Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heldenreis

Ik wil graag het volgende vragen: Wie maakt er wel eens gebruik van de etappes van Heldenreis? Ik las er laatst iets over en het ziet er wel interessant uit. Het gaat om de volgende opbouw: de etappes van de Heldenreis eerste bedrijf (¼) 1. de Gewone Wereld -> laat de Held zien in zijn gewone, dagelijkse bestaan, liefst zoveel mogelijk contrasterend met de wereld die hij hierna zal betreden. 2. de Oproep tot het Avontuur -> er gebeurt iets dat de Held tot verandering dwingt, van binnenuit of van buitenaf. Hij kan zo niet langer doorgaan. 3. de Oproep Weigeren -> angst voor verandering is diep geworteld. Laat zien hoe gevaarlijk het voor de Held is. 4. de Ontmoeting met de Mentor -> denk Obi Wan Kenobi, iemand die de Held zal bijstaan met wijze raad, of magische voorwerpen. 5. over de Eerste Drempel -> de Held verslaat de Drempelwachters: innerlijke en uiterlijke krachten die hem willen tegenhouden. Het begin van het avontuur! tweede bedrijf (½) 6. Beproevingen, Bondgenoten, Vijanden -> de Held leert de regels van de nieuwe wereld kennen. Vaak een scène in een kroeg. 7. op weg naar de Binnenste Grot -> voorbereiding op de grote actie in het middendeel. 8. de Vuurproef -> de grote strijd tegen de vijand. 9. de Beloning (het Grijpen van het Zwaard) -> de overwinning vieren bij het kampvuur. derde bedrijf (¼) 10. de Terugweg -> nu moet de Held de speciale wereld gaan verlaten. 11. Dood en Wederopstanding -> de laatste strijd, om te tonen dat hij ook werkelijk is veranderd door de avonturen. 12. de Terugkeer met het Elixer -> de Held brengt datgene wat hij geleerd heeft, mee terug naar de oude wereld.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wist wel dat ik niet heel orgineel bezig was maar dat er zelfs een "handboek" voor was. En inderdaad, onbewust hebben de meeste verhalen dezelfde 'spelregels'.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig... Ik had dit topic al eens gelezen een paar weken geleden. Nu ik verder met mijn boek ben en een opzet aan het maken ben, zie ik dat ik ook dezelfde lijn aan het volgen ben, niet eens echt bewust. Het is een fijne leidraad en ik ga 'm er vanaf nu naast houden. Ik merk namelijk dat mijn verhaal erg uiteenlopend wordt en als ik geen leidraad heb zie ik door de bomen het bos niet meer. Bedankt voor het plaatsen. En Hella, Ik ga me eens verdiepen in de info die je gegeven hebt, bedankt!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Structuur is prima, klassieke vertellijnen meer dan prima, lees de oude Grieken en Romeinen er maar op na. Maar zo'n uitgewerkt schrijfplan komt mijns inziens erg in de buurt van het schilderen met Bob Ross, iedereen kan het, het is een kwestie van een likje hier en een veegje daar, en kijk, willen we daar nog een leuk boompje, laten we eens gek doen. Wat al eerder gezegd is: een methode leidt niet per se tot en bestseller, meestal wel tot een afwijzing van een uitgever.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een beetje moeite met een methode die de inhoud van je verhaal dicteert. Op dit moment probeer ik de 'snowflake' methode uit (met dank aan Tante Betje) en dat bevalt een stuk beter. Gewoon een manier om overzicht te houden en stap voor stap een verhaalidee uit te breiden en diepte te geven aan karakters en verhaallijnen. Puur schrijftechnisch dus, niet inhoudelijk.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@kate.s Als je ergens inspiratie aan op doet, wil natuurlijk niet zeggen dat je het gelijk kopieert. Daarnaast ben ik nog maar net begonnen met schrijven en ik kan me voorstellen dat veel groene schrijvers het fijn vinden om een soort van kapstok te kunnen gebruiken voor hun verhaal. Ik in ieder geval wel. En dat het niet direct een bestseller oplevert is geen probleem. En dat het een afwijzing oplevert, dat is ook voor latere zorg. Eerst maar een zorgen dat ik een heel, goedlopend boek uitpoep!