Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Crowdfunding

Heeft iemand hier ervaringen met crowdfunding om beginkapitaal bijeen te brengen voor uitgeven in eigen beheer?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik heb mijn Eigen Beheerboeken altijd zelf bekostigd. En van de winst het volgende boek weer. Het moet nogal gek gaan (een onaantrekkelijk boek zijn) als je niet uit de directe kosten kunt komen. Ik vind dat als je zelf geen geld wilt steken in je ongetwijfeld fantastische product dat je het dan ook aan anderen niet zou moeten vragen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Er zijn topics over TenPages. Je kunt ze vinden via de Zoekfunctie. Misschien vind je daar wat informatie van je gading.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn topics over TenPages. Je kunt ze vinden via de Zoekfunctie. Misschien vind je daar wat informatie van je gading.
Nee, nee. Vergissing. TenPages heeft niets met eigen beheer te maken. Dat is crowdfunding voor reguliere uitgevers.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat als je zelf geen geld wilt steken in je ongetwijfeld fantastische product dat je het dan ook aan anderen niet zou moeten vragen.
Waarom niet? Opsturen naar een uitgever komt precies hierop neer.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, dat klopt / weet ik. Maar toch kan topicstarter misschien enige informatie uit de topics halen om toe te passen op zijn eigenbeheeruitgave.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat als je zelf geen geld wilt steken in je ongetwijfeld fantastische product dat je het dan ook aan anderen niet zou moeten vragen.
Wat een onzin. Niet iedereen heeft geld op de plank liggen en bovendien: andere tijden, andere zeden. Dit is een moderne benadering en daar moeten we respect voor hebben.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie eerder iets in "voorverkoop": dus eerst betalen, dan drukken, dan heb je het boek in handen. Bij TenPages moet je 10.000 euro verzamelen, en de mensen die je geld hebben gegeven hebben dan nog geen boek in handen, en als je niet aan de 10.000 komt, zijn ze vaak het geld kwijt. Een boek maken kost echt geen 10.000 euro, ook niet met een goede ingehuurde redacteur. Als je je "eigen beheer" boek in de voorverkoop zet, maar je haalt het bedrag niet, kun je alsnog een deel bijleggen. Of het geld teruggeven.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nogmaals bedoel ik niet het concept Ten Pages om iets over crowdfunding te lezen, maar het topic / de topics daarover.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof iemand vrijwillig dat doorneemt om die ene bijdrage over alternatieven te vinden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat als je zelf geen geld wilt steken in je ongetwijfeld fantastische product dat je het dan ook aan anderen niet zou moeten vragen.
Waarom niet? Opsturen naar een uitgever komt precies hierop neer.
Dan hebben we het toch niet over een boek dat je in Eigen Beheer wilt uitgeven?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat als je zelf geen geld wilt steken in je ongetwijfeld fantastische product dat je het dan ook aan anderen niet zou moeten vragen.
Wat een onzin. Niet iedereen heeft geld op de plank liggen en bovendien: andere tijden, andere zeden. Dit is een moderne benadering en daar moeten we respect voor hebben.
Je hoeft daar geen eigen geld voor te hebben. Als je je zelf vormgegeven werk bij Pumbo uploadt bestel je 1 exemplaar voor jezelf. Ben je 15 euro of zo kwijt. De rest van de mensen kan je boek daar rechtstreeks bestellen. Jij casht de opbrengst en investeert niets. Wil je wel wat investeren dan koop je er 10 zelf en verkoopt die weer. Dus rijk hoef je er niet voor te zijn. En het is misschien wel modern, maar niet alles wat modern is is per definitie een vooruitgang.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Alsof iemand vrijwillig dat doorneemt om die ene bijdrage over alternatieven te vinden.
Moet je luisteren, topicstarter vraagt er om. Lijkt me vanzelfsprekend dat het dan vrijwillig is dat hij een aanbevolen topic doorspit. En anders hebben we nog een Zoekfunctie. Die kan hij ook raadplegen. Een beetje moeite mag.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je eigen ideeen zijn bij crowdfunding voor Eigen beheer. Hoe wil je het organiseren? Wat krijgen de 'investeerders' terug? etc. Kun je iets vertellen over je plannen??

