Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Flashbacks: mijn vriend?

Ik zoek wat hulp voor een redelijk specifiek probleem. Voor de WriteNow! wedstrijd heb ik besloten één personage (een bediende) uit een onafgewerkt kort verhaal (Geliefde Leider) wat te belichten. Hiervoor ben ik van plan verschillende elementen die betrekking hebben op het personage uit het kort verhaal te lichten en ze te combineren tot een stukje van 2000 woorden. Ze gewoon achter elkaar plakken zou nogal onelegant zijn, dus had ik het plan opgevat om een ander personage (de Leider, een dictator) te doen terugdenken aan de laatste dagen van de bediende. Het meest voor de hand liggende lijkt me het gebruik van flashbacks, maar nu vraag ik me af in welke tijd ik elk deel moet weergeven? Mijn eerste neiging zou zijn voor tegenwoordige tijd te kiezen, omdat de vaart in de flashback zo wat behouden blijft. Dan krijg je dit: Drie weken. Op drie weken tijd was zijn bediende mentaal volledig ingestort, was hij de pedalen kwijtgeraakt en met zijn metaforische tweewieler in de afgrond van de krankzinnigheid gestort. En dat na een trouwe dienstperiode van bijna twintig jaar, dacht de Geliefde Leider terwijl hij aan zijn sigaar trok. Terwijl hij de assen in een asbak tikte liet hij de rook ontsnappen uit zijn neus. Hij dacht terug aan de voorbije weken, en hoe op korte tijd alles verandert was. Het was begonnen op een heel normale dag, met een heel normaal verzoek aan zijn bediende. ‘U had gebeld, Geliefde Leider?’ ‘Ah, mijn beste Kang. Kom wat dichter.’ De man schuifelde naar voor, elke centimeter die hem dichter bij de Leider bracht buigend als een knipmes. ‘Dichter, dichter, … Stop.’ Dat laatste fluisterde hij. Zijn bediende spitste de oren en schonk hem zo zijn volledige aandacht. Kang bleef staan, verder buigend tot zijn meester het woord tot hem zou richten. Net als een van die drinkende plastic vogeltjes die oneindig op en neer wipten, dacht de Leider. Had hij die dingetjes niet zelf uitgevonden? Vast wel. ... En dan terug naar de Leider met zijn sigaar die aan het volgende fragment terugdenkt. Wat is jullie mening? Alles in TT, of de flashbacks in de verleden tijd?