Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heden en verleden met elkaar verweven

Hoi, Er zit al een hele tijd een verhaal in mijn hoofd dat daar aan het rijpen was. Het is een jeugdverhaal dat in het heden begint en dan overgaat naar het verleden (met tussenstukjes in het heden). Nu was mijn vraag of jullie ideeën hebben om deze overgang zo geloofwaardig mogelijk te maken. Zo had ik volgende mogelijkheden al bedacht: Het hoofdpersonage krijgt dromen en wordt gehypnotiseerd waardoor hij/zij een vorig leven terug herbeleeft. Of het hoofdpersonage belandt in een coma waardoor hij/zij dingen uit het verleden herbeleeft. Het gaat hier over een hoofdpersonage van een jaar of 12 (in het heden) die dingen beleeft in het verleden (ten tijde van Tweede Wereldoorlog). Het gebruik van magische spiegels en aanverwanten zou ik willen vermijden. Nog enige ideeën? Alvast bedankt.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mischien kan de hoofdpersonage gewoon denken. Dan gaat het direct naar verleden. Je moet de boek niet al te ingewikkelt maken, want voor een 12 jarige is dat best te veel. Ze moeten stap voor stap alles begrijpen. Dus opeens in de coma, dat lijkt me meer voor volwassener, of minimum voor 15 jarige. Of je kan ook, gewoon als je de verleden wilt vertellen. Gewoon makkelijk bij schrijven dit is verleden. Is het een Fantasy boek?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de hand van een spannend onbekend voorwerp (knijpkat of zoiets), dat hij aan zijn (over)grootvader toont, die daar meeslepend over vertelt? Misschien is grootvader een beetje kinds en scheppen ze met z'n tweetjes een spannende belevingswereld?

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je probleem is, denk ik, dat je zelf niet weet hoe of waarom je hoofdpersoon dingen uit het verleden beleeft (met een -t, overigens). Wat zit daarachter? Iets met zijn voorouders? Reïncarnatie? Of gewoon magie? In dat laatste geval is het misschien eerlijker om toch één of ander magisch voorwerp te gebruiken. Heeft het iets met zijn voorouders te maken? Laat hem gewoon een soort flashback/visioen krijgen wanneer hij bv een dagboek van de betreffende voorouder ontdekt op zolder. Krijgt hij visioenen van zichzelf uit een vorig leven? Bedenk dan situaties waaronder die visioenen naar voren komen, bv na telkens na een ontmoeting met één bepaald persoon (die dan aan het einde van het verhaal een reïncarnatie of afstammeling van iemand uit dat verleden blijkt te zijn). Je moet dit niet allemaal uitleggen aan de lezer, maar voor jezelf moet je toch uitmaken hoe het komt dat heden en verleden verweven zijn in je verhaal. Dan komt de rest vanzelf.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij kan misschien in slaap vallen en telkens in de andere wereld wakker worden? De ene dag dan in het heden, als hij gaat slapen wordt hij wakker ten tijde van WWO II en omgekeerd?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen fantasyverhaal, maar een historisch verhaal over waargebeurde feiten. Dat is ook de reden waarom ik een beetje moeite heb om het heden en verleden met elkaar te verweven. De stukken in het heden lukken en de stukken in het verleden ook. Alleen om ze mooi in elkaar over te laten lopen is nog een struikelblok. Nu komt het allemaal geforceerd over. Een dagboek was ook al in mijn gedachten gekomen. Dat idee van de grootvader is ook wel leuk. Zeker omdat ik al een ander verhaal begonnen ben over een grootvader en zijn kleinzoon, maar waar ik niet verder mee raak. Misschien kan ik beide wel met elkaar combineren. Ik ga eens verschillende invalshoeken proberen, misschien kom ik zo vanzelf wel op een juiste manier.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar zeg eens: wat is het verband tussen je verhaal in het heden met dat in het verleden? Met andere woorden: waarom niet gewoon een historisch verhaal, of twee aparte verhalen? Wat is de link, welke meerwaarde haal je uit het verweven van die twee verhalen? Als je dat wat beter uitlegt, zowel voor jezelf als voor ons, geraken we er wel uit.