Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dialoog weergeven

Hallo, Ik was benieuwd hoe jullie een dialoog neer zetten, en wat jullie achter een dialoog plaatsen. Ik doe altijd een tab en een aanhalingsteken bij wanneer iemand iets zegt, en als het onduidelijk is wie wat zegt probeer ik op een speelse manier of een hele directe manier aan te geven wie het zegt. Maar wat doe je als je een dialoog hebt en de persoon die spreekt doet gelijk iets, plak je dan gelijk de hele tekst eronder? Even voor de duidelijkheid een voorbeeldje: 'Mooi weertje he?' Zei de boer. 'Ja dat zeker, maar het mag van mij ook wel weer winter worden.' Zei van klaasen terwijl zijn hand door zijn blonde haar gleed. 'Ja maar in de winter is het altijd zo koud.' en de boer leunde even zuchtend op de hooivork. 'Vandaag is een ideale dag om in het land te werken.' Klaas lachte vrolijk als een olijke jongen. 'Nou ik ga naar grietje de melk brengen.' en klaasen keerde zich om en begon te wandelen over het weiland. Het zonnetje scheen helder en de vogels vlogen hoog. Een mooi voorteken op vele mooie dagen die komen gaan. Let even niet op de tekst dit trek ik zo uit mijn duim. Maar wat zouden jullie aanpassen en anders doen met dit dialoog? Bedankt alvast

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik enkel kijk naar het gevraagde, dan zou ik volgende aanpassen: Zei > zei de boer Zei > zei Van Klaasen en de boer > De boer leunde en Klaasen > Klaasen keerde Grts.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het zo doen: 'Mooi weertje, hè?' zei de boer. 'Ja dat zeker, maar het mag van mij ook wel weer winter worden.' Van Klaasen haalde zijn hand door zijn blonde haar. 'Ja, maar in de winter is het altijd zo koud.' De boer leunde even zuchtend op de hooivork. 'Vandaag is een ideale dag om in het land te werken.' Van Klaasen lachte vrolijk als een olijke jongen. 'Nou, ik ga Grietje de melk brengen.' Hij keerde zich om en begon te wandelen over het weiland. Het zonnetje scheen helder en de vogels vlogen hoog. Een mooi voorteken op vele mooie dagen die komen gaan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik doe altijd een tab en een aanhalingsteken bij wanneer iemand iets zegt
Dat aanhalingsteken is goed (het haalt aan wat iemand zegt). Maar een tab? Waar zet je die? En waarom een tab?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gewoon een tab ervoor, dat je inspringt net als bij een nieuwe alinia. Dus dialogen staan bij mij wat verder van de kantlijn af.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedere dialoog op een nieuwe regel is in feite een nieuwe alinea. Dus als je iedere nieuwe alinea met een tab begint, is het logisch dat je dat ook bij je dialogen doet (anders wordt je tekst een puinhoop qua opmaak). En verder; wat Waus zei ;) Kom je er een keer niet uit, pak dan een boek uit de kast en kijk het kunstje af :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is beter de tab te vermijden, en in de stijl van je document te definiëren dat de eerste regel moet inspringen en bijvoorbeeld een extra witregel moet invoegen. De opmaak is dan altijd consistent en beter nog: je kunt door de stijl aan te passen al je honderden pagina's in een keer qua opmaak veranderen, wat tamelijk handig is als de uitgever eisen stelt aan de inspringing. Ik wil het wel voor Word stap voor stap beschrijven als daaraan behoefte is.