Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke uitgever is geschikt?

Hallo, :) Ik heb een vraagje. Al heel lang ben ik bezig met het schrijven aan mijn boek, en nu eindelijk komt het einde van de herschrijving in zicht. Meerdere mensen hebben aangegeven dat het zeker een poging waard is om het uit te geven en aangezien ik dit zelf ook heel graag zou willen, heb ik besloten maar eens wat rond te speuren. Nu ben ik op zoek naar een uitgever, die misschien interesse zou kunnen hebben. Wat info over het boek: - Heroische fantasy - High fantasy - Nog niet bekend hoeveel delen het moeten worden, maar het telt zo'n 700 bladzijdes. - Niet echt voor een bepaalde leeftijd geschreven - Gaat dus over goed en kwaad, maar ook over vriendschap, doorzettingsvermogen, wilskracht, en het omgaan met dingen die je overkomen. - Ik hoef er niets aan te verdienen, dat maakt me echt niet uit Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam laatst de uitgeverij Erya Media tegen. Ze zijn nieuw en ze lijken veel fantasy uit te geven. Zelf vind ik de site er nogal dubieus uitzien, maar wie weet heb je er iets aan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderboeken verkopen al jaren prima. Chicklit ook. Met fantasy heeft het echter niets te maken. Lezers van fantasy hebben ook recht op boeken die bij hun passen, en niet alleen de ontwikkelingsromans uit de YA. En met een YA-ontwikkelingsroman met een vleugje magie, duidelijk geschreven voor een minder ontwikkeld leespubliek dat het vooral van "vlotgeschreven en lekker meeleven" moet hebben, kun je blijkbaar bij Q terecht. De vraag is of je dat wel wilt als je serieus met het genre aan de slag wilt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Doet fantasy over keiharde wijven het wel? Dan zit ik goed. Lees fantasy als fantasie. Hoewel het hetzelfde is, is het heel verschillend. Ook raar.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Geen ruzie gaan maken dat is nergens voor nodig. :(
Niet mee eens :p Schlimazlnik mag echt wel zelf weten welke criteria hij hanteert op zijn eigen site. Hij claimt toch nergens dat zijn lijst een volledige weergave van YA is?
Maar het topic gaat niet over iemands persoonlijke website, noch over kinderboeken of chicklit. De vraag / het onderwerp is:
Nu ben ik op zoek naar een uitgever, die misschien interesse zou kunnen hebben.(...) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kleine Kramat in België zou je ook nog kunnen proberen. Ik heb van hun toen een aardige afwijzing met feedback gekregen om mijn manuscript te verbeteren. Een uitgever die daar tijd in steekt vind ik zeker een meerwaarde. Je kunt het altijd proberen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Kinderboeken verkopen al jaren prima. Chicklit ook. Met fantasy heeft het echter niets te maken. Lezers van fantasy hebben ook recht op boeken die bij hun passen, en niet alleen de ontwikkelingsromans uit de YA. En met een YA-ontwikkelingsroman met een vleugje magie, duidelijk geschreven voor een minder ontwikkeld leespubliek dat het vooral van "vlotgeschreven en lekker meeleven" moet hebben, kun je blijkbaar bij Q terecht. De vraag is of je dat wel wilt als je serieus met het genre aan de slag wilt.
Laten we het in dit topic even bij de vraag van de topicstarter houden..

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kleine Kramat in België zou je ook nog kunnen proberen. Ik heb van hun toen een aardige afwijzing met feedback gekregen om mijn manuscript te verbeteren. Een uitgever die daar tijd in steekt vind ik zeker een meerwaarde. Je kunt het altijd proberen.
Kramat vraagt (net als sommige andere small press) om een investering van de schrijver. Aangezien de vraagsteller nog op school zit, vraag ik me af of die dat financiële draagvlak heeft.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kleine Kramat in België zou je ook nog kunnen proberen. Ik heb van hun toen een aardige afwijzing met feedback gekregen om mijn manuscript te verbeteren. Een uitgever die daar tijd in steekt vind ik zeker een meerwaarde. Je kunt het altijd proberen.
Kramat vraagt (net als sommige andere small press) om een investering van de schrijver. Aangezien de vraagsteller nog op school zit, vraag ik me af of die dat financiële draagvlak heeft.
