Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Blinde vlek

Hallo, ik ben al enige tijd bezig met het uitzoeken van het hoe en wat voor het schrijven van een boek. Ik heb zoveel ideeen maar ik heb het ene idee nog niet. Ik heb een boek gelezen over de blinde vlek van de personages, de bewuste en onbewuste doelen enz. Ik vindt dit best moeilijk te begrijpen. Ik wil gewoon (wel volgens de regels en structuren) een mooi boek schrijven zoals ikzelf ze graag lees maar nu ben ik eerst genoodzaakt om metaforen, blinde vlekken enz te bedenken. en alle ideeen die ik op de achterkanten lees zijn zo simpel. misschien kunnen jullie mij tips geven of verduidelijking van bovenstaande. vriendelijke groet, alvast bedankt. jeroen

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vergeet al die tips en schrijf gewoon je ding. Als het af is, kun je iemand vragen ernaar te kijken. Die kan je zeggen wat er goed is en wat niet, en dat aan de hand van die "regels" uitleggen. Het heeft geen zin naar die regels te kijken als je nog niks hebt geschreven.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je zou zo'n simpel idee van de achterkant van een boek eens kunnen gebruiken om er je eigen invulling aan te geven. Gewoon als oefening. Je kunt de uitwerking dan in Proeflezen plaatsen en de mensen vragen wat ze ervan vinden. Gewoon niet al te ingewikkeld beginnen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
alvast bedankt voor jullie reacties en tips. ik heb al eens meegedaan aan schrijfwedstrijden, dichtwedstrijden enz. ik heb meestal wel een begin van een verhaal in mijn hoofd, maar het vervolg is voor mij nog lastig omdat ik dan met die blinde vlek enz in de knoei kom.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vindt > ik vind dit best moeilijk te begrijpen Hallo Jeroen, als je dat boek over die blinde vlek niet begrijpt, leg het dan gewoon naast je neer. Ik heb het boek niet gelezen en heb niet de indruk dat ik iets mis. Het lijkt me logisch dat je personages samen met je verhaal zullen groeien en ergens een doel zullen toegekend krijgen (iets leren, iets vinden, iets oplossen, iets ondernemen, ...). Ik denk niet dat er zoiets bestaat als dé regel om een mooi boek te schrijven. Schrijfboeken zijn heel interessant maar het kan niet de bedoeling zijn dat je er door in de knoop geraakt. Je hoeft je niet blind te staren op de inhoud van andere boeken. Het is tenslotte de bedoeling je eigen boek te creëren. Neem je beste idee en begin gewoon te schrijven. Als je zelf tevreden bent over een stukje, plaats dan eens iets in het topic proeflezen. Dan krijg je tips en bemerkingen waaruit je veel kan leren.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met hen eens die zeggen: laten proeflezen. En ook: ga zelf proeflezen. Een goede manier om jezelf te leren kennen, wat je wel en niet aanspreekt in een verhaal. Probeer dan ook de tips die je anderen geeft mee te nemen in je eigen verhalen. Want soms schuit ook daar een blinde vlek.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeroen, doe niet moeilijk: gewoon beginnen, schrijven. En doorschrijven, laat je niet afleiden door alles wat over schrijven al is geschreven. Laat je talent spreken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals anderen hier ook al zeggen: niet over de abstracte regels nadenken en gewoon schrijven wat je mooi vindt. Al die dingen als metaforen en dubbele betekenissen ontstaan vanzelf tijdens het schrijven. Dat is dan nog ruw en misschien onduidelijk, maar bij het herschrijven kun je dat soort elementen versterken. Verhalen worden nooit in een keer geschreven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels 33 boeken gepubliceerd, maar eerlijk gezegd nog nooit nagedacht over 'blinde vlekken'. Dus wellicht is het geen voorwaarde om dat te snappen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan niks verzinnen, echt niks. Toch schrijf ik. Ik schrijf over de dingen zoals ik ze beleef en voel en denk dat ze zijn. Achteraf merk ik vaak dat het verhaal dat ik verteld heb, mij iets vertelt wat ik nog niet zag. En ik ben toch echt niet blind.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat anderen al hebben gezegd: vergeet al die regels en schrijf gewoon op de manier waarop jij wil schrijven. Dan maar zonder metaforen, blinde vlekken e.d., want als je verstrikt raakt in de regels doe je iets niet goed. Dus ik zou zeggen, begin gewoon :nod:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt me ook gewoon beginnen met mijn begin idee. Mijn andere kant zegt, probeer gelijk - een beetje - de structuur erbij betrekken. maar ik neem alle adviezen zeker serieus, bedankt daarvoor.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt me ook gewoon beginnen met mijn begin idee. Mijn andere kant zegt, probeer gelijk - een beetje - de structuur erbij betrekken. maar ik neem alle adviezen zeker serieus, bedankt daarvoor.
Als je van structuur en voorwerk houdt, dan kan het helpen om vooraf een synopsis en/of een schema te maken met scènes en personages en zo. Dat geeft je dan alvast overzicht. Maar als het je belemmert, of als je het alleen maar doet omdat je denkt dat het zo hoort, dan raad ik je aan om dat vooral niet te doen. Er is geen gouden recept voor het schrijven. Wat jou helpt is goed en wat jou van het schrijven weerhoudt moet je vermijden als de pest.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Harry, misschien is dat inderdaad iets voor mij. dan heb ik overzicht en houvast. ik begrijp dat er geen vast recept is maar een beetje structuur vindt ik altijd prettig en overzichtelijk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Harry, misschien is dat inderdaad iets voor mij. dan heb ik overzicht en houvast. ik begrijp dat er geen vast recept is maar een beetje structuur vindt ik altijd prettig en overzichtelijk.
Dat is het ook :-) Vooral als je op zijn minst een globaal beeld hebt van je verhaal en de belangrijkste gebeurtenissen. Dan heb je punten om naar toe te werken. Hou wel in gedachten dat je synopsis en schema er zijn om je te helpen. Het is geen ijzeren wet. Dat klinkt misschien vreemd, maar soms voelt het alsof je iets fout doet als je van je plan afwijkt, terwijl dat helemaal niet zo is. Tijdens het schrijven ontdek je nieuwe dingen. Je kunt dus altijd gaandeweg je plan aanpassen aan je ontdekkingen :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de info harry, ik heb ongeveer het verhaal in mijn hoofd zitten, nu komt voor mij het lastigste, ik wil zo graag beginnen, maar ja, de research....

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de info harry, ik heb ongeveer het verhaal in mijn hoofd zitten, nu komt voor mij het lastigste, ik wil zo graag beginnen, maar ja, de research....
Ik weet niet waar je verhaal over gaat, maar is research echt heel belangrijk om te kunnen beginnen? Tenzij je bijv. iets wilt schrijven wat helemaal historisch correct is denk ik dat je gewoon moet beginnen. Als ik al het bovenstaande zo lees krijg ik een beetje het idee dat je nog steeds het gevoel hebt dat je alles meteen helemaal goed moet doen, maar zoals al eerder werd opgemerkt: het is nooit meteen goed, een verhaal is nooit meteen helemaal af. Als je aan het schrijven bent leer je je personages steeds beter kennen en krijg je vaak tussendoor ineens nieuwe inspiratie, waardoor het zomaar eens kan gebeuren dat je toch van je oorspronkelijke plot afwijkt. Zoek je de gouden tip om een goed verhaal te schrijven? Ga gewoon schrijven! Maak je niet te druk om alles wat anderen zeggen, want het allerbelangrijkste is en blijft dat schrijven leuk moet zijn!