Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik heel veel "ik" tijdens het schrijven.

beste Schrijvers, Ik ben niet een echte schrijver schrijver, maar heb wel aandacht voor nette taal. Sinds enige tijd ben ik een blog in het Engels begonnen over de bordspellen die ik verzin. Tijdens het schrijven valt het me op dat ik heel vaak het woordje "ik" gebruik. Ik probeer de zin dan anders te formuleren, maar dan krijg ik niet precies wat ik wil. In dit stukje heb ik expres niet geprobeerd "ik" te vermijden, maar gewoon geschreven zoals ik schrijf. Zoals je ziet: heel veel "ik"! Hebben jullie tips om minder "ik" te zeggen? Alvast bedankt!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echte schrijver schrijver kun je me niet noemen. Aandacht voor nette taal kan me echter ook niet ontzegd worden. Sinds enige tijd is er een Engelstalige blog van mijn hand met als onderwerp door mij verzonnen bordspelen. Tijdens het schrijven valt het me op dat ik heel vaak het woordje "ik" gebruik. Pogingen om een zin anders te formuleren, gaan ten koste van de inhoud. Dit stukje is een voorbeeld van mijn gebruikelijke schrijfstijl. Zoals je ziet: Het valt wel mee. Zoiets?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beiden bedankt! Samenvattend: andere woorden gebruiken voor het woordje "ik": van mijn hand, me, mij Uit het andere draadje: niet "ik" als onderwerp van de zin gebruiken.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het stukje van Agnus vind ik anders ook wat overdreven. Dan zie ik liever een ikje meer dan zo'n aaneenschakeling van passieven. Sorry, wat werd bedoeld was: dan wordt door mij liever een eerste persoon meer gezien dan zo'n aaneenschakeling van passieven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent jezelf er bewust van, dat je het zo doet, en dat is eigenlijk de belangrijkste stap. Na verloop van tijd verzin je dan vanzelf handigheidjes om het ik gehalte te reduceren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij valt op dat veel bekende auteurs ook veel "ikken" schrijven in hun boeken. Ik heb daardoor het idee dat lezers het ook niet echt als storend ervaren, maar worstel er zelf af en toe mee bij teksten.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoonlijk lees je over een paar ik'jes, omdat ze vrijwel onzichtbaar zijn (zo frequent en aanvaard dat je ze supersnel in je opneemt). Als je schrijft, ga je echter trager lezen, en gaan de ik'jes opvallen. Het enige waar je moet op letten is dat je geen cadans krijgt. Varieer de woordvolgorde. Ik deed dit, ik deed dat, ik deed zus, ik deed zo --> valt op Ik deed dit, dan deed ik dat, terwijl ik zus en zo deed --> valt minder op

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd wat voor bordspellen dat zijn, met die vele malen 'ik'.
Mens, ik erger je niet! Denk ik. Ik vind de eerste persoon altijd wel prettig omdat je dan niet zoveel hij's en zij's hoeft te gebruiken. :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd wat voor bordspellen dat zijn, met die vele malen 'ik'.
Het blog gaat over het ontwerpen van de spellen, als is het nog niet gestart. Ik vertel dan over de keuzes die ik maak, dan krijg je al gauw veel ik :) Voor wie het leuk vindt: de software van het spel is gratis te downloaden. Het idee voor schaakvariant kwam bij me op, en ik vond het zo leuk dat ik het wilde spelen maar dat ging bijna niet op een bord (teveel administartie). Dus toen heb ik het idee op een website gezet waar programmeurs kunnen bieden. Uiteindelijk heeft een Pakistaan het gemaakt voor $275. Ben niet rijk, maar voor software is dat weinig en ik wilde het graag kunnen spelen :) Economy Chess: (helaas alleen voor windows) http://www.chess.com/download/view/economy-chess (een beetje spam, maar het spel is gratis)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoonlijk lees je over een paar ik'jes, omdat ze vrijwel onzichtbaar zijn (zo frequent en aanvaard dat je ze supersnel in je opneemt). Als je schrijft, ga je echter trager lezen, en gaan de ik'jes opvallen. Het enige waar je moet op letten is dat je geen cadans krijgt. Varieer de woordvolgorde. Ik deed dit, ik deed dat, ik deed zus, ik deed zo --> valt op Ik deed dit, dan deed ik dat, terwijl ik zus en zo deed --> valt minder op
Thanks!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het voorbeeld van Angus wel treffend, wel mooi om eens te zien; te lezen hoe het anders kan!