Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven of typen

Ik vraag me af hoe (door schrijven of typen) jullie verhalen tot stand komen. Ik begin met ideeën op papiertjes. Dat worden dan flarden tekst op papier. Daarna wordt het getypt en meermaals herwerkt. Er blijven uiteraard altijd maar hersenspinsels bijkomen, in de eerste plaats op papier, daarna in een bestand op computer. Zijn er mensen die alles onmiddellijk in een bestand typen of 'schrijven' jullie wel nog eens op papier?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wisselt. Losse ideeën, wanneer ik niet achter de computer zit, gaan meestal op papier. De rest gaat vooral in de computer, alhoewel er heeeeeel af en toe weleens een stukje op papier gaat. Maar dat is eens per jaar, als het niet minder is :P

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lol, ik heb ook wel eens problemen om mijn 'slaapdronken' schrijfsels te ontcijferen. Nu ja, mijn 'wakkere' zijn al niet veel beter ;).

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik typ altijd. Als ik inspiratie krijg en er is geen computer in de buurt, krabbel ik natuurlijk wel vlug wat op een papiertje of in een schrift, maar verder typ ik alles, of ik nou echt aan het verhaal ga werken of gewoon wat krabbel om inspiratie op te doen. Alle "aantekeningen" met ideeën en losse krabbels, zijn bij mij getypte documenten. Ze worden er niet minder chaotisch op, helaas! Ik denk dat het komt omdat ik van kwistig schrijven met de hand snel kramp krijg en mijn handschrift daardoor al na de eerste veelbelovende alinea's verandert in iets onleesbaars.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Typen. Ik schrijf niet graag. Mijn handschrift wordt na een tijdje onleesbaar en krijg last van mijn handen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig steeds vaker met de hand en dan achteraf op de computer. Ik zocht een manier om meer schrijftijd te creëren en kwam tot de ontdekking dat er redelijk veel momenten zijn waarop ik zou kunnen schrijven, maar dat ik dat niet deed omdat er ofwel geen computer in de buurt was ofwel dat het teveel tijd zou kosten om die aan te leggen, maar nog meer omdat ik me maar al te vaak liet verleiden om te surfen (en te sollen). Sinds ik mezelf gedwongen heb om eerst op papier te werken voel ik me veel vrijer en ben ik productiever.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Britt volgens mij was het jouw bedoeling om je voor te stellen aan de forumleden> Daar is het subforum 'Even voorstellen' voor bedoeld. Maar om op het onderwerp terug te komen. Ik schrijf overal (meestal) aantekeningen op papier. Zoals Marjan ook al schrijft, in mijn leven zijn er meer momenten dat ik kan schrijven dan dat ik kan typen (bijvoorbeeld in de trein of in de wachtkamer bij de tandarts). De uiteindelijk geprinte versie sla ik altijd op in een ordner. Ik ben als de dood dat mijn PC crasht en ik al mijn digitale versies kwijt ben.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik typ vooral. Dat gaat een stuk sneller. Hierdoor kan ik zo veel mogelijk ''hersenspinsel'' op papier krijgen, want deze verdwijnen snel als ik dat niet gauw doe. Maar wanneer ik niet een computer in mijn buurt heb schrijf ik snel iets op papier of typ ik iets op mijn iPod.