Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeven, maar constant twijfelen

Hoi, ik ben nu op het punt om mijn boek uit te willen geven. Ik wil het graag opsturen naar een uitgeverij, ik heb ook al meerdere uitgeverijen opgezocht die bij me passen, mijn manuscript aangepast en een synopsis geschreven. Heb er meerdere malen de spellingscheck overheen gegooid, het herschreven, bij geschreven en laten doorlezen door proeflezers en nu ben ik eindelijk zo ver om te zeggen: Het is af. Mijn manuscript van 70.522 woorden. Maar nu komt het probleem... ik ben te bang om het op te sturen. Ik heb constant het gevoel alsof het niet af is. Alsof ik er nog wat aan moet veranderen. Ditjes en datjes. Telkens als ik het lees dan denk ik dat het weer niet goed genoeg is en dat ik er allemaal dingen bij moet schrijven. En telkens als ik klaar ben, lees ik het weer van vooraf aan, en dan is het weer zo van "hmm tja... is het nou goed genoeg?" Hebben jullie dit ook? Hoe weet je nou wanneer je het moet opsturen? Hoe weet je nu wanneer de tijd eindelijk daar is? Dat het af is? Dat je er klaar mee bent? Ik wil dat het 100% perfect is, dat ik mezelf de grootste kans heb gegeven om te slagen, niet dat ik achteraf nog denk van "ja, maar als ik nou dit had verbeterd, dan was het wel gelukt". Maar dit gevoel blijft dus constant hangen, ik krijg het maar niet weg. Hebben jullie hier misschien tips voor, of ideeën? Hoe pakken jullie dit aan? Die eerste stap zetten naar een uitgeverij?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niet twijfelen. Gewoon doen. Ze zullen het echt niet weigeren omdat je ergens een foutje hebt gemaakt. Aanpassingen zul ke sowieso wel moeten doen. Redacteurs moeten ook iets te doen hebben. Bovendien word je op een gegeven moment je eigen ms zat. Dan wordt het tijd om het de deur uit te doen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik weet niet of het een goede tip is maar laat het even aan de kant en bekijk het binnen een paar dagen opnieuw. anders ben je er te veel mee bezig, waardoor je misschien overdenkt (?). dan beginnen je hersenen te kraken en .... even aan de kant laten en niet aan denken kan dus misschien helpen. helpt bij mij ook als ik denk dat het slecht is...(niet dat ik al klaar ben met mijn boek ofzo) maar soms heb ik gewoon wat rust nodig en later begin ik met een fris brein terug aan de verbetering en het verderschrijven hopelijk helpt het (aan de andere gebruikers, verbeter me als dit fout is. ik vind het een goede tip)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, het is inderdaad een goede tip, maar eentje die ik zelf zelden gebruik.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst gefeliciteerd, je manuscript is af. Geweldig. Om je vraag te beantwoorden: ik weet uiteraard niet of je in het dagelijkse leven een onzeker mens bent. Indien dat zo is, dan lijkt het mij logisch dat je nu ook aan jezelf en je manuscript twijfelt. Maar die twijfel heeft geen nut. Vanavond dus een zakelijke begeleidingsbrief schrijven en morgenochtend: hup, naar het postkantoor. Het is ellendig, je eerste wachten op bericht van die uitgever, maar het is nu eenmaal zo. Daarnaast is de kans dat je een afwijzing krijgt vele malen groter dan een positief uitgeefbericht. Maar daarom niet getreurd, je hebt sowieso een mooie prestatie geleverd en hopelijk daarnaast genoten van het schrijfproces. Hou ons op de hoogte!