Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar moet je op letten als je boek (ook) als e-Book wordt uitgegeven?

De titel zegt het eigenlijk al: Waar moet je op letten als je boek (ook) als e-Book wordt uitgegeven? Ik bedoel dan vooral de contractuele kant. Want e-Books zijn op een bepaalde manier anders. 1. Let op de royalties: Standaard wordt 25% geboden (modelcontract), maar dat wordt op een andere manier berekend (na boekhandelskorting) dan de royalties voor een papieren boek (verkoopprijs minus btw) en is dus niet goed te vergelijken. Dat hangt samen met de BTW: papieren boeken vallen onder het lage tarief (6%), e-Books onder het hoge (nu 19%, vanaf 1 oktober 21%). NB: Ik weet niet hoe dat in België is geregeld. Bij reguliere uitgeverijen zijn de e-Books meestal ietsje goedkoper dan het papieren boek, bij andere partijen kan het verschil vele euro's zijn. Laat je goed voorlichten en reken het goed uit. Ik zou ook een clausule laten opnemen dat alle kosten voor de publicatie door de uitgever worden betaald... dan wordt je achteraf niet verrast. 2. Let op de datum van het contract. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe uitgevers hiermee omgaan. E-Books raken nooit uitverkocht, en ze vreten geen brood, dus kunnen ze theoretisch eindeloos worden aangeboden door de eerste uitgever. Dat kan mooi zijn als je rekent op de "long tail" (meer verkopen in toekomstige jaren samen dan in de eerste maanden na publicatie), maar als het gras elders groener is, hoe haal je het boek dan (tijdelijk) van de markt af om het later door een ander te laten publiceren? Persoonlijk zou ik een einddatum voor publicatie in het contract laten zetten: daarna moeten de boeken uit het assortiment, of er wordt op basis van de verkoopcijfers een nieuw contract opgesteld (zoals je bij een tweede druk ook meer royalties kunt krijgen als je een mooi contract hebt). 3. Let op het formaat Niet ieder e-Book formaat is (optimaal) geschikt voor alle eReaders. Idealiter biedt de uitgever alle gangbare standaarden aan. Dus niet alleen een PDF-je. Let daarbij vooral op de formatie die Amazon verkoopt. 4. CB kosten. Bij mijn weten betaalt een uitgever het CB om boeken op voorraad te houden en te distribueren. Dat is bij e-Books niet nodig. 5. Zorg dat je een "drukproef" krijgt. Als jij het boek er niet goed uit vindt zien, vindt de lezer dat waarschijnlijk ook niet. Kijk eens rond of je verschillende e-Readers kunt lenen om de drukproef te bekijken (of vraag je uitgever om een demonstratie op verschillende e-Readers). Toevoegingen? Verbeteringen?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Een beveiligde PDF is in mijn optiek geen echte e-book. Je kunt het elektronisch lezen en de meeste e-readers pikken het wel, maar vaak heeft een PDF vaste pagina's en geen automatische terugloop.

Er zijn eigenlijk vier belangrijke formaten:

  • ePub: Populairste formaat. Te lezen op de meeste readers, tablets en smartphones, behalve (officieel dan) op Kindle.
  • Kindle: Formaat van Amazon Kindle eBooks. Ook te lezen op smartphones en tablets via een speciale app. Ondanks dat Amazon geen Nederlandse winkel heeft (volgend jaar wel) zijn de readers populair in Nederland.
  • iBook: Een variant op de ePub (maar niet compatibel) van Apple. Te lezen op iPads en iPhones.
  • Mobipocket: Een formaat dat tijdens de vorige e-book hype nog erg populair was, maar nu steeds minder gebruikt wordt.

Alle bovenstaande formaten kunnen beveiligd worden en alle beveiligingen zijn helaas al gekraakt.

Als je een ebook gaat uitgeven moet je zorgen dat de formaten die  je kiest bij je doelgroep passen. ePub is op bijna alle apparaten te lezen, maar op Kindle en iPhone kun je geen ePubs verkopen in de ingebouwde boekwinkel.

