Start » Forum » Hoe beleeft de oplettende lezer...

Hoe beleeft de oplettende lezer...

17 reacties [Laatste bericht]
dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Hoe beleeft de oplettende lezer...

Ik ben bezig met een verhaal verteld vanuit twee perspectieven. Een man verteld over een complicatie bij een bevalling waardoor zijn vrouw in het ziekenhuis belandde. In een ander hoofdstuk verteld de vrouw dat ze al voor de geboorte (tijdens de zwangerschap)van de baby in het ziekenhuis belandde. Het doel is natuurlijk aanzetten dat de man er met zijn hoofd niet bij is/was. Ik ben alleen bang dat de oplettende lezer hier een inconsequentie in ziet en mij als schrijver daarop afrekent. Wel is de man in het verhaal flink aan het dolen, handhaven of schrappen. Ik weet het niet.

O

Reacties

Complexiteit
Laatst aanwezig: 7 weken 5 dagen geleden
Sinds: 16 Aug 2010
Berichten: 260

Als je bang bent dat het niet duidelijk is, kun je het toch benoemen?

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Dat is niet zo makkelijk omdat ik schrijf vanuit de 1e persoon.

O

Ceridwen
Laatst aanwezig: 20 weken 1 dag geleden
Sinds: 15 Feb 2006
Berichten: 3965

'.. of was je nu al eerder naar het ziekenhuis...? Nee, nee, het was die dag, toch? Hoe dan ook, er was zoveel bloed!'

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

De situatie is nogal complex. De man heeft zijn verhaal verteld. De vrouw betrapt hem in hun slaapkamer met een ander en vertrekt. Onderweg van huis vertelt de vrouw haar verhaal. Er zitten verschillen in hun versies. Ik vind het juist mooi die onbenoemd te houden maar dit neemt dus wel risico's met zich mee.

Misschien kan ik doormiddel van een nog meer voor de hand liggende (duidelijker op te vatten als eigen kant van het verhaal) gebeurtenis waarvan de versies verschillen het stijlmiddel herkenbaarder maken en me voorlopig niets aantrekken van wie het zo nog niet snapt.

En uiteindelijk veel laten proeflezen, het zal dan wel blijken.

O

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Ik denk, als het een heel duidelijk verschil is en de personages beide heel zeker overkomen van hun zaak het wel duidelijk zal zijn dat een van tweeën een verkeerde versie vertelt. Horen de personages elkaars versie? Dan kan er natuurlijk een conflict over ontstaan. Anders kun je het misschien nog versterken door ook over andere dingen meerdere versies te laten bestaan. Ik noem maar iets, ze droeg volgens haar een lichtroze jurk op de trouwdag en volgens hem een paarse met gele stippen. Mannen...

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 41 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132
dwe schreef:

Misschien kan ik doormiddel van een nