Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vorm

Hoi, Als er in een boek drie personen de hoofdrollen spelen. Mag je dan van elk persoon ik vorm gebruiken? Bijv: Anna is ik vorm. Yanina is ik vorm. Peter is ik vorm. Je schrijft je verhaal van elk persoon met ik vorm. Dus Anna, Yanina en Peter vertellen hun verhaal zelf. Je beleeft Anna, Yanina en Peter volledig mee met hun gedachten, gevoelens en wat er allemaal thuis hoort in ik vorm. Is dit ok?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan zolang je duidelijk aangeeft wie wanneer aan het woord is. Als daarbij de beide karakters ook nog een duidelijk herkenbare eigen stem hebben en de verhoudingen goed zijn; hoe vaak wie aan het woord is, werkt het.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drie ik-vormen kan best, zolang je dit maar goed aanpakt. Zodra je de drie dwars door elkaar heen gaat gebruiken zal het onduidelijk en ontzettend verwarrend gaan worden. Geef ze bijv. allemaal een eigen hoofdstuk, waarin je met één Ik-persoon werkt. Zolang je duidelijk maakt wie er aan het woord is, zou het moeten kunnen. Hoewel je het jezelf naar mijn mening wel lastig maakt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Technisch gezien kan het wel, maar het kan ook enorm beperkend zijn voor je verhaal. Zo zal het erg moeilijk zijn om hp's elkaar te laten ontmoeten, je kan een lezer niet met twee of zelfs drie ikken in een dialoog opzadelen. Hangt dus sterk van de relatie tussen de hp's af of dat een probleem is of niet.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontmoetingen moeten geen probleem zijn, zolang je maar heel erg goed in de gaten houdt vanuit welk perspectief de ontmoeting plaatsvindt. Dat kan juist erg leuk werken, als je het goed doet. Ik heb laatst een boekje gelezen van Rudy Soetewey - Inbraak - waarin hij ook steeds wisselt van perspectief. Dat doet hij heel erg goed, waardoor het verhaal fantastisch loopt.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek Overstroomd is geschreven vanuit twee ik-personages. Het vergt wat puzzelwerk, maar het is zeker wel mogelijk. Met drie i het natuurlijk nog wat lastiger, maar als je het graag wilt: gewoon proberen! Je kan het later altijd weer veranderen.