Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Concentratie problemen

Hallo, Hier ben ik terug ven weggeweest. Ik had gehoopt om te melden, dat ik een manuscript af had gekregen. Maar helaas is dat niet zo. Het is inmiddels al weer 3 jaar geleden dat ik voor het laatst een boek heb uit laten brengen. Telkens probeer ik een comeback , maar wegens concentratie problemen bak ik er tegenwoordig bar weinig van. Een prachtig plot heb ik in mijn hoofd, maar het komt er niet meer uit. Wie kent dit probleem ook?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik niet zoveel last van, van concentratieproblemen dan. Als het even niet wil lukken, omdat ik misschien veel te lang met een pagina bezig ben geweest en het even zat ben, dan neem ik een pauze. In die pauze pak ik er dan een schrijf- of leesboek bij. Dat geeft me vaak wel inspiratie. Nu lees ik bijvoorbeeld het boek 'Beginnings, Middles & Ends' van Nancy Kress en het heeft me echt geïnspireerd en op ideeën gebracht over hoe ik mijn manuscript wil gaan aanpakken. Een sceneschema, waarbij je de scènes in een soort van synopsis opschrijft helpt ook nog wel eens. Je gaat je dan oriënteren op de toekomstige scènes en dan hoef je deze later alleen nog maar uit te schrijven. En concentratieproblemen kunnen natuurlijk ook gewoon ontstaan omdat je te veel aan je hoofd hebt, maar dat kan ik zo niet zien :)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, De afgelopen 3 jaar heb ik veel gelezen en proberen te leren, vooral dialogen. Maar het mag nog niet baten. Ik hoop dat het weer komt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien eerst beginnen met het uitwerken en het leren kennen van je personages? Ik heb vaak dat ik mijn personages zo leuk vind, dat het plot en de wil om verder te schrijven ook wel komt :)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is het probleem niet. Ik begin voortvarend, maar ik loop telkens vast. De eerste 2 hoofdstukken gaan best. Daarna loop ik elke keer weer vast en verdwijnt de concentratie.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom loop je vast? Omdat je het niet goed vindt? Omdat je niet meer weet hoe je verder moet? Omdat je aarzelt of het wel boeiend is? Er moet een reden zijn dat je strandt - als je dat aan kan geven, maakt dat het makkelijker om het probleem aan te pakken.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom loop je vast? Omdat je het niet goed vindt? Omdat je niet meer weet hoe je verder moet? Omdat je aarzelt of het wel boeiend is? Er moet een reden zijn dat je strandt - als je dat aan kan geven, maakt dat het makkelijker om het probleem aan te pakken.
Van alles een beetje eerlijk gezegd. Niet weten hoe het verder moet en inderdaad verslapping van het verhaal en dan verdwijnt de concentratie. Ik heb talloze scripts in de prullenbak gegooid. Nadat ik maanden research had gedaan en dat vindt ik zonde. Maar het gebeurd, helaas.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je hebt een plot in je hoofd, toch? Een paar dingen kun je vast bij de lurven pakken: - Als je niet zeker weet of het goed is; toch doorschrijven. Een volgeschreven vel laat zich corrigeren. Een blanco vel niet. - Als je niet zeker weet of het boeit; vraag iemand die je vertrouwt om een stukje te lezen en alleen daar commentaar op te geven. Soms heb je net even dat steuntje nodig. - Het is niet erg om scripts weg te gooien. Soms kan het helpen om die oude dingen er nog eens bij te pakken, en dan uit te zoeken waarom je ze weggooide. Wat was er niet goed aan? Houd dat in je achterhoofd bij een nieuwe versie. Zelf heb ik tig versies liggen van hetzelfde verhaal. Door steeds te schrappen en te herschrijven kwam ik steeds dichter bij het karakter van de hoofdpersonen. Zonder herschrijven had ik dat nooit kunnen bereiken. Het is maar net wat voor je werkt. Denk niet dat je faalt als je niet meteen een boek eruit floept; zo makkelijk is dat nou ook weer niet ;) En als je verhaal verslapt, kun je altijd nog de man met het pistool op laten draven. Als dat helpt om weer verder te gaan; mooi. Je kunt die vent er altijd weer uit gooien, naderhand.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je hebt een plot in je hoofd, toch? Een paar dingen kun je vast bij de lurven pakken: - Als je niet zeker weet of het goed is; toch doorschrijven. Een volgeschreven vel laat zich corrigeren. Een blanco vel niet. - Als je niet zeker weet of het boeit; vraag iemand die je vertrouwt om een stukje te lezen en alleen daar commentaar op te geven. Soms heb je net even dat steuntje nodig. - Het is niet erg om scripts weg te gooien. Soms kan het helpen om die oude dingen er nog eens bij te pakken, en dan uit te zoeken waarom je ze weggooide. Wat was er niet goed aan? Houd dat in je achterhoofd bij een nieuwe versie. Zelf heb ik tig versies liggen van hetzelfde verhaal. Door steeds te schrappen en te herschrijven kwam ik steeds dichter bij het karakter van de hoofdpersonen. Zonder herschrijven had ik dat nooit kunnen bereiken. Het is maar net wat voor je werkt. Denk niet dat je faalt als je niet meteen een boek eruit floept; zo makkelijk is dat nou ook weer niet ;) En als je verhaal verslapt, kun je altijd nog de man met het pistool op laten draven. Als dat helpt om weer verder te gaan; mooi. Je kunt die vent er altijd weer uit gooien, naderhand.
Dat is nou een goed advies :thumbsup: . Hier heb ik wat aan. Ik heb wel 2 korte horror/thriller verhalen geschreven en bewaard op externe schijf. Ik wilde een soort horrorboekje schrijven met korte verhalen. Of dit aanslaat? via pod maakt hij kans, regulier niet. Ik heb er 2 af en wil er 8. Maar hier komt het al: Inspiratie en concentratie voor meerdere ontbreekt en het moet logisch zijn. Bv: Jaws gesignaleerd voor de Katwijkse kust en alle gevolgen van dien. Wel een idee trouwens ;) Maar of dat kan?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je maar zorgt dat het klopt. (Ik heb er persoonlijk een bloedhekel aan als er onwaarheden of fouten in een verhaal zitten.) Aan de andere kant; horror hoeft niet altijd waarheidsgetrouw te zijn. Je hebt wat meer vrijheid dan met een thriller. En met horror hoef je niet altijd te benoemen wát daar precies zwemt... (wie zegt dat het een haai is? Als het maar mensen opvreet. Dat doen kannibalen ook...)