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Earthlady, Ik ken je angsten en onzekerheden maar al te goed, maar eens moet een eerste keer zijn. Dat moment was voor mij een maand geleden :D Zoals Tja al schreef, een klein foutje hier en daar is echt niet erg, als het MS in de smaak valt. Zie het zo: je stuurt nu op wat je op dit moment naar je beste kunnen hebt geschreven. Aangezien niemand het eeuwige leven heeft, is er toch een moment waarop je de sprong zult moeten wagen, als je graag gepubliceerd wil worden. En het is ook meteen een mooie manier om te zien hoe jouw schrijven valt in uitgeversland. Intussen staat de tijd absoluut niet stil en schrijf en ontwikkel je je gewoon verder. En je onzeker voelen; dat is heel gewoon. Ik denk maar zo: als ik niet al dat soort gevoelens had, zou ik ook niet een echt verhaal kunnen schrijven met echte personages! Dus: stuur op die hap, met een mooie brief en synopsis naar een paar goed uitgekozen uitgeverijen (ik neem aan dat je al hebt rondgeneusd en hebt gekeken waar jouw MS wat fonds betreft het best bij past). Succes!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het graag opsturen naar een uitgeverij, ik heb ook al meerdere uitgeverijen opgezocht die bij me passen, mijn manuscript aangepast en een synopsis geschreven. Heb er meerdere malen de spellingscheck overheen gegooid, het herschreven, bij geschreven en laten doorlezen door proeflezers en nu ben ik eindelijk zo ver om te zeggen: Het is af.
Je weet het al :). Ik zou proberen op dat gevoel door te gaan en opsturen. Heel veel succes!

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe lang zit er tussen het gevoel: het is af en nu? Is dit minder dan een dag, dan zou ik nog even wachten. Is dit twee maanden, dan zou ik insturen. Als je je verhaal twee maanden niet aanraakt en na al die tijd niets zou veranderen (op wat details na), dan is je verhaal af en klaar voor inzending. Zie je na twee maanden opeens gaten in de verhaallijn, dan niet. Uit jouw posts ben ik geneigd op te maken dat jouw verhaal die test al heeft doorstaan, dus in dat geval zou ik zeggen: insturen. Perfect wordt het nooit. ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wil dat het 100% perfect is, dat ik mezelf de grootste kans heb gegeven om te slagen, niet dat ik achteraf nog denk van "ja, maar als ik nou dit had verbeterd, dan was het wel gelukt". Maar dit gevoel blijft dus constant hangen, ik krijg het maar niet weg.
Misschien moet je niet denken in termen van 'lukken', want dan ga je nog geloven dat het kan 'mislukken', ook. Wat je naar mijn idee nu aan het doen bent, is je indekken tegen een mislukking. Maar wanneer een uitgeverij je werk niet wil uitbrengen, is er nog niets 'mislukt'. Er is alleen jouw boek (nog) niet uitgegeven. Er zijn twee mogelijkheden: 1. Je stuurt je manuscript niet op. 2. Je stuurt je manuscript wel op. De snelste manier met de minste kans op een teleurstelling is optie 1. De beste manier met de meeste kans op voldoening is optie 2. Daartussen zit een wereld aan varianten die je nu nog niet kunt overzien, want je weet niet wat de reactie van een uitgeverij zal zijn, en wat jouw reactie daar weer op zal zijn.
Ik heb constant het gevoel alsof het niet af is.