 Verkoopcijfers van eBooks vergelijken is dan ook vaak lastig. Veel uitgevers brengen een eBook alleen uit als ePub. Als je dat gaat vergelijken met een boek dat ook een Kindle en iBooks versie heeft gaat het al meteen scheef.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De berekening van je royalty's klopt niet helemaal. Bij papieren boeken is het meestal een percentage (10 of minder of meer) van de winkelverkoopprijs minus de 6% btw. Dat klopt. Bij e-books krijg je echter niet een percentage per boek. Daar krijg je een percentage van de totaalwinst van de verkopen van het afgelopen jaar. De uitgever berekent welke winst hij heeft gemaakt op de boeken (er worden bij verschillende distributiekanalen verschillende kortingen bedongen/aangeboden). De winst is het bedrag dat de uitgever krijgt van de distributeurs of van zijn directe klanten, minus allerlei kosten. En die kosten kunnen zeer divers worden berekend. De ene uitgever trekt er nauwelijks wat vanaf, de ander trekt eerst de 'maakkosten' van het e-book ervan af en vervolgens ook nog eens de dure publiciteitscampagne en de onderhandeluren met de distributeurs enzovoort. Aan een enkele bepaling dat je 25% van de winst krijgt, heb je dus niet veel. Je moet ook nog weten welke kosten de uitgever mindert op de winst. Overigens komen percentages van 15% en van 50% ook voor. Maar het kan zijn dat de schrijver die 50% krijgt, per saldo minder krijgt dan zijn collega met 25% bij de concurrent, simpelweg omdat de ene uitgever meer kosten aftrekt. Vraag daar dus expliciet naar.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb twee boeken aangeboden als e-book. Ik heb niet eens gevraagd wat de opbrengst is. Je bent nu eenmaal commercieel ingesteld of niet. Ook heb ik een boek als luisterboek aangeboden. Het maakt me ook niet uit of dat iets oplevert. Ik weet het. Ik word nooit rijk. Ach, zolang je maar gezond bent.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee boeken aangeboden als e-book. Ik heb niet eens gevraagd wat de opbrengst is. Je bent nu eenmaal commercieel ingesteld of niet. Ook heb ik een boek als luisterboek aangeboden. Het maakt me ook niet uit of dat iets oplevert. Ik weet het. Ik word nooit rijk. Ach, zolang je maar gezond bent.
Zo te lezen ben je 'anders' schat ... rijk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij e-books krijg je echter niet een percentage per boek. Daar krijg je een percentage van de totaalwinst van de verkopen van het afgelopen jaar.
Dat is de standaard?
De winst is het bedrag dat de uitgever krijgt van de distributeurs of van zijn directe klanten, minus allerlei kosten. En die kosten kunnen zeer divers worden berekend.
Daar kun je ook vet mee sjoemelen, als uitgever. Ieder bedrijf heeft regelmatig z'n eigen bonnetjesaffaires. In dit geval zie ik dat het terugverdienen van investeringen over vele jaren uitgesmeerd worden (het boek is immers voor eeuwig te koop). Het wil dus ook zeggen dat je pas geld krijgt als de investering is terugverdiend, en dat kan soms (of vaak? dat ligt aan de bedragen) na vele jaren pas het geval zijn. Met andere woorden: de lasten en de lusten worden niet gelijk gedragen. Het ondernemersrisico is voor de uitgever kleiner, en de royalties zullen vermoedelijk in het eerste jaar nihil zijn. Pas als de uitgever uit de kosten is, ga je verdienen. En dan maar een percentage, de rest van de 100% winst is voor de uitgever. In dat plaatje valt dus weg dat jij als schrijver ook investeringen hebt gedaan die terugverdiend moeten worden uit royalties. In dat geval zou ik de eigen investeringen factureren aan de uitgever en vooraf terugbetaald zien worden als (deel van het) voorschot. De uitgever kan de factuur in de kosten opnemen. Op die manier ben je tegelijkertijd uit de kosten en kun je tegelijkertijd van de winst genieten. Een percentage van 25% van de winst lijkt me dan ook echt veel te weinig, zeker als je zelf ook je boek nog promoot (en dat doe je bijvoorbeeld al met een Facebookpagina). En als leek kun je helemaal niet weten of "opmaken van een e-Book" redelijk is voor €100 of €1000, of wat een publiciteitscampagne kost. Zelfs al weet je dat het gemiddeld €500 kost (ik noem maar wat), dan nog kan achteraf een handig neefje worden ingevlogen die het voor een ticket voor Lowlands doet. Heb je bij dit soort constructies als schrijver recht op bijvoorbeeld een accountantsverklaring dat de opgegeven winst correct is en dat de opgegeven kosten inderdaad zijn gemaakt?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag bij een 'normaal contract' inderdaad altijd eens per jaar de boeken (laten) inzien als je dat wilt. Een bonafide uitgever zal echter het maken van het e-book en de pr eromheen niet op de winst in korting brengen. Die nemen dat voor eigen rekening. Dat is gangbaar. Maar vooraf afspreken is wel zo slim. En inderdaad, Schli, dat niet betalen per verkocht boek, maar per 'jaarwinst' is gebruikelijk. Bij een goedlopend boek zou je natuurlijk ook een kortere periode dan een jaar kunnen afspreken of met voorschotten werken.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee boeken aangeboden als e-book. Ik heb niet eens gevraagd wat de opbrengst is. Je bent nu eenmaal commercieel ingesteld of niet. Ook heb ik een boek als luisterboek aangeboden. Het maakt me ook niet uit of dat iets oplevert. Ik weet het. Ik word nooit rijk. Ach, zolang je maar gezond bent.