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ingevingen op papier, Moleskine. Uitwerken soms op papier, soms pc, hangt van het stadium af. @ Britt: heb je ook nog slechte eigenschappen? Dit is niet het soort site waarop we ons kwalificeren zoals jij dat doet. Verder: zie Jacob John.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt aan de situatie of ik op papier schrijf of op de computer. Op school tijdens tussenuren of 's avonds laat schrijf ik meestal op papier. Mijn school heeft nog steeds niet geïnvesteerd in fatsoenlijke toetsenborden, en ik heb eerder mijn schrijfblok gepakt dan een computer opgestart. Bovendien hoeft niet de hele school mee te lezen als ik aan een eerste versie werk. 's Avonds kruip ik makkelijker met mijn blok voor de tv dan met een laptop. Het voordeel van schrijven op papier vind ik dat je het moet overtypen. Dat is meteen mijn eerste herschrijfronde. Ik kan ook lekker makkelijk op papier aangeven dat ik een bepaalde constructie niet goed vond, zonder dat ik daar rode letters of anderszins opvallende opmaak voor nodig heb. Mijn eigen handschrift lezen is geen probleem, hoewel ik natuurlijk niet op mijn netst schrijf als ik aan een verhaal werk. Op zo'n moment wil ik alleen maar zo snel mogelijk de woorden op papier zetten. Als het kan voordat ik ze vergeet. Van kramp in mijn handen heb ik nooit zo veel last dat ik het schrijven laat. Als je filosofie hebt, ben je wel wat gewend. Bij een proefwerk kun je ook geen pauze nemen. Als ik gewoon door de pijn heen schrijf, heb ik na een tijdje nergens meer last van. Voor mij werkt een combinatie van pen en toetsenbord het best. Herschrijven op papier is bijvoorbeeld veel omslachtiger dan op de computer. Herschrijven doe ik dan ook uitsluitend op mijn laptop. Deze werkwijze is voor mij the best of both worlds. Ik kan overal schrijven in mijn blok en heb in het verdere proces alle voordelen die een computer biedt. Het enige probleem dat ik wel eens heb: ik ben een verhaal op papier begonnen, heb de tekst die ik al had geschreven overgetypt, heb een stuk erbij geschreven en wil dan op school verder schrijven. Dat kan dus niet, want ik mis een stuk. Als ik weet dat dat kan voorkomen, dan print ik de desbetreffende tekst uit. Al is dat toch anders dan wanneer je alles handgeschreven in je blok hebt staan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ideeën en de beginschetsen van mijn personages en plot schets ik uit op papier. Pas als ik een echte richting heb, weet waarmee ik moet beginnen en hoe dit verder verloopt en heel misschien vaag het einde weet, begin ik met typen op de computer.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik type eigenlijk nog altijd alles op mijn iPod. Als ik zou schrijven....Nou dan zou 1 pagina in de pc zetten al gauw een halfuur kosten met mijn handschrift. (par example, ik werd tussen de regels door bijna verboden m'n schrijfpw voor Frans te herkansen, mijn lerares wilde het niet Boheems nakijken omdat ze er koppijn van kreeg). Daarnaast vindt ik het ook veel makkelijker, al is het vrijwel onmogelijk om goed te herschrijven/verbeteren, dus dat doe ik als het even kan. Ik kan het eigenlijk aan iedereen aanraden om eens te proberen te schrijven op je mobiel. Zolang maar een touchscreen hebt dan. ;)