Als dat werkelijk zo is, zou ik het nog even wegleggen, minimaal zes weken er niet naar kijken. Daarna sta je tamelijk onbevangen tegenover je werk, en kun je zien of je hetzelfde gevoel nog hebt. Misschien is het inderdaad niet af. Ook kun je (een deel van) je tekst aan een professionele tussenpersoon laten lezen. Die kan waarschijnlijk heel wat onzekerheden wegnemen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het 'gewoon' opsturen. Een script is nooit 'af'. Zelfs nadat je eventueel in zee gaat met een uitgever, kan er nog e.e.a. veranderd worden. Ik heb altijd hetzelfde als jou gevoeld, maar uiteindelijk toch script verzonden. En gelukkig was een uitgever direct heel anthousiast ;-). Heel veel succes met de te nemen stappen! Ingrid

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou naar je gevoel luisteren en het verhaal (nog een keer) opsturen naar één of twee betrouwbare proeflezers. Zij kunnen je vertellen of het gereed is voor een uitgeverij, of dat er nog verbeterpunten zitten. Met hun advies in je achterhoofd zou ik de uiteindelijke keuze maken als ik jou was.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar soms heb ik gewoon wat rust nodig en later begin ik met een fris brein terug aan de verbetering en het verderschrijven
doe ik ook soms en het helpt echt rust is bij mij gelijk aan meditatie :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het is wel duidelijk. Die twijfel kent iedereen. En niet alleen debutanten. Als ik ervaren schrijvers soms hoor, hebben die het ook constant 'kan ik het nog wel?' Als je toch nog wat tijd neemt om na te denken, benut die tijd dan ook door uit te zoeken naar welke uitgevers je het wil sturen. Hier wordt steeds genoemd 'een uitgever'. Dat klinkt wat lukraak. Het kan geen kwaad om de fondsen van verschillende uitgevers te bekijken en te bepalen waar je bij wilt horen, of bij wilt passen. Vergeet dan niet 'de kleintjes'.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Earthlady, hier een tip als begeleidend briefje. Ik ben geweldig en dat zie je aan mijn nick niemand is zo slim als ik op mijn werk ben ik een nobody en word gepest dus wreek ik me in de tijd die me rest ik heb me op een forum gepresenteerd daar doe ik dominant en heel geleerd mijn commentaar gaat over lijken ik zal ze leren tegen me op te kijken.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit geweten dat jij zo kon dichten, Tja. :lol: Earthlady, als je opstuurt, zorg er dan voor dat je opvalt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tussenstap zou je nog aan een literair agent kunnen denken...
Ik vraag me af of dat een verschil maakt. Naar een agent opsturen voelt net zo examen doen als naar een uitgever sturen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal, bedankt voor jullie reactie! Ik heb het allemaal doorgelezen en nu heb ik eindelijk vandaag toch mijn manuscript opgestuurd naar de uitgeverij (deze wilde hem toevallig via de mail krijgen). @ Tja: Ik was mijn MS inderdaad een beetje zat. Geweldig rijmpje trouwens! Ik kan me er echt mee identificeren :) @ liana: Ik heb mijn manuscript al vanaf december t/m februari aan de kant gelegd (omdat de proeflezers er toen mee bezig waren). Maar had het toen en erna ook al meerdere keren verbeterd, dus ik betwijfel of het ging helpen om hem nog eens aan de kant te leggen. Bovendien is de drang om hem uit te geven best groot, omdat ik er al veeeeeeel te lang over heb gedaan om hem klaar te maken. @ L'chaim: Ja ben best een onzeker type, ben ook een weegschaal, dus ik kan totaal geen beslissingen nemen :D haha. @ Thule82: Inderdaad..ik moet gewoon de sprong wagen. Ik ben echt benieuwd wat ze ervan vinden. Heb het naar de boekerij opgestuurd, vraag me af hoe lang het duurt voor ik reactie heb. @ Hadassah: Ja ik heb er gister nog maar een aantal schoonheidsfoutjes uitgehaald en enkel de alinea's van het ene hoofdstuk naar het andere hoofdstuk verplaatst (cliffhangers creëeren), maar niet echt veel dingen veranderd. @ Thérèse en Spirit: Mijn proeflezers waren tot nu toe alleen mijn familie en vrienden. Ik ken niet echt iemand die professioneel kan proeflezen voor me. Zou ook niet weten waar ik ze moet zoeken. @ inkie212: Dankje! @ Spirit: Hoe moet ik opvallen dan :P Heb nu gewoon mijn bio in het mailtje gezet (ja deze uitgever wilde alles op mail), synopsis in mijn manuscript gezet en een korte samenvatting in het mailtje gezet. @schlimazlnik: Zijn die niet ontzettend duur? En dan gaan ze ook een uitgever voor je zoeken toch? @ Iris Bee: Goed idee, misschien dat ik dat nog een keer doe! Nog een keer bedankt allemaal! Ik heb het in ieder geval naar de boekerij opgestuurd. Ik houd jullie op de hoogte!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tussenstap zou je nog aan een literair agent kunnen denken...