:thumbsup: En zolang je met enthousiasme en plezier blijft schrijven...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Nooit rijk worden" is iets anders dan "uitgebuit worden". Van dat laatste kun je wel ziek worden, en dat kan je plezier in het schrijven ernstig belemmeren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Pas als de uitgever uit de kosten is, ga je verdienen.
Dat is m.i. een misinterpretatie. Winst is omzet minus kosten. Je kunt geen omzet maken zonder kosten. Maar ik denk dat de rekenmachine van een uitgeverij niet werkt op één auteur, de uitgave van één boek. Personeelskosten bijvoorbeeld, verzekerings-, huur-/hypotheek- en machinekosten zijn vaste kosten. Grondstoffen- en energiekosten en free-lancepersoneel bijvoorbeeld zijn variabele kosten. Als je de kostprijs weet en de verkoopprijs van het product plus de verwachte afzet, dan kun je het transactieresultaat bepalen: afzet maal (verkoopprijs minus kostprijs), bijvoorbeeld: afzet = 20.000 boeken maal verkoopprijs 15 euro per boek minus kostprijs 10 euro per boek = 20.000 boeken maal 5 euro, waardoor de transactiewinst wordt: 100.000 euro. Daarvan krijg jij bijvoorbeeld 10% = 50 cent per boek = 20.000 x 0,50 = 10.000 euro. N.B. Ik ga uit van nettokosten (exclusief belasting) Veel variabele kosten vervallen bij het vervaardigen van een e-book, zoals opslag, drukkerskosten, papier - maar er komen andere kosten voor in de plaats, zoals scholing, inhuren ICT'ers (tenzij ze die in eigen huis hebben, maar ook dan moeten ze betaald worden), en andere, die ik zo 1, 2, 3 niet allemaal kan opnoemen.
Pas als de uitgever uit de kosten is, ga je verdienen.
Maar wanneer is de uitgever uit de kosten? Jij bent onderdeel van zijn kosten. Als je zo redeneert, ben je een Droste-poppetje.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dus moet je inzage krijgen in de "omslag" die hij maakt over de verschillende uitgaven. Als ie reiskosten naar een advertentiebureau erop zet (inclusief riante lunch) moet je van tevoren weten of dat meetelt, en zo ja, of hij inderdaad alleen voor jouw boek onderweg is geweest. Maar je maakt het veel te ingewikkeld. De uitgever geeft aan dat hij eerst kosten à raison van € xxx wil terugverdienen met de e-Book uitgave. Pas als dat bedrag is terugverdiend, gaat er een deel van de winst naar de schrijver, die dan pas kan beginnen met het terugverdienen van de door de schrijver gemaakte kosten. Dat lijkt me geen gunstige situatie, omdat de schrijver als eerste kosten maakt. Ik snap niet dat daarover geen opstand ontstaat. Schrijvers zijn geen kostenpost voor een uitgever, ze zijn kapitaal. Alleen wil dat niet doordringen bij veel nieuwkomers, en veel anderen zijn te druk met watertrappen. Ik las recent over de grote verliezen die kinderboekenuitgever Lemniscaat maakt: zij hadden een groot kapitaal aan schrijvers die heel goed verkochten. Alleen zijn die nu oud of dood (in ieder geval produceren ze geen nieuwe boeken meer) en de uitgeverij heeft jarenlang onvoldoende aandacht besteed aan het aantrekken van investeren in nieuw talent/kapitaal. Zonder schrijvers/kapitaal kan een uitgever niet bestaan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De uitgever geeft aan dat hij eerst kosten à raison van € xxx wil terugverdienen met de e-Book uitgave.