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Crowdfuncing is meestal niet het concept waar je 1 op 1 vooruit betaalt voor een product. Zoals Schli al zegt kun je gewoon met voorverkoop werken of via POD iets uitgeven. Echte crowdfunding is dan niet nodig. Tenzij je ook geld wilt inzamelen voor dure marketing en distributieplannen ;)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
crowdfunding... zijn Nederlands lui geworden zodat het niet vertaald hoeft te worden, of is het om interessant te doen? Crowdfunding is gewoon met de pet rondgaan. Bedelen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Crowdfunding is een online happening waarbij je social media in kunt zetten om in de global village dat het worldwide web is je target te realiseren voor het printen van je boek. Overigens, als je gaat zoeken op "crowdfunding" vind je diverse modellen. Bij de een is het alleen maar geld inzamelen, bij de ander is het een model waarin degenen die geld hebben ingelegd later uitbetaald krijgen in de winst die er op het project wordt gemaakt. Bij veel online-mogelijkheden betaalt de aanbieder van de crowdfunding-tool een percentage van de opbrengst krijgt. Een bekend voorbeeld is Kickstarter. Volgens mij gebruiken schrijvers dat ook, in ieder geval weet ik dat makers van "comics" dit succesvol gebruiken. Soortgelijke online-tools zijn er ook in Nederland, wat misschien wel zo handig is als het om een Nederlandstalig boek gaat. Ik ken een initiatief dat iets anders werkt, maar er op lijkt. Bob Van Laerhoven verkoopt aandelen om de vertaling van zijn romans (door een echte vertaler) mogelijk te maken. Naast TenPages was er een soortgelijk initiatief, waarbij de "deelnemers" wèl een exemplaar van het boek kregen als er voldoende geld was verzameld. Helaas is dat initiatief, schrijversmarkt.nl, ter ziele. Behalve crowdfunding kun je ook denken aan crowdsourcing: bijvoorbeeld proeflezers en redacteuren deel te laten nenem aan het uitgeefproces; bijvoorbeeld door hun mening te vragen en hun verbeteringen over te nemen. Dat kan -tot op zekere hoogte- een redacteur uitsparen, waardoor je boek in eigen beheer minder investering vergt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johan Bordewijk Ik dacht aan een bedrag ter dekking van drukkosten en wat marketing. Supporters krijgen het boek + aandeel in de opbrengst (bijv). Crowdfunding is een betrekkelijk nieuw fenomeen en ik ben aan het onderzoeken of deze route zinnig zou kunnen zijn.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Therèse #12 Ik weet nog niet of ik in eigen beheer wil uitgeven. Kindle lijkt interessant platform. Ik weet voldoende van crowdfunding - ben geïnteresseerd in ervaringen met dit mechanisme.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk hier een negatieve vibe rond crowdfunding. Misschien kan ik die een beetje ombuigen. Ik ben grafisch ontwerper en heb er altijd van gedroomd boeken te ontwerpen. Nu is het voor een vormgever ongeveer net zo moeilijk om een uitgeverij binnen te geraken als voor een auteur. Ik heb op alle mogelijke manieren proberen solliciteren en het uiteindelijk opgegeven. Ik ben geen slechte vormgever, ik had gewoon niet de nodige ervaring. De droom om boeken vorm te geven kwam daardoor in de koelkast te liggen, tot ik via een kleine omweg plots een forum had van een 20.000-tal mensen die stonden te springen om een boek van mijn hand te kopen. Dat gebeurde zo: Als een hobbyproject had ik een website opgericht over een welbepaald onderwerp. Ik leerde al doende heel wat bij over webdesign, online marketing, dus ik zag het als een investering in mijn kunnen. Bleek dat er een vrij groot publiek was voor mijn onderwerp, aangezien mijn facebook-pagina dagelijks aangroeide met een 100-tal nieuwe fans. Op een bepaald moment polste ik op facebook of er mogelijk interesse zou zijn in een boek. Na een overdonderend enthousiaste reactie, heb ik alles in het werk gesteld om er voor te zorgen dat dat boek er ook echt kon komen. Als vormgever heb ik niet zo'n hoog petje op van Printing on Demand. De kwaliteit en afwerking is niet dezelfde als diegene die je bereikt via de reguliere drukker. Bovendien heb ik graag een grote keuzevrijheid. Ik moest dus de middelen vinden om mijn drukwerk door een gewone drukker te laten doen. Ik heb wat onderzoek gedaan naar crowdfunding. Kickstarter leek ideaal, aangezien ik een internationaal publiek heb, maar Kickstarter is tot nu toe enkel voor Amerikaanse burgers. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het europese alternatief Indiegogo. Via een uitgebreide campagne van 1 maand bood ik mensen verschillende paketten aan die ze in voorverkoop konden kopen. Op die manier verzamelde ik 10.000 USD waarmee ik alle voorafbestelde exemplaren + 1000 extra exemplaren kon drukken en verzenden. Na de uitgave en het succes van het eerste boek, heb ik reguliere Belgische uitgevers gecontacteerd. Ik kon mijn manuscript vergezellen van de succescijfers en had onmiddellijk een positieve reactie bij 2 uitgevers. De Nederlandse vertaling ligt intussen in de boekhandel. De eerste druk van 4000 exemplaren is uitverkocht. Een tweede Engelstalige boek is intussen ook uit - deze keer niet via crowdfunding, want ik had reeds fondsen opgebouwd met de inkomsten van mijn eerste boek - en ook dit boek wordt vertaald naar het Nederlands. Crowdfunding kan dus zéker een manier zijn om je concept te verkopen en je productieproces op te starten. MITS je een publiek hebt. Zonder mijn eigen publiek, had ik niet dit bedrag bij elkaar kunnen halen. Misschien inspireert het iemand.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als vormgever heb ik niet zo'n hoog petje op van Printing on Demand. De kwaliteit en afwerking is niet dezelfde als diegene die je bereikt via de reguliere drukker. Bovendien heb ik graag een grote keuzevrijheid. Ik moest dus de middelen vinden om mijn drukwerk door een gewone drukker te laten doen.