Dat wist ik niet! 0_0 Staat nergens op hun site.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat wist ik ook niet, maar dat heeft een schrijver die er is uitgegeven me verteld, je moet zelf een x-aantal boeken kopen en herverkopen, blijkt. Ik neem aan dat dat in contracten duidelijk wordt, en mogelijk is dat niet bij iedereen zo (of alleen bij fantasy, dat gewoon nooit echt goed verkoopt), maar dit is wel iets dat gebruikelijk is bij small press.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat wist ik ook niet, maar dat heeft een schrijver die er is uitgegeven me verteld, je moet zelf een x-aantal boeken kopen en herverkopen, blijkt. Ik neem aan dat dat in contracten duidelijk wordt, en mogelijk is dat niet bij iedereen zo (of alleen bij fantasy, dat gewoon nooit echt goed verkoopt), maar dit is wel iets dat gebruikelijk is bij small press.
O, oké. Voor een kleine uitgeverij kan ik me dat nog wel voorstellen. Het blijft toch een financieel risico, vooral bij Fantasy. Daarnaast ligt het er ook aan hoeveel boeken je moet kopen. Op zich heb ik daar geen problemen mee. Je hebt altijd wel familieleden, vrienden, collega's enz. aan wie je je boeken kunt slijten. Als je daarvoor in de plaats goede redactie en promotie van je boek krijgt, vind ik dat niet verkeerd. Als je financieel gezien daar niet zoveel aan kan spenderen, kun je altijd nog van te voren (heel) veel klanten werven. Het wordt dan een beetje zo'n TenPages/POD-gebeuren waarbij je van te voren potentiële klanten verzameld die je boek willen kopen. Op die manier heb je toch een beetje zekerheid. Tenminste... dan moeten die mensen wel je boek echt kopen, anders heb je er ook niks aan -_- Het zou dus in principe kunnen, ook al ben je jong en zit je nog op school, maar je moet er wel veel moeite voor (willen) doen :P

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt mij dat je het op zijn minst zou kunnen vragen bij Kramat. Kundige, bevlogen mensen daar. @Schli: Niet mee eens sloeg op het gelijktrekken van YA met chicklit (en een beetje op het afserveren van Natalie Koch, die ook het prachtige Streken schreef voor Querido). Wat je verder van YA vindt was me al duidelijk, maar chicklit is echt wat anders. Ik denk persoonlijk ook dat je high fantasy en steampunk helemaal los moet zien van bovennatuurlijke romans en urban fantasie. @Therese: De YA kasten hier hebben idd ook geen Floortje Bloem meer, beetje te oud, maar wel een mix van reality, thrillers, urban fantasy, wat dystopia en SF en klassieke literatuur. Als dat bij jou anders is, dan is het misschien een idee om daarover eens een gesprekje te beginnen met de bieb. Een site als de leesfabriek is een goede handleiding om zo'n kast een beetje gevarieerd te vullen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee, bedankt allemaal. :) Dat uitgeven in eigen beheer gaat me echt niet lukken met 5 euro zakgeld in de week en krap zittende ouders, dus dat is geen oplossing. :( Ik ga binnenkort gewoon eens wat rondmailen naar verschillende uitgevers die ik hier ben tegengekomen, en dan kijk ik wel waar ik kom. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom wacht je niet gewoon tot je een (bij)baan(tje) hebt, zodat je kunt investeren in je boek? Zoals eigen website, op en neer reizen voor signeersessies, recensie-exemplaren uitdelen en nog veel meer investeringen om het maximale uit je boek te halen - ook als het regulier is uitgegeven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat @schlimazlnik zegt, en niet meteen in eigen beheer uitgeven natuurlijk. Eerst zoveel mogelijk regulier proberen, alle opties afwegen. Uitgeven in eigen beheer/via een POD-uitgeverij kan altijd nog.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste tijd ben ik achter een nieuwe, goede Fantasy uitgeverij gekomen, genaamd W*B Fantasy. Tot nu toe vallen de boeken me ook wel in de smaak, en blijkt het een best goede uitgeverij te zijn. Luitingh Fantasy kan, BoF kan (Ja ik zit ook op het Pure Fantasy Forum), en de Boekerij ook. Net als de anderen allemaal zeggen, probeer alles eerst bij reguliere uitgeverijen, en als je daar allemaal afgewezen wordt, ga dan pas aan de POD. Het kan natuurlijk zijn dat je een heek goed boek schrijft, wat goed genoeg is voor een reguliere uitgeverij, laat uitgeven bij een POD, en dat is dan eigenlijk best jammer.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook leuk dat die uitgeverijen zich steeds meer met schrijfwedstrijden bezig houden. Zo krijg je als schrijver toch wel het idee dat ze ook 'scouten' naar talent van eigen bodem, in plaats van dat ze alleen maar bestsellers van buitenlandse auteurs binnenhalen. :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@Therese: De YA kasten hier hebben idd ook geen Floortje Bloem meer, beetje te oud, maar wel een mix van reality, thrillers, urban fantasy, wat dystopia en SF en klassieke literatuur. Als dat bij jou anders is, dan is het misschien een idee om daarover eens een gesprekje te beginnen met de bieb. Een site als de leesfabriek is een goede handleiding om zo'n kast een beetje gevarieerd te vullen.
