Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijdsverloop

Ik vraag me af in hoeverre jullie het tijdsverloop aangeven in jullie verhalen. Maken jullie duidelijk aan de lezer of je bijvoorbeeld in een volgend hoofdstuk een dag, maand, week, maand later bent dan in het vorige? Of blijft dit onduidelijk doorheen het verhaal? Grts.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het niet. In vele boeken die ik heb gelezen doen ze dat niet. Maar er is niets mis mee als je het wel doet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak het tijdsverloop wel duidelijk. Volgens mij eigenlijk altijd wel. Dat vind ik handig voor mezelf, wanneer gebeurt dit, hoe veel tijd heeft personage A voor personage B een actie uitvoert? Ik hou van duidelijkheid wat dat betreft.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak het alleen duidelijk, door middel van een kleine samenvatting, als er meer tijd is verstrekken dan je zou verwachten. bijvoorbeeld als ze enkele dagen verder zijn dan de vorige scene.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef de tijdsverloop aan, maar vaak wel subtiel. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat ze haar bed uitkomt, gapend naar beneden loopt en dat het al licht is buiten. Nou, dan weet je denk ik wel dat het de volgende dag is :P Maar soms vertel ik ook gewoon dat het de volgende dag is, maar meestal laat ik het een beetje in mijn beschrijvingen doorsluimeren dat het toch wel dagen later of een dag later is of avond of dag is enz..

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, bedankt. Interessant. Zelf laat ik het ietwat 'vaag'. Ik vraag me af welke tijdsspannes jullie verhalen overbruggen. Speelt het ganse verhaal zich af in een week, maand, jaar? Ik snap dat het ervan af hangt. Zowat alles is mogelijk, juist?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alles is mogelijk, als het maar past bij je verhaal. Renate Dorrestein schreef een boek dat zich afspeelde in één nacht, Ken Follett schreef een boek waarin minstens dertig jaar (en ik dacht zelfs veertig jaar) verstreek.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af in hoeverre jullie het tijdsverloop aangeven in jullie verhalen. Maken jullie duidelijk aan de lezer of je bijvoorbeeld in een volgend hoofdstuk een dag, maand, week, maand later bent dan in het vorige? Of blijft dit onduidelijk doorheen het verhaal? Grts.
Als het nodig is wel. Bijvoorbeeld als een verhaal weken, maanden of langer omspant. Ik besteedt daar dan niet al te veel zinnen aan, maar doe het zoals in de volgende voorbeelden:
Twee maanden later zag ik haar opnieuw.
of
Hoewel hij zijn medicijnen trouw elke dag innam, kwam twee maanden later toch het onverbiddelijke einde.
Het zijn manieren om de onnodige stukken over te slaan, zodat alleen de scènes die er toe doen in het verhaal zitten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, dus het vormt geen enkel probleem om enkele maanden 'over te slaan'. Bedankt voor de reacties.
Sterker nog: als die maanden niet relevant zijn voor het verhaal, dan *moet* je ze zelfs overslaan :-)

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit met een verhaallijn in gedachten waarbij ik regelmatig enkele decennia zou overslaan. Dat kan dus perfect, zolang je er maar geen spelletje van maakt (bv gewoon om de lezer te verwarren zonder andere reden).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Harryhol: lol, dat is een feit @Arthur_D: het zou inderdaad niet verstandig zijn om de lezer te 'willen' verwarren, lol