Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is dat toch met Nederlandstalige fantasy?

Deze vraag kwam in me op toen ik merkte dat een erg groot deel van de leden van dit forum bezig is met fantasy. Je ziet het in het forum voor nieuwe leden, en op proeflezen. het valt ook niet te ontkennen dat fantasy nog steeds hot is. Het is zowat alles wat jongeren nog en masse lezen. Denk maar aan Lord of the Rings, Harry Potter, Twilight, Hunger Games, die boeken over draken... En toch kan ik me geen enkele Nederlandstalige auteur voor de geest halen die zijn brood verdient (of ooit heeft verdiend) met het schrijven van fantasy. Hoe komt dat? Er is toch wel een markt? Is het net als bij poëzie, waar er haast meer schrijvers dan lezers zijn? Is het gewoon te moeilijk om bekendheid te verwerven? Negeren we vanzelf Nederlandstalige fantasy auteurs omdat het niveau vaak bedroevend laag ligt? Is er geen grote uitgeverij die het aandurft/aankan haar schouders te zetten onder fantasy? En denken jullie dat het mogelijk is als Nederlandstalige fantasy-auteur je brood te verdienen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Artur_D, maar fantasy is een bloeiende markt. Een vrij bekende Nederlandse auteur is Adrian Stone (pseudoniem), zo zullen er ongetwijfeld meer zijn. Laat je niet misleiden door een Engelse naam. Fantasy is al zo oud als de mensheid. Het heet niet voor niets fantasie. Denk aan de verhalen over de Griekse goden, of sprookjes. En wat is het verschil, bij het opgraven van een fossiel? Noem je het een dinosaurus of is het een bewijs dat er ooit draken hebben bestaan? Loop voor de lol eens rond op een ElfFantasy Fair of Castlefest. Ik kom er ruim 10 jaar en het is er ieder jaar drukker, heus niet alleen met tieners. Hoezo geen markt? Natuurlijk hebben de boeken van Harry Potter en de films van Lord of the Rings voor een opleving van het genre gezorgd. Meer mensen werden bekend met het bestaan ervan. Het is inderdaad populair onder jongeren, maar zij zijn de lezers en de schrijvers van morgen. Wie weet hoeveel talent daar nog tussen zit? En je brood ermee verdienen? Wees reeel, hoeveel van de mensen op dit forum hoeft er geen betaalde baan (of werkend partner, of uitkering) ernaast te hebben om te overleven?