Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onder welk genre?

Ik heb moeite om het genre van mijn manuscript te bepalen. Het begint met het einde van de wereld. Het hoofdpersonage trekt erop uit in de wijde (nieuwe) wereld. Hij is een soort van uitverkorene van zijn volk maar ook held (redder) naar andere volkeren (die hij ontmoet tijdens zijn reizen (rond de vernieuwde aarde)) toe. Ik zou het catalogeren onder 'avontuur'. Een nieuwe wereld is wel toekomstgericht zoals science-fiction, doch niet echt fantasy aangezien er weinig onrealistische dingen gebeuren. Geen monsters, geen magie en dergelijke. Eerder realistische problemen, tekorten, gevaren die volkeren - back to basics - meemaken. Wat denken jullie? Thx.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar heb je het genre voor nodig? Je kunt altijd zeggen dat het postapocalyptische steampunk is.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom? Omdat ik altijd en overal hier op het forum genres zie 'passeren': fantasy, roman, thriller, etc. en ik graag wil weten wat ik tussen die [ en ] kan plaatsen :p. Ik weet ook wel dat dat genre er niet zoveel om doet. Post-apocalyptisch ja, dat is het, steampunk: nooit van gehoord (shame on me). Ik ga eens een kijkje nemen. Een kwestie van te weten waar ik mee bezig ben hé. Bedankt Arthur_D, schlimazlnik (wat een naam) en xuchiejlala (al niet veel beter lol).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb moeite om het genre van mijn manuscript te bepalen. Het begint met het einde van de wereld. Het hoofdpersonage trekt erop uit in de wijde (nieuwe) wereld. Hij is een soort van uitverkorene van zijn volk maar ook held (redder) naar andere volkeren (die hij ontmoet tijdens zijn reizen (rond de vernieuwde aarde)) toe. Ik zou het catalogeren onder 'avontuur'. Een nieuwe wereld is wel toekomstgericht zoals science-fiction, doch niet echt fantasy aangezien er weinig onrealistische dingen gebeuren. Geen monsters, geen magie en dergelijke. Eerder realistische problemen, tekorten, gevaren die volkeren - back to basics - meemaken. Wat denken jullie? Thx.
Genre is een marketing term. Een manier voor de boekhandel om je boek in de juiste kast te zetten. Daar hoef jij je dus eigenlijk niet mee bezig te houden. Jij hoeft het niet te benoemen. Jij hoeft alleen maar het verhaal te schrijven dat jij wil schrijven en laat de uitgever en de boekhandelaar later maar bedenken in welke rubriek het thuishoort. Dat gezegd hebbende: Post-apocalyptisch. Dat is het genre wat je beschrijft :-)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je moet natuurlijk wel weten in wat voor genre je schrijft om te weten welke uitgevers je kunt contacteren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Post-apocalyptisch ja, dat is het, steampunk: nooit van gehoord (shame on me).
Tot voor kort kon ik je verontschuldigen omdat het een niche was van een bepaalde groep schrijfnerds, maar in het huidige nummer van literair tijdschrift De Gids (nu bijlage van de Groene Amsterdammer) worden er twee pagina's aan besteed, dus je hebt geen excuus meer ;-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Harryhol. Zoals ik reeds zelf typte, het genre doet er eigenlijk niet zoveel om. Dat besef ik wel. Juist, Hekate en de marketing zelf is toch ook belangrijk hé. Ik heb me ondertussen eens verdiept in de 'steampunk' van schlimazlnik. 't Ja, dat gat in mijn cultuur is dan bij deze gevuld ;). (Had dat nu in de blauwe Belg gestaan, dan had ik het misschien gelezen :p) Maar steampunk is het wellicht niet. (Geen schrijfnerd dus) Inderdaad zoals jullie allemaal zo mooi in koor lijken te roepen: post-apocalyptische fictie! Thx :).