Start » Forum » Heldenreis

Heldenreis

37 reacties [Laatste bericht]

Reacties

Four Seasons
Laatst aanwezig: 3 weken 1 dag geleden
Sinds: 29 Apr 2008

Dargor,

Laat je nog even weten wat je bevindingen over 'de heldenreis' zijn? wink

Eigen wijsheid is ook wijsheid.

Four Seasons
Laatst aanwezig: 3 weken 1 dag geleden
Sinds: 29 Apr 2008

Sorry, dat was niet aardig van me, om je alles zelf te willen laten uitzoeken terwijl ik meer weet.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien weet je meer als je deze site bezoekt: http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossiers/article12...

Eigen wijsheid is ook wijsheid.

adniloc
Laatst aanwezig: 7 jaren 37 weken geleden
Sinds: 18 Nov 2005

Ik wist wel dat ik niet heel orgineel bezig was maar dat er zelfs een "handboek" voor was. En inderdaad, onbewust hebben de meeste verhalen dezelfde 'spelregels'.

Ervaren is zien met je hart.

Irene1982
Laatst aanwezig: 1 jaar 13 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2010

Grappig...
Ik had dit topic al eens gelezen een paar weken geleden. Nu ik verder met mijn boek ben en een opzet aan het maken ben, zie ik dat ik ook dezelfde lijn aan het volgen ben, niet eens echt bewust. Het is een fijne leidraad en ik ga 'm er vanaf nu naast houden. Ik merk namelijk dat mijn verhaal erg uiteenlopend wordt en als ik geen leidraad heb zie ik door de bomen het bos niet meer. Bedankt voor het plaatsen. En Hella, Ik ga me eens verdiepen in de info die je gegeven hebt, bedankt!

Het loeiend vuur zal ze niet schroeien; het zal ze zelfs niet raken, en hun voedsel zal ochtenddauw zijn. Door de takken zullen zij een nieuwe zon zien ontbranden als de wereld eindigt en opnieuw begint. Völuspá

kate.s
Laatst aanwezig: 2 jaren 5 weken geleden
Sinds: 15 Jan 2010

Structuur is prima, klassieke vertellijnen meer dan prima, lees de oude Grieken en Romeinen er maar op na. Maar zo'n uitgewerkt schrijfplan komt mijns inziens erg in de buurt van het schilderen met Bob Ross, iedereen kan het, het is een kwestie van een likje hier en een veegje daar, en kijk, willen we daar nog een leuk boompje, laten we eens gek doen.
Wat al eerder gezegd is: een methode leidt niet per se tot en bestseller, meestal wel tot een afwijzing van een uitgever.

AndreaClimbing
Laatst aanwezig: 2 jaren 14 weken geleden
Sinds: 25 Feb 2009

Ik heb een beetje moeite met een methode die de inhoud van je verhaal dicteert. Op dit moment probeer ik de 'snowflake' methode uit (met dank aan Tante Betje) en dat bevalt een stuk beter. Gewoon een manier om overzicht te houden en stap voor stap een verhaalidee uit te breiden en diepte te geven aan karakters en verhaallijnen. Puur schrijftechnisch dus, niet inhoudelijk.

“Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it.” ― Lloyd Alexander
http://andreavanderwilt.blogspot.com

Irene1982
Laatst aanwezig: 1 jaar 13 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2010

@kate.s

Als je ergens inspiratie aan op doet, wil natuurlijk niet zeggen dat je het gelijk kopieert. Daarnaast ben ik nog maar net begonnen met schrijven en ik kan me voorstellen dat veel groene schrijvers het fijn vinden om een soort van kapstok te kunnen gebruiken voor hun verhaal. Ik in ieder geval wel. En dat het niet direct een bestseller oplevert is geen probleem. En dat het een afwijzing oplevert, dat is ook voor latere zorg. Eerst maar een zorgen dat ik een heel, goedlopend boek uitpoep!

Het loeiend vuur zal ze niet schroeien; het zal ze zelfs niet raken, en hun voedsel zal ochtenddauw zijn. Door de takken zullen zij een nieuwe zon zien ontbranden als de wereld eindigt en opnieuw begint. Völuspá

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!