Dit kan ik niet plaatsen. Bedoel je dit in algemene zin, of doel je ergens concreet op? Een ondernemer wil niet eerst terugverdienen, het is een moeten, een calculatie. Zonder winst geen onderneming. Zonder winstoogmerk begint een ondernemer niet aan het produceren (in dit geval van boeken). Een onderneming c.q. uitgeverij baseert zijn beleid en besluiten niet op een enkele schrijver, maar op het geheel van de onderneming.
Maar je maakt het veel te ingewikkeld.
Nou, dat weet ik niet. Een uitgeverij werkt volgens economische en boekhoudkundige principes. Alleen denken schrijvers in het algemeen niet volgens die principes.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Een ondernemer wil niet eerst terugverdienen, het is een moeten, een calculatie. Zonder winst geen onderneming. Zonder winstoogmerk begint een ondernemer niet aan het produceren (in dit geval van boeken). Een onderneming c.q. uitgeverij baseert zijn beleid en besluiten niet op een enkele schrijver, maar op het geheel van de onderneming.
Sinds wanneer is een schrijver geen ondernemer? De deal bij papieren boeken is dat je gelijk gaat verdienen, vanaf het eerste boek dat verkocht wordt of zelfs met een voorschot (gedeeld risico) Bij e-boeken moeten eerst de algemene kosten voor dat boek terugverdiend zijn door de uitgever voordat de schrijver wat krijgt. Als het tegenzit (hoge kosten of weinig verkoop) is dat nooit. De schrijver heeft in die constructie een veel groter risico dan de uitgever.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De deal bij papieren boeken is dat je gelijk gaat verdienen, vanaf het eerste boek dat verkocht wordt of zelfs met een voorschot (gedeeld risico)
Ho, ho, dan ben je toch echt fout voorgelicht. Dat kan tegenwoordig zo zijn als je mazzel hebt. En een beetje naam hebt gemaakt. Bij de meeste van de boeken die ik tegenwoordig schrijf, krijg ik mijn eerste geld twee jaar nadat ik het boek schreef. Ruim half jaar productietijd bij de uitgever, dan een jaar verkopen, dan 3 maanden later overzicht, wanneer 2 maanden later de betaling volgt. Ik weet dat het belachelijk laat is, maar er zitten andere voordelen aan deze uitgever. Onder andere op termijn hoge inkomsten. Er zijn ook uitgevers waar ik een voorschot krijg (de meeste van mijn uitgevers), maar daar heb ik mazzel als ik al ooit boven dat voorschot uitkom.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
[Een ondernemer wil niet eerst terugverdienen, het is een moeten, een calculatie. Zonder winst geen onderneming. Zonder winstoogmerk begint een ondernemer niet aan het produceren (in dit geval van boeken). Een onderneming c.q. uitgeverij baseert zijn beleid en besluiten niet op een enkele schrijver, maar op het geheel van de onderneming.
Sinds wanneer is een schrijver geen ondernemer? De deal bij papieren boeken is dat je gelijk gaat verdienen, vanaf het eerste boek dat verkocht wordt of zelfs met een voorschot (gedeeld risico) Bij e-boeken moeten eerst de algemene kosten voor dat boek terugverdiend zijn door de uitgever voordat de schrijver wat krijgt. Als het tegenzit (hoge kosten of weinig verkoop) is dat nooit. De schrijver heeft in die constructie een veel groter risico dan de uitgever.
Goed, als jij ondernemer bent, maak je gebruik van een soortgelijk model en begrijp je de methodes van je mede-ondernemer. Wat is dan de kritiek?
Bij e-boeken moeten eerst de algemene kosten voor dat boek terugverdiend zijn door de uitgever voordat de schrijver wat krijgt.
Ik weet niet waar je dit op baseert? Heb je dat ergens gelezen, gehoord? Waar?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij e-boeken moeten eerst de algemene kosten voor dat boek terugverdiend zijn door de uitgever voordat de schrijver wat krijgt.
