerekte, pixelachtige, stilstaande happyface kat frown Toen nam ik maar deze ondeugende schrijfkat achter de computer stick out tongue

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 14 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010
Berichten: 751

Ik bedacht me net trouwens dat je wel van A naar C zou kunnen, zonder B als gevolgtrekking te hebben: als je bijvoorbeeld twee personages in een kamer hebt die vechten stick out tongue
Laten we zeggen dat Sam en Piet samen een kamer binnenstormen waar een maffiabende hen staat op te wachten...
Sam slaat bijvoorbeeld iemand (actie A), maar we krijgen de reactie (B) niet te zien, omdat de camera overschakelt naar Piet, die zojuist een stoel op pakt om iemand tegen de grond te slaan (C). We zien geen reactie (D) hierop, omdat we meteen weer terugschakelen naar Sam, die actie E uitvoert. Zo sla je sommige handelingen over stick out tongue

Tja
Laatst aanwezig: 5 dagen 3 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14124

Als je bij D een lijk hebt gevonden en je gaat op onderzoek, dan kun je via C en B bij A uitkomen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Hilde Cornelis
Laatst aanwezig: 13 weken 4 dagen geleden
Sinds: 19 Dec 2011
Berichten: 1390

Hmm, Agatja Christie?

schrijven, een uit de hand lopende onderneming

Tja
Laatst aanwezig: 5 dagen 3 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009
Berichten: 14124

Niet per se.. Maar zo werkt het vaak in detectives.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 50 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Ik snap de vraag nog steeds niet.
Wat bedoel je met een scene (sorry, m'n accenten doen het niet)? Hoe lang is dat gemiddeld?
Hoe definieer je een actie? Een serie handelingen of actie als in "actiefilm"?
Wat is voor jou vloeiend?

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

matiasve
Laatst aanwezig: 1 jaar 49 weken geleden
Sinds: 13 Aug 2012
Berichten: 58

@Schlimazlnik

Snap mijn eigen vraag eigenlijk ook maar amper.
Even een al dan niet idioot voorbeeld:
Beeld je een balletopvoering in. Zo één opvoering omvat eigenlijk een reeks bewegingen: voet links, stap naar achteren, etc etc
En toch is het eigenlijk één vloeiende beweging, één opvoering.
'Ze zette een stap naar achteren, draaide zich om en maakte een buiging. Vervolgens lachte ze nog net even naar het publiek vooraleer ze onder luid applaus een driedubbele achterwaartse salto uitvoerde. Elegant kwam ze voet per voet op het podium terecht, nog één kleine buiging en het publiek werd wild. Ze keek naar de jury, hun goedkeurende gezichten. Heel even voelde ze zich fantastisch, het was haar gelukt, haar droom eindelijk uitgekomen. Ze pinkte een traan weg. Toen pas zag ze de man die in de coulissen stond, onzichtbaar voor het publiek. Haar gezicht verslapte , de kogel doodde haar op slag. Het publiek werd wild.'

Hoe zou je dit bijvoorbeeld vloeiender maken of juist minder vloeiend. Gebeurtenissen/momenten weglaten? Kortere zinnen of langere zinnen? Eén lange zin van maken?

Excuses voor de tekstkwaliteit, net even geschreven.

Waldo
Laatst aanwezig: 6 jaren 37 weken geleden
Sinds: 13 Jul 2012
Berichten: 79

Je kunt een paar gebeurtenissen weglaten, maar je kunt anders handelingen onder één zin laten vallen.
Bv. Hij vluchtte, zo snel als hij kon, naar het bos, waar hij meteen van het modderige pad afwijkte, in de hoop zijn achtervolger af te schudden.

DJ Henk
Laatst aanwezig: 4 jaren 14 weken geleden
Sinds: 17 Okt 2011
Berichten: 73
matiasve schreef:

@Schlimazlnik

Snap mijn eigen vraag eigenlijk ook maar amper.
Even een al dan niet idioot voorbeeld:
Beeld je een balletopvoering in. Zo één opvoering omvat eigenlijk een reeks bewegingen: voet links, stap naar achteren, etc etc
En toch is het eigenlijk één vloeiende beweging, één opvoering.
'Ze zette een stap naar achteren, draaide zich om en maakte een buiging. Vervolgens lachte ze nog net even naar het publiek vooraleer ze onder luid applaus een driedubbele achterwaartse salto uitvoerde. Elegant kwam ze voet per voet op het podium terecht, nog één kleine buiging en het publiek werd wild. Ze keek naar de jury, hun goedkeurende gezichten. Heel even voelde ze zich fantastisch, het was haar gelukt, haar droom eindelijk uitgekomen. Ze pinkte een traan weg. Toen pas zag ze de man die in de coulissen stond, onzichtbaar voor het publiek. Haar gezicht verslapte , de kogel doodde haar op slag. Het publiek werd wild.'