Het was geen bibliotheek, maar een boekhandel in het westen des lands. Boekhandels en bibliotheken hebben (nog) niet hetzelfde beleid. Gesubsidieerd inkopen - met de bedoeling een allerbreedst breed publiek op alle niveau's te bedienen - is iets anders dan commercieel inkopen. Uitgeleende boeken komen ook weer terug, natuurlijk. Verkochte boeken niet. Inderdaad zijn er goede sites die als handleiding kunnen dienen bij de inkoop. Mij viel voornamelijk het hoge gehalte aan vertaalde fantasy op, in die kasten voor 12+. Er dient zich dan een kip-of-het-ei vraag aan: lezen YA's graag vertaalde fantasy en hebben de boekhandels het daarom in huis? Of hebben de boekhandels à priori om verschillende redenen graag vertaalde fantasy in huis en lezen 12-plussers het daarom? Hoe verhouden vraag en aanbod zich ten opzichte van elkaar? Welbeschouwd is dit volstrekt off-topic. Misschien een ander topic voor openen. Ik weet niet of de vraag gesteld mag / kan worden op een schrijfforum wat jongeren graag lezen. Stel dat dat helemaal niet de categorie vertaalde fantasy betreft - waarom wordt het dan zo massaal aangeboden?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, hier zijn al topics over, waaronder deze: http://www.schrijvenonline.org/forum/111871 Hierin staan ook een aantal links naar interessante YA proefschriften en onderzoeken. Daaruit blijkt bijv. dat jongeren het liefst fantasy lezen, thrillers, chicklit en waargebeurde verhalen. Die boeken staan dus niks voor niks in de kast. Om terug te komen op het onderwerp, Terramylove schreef:
Ik ga ook niet meedoen aan wedstrijden/prijzen, ik wil gewoon dit boek uitgeven.
Terramylove, voor je zoiets roept, zou ik toch nog even naar die wedstrijd van Luitingh kijken: http://www.dromen-demonen.nl/Schrijfwedstrijd/ind… Luitingh Fantasy is een professionele fantasy uitgever, ze vragen in die wedstrijd om manuscripten en je kunt een boekpublicatie winnen. Het voordeel van zo'n wedstrijd is dat je werk aandachtig gelezen wordt en niet ergens op de slushpile belandt. En als winnaar genereer je er ook nog extra publiciteit voor je boek mee.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat betreft die boekwinkel heb je gelijk Therese. Ik heb het eens gewaagd te vragen, of ze wel wisten wat de bedoeling was van cross-over /YA. Ze wisten het niet en het boeide niet, dit verkocht en dus kwam het in de kast. Commercieel begrijp ik het, maar zo hol je idd het idee van YA uit.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook wel een heel grote wedstrijd en je zult in één klap heel beroemd kunnen worden.
Zou leuk zijn als je in een klap heel beroemd werd, maar dat denk ik niet :P Het zal in ieder geval wel deuren voor je openen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste tijd ben ik achter een nieuwe, goede Fantasy uitgeverij gekomen, genaamd W*B Fantasy. Tot nu toe vallen de boeken me ook wel in de smaak, en blijkt het een best goede uitgeverij te zijn. Luitingh Fantasy kan, BoF kan (Ja ik zit ook op het Pure Fantasy Forum), en de Boekerij ook. Net als de anderen allemaal zeggen, probeer alles eerst bij reguliere uitgeverijen, en als je daar allemaal afgewezen wordt, ga dan pas aan de POD. Het kan natuurlijk zijn dat je een heek goed boek schrijft, wat goed genoeg is voor een reguliere uitgeverij, laat uitgeven bij een POD, en dat is dan eigenlijk best jammer.