Ik weet niet waar je dit op baseert? Heb je dat ergens gelezen, gehoord? Waar?
Dat staat in de (standaard-)contracten, Therese. Het is namelijk een percentage van de behaalde winst over dat jaar. En winst is verkoop minus de gemaakte kosten. Welke kosten een uitgever naar het boek toerekent is verschillend, maar dat zei ik al eerder.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat voor algemene kosten heeft een uitgever bij het uitgeven van een e-book?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ho, ho, dan ben je toch echt fout voorgelicht. Dat kan tegenwoordig zo zijn als je mazzel hebt. En een beetje naam hebt gemaakt.
Nee, je zegt hetzelfde als ik. Je verdient gelijk geld voor het eerste verkochte boek (tenzij je een voorschot hebt gehad). Alleen is de uitbetaling van wat je verdiend hebt laat. M.a.w. als er 50 boeken zijn verkocht, krijg je (na lang wachten en als er geen voorschot is geweest) royalties voor 50 verkochte boeken. Bij e-Books moet je blijkbaar wachten tot de uitgever voor dat boek uit de kosten is. Als je pech hebt is dat bij verkocht exemplaar nr. 500. Pas vanaf nr 501 ga je er als schrijver aan verdienen (en ook dat geld zal wel lang op zich laten wachten). Worden er 499 exemplaren verkocht, dan verdien en krijg je helemaal niets (behalve een eventueel voorschot).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog wat: zorg dat het verhuren van je boek via de boekhandel en CB goed geregeld is: https://portal.boekhuis.nl/cbonline/nieuwsbericht… Voor uitlenen van (papieren) boeken uit bibliotheken gaat dat via de Lira (leenvergoeding). Verhuur is iets nieuws, met het aanbod van de boekhandel, die daarvoor de uitgever betaald. In theorie zou de uitgever weer een deel aan de auteur moeten betalen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de bibliotheken draait dat al zo in een pilot. Enkele van mijn boeken zitten daarin (voorlopig voor een jaar). De uitgever krijgt een bedrag van de biebs voor de uitleen en deelt dat met mij. Voor de pilot is een vast bedrag afgesproken per boek. Dus niet op basis van uitleningen. Dat bedrag is echter per boek vele malen hoger dan ik ooit aan leenvergoedingen krijg in de bieb voor een p-boek.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd hoe de pilot verloopt. Het verschil tussen de bieb en de boekhandel is natuurlijk dat de bieb voor de lezer vermoedelijk veel lagere tarieven rekent. Kijk maar naar het verschil in leengeld tussen de videotheek en de video's/dvd's van de bieb. Bij de bieb is het ook lenen (als je lidmaatschap betaalt krijg je de boeken en veel ander materiaal gratis mee), bij de boekhandel (en de videotheek) heet het verhuur.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bij e-boeken moeten eerst de algemene kosten voor dat boek terugverdiend zijn door de uitgever voordat de schrijver wat krijgt.
Ik weet niet waar je dit op baseert? Heb je dat ergens gelezen, gehoord? Waar?
Dat staat in de (standaard-)contracten, Therese. Het is namelijk een percentage van de behaalde winst over dat jaar. En winst is verkoop minus de gemaakte kosten. Welke kosten een uitgever naar het boek toerekent is verschillend, maar dat zei ik al eerder.