Ik vraag me af of dat een verschil maakt. Naar een agent opsturen voelt net zo examen doen als naar een uitgever sturen.
Zou je van een literair agent niet eerder reactie krijgen dan van een uitgeverij? Of komt dat op hetzelfde neer? Sowieso denk ik dat een literair agent je wel werk kan besparen bij het zoeken naar de geschikte uitgever zodat je niet een hele hoop "past niet in ons fonds" afwijzingen verzamelt, maar misschien ben je dan weer evenveel tijd kwijt met het zoeken naar de geschikte agent ... Mij lijkt het geen kwaad te kunnen om je ms een paar maanden te laten rusten en dan nog eens te kijken of je tevreden genoeg bent om het te versturen, maar dat moet je natuurlijk niet eeuwig blijven herhalen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet niet aan mij vragen hoe je moet opvallen. :P 'Val op' is een tip die ik ooit van een uitgeverij heb gekregen. Ik geef hem slechts door.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Thérèse en Spirit: Mijn proeflezers waren tot nu toe alleen mijn familie en vrienden. Ik ken niet echt iemand die professioneel kan proeflezen voor me. Zou ook niet weten waar ik ze moet zoeken.
Schrijven Online geeft hierover informatie. Je kunt eens hier kijken: http://www.schrijvenonline.org/advies Je hebt het opgestuurd, lees ik. Succes! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tussenstap zou je nog aan een literair agent kunnen denken...
Ik vraag me af of dat een verschil maakt. Naar een agent opsturen voelt net zo examen doen als naar een uitgever sturen.
Ja, dat wel, maar bij een afwijzing van een uitgever kun je bij afwijzing geen herexamen meer doen zonder het boek heel grondig te herschrijven. Bij de literair agent of manuscriptbureau heb je de kans je ms te optimaliseren voordat je bij een uitgever aanklopt.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mits het goed genoeg is natuurlijk. Vandaar dat dat filter van de LA handig kan zijn: je verknalt het niet in een keer bij een uitgever.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, Earth Lady! Nu het hoofd koel houden!
Dat is wel een hele moeilijke opgave :P Het duurde 10 minuten voordat ik op het knopje "send" durfde te drukken en toen het eenmaal gebeurd was moest ik een beetje schreeuwen en rondrennen als een malle malloot! Kan zelfs daar bijna een verhaal over schrijven :D

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt goed van je, Earthlady! Ik ken het gevoel maar al te goed... Dat 'send'-knopje is een gevaarlijk wezen... ;) Ik hoop dat je snel positief bericht krijgt!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gevoel is heel herkenbaar! Hoe vaker je iets op gaat sturen, hoe minder moeilijk dat het wordt. ;) Heel veel succes met het lange wachten.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Earthlady, gefeliciteerd met je prestatie, en succes bij de uitgevers! Hoewel je het manuscript al hebt opgestuurd wil ik toch nog mijn tip met je delen. ;) Het moment waarop ik me het zekerste voel over mijn teksten, is altijd nadat ik het heb laten lezen door een of meer mensen die er verstand van hebben. Dat kan zijn een schrijfcoach en/of een schrijfdocent, of de leden van de schrijfgroep waar ik lid van ben. Het soort feedback wat ik dan krijg: kritisch, technisch en ervaren, helpt echt om mijn teksten te verbeteren. Nogmaals succes, laat het ons weten als je wat hoort! :thumbsup: Cauwa