Start » Forum » Tijdsverloop

Tijdsverloop

11 reacties [Laatste bericht]
wolfke
Laatst aanwezig: 1 jaar 51 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2011

Tijdsverloop

Ik vraag me af in hoeverre jullie het tijdsverloop aangeven in jullie verhalen. Maken jullie duidelijk aan de lezer of je bijvoorbeeld in een volgend hoofdstuk een dag, maand, week, maand later bent dan in het vorige? Of blijft dit onduidelijk doorheen het verhaal? Grts.

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Reacties

Fantasia
Laatst aanwezig: 4 jaren 48 weken geleden
Sinds: 9 Apr 2012

Ik doe het niet. In vele boeken die ik heb gelezen doen ze dat niet. Maar er is niets mis mee als je het wel doet.

Mens sana in corpore sano. Geef nooit op met schrijven, er zal wel altijd iets zijn dat je op papier wil zetten. http://moonlightxaires.blogspot.com/

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 3 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Ik maak het tijdsverloop wel duidelijk. Volgens mij eigenlijk altijd wel. Dat vind ik handig voor mezelf, wanneer gebeurt dit, hoe veel tijd heeft personage A voor personage B een actie uitvoert? Ik hou van duidelijkheid wat dat betreft.

Archeryangel
Laatst aanwezig: 5 jaren 29 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2010

Ik maak het alleen duidelijk, door middel van een kleine samenvatting, als er meer tijd is verstrekken dan je zou verwachten. bijvoorbeeld als ze enkele dagen verder zijn dan de vorige scene.

Xuchiejlala
Laatst aanwezig: 3 jaren 13 weken geleden
Sinds: 20 Jul 2010

Ik geef de tijdsverloop aan, maar vaak wel subtiel. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat ze haar bed uitkomt, gapend naar beneden loopt en dat het al licht is buiten. Nou, dan weet je denk ik wel dat het de volgende dag is stick out tongue Maar soms vertel ik ook gewoon dat het de volgende dag is, maar meestal laat ik het een beetje in mijn beschrijvingen doorsluimeren dat het toch wel dagen later of een dag later is of avond of dag is enz..

wolfke

Ok, bedankt. Interessant. Zelf laat ik het ietwat 'vaag'. Ik vraag me af welke tijdsspannes jullie verhalen overbruggen. Speelt het ganse verhaal zich af in een week, maand, jaar? Ik snap dat het ervan af hangt. Zowat alles is mogelijk, juist?

Ontdek het kortverhaal Karabas, het jeugdboek Arendsjong, het kerst/winterverhaal Frede en de Kerstman, het paas/lenteverhaal Ebba, de eerste paashaas, het zomerverhaal Soraia, kind van de zee en het halloween/herfstverhaal Jacks Lantaarn via www.leenlefebre.be.

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 3 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Alles is mogelijk, als het maar past bij je verhaal. Renate Dorrestein schreef een boek dat zich afspeelde in één nacht, Ken Follett schreef een boek waarin minstens dertig jaar (en ik dacht zelfs veertig jaar) verstreek.

Harryhol
Laatst aanwezig: 5 weken 1 dag geleden
Sinds: 26 Jul 2010
wolfke schreef:

Ik vraag me af in hoeverre jullie het tijdsverloop aangeven in jullie verhalen. Maken jullie duidelijk aan de lezer of je bijvoorbeeld in een volgend hoofdstuk een dag, maand, week, maand later bent dan in het vorige? Of blijft dit onduidelijk doorheen het verhaal? Grts.

Als het nodig is wel. Bijvoorbeeld als een verhaal weken, maanden of langer omspant. Ik besteedt daar dan niet al te veel zinnen aan, maar doe het zoals in de volgende voorbeelden:

Citaat:

Twee maanden later zag ik haar opnieuw.

of

Citaat:

Hoewel hij zijn medicijnen trouw elke dag innam, kwam twee maanden later toch het onverbiddelijke einde.

Het zijn manieren om de onnodige stukken over te slaan, zodat alleen de scènes die er toe doen in het verhaal zitten.

wolfke

Ok, dus het vormt geen enkel probleem om enkele maanden 'over te slaan'. Bedankt voor de reacties.

Harryhol
Laatst aanwezig: 5 weken 1 dag geleden
Sinds: 26 Jul 2010
wolfke schreef:

Ok, dus het vormt geen enkel probleem om enkele maanden 'over te slaan'. Bedankt voor de reacties.

Sterker nog: als die maanden niet relevant zijn voor het verhaal, dan *moet* je ze zelfs overslaan :-)

Arthur_D
Laatst aanwezig: 6 jaren 3 weken geleden
Sinds: 14 Mrt 2012

Ik zit met een verhaallijn in gedachten waarbij ik regelmatig enkele decennia zou overslaan. Dat kan dus perfect, zolang je er maar geen spelletje van maakt (bv gewoon om de lezer te verwarren zonder andere reden).

wolfke

@Harryhol: lol, dat is een feit
@Arthur_D: het zou inderdaad niet verstandig zijn om de lezer te 'willen' verwarren, lol

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!