Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat vraagt de uitgever?

Ik ben een tijdje weg geweest en hoop dat ik nog welkom ben om een (dringende) vraag te stellen? drie weken geleden heb ik mijn manuscript (het verhaal over mijn leven/belevingswereld) naar een uitgever gestuurd hij heeft het gelezen en nu wil hij deze maand met mij in gesprek over mijn boek. Ik heb gevraagd aan de uitgever wat dit gesprek inhoud en wat er van mij wordt verwacht. (ik had namelijk geen idee) en hij heeft geantwoord dat het is om te overleggen over de financiële haalbaarheid en de bereidheid/mogelijkheden van mij om mee te helpen met de promotie. Kan iemand mij heel concreet uitleggen wat dit in de praktijk betekend? Dus wat heb ik in te brengen over de financiele haalbaarheid en wat zou hij van mij kunnen verwachten wat betreft promotie? Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven. vast bedankt

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel algemeen zal een uitgever altijd willen weten of een potentiële auteur zelf al een netwerk met zich meebrengt: als jij iets geschreven hebt voor een specifieke doelgroep en je bent binnen die doelgroep ook al actief/bekend en hebt bijvoorbeeld ingangen bij bladen/verenigingen die met dat onderwerp te maken hebben, dan is dat natuurlijk erg prettig, vooral omdat de meeste uitgeverijen die specifieke doelgroepen zelf niet altijd even goed weet te bereiken. Meer specifiek: als het boek een levensverhaal is, vooral als het om een (psychiatrische) ziektegeschiedenis gaat, dan wil de uitgever van tevoren peilen wat er aan promotie mogelijk is: als jij onder pseudoniem zou willen schrijven en verder anoniem wilt blijven, dan is het voor de uitgever een ander verhaal dan wanneer je bereid bent om onder eigen naam alle journalisten te woord te staan. Dat laatste verkoopt namelijk stukken beter en daar zal de financiële haalbaarheid ook onder andere in zitten.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
voor antwoord 1: top, dan zit ik goed met de inspanningen die ik al verricht heb voor antwoord 2: slik, wat je schrijft klopt helemaal...ik heb het onder een pseudoniem geschreven inderdaad... dat is even een puntje om over na te denken, als ik dan helemaal er voor ga, dan maar onder mijn échte naam ook. Maar ben bang dat ik de consequenties niet kan overzien om met mijn echte naam dat boek (indien van toepassing) uit te laten geven.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zie die financiële haarbaarheid als een investering doen. Proberen ze wel vaker. Ze zien dan zogenaamd geen grote groep en vragen of je zelf de eerste b.v. 500 ex. wilt betalen. Ik zie het als het beroemde addertje. Maar misschien vergis ik me. Een gesprek zal meer duidelijkheid brengen. Natuurlijk kun je een pseudoniem gebruiken. Jij hebt toch ook iets te zeggen?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het goed is vraagt een uitgever niet om een bijdrage, maar soms komt het voor. Dat zijn wel uitzonderingen en dan gaat het vaak om een zeer beperkte doelgroep. Je moet dan overwegen of het niet beter uit kan om het in eigen beheer uit te geven of om toch naar Boekscout of FreeMusketeers te gaan, want die zijn (voor jou) tenminste gratis. De uitgever wil ook weten of je zelf over promotie hebt nagedacht, hoe j die voor je ziet, op welke manier je je daar voor wilt inzetten en inderdaad, of je onder pseudoniem wilt schrijven of niet. Interviews geven gaat bijvoorbeeld een stuk lastiger als je niet onder je eigen naam schrijft ... Succes!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou die doelgroep is niet zeer beperkt (in tegendeel) maar ik zal er rekening mee houden dat hij het dus kán vragen. Ik denk eerder dat het gaat om de promotiemogelijkheden omdat ik onder een pseudoniem schrijf. maar misschien ben ik bereid om het met mijn echte naam uit te geven. Ik moet hier echt goed over nadenken en het gesprek uiteraard afwachten.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Binnen drie weken een reactie krijgen, is heel vlot. Daarom heb ik het gevoel dat het om een pod gaat.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ben bang dat ik de consequenties niet kan overzien om met mijn echte naam dat boek (indien van toepassing) uit te laten geven.