Wat is voor jou het verschil tussen een "gewone drukker" en "print on demand"? Het klassieke verschil is dat je bij de gewone drukker altijd een flinke oplage moet afnemen als opdrachtgever, terwijl een print-on-demand drukker alleen geprint wordt als zich een koper meldt. In mijn ogen is dat geen kwaliteitsverschil, de POD-drukker kan ook een paar honderd exemplaren drukken als daar vraag naar is.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Worden grote oplages niet gedrukt en een enkel exemplaar via print-on-demand simpelweg geprint? Dit omdat het klaarzetten van de apparaten bij de drukker enkel lonend is bij grote oplages?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klassieke verschil is dat je bij de gewone drukker altijd een flinke oplage moet afnemen als opdrachtgever, terwijl een print-on-demand drukker alleen geprint wordt als zich een koper meldt. In mijn ogen is dat geen kwaliteitsverschil, de POD-drukker kan ook een paar honderd exemplaren drukken als daar vraag naar is.
Met kwaliteitsverschil duid ik op de kwaliteit van het drukwerk, niet van de service van de drukker. Het is geweldig dat er kan gedrukt worden op aanvraag. Alleen, voor iemand met een opleiding als Grafisch vormgever die 4 jaar heeft besteed aan studies over papier, bindwijzen, afwerkingswijzen en het verweer van boeken door hun gebruik, is de kwaliteit van POD voorlopig nog onvoldoende. Ik hoop natuurlijk dat dit ooit anders wordt, maar het productieproces is voorlopig te complex om dit in POD te gieten. En aangezien elke auteur trots wil zijn op zijn boek - en ik toevallig een auteur ben met hoge eisen - is het vanzelfsprekend dat mijn boek aan hoge eisen moet voldoen om mijn trots te verdienen. Maar mijn comment ging niet over POD, maar over crowdfunding.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het heeft te maken met verdienmodellen. De "gewone" drukker is ook steeds vaker een printer met digitale technieken. Dan is het interessant om te weten waar een "break-even-point" ligt, bij wat voor oplage dat je voor de kwaliteit van ouderwetsch druk- en zetwerk kunt gaan.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het heeft te maken met verdienmodellen. De "gewone" drukker is ook steeds vaker een printer met digitale technieken. Dan is het interessant om te weten waar een "break-even-point" ligt, bij wat voor oplage dat je voor de kwaliteit van ouderwetsch druk- en zetwerk kunt gaan.
Het break-even point lag voor mij op 500 à 600 exemplaren. (64 pgs in kleur, 15 euro verkoopprijs). Ik heb 1500 exemplaren besteld. Hoe meer je bestelt, hoe goedkoper het wordt. Ook herdrukken zijn bijzonder goedkoop omdat de platen bewaard worden en gewoon terug in de drukpers geplaatst kunnen worden. Je opstartkosten vallen dus weg. Ik wil met mijn verhaal enkel vertellen dat je je niet hoeft te beperken tot de POD optie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het heeft te maken met verdienmodellen. De "gewone" drukker is ook steeds vaker een printer met digitale technieken. Dan is het interessant om te weten waar een "break-even-point" ligt, bij wat voor oplage dat je voor de kwaliteit van ouderwetsch druk- en zetwerk kunt gaan.
Jack, het procedé is anders en daardoor is de drukscherpte (resolutie) verschillend. De oplage-eis bij klassiek drukken heeft te maken met de opzet- en voorbereidingskosten. Ik ben wel met je eens dat de kwaliteitsverschillen steeds kleiner worden, maar ze zijn er nog wel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En aangezien elke auteur trots wil zijn op zijn boek - en ik toevallig een auteur ben met hoge eisen - is het vanzelfsprekend dat mijn boek aan hoge eisen moet voldoen om mijn trots te verdienen.
Had je dan een boek met veel plaatjes? Dan kan ik me voorstellen dat je liever off-set laat drukken. Als je een boek hebt met alleen tekst, telt dat minder. Hoewel je ook rekening moet houden met de cover, natuurlijk. Van zichtbare pixels zou ik ook in huilen uitbarsten. :crybaby:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had je dan een boek met veel plaatjes? Dan kan ik me voorstellen dat je liever off-set laat drukken. Als je een boek hebt met alleen tekst, telt dat minder. Hoewel je ook rekening moet houden met de cover, natuurlijk. Van zichtbare pixels zou ik ook in huilen uitbarsten. :crybaby:
Ja, mijn boek is volledig in kleur, plaatjes op elke bladzijde, dat verklaart waarschijnlijk mijn hang naar kwaliteit. Platte tekst kan inderdaad in POD aanvaardbaar uit de printer komen, maar een mooi POD boek vol kwaliteitsvolle beelden moet ik nog zien.