In het Modelcontract staat dat voor licentie voor bijvoorbeeld e-bookuitgave schriftelijke toestemming van de auteur nodig is - en dat er een royalty van 70 % aan hangt. Maar: - en dat is wel een punt om op te letten - dat die 70% gaat over de opbrengst van het boek minus kosten. Opbrengst is iets anders dan winst. Gezien er dus voor het uitbrengen van een e-book aparte schriftelijke toestemming van de auteur nodig is, kun je op dat moment, wanneer het aan de orde is, het auteursdeel - die 70% - nader bespreken, of: het uitgeversdeel (de kosten). Dat is te specificeren en vast te leggen. En dan tekenen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar lees je die 70%, Therese? Volgens mij is het aanbevolen percentage nog steeds 25%. En zelfs dat wordt lang niet overal voorgesteld. Heb jij andere info? Waar vandaan? En opbrengst is iets anders dan winst, dat klopt. Maar volgens mij is 'opbrengst minus kosten' waar jij het over hebt juist wel weer de winst. :confused: Tegenwoordig is de e-bookbepaling integraal onderdeel van het modelcontract. Dus daar wordt niet meer apart toestemming voor gevraagd. Was in het verleden wel zo, toen de e-bookbepaling in een addendum stond.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Edit: Zjors, ik beantwoord je vraag via een andere weg, want Schlimazlnik weigert in een ander topic inzage te geven in zijn 25-jarige schrijfontwikkeling c.q. -methode, en daarom zou ik niet weten waarom ik in zijn topic inzage zou moeten geven in het Modelcontract of een vergelijkbaar contract wat mij betreft - een contract dat op mijn bureau ligt. Voor wat hoort wat. :!: :) 't Modelcontract kan iedereen opgooglen, maar bedrijfskundig rekenen is een vak apart, met andere termen en inhouden dan je op het eerste gezicht zou interpreteren. Maar ook die termen en inhouden zijn te googlen. Toepassen is een ander verhaal.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was de bedoeling dat hier een topic kwam waarin niet MIJN vragen werden beantwoord, maar waarin in het algemeen wat meer inzicht wordt gegeven VOOR IEDERE LEZER HIER hoe dat nou zit met die royalties voor e-Books, want daar wordt voor zover ik kan zien door sommige uitgeverijen enorm de hand mee gelicht. Dat ik niet gratis een complete cursus schrijven op het forum wil plaatsen voor figuren die mij alleen maar zitten af te zeiken zou daar los van moeten staan.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het was de bedoeling dat hier een topic kwam waarin niet MIJN vragen werden beantwoord, maar waarin in het algemeen wat meer inzicht wordt gegeven VOOR IEDERE LEZER HIER hoe dat nou zit met ...
... vul maar in. Dat inzicht en die informatie geven, dat is dus de bedoeling van alle topics, los van wie de één een * vindt, en de ander een ♥.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ik niet gratis een complete cursus schrijven op het forum wil plaatsen voor figuren die mij alleen maar zitten af te zeiken zou daar los van moeten staan.
Je hebt gelijk, op elkaar vitten voegt niets toe. Dat je die cursus niet plaatst vind ik natuurlijk jammer :nod: Om op de inhoud van het item terug te komen:
1. Let op de royalties:
Er ligt een wetsvoorstel voor de auteurswet bij de Tweede Kamer waarin verschillende opvallende zaken bij wet worden geregeld. Een daarvan is de "Bestseller Clausule". In het kort komt het erop neer dat wanneer een boek een bestseller wordt, de auteur recht heeft op een hogere vergoeding. "Artikel 25d voorziet in een disproportionaliteitsregel, ook wel bestsellerbepaling genoemd. ... De bepaling stelt de maker dus in de gelegenheid mee te delen in de opbrengst van de exploitatie van zijn werk, mocht die exploitatie een, al dan niet onverwacht, groot commercieel succes zijn."
2. Let op de datum van het contract.
In de Wet komt een non uses herroepingsrecht. "Dit speelt temeer nu het auteursrecht geldt tot zeventig jaar na het overlijden van de maker. Op de exploitant rust gedurende de duur van het auteursrecht een voortdurende inspanningsverplichting. Laat hij die inspanning na dan kan de maker hem op grond van artikel 25e aansporen alsnog tot exploitatie over te gaan of het auteursrecht weer aan de maker te doen toekomen zodat deze het auteursrecht zelf kan exploiteren of een andere exploitant kan inschakelen." Dit recht geldt ook indien een exploitant (lees uitgever) ervoor kiest een boek alleen als hardcopy uit te willen geven. De auteur kan dan het recht van digitaal uitgeven terugvorderen. Voor de liefhebbers van wetsteksten en een samenvatting wat er, naar verwachting per 1 januari 2013, nog meer gaat veranderen: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging…

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even reageren op een bericht dat ik heb gekregen. Er zijn een aantal e-books van mij verkocht. Btw 21 %, korting 80%. Wie krijgt die 80%? Het CB is duurder geworden. Nog duurder. Het wordt tijd dat we het CB negeren en ik hoop dat er een ander orgaan opstaat. Op deze manier gaat men alleen nog maar tweedehands boeken kopen. Het gaat me niet om de winst, maar om de belachelijke prijzen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Gingen jouw e-books via het CB? Ik heb eerder hele andere kortingspercentages gehoord voor E-books... Wat was het verkoopkanaal?