W*B Fantasy heeft, als groot voordeel, de belofte dat ze binnen 3 maanden iets laten horen. Of die belofte ook waarheid wordt, moet ik nog ontdekken, maar ik hoop het wel. Ik hoor te vaak dat mensen een jaar zitten te wachten op hun afwijzing. Dan heb ik die echt liever na 3 maanden binnen. (Liever nog hoor ik iets anders, natuurlijk :) ) Die wedstrijd van Luitingh had toch als regel dat het een op zichzelf staand boek moest zijn? Dan vraag ik me sterk af of een boek, dat onderdeel zal moeten worden van een serie, een deel 1 dus, ook mee mag doen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft WB fantasy eigenlijk al boeken van Nederlandstalige auteurs uitgegeven? Er let je niets het te proberen natuurlijk, maar ik heb toch het idee dat je bij hen nog minder kans maakt dan bij Luitingh. En Luitingh heeft ook nog maar alleen auteurs die het eerder al elders (POD, eigen beheer, kleine uitgeverij) bewezen hebben onder contract.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
WB*Fantasy heeft nog geen Nederlandstalige schrijvers uitgegeven, maar is dat wel van plan. Ik heb de indruk dat ze zitten te wachten op Nederlandstalige manuscripten die aan hun kwaliteitseisen voldoen en aansluiten bij de visie van de uitgeverij (iets dat volgens mij door veel schrijvers over het hoofd wordt gezien: dat een literaire uitgeverij met zijn fonds een bepaalde richting uit wil en dat je alleen daar wordt uitgegeven als je ms binnen dat profiel past; dus verdiep je eerst in de uitgeverij en haar visie en kijk of je ms daar wel bij past). Binnenkort komt er bij WB*Fantasy wel een (gratis) e-Book uit met de oorspronkelijk Nederlandstalige verhalen uit de Thor-schrijfwedstrijd.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam laatst de uitgeverij Erya Media tegen. Ze zijn nieuw en ze lijken veel fantasy uit te geven. Zelf vind ik de site er nogal dubieus uitzien, maar wie weet heb je er iets aan.
Erya geeft alleen e-Books uit (mij onbekend in welk e-Book formaat). De royalties zijn vaag geregeld en bij mijn weten krijg je minder dan in het standaard auteurscontract. Als je bij hen wordt uitgegeven en een papieren boek wilt uitgeven, wordt gevraagd of je zelf wilt meebetalen. Daarnaast heeft de uitgeefster geen professionele achtergrond voor dat vak, de redactie voor zover ik weet ook niet. D.w.z. aan enthousiasme ontbreekt het ze niet, aan kennis van het vak des te meer (zie ook de taalfouten op de website en de dramatisch amateuristische booktrailers).

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met opzet naar WB*Fantasy gestuurd, omdat ik liever in dat fonds terecht zou komen dan bij Luitingh. WB is iets kleiner en ik heb het idee dat ze meer aandacht geven aan de auteurs en aan de boeken. Luitingh is veel groter en voor mijn gevoel ook veel onpersoonlijker. Wordt het niks, dan kan ik altijd nog meedoen aan die manuscriptwedstrijd van Luitingh. Maar ik hoop nog even verder. Kan toch niets anders doen dan wachten, momenteel.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luitingh is veel groter en voor mijn gevoel ook veel onpersoonlijker.
Voor zover ik kan nagaan is de afdeling "Fantasy" bij alle uitgeverijen even groot. Er is steeds sprake van een klein team (van twee, drie personen) dat verantwoordelijk is voor de fantasy-uitgaven. Het voordeel van de grotere uitgeverijen (ook WB*Fantasy) is dat ze bepaalde functies kunnen delen met andere onderdelen van de uitgeverij. Zo werd Mynx (nu: De Boekerij Fantasy) zo'n beetje door Jürgen Snoeren in zijn eentje gerund. Van zowel Luitingh als Boekerij auteurs hoor ik eigenlijk ook alleen maar verhalen over een persoonlijke aanpak.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, dat is ook zo. Het is ook maar een gevoel he, geen wetenschap ;) Ik ben puur toevallig op WB*Fantasy gestuit, doordat ik bij een boekhandel op een station enkele gave kaften tegenkwam en nieuwsgierig werd. Bleek dat het boeken van WB waren - daar had ik nog nooit van gehoord. Toen ben ik gaan zoeken. En de fantasy-boeken van WB*Fantasy spreken mij meer aan dan de meeste fantasy in het fonds van andere uitgeverijen. In mijn geval werd de keuze ook eenvoudiger gemaakt doordat ik zag dat ze bij WB*Fantasy binnen 3 maanden iets proberen te laten weten. Bovendien hoop ik stilletjes dat de meeste fantasy-schrijvers hun pijlen nu op de Luitingh-wedstrijd richten...