Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Concept manuscript aanbieden bij uitgeverij

Beste allemaal, Mijn vriendin en ik hebben een idee voor een prentenboek. Ooit heb ik zelf een manuscript geschreven, dat nu op een plank ligt te verstoffen. Ik heb me voorgenomen om de volgende keer het idee voor een boek bij verschillende uitgeverijen aan te bieden om te kijken of er interesse is, voordat ik het schrijf. Ik weet dat meer schrijvers het op deze manier doen. Ik heb gegoogled, maar geen informatie gevonden over hoe je het het beste kunt aanbieden. Ik stel me voor dat ik een synopsis schrijf en een hoofdstukindeling. Maar hoe, in welke vorm? Heeft iemand hier ervaring mee, en/of tips? Alvast heel erg bedankt, Groeten, Aafra

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, ik heb de vragen en antwoorden doorgenomen. De vraag die ik stelde, staat er helaas niet bij (anders was het waarschijnlijk bij het googlen ook tevoorschijn gekomen). Ik zie nu dat ik deze (algemene) vraag moet stellen via een mail aan jullie. Dat zal ik doen. Groet, Aafra

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is voor een eerste boek niet gebruikelijk, geloof ik, omdat de uitgever dan niet goed kan inschatten hoe een idee zich verder gaat ontwikkelen. Denk er in ieder geval aan dat een uitgever ook altijd zal willen weten hoe je schrijft, dus dat je minstens een behoorlijk fragment zult moeten toevoegen. Kijk voor je het opstuurt ook op de website van de uitgeverij van je keuze, meestal staat daar uitgebreid vermeld aan welke eisen een ongevraagd manuscript moet voldoen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Aafra, Als ik het goed begrijp wil je een prentenboek schrijven. Dan heeft het geen zin om vooraf een uitgever te contacteren. Schrijf gewoon het verhaal, herlees het voldoende keren tot je er zelf tevreden over bent, zoek proeflezers die jou hun eerlijke mening en tips kunnen geven, herwerk zonodig je versie met de gekregen tips. Wanneer je tekst eenmaal klaar is kan je ervoor kiezen om zelf illustraties bij je verhaal te maken of niet. Indien je zelf de illustraties wil maken, doe je dat. Je maakt een dummie van je werk; een voorbeeldboekje met de tekst en de illustraties op de plaats waar jij ze wil, samengeniet, liefst op ware grootte. Dat stuur je naar een uitgever met een begeleidende brief. Indien je geen illustraties maakt, stuur je enkele verhalen op naar een uitgever, samen met een begeleidende brief. Kijk altijd op de website of contacteer de uitgever om te weten op welke manier zij hun manuscripten willen ontvangen. Sommige kiezen ervoor per mail, anderen per post. Ik hoop je hiermee van dienst te zijn :-) Ik schrijf zelf ook prentenboeken. Groetjes

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry voor mijn late reactie. Elo-schrijft, het is misschien niet gebruikelijk, maar omdat ik al eens jaren bezig ben geweest met een manuscript dat nu tussen de mottenballen ligt, lijkt het me een goed idee. Ik hoorde van iemand die het op deze manier heeft gedaan. 3 Uitgevers reageerden positief en hadden interesse. Ze heeft met een van de uitgevers overlegd hoe ze het het beste konden aanpakken. Dat scheelt veel (herschrijf) werk. Victoria Jong, wat leuk dat je prentenboeken schrijft. Is het je gelukt boeken bij een uitgever onder te brengen, of heb je in eigen beheer iets uitgegeven?