Zie o.a de discussie n.a.v. de publicatie van het boek van Mensenmens. Het ligt aan de inhoud van je boek of de mensen ook met een pseudoniem weten of je de schrijver ervan bent. Denk bijvoorbeeld ook aan zaken als je foto op de kaft, aanduidelingen van plaatsen, je leeftijd.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
't Is gewoon heel moeilijk om hier een antwoord op te geven. Als ik ergens ga solliciteren weet ik ook niet wat ze gaan vragen. Mijn advies zou zijn: ga blanco het gesprek in, teken nog niets, slaap er een nachtje over en kom hier terug voor concreet advies als je daarna nog vragen hebt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Binnen drie weken een reactie krijgen, is heel vlot. Daarom heb ik het gevoel dat het om een pod gaat.
Wat is een pod en waarom is dit aannemelijk bij een snelle reactie?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't Is gewoon heel moeilijk om hier een antwoord op te geven. Als ik ergens ga solliciteren weet ik ook niet wat ze gaan vragen. Mijn advies zou zijn: ga blanco het gesprek in, teken nog niets, slaap er een nachtje over en kom hier terug voor concreet advies als je daarna nog vragen hebt.
Doe ik sowieso, maar ik bereid me liever enigszinds voor, anders ben ik bang dat ik impulsieve beslissingen neem.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PoD = Printing on Demand. Het betekent dat het boek pas wordt gedrukt wanneer er vraag naar is. Vraag = dus aanbod. In de meeste gevallen betekend dit dus ook dat het boek niet echt bekend wordt gemaakt onder het "publiek", maar dat de uitgever verwacht dat jij je boek zelf aan de man brengt, de promotie doet en zodoende je boek verkoopt wat vervolgens pas wordt geprint. Bij een reguliere uitgeverij doen ze volgens mij altijd een bepaald aantal drukken, ongeacht de vraag.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een tijdje weg geweest en hoop dat ik nog welkom ben om een (dringende) vraag te stellen? drie weken geleden heb ik mijn manuscript (het verhaal over mijn leven/belevingswereld) naar een uitgever gestuurd hij heeft het gelezen en nu wil hij deze maand met mij in gesprek over mijn boek. Ik heb gevraagd aan de uitgever wat dit gesprek inhoud en wat er van mij wordt verwacht. (ik had namelijk geen idee) en hij heeft geantwoord dat het is om te overleggen over de financiële haalbaarheid en de bereidheid/mogelijkheden van mij om mee te helpen met de promotie. Kan iemand mij heel concreet uitleggen wat dit in de praktijk betekend? Dus wat heb ik in te brengen over de financiele haalbaarheid en wat zou hij van mij kunnen verwachten wat betreft promotie? Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven. vast bedankt
Bij mij ging het als volgt: De uitgever vroeg me om eens te komen praten. Dat was een vrijblijvend gesprek waarbij hij wilde weten wie ik was, en wat ik deed. We hebben het toen over mijn ideeen gehad en over mijn voltooide manuscript. Het was dus vooral een soort kennismaking, waarop uiteindelijk na wat herschrijfrondes, een contract volgde. Een echte uitgever vraagt de schrijver nooit om geld. Doet hij/zij dat wel: jas aan en de deur uit, want dan zijn ze uit op jouw geld. Een goede uitgever is uit op het geld van de lezer. Drie weken hoeft geen teken van gevaar te zijn, trouwens. Het hangt er van af hoe het contact verliep. Als je al gesproken hebt met de uitgever voor je het manuscript instuurde, dan is het niet gek als ze wat sneller reageren. Als je het echter ongevraagd instuurde, dan is het inderdaad erg snel en moet je even nakijken of het geen POD is.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je zou er heel blanco naartoe kunnen gaan en luisteren naar hun idee / beleid. Je hoeft in zo'n gesprek geen toezeggingen te doen. Dat doe je pas nadat je er goed over hebt nagedacht. Fase twee in dit proces.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inderdaad van te voren al contact gehad met de uitgever en het onderwerp van het manuscript besproken, daarop gaf hij aan interesse te hebben omdat het wellicht goed aan zou sluiten bij een ander boek dat hij uitgeeft. Hij vraag duidelijk naar mijn bereidheid/mogelijkheden om mee te helpen met de promotie, dus daaruit blijkt dat hij niet gaat vragen of ik de promotie zelf helemaal doe. Ik weet nu iig dat het niet normaal is als hij een eigen bijdrage gaat vragen en als het een pod is dan had ik het net zo goed naar een boeken scout oid kunnen sturen en niet naar hem, het is niet voor niets dat ik reguliere uitgevers benader. ik weet nu iig wat ik een beetje kan verwachten en ga gewoon het gesprek aan, en dan weet ik wat precies de voorwaarden zijn. Bedankt voor de tips!!