Hoe zou je dit bijvoorbeeld vloeiender maken of juist minder vloeiend. Gebeurtenissen/momenten weglaten? Kortere zinnen of langere zinnen? Eén lange zin van maken?

Excuses voor de tekstkwaliteit, net even geschreven.

Je zou langzaam over kunnen stappen van fysieke handelingen naar beleving van de danseres (of van de toeschouwers):

Ze zette een stap naar achteren, draaide zich om en maakte een buiging. Vervolgens lachte ze nog net even naar het publiek vooraleer ze onder luid applaus een driedubbele achterwaartse salto uitvoerde. Elegant kwam voet na voet op het podium terecht, trip, trip, trip, in een natuurlijk ritme, alsof ze nooit anders had gedaan. Eén voor één volgden de sprongen en figuren elkaar op, ademend, alsof haar lichaam een buik was die te lang in een korset gevangen zat en die nu weer vrij en ontspannen kon ademen. Op en neer.. op en neer.. en BAM! bleef ze plotsklaps roerloos liggen op het toneel. Het publiek werd wild. De man in de coulissen snelde ongezien weg.

Of zo.

Bernhard de Vries
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 11 Jan 2012
Berichten: 411

"overgaat in een volgende en niet voorafgaat aan de volgende"

Als iets overgaat in een volgende gaat het per definitie ook vooraf aan het volgende. Het punt is dat je geen pauzes wilt, dee actie moet doorlopen. In het voorbeeld wat jij geeft Matiasve is die vloeiende beweging er al. Die ontstaat in mijn hoofd, die zie ik voor me. Doordat ik me een ballerine moet inbeelden worden de acties elegant en gaan ze vloeiend in elkaar over. Zelfs de momenten van gen actie worden elegant door een perfecte timing met de muziek.

Het vloeiende kan je aan de lezer overlaten, het enige is dat je geen afleidende zinsconstructies of moeilijke woorden gebruikt die het tempo verstoren. En dat lijkt me prima gelukt.

wolfke
Laatst aanwezig: 2 jaren 2 dagen geleden
Sinds: 13 Nov 2011
Berichten: 1004
Xuchiejlala schreef:
wolfke schreef:

@Xu: Ooooooooooooooo wat is er gebeurd? Waar is dat wandelend figuurtje gebleven? Opgegeten door die computerkat? big grin

Deze bewoog niet meer, dus toen werd het zo'n groot uitgerekte, pixelachtige, stilstaande happyface kat frown Toen nam ik maar deze ondeugende schrijfkat achter de computer stick out tongue

Spijtig, ik vond dat rondwandelende beestje zo leuk wink.

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 week geleden
Sinds: 7 Nov 2010
Berichten: 2732

Volgens mij hangt het af van het abstractieniveau, m.a.w. van de mate van detail die je wilt beschrijven. Acties bestaan uit een veelvoud van handelingen die zich meestal volgtijdelijk en soms in parallel voltrekken.

Als je schrijft "Zij strikte haar veters" dan kan iedereen zich voorstellen wat de actie is, zonder dat het geheel van handelingen tot op het bot moet worden beschreven. Als je een kind van 4 wilt laten zien die worstelt met het strikken van haar veters, zal je ongetwijfeld meer gedetailleerd zijn handelingen beschrijven/ laten zien.
Als je zegt "Zij dreef met de hamer de spijker in het zachte hout.", dan zegt dat genoeg, tenzij je verhaal oplegt dat je specifieker moet zijn, bijv. : "De dreumes wist de spijker op zijn kop te raken, maar de hamer was te zwaar, schoot uit haar handen haar kleine handen en kwam precies op haar grote teen terecht. Ze schreeuwde het uit. Haar moeder ..."

De lezer begrijpt doorgaans meer/beter dan je denkt. "Hij draaide lenig rond op zijn linkervoet en schopte de aanvaller met de zijkant van zijn rechtervoet onder de kin." Deze zin beeldt genoeg uit m.i.. Je hoeft niet meer details te geven, al kan (moet) dat wel in situaties waarin een specifiek detail van belang is. Bijv. "Hij draaide lenig rond op zijn linkervoet, zijn gewonde arm strak tegen zijn lichaam houdend, en schopte de aanvaller met de zijkant van zijn rechtervoet vol onder de kin, waardoor de aanvaller knock-out ging."

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

  • Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Meer informatie