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Altijd typen, schrijven doe ik alleen voor heel korte zaken (type boodschappenlijstje). Lange teksten schrijven vind ik irritant.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kort verhaal begin ik altijd achter de computer, een boek speelt zich eerst in mijn hoofd af (meestal voordat ik in slaap val). Als het na een tijd de moeite waart lijkt te zijn, begin ik pas met schrijven. Als ik al bezig ben, dan komen verse ideeën (stukken van een scene of uitspraken) vaak op papier te staan, die ik later uitwerk in de computer. Daar krijgen de boeken vorm. Toch blijft het heerlijk om op een vers blad te schrijven... de pen raast eroverheen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af hoe een handschrift eruit ziet als zelfs degene die het heeft geschreven het niet meer kan lezen... :P

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vroeger met de hand, nu alleen nog op de pc. De laatste keer dat ik een schema van mijn verhaal maakte, en die is redelijk uitgebreid, kreeg ik kramp in mijn hand. Mijn hand is het niet meer gewend om veel tekst te schrijven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg de meeste ideeën wanneer ik geen pc in de buurt heb. Of wanneer ik die net uitgezet heb ;). Het is steeds een kwestie van vlug noteren. Zoniet, dan vergeet ik die spinsels aangezien er al weer nieuwe dingen in mijn hoofd verschijnen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf alles met de hand. Ik tik het in per hoofdstuk (ongeveer) en dan kan ik meteen al wat tekstuele wijzigingen doorvoeren. Ik schrijf vrij netjes, hoe meer ik schrijf, hoe meer afkortingen ik echter gebruik. Dat leidt soms tot enige verwarring, want betekende vr nu vriend, vrouw, vrolijk, vrijgezel?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vroeger schreef ik altijd in collegeblokken, maar tegenwoordig verwen ik mezelf met de meest prachtige notitieboeken. Heerlijk.... Als schrijver heb je toch al zo weinig materiaal nodig... En natuurlijk het liefst met vulpen en inkt in een mooie kleur

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan ab-so-luut niet meer met een pen schrijven. Als ik interviews afneem, maak ik wel handgeschreven aantekeningen, maar moet ik het artikel ook binnen een week uitwerken, anders kan ik mijn notities niet meer lezen. Alles op de computer dus. Veel sneller en comfortabeler :-) Voor onderweg heb ik een iPad met toetsenbord dock, dus ook dan kan ik door :-)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook voornamelijk van het typen, omdat ik mijn handschrift niet kan ontcijferen. Alleen invallen die plaatsvinden zonder een pc in de buurt, komen op een los papiertje te staan, dat direct in een computer wordt verwerkt zodra die in de buurt is.
Ik ben als de dood dat mijn PC crasht en ik al mijn digitale versies kwijt ben.
Daar gebruik ik Dropbox voor. Een aanrader en nog gratis ook. Dan hoef je nooit meer na te denken over back-ups maken van je belangrijke bestanden. En omdat ik op twee locaties woon, hoef ik ook nooit meer na te denken over synchroniseren van die bestanden.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan prima met pen en papier overweg. Voor aantekeningen vind ik dat nog steeds het beste. Voor gedichten vind ik dat ook de beste methode. Voor verhalen typ ik het gelijk in de computer (aan de hand van aantekeningen die meestal wel met pen en papier zijn), omdat ik te lui ben het over te typen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben als de dood dat mijn PC crasht en ik al mijn digitale versies kwijt ben.
Daar gebruik ik Dropbox voor. Een aanrader en nog gratis ook. Dan hoef je nooit meer na te denken over back-ups maken van je belangrijke bestanden. En omdat ik op twee locaties woon, hoef ik ook nooit meer na te denken over synchroniseren van die bestanden.
Ik mail de bestanden altijd naar mezelf, maar Dropbox is inderdaad ook erg handig.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben als de dood dat mijn PC crasht en ik al mijn digitale versies kwijt ben.
Daar gebruik ik Dropbox voor. Een aanrader en nog gratis ook. Dan hoef je nooit meer na te denken over back-ups maken van je belangrijke bestanden. En omdat ik op twee locaties woon, hoef ik ook nooit meer na te denken over synchroniseren van die bestanden.
Ik mail de bestanden altijd naar mezelf, maar Dropbox is inderdaad ook erg handig.
Daar gebruik ik sugersync voor, dit synct je bestanden naar een server, wanneer je op de save button drukt. Ook kun je hierin nog 5 oude versies terug lezen..

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe doen jullie dat met een plek waar geen internet is? Of komen jullie nooit op zulke plekken :P

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe doen jullie dat met een plek waar geen internet is? Of komen jullie nooit op zulke plekken :P
Ik schrijf alleen maar thuis. En in Milonga, maar daar is ook wifi. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe doen jullie dat met een plek waar geen internet is? Of komen jullie nooit op zulke plekken :P
Ik schrijf alleen als ik mn computer in de buurt heb. Thuis en vakantie. Voor korte notities heb ik een gsm.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe doen jullie dat met een plek waar geen internet is? Of komen jullie nooit op zulke plekken :P
Ik schrijf op de pc en wanneer ik internet heb, synct hij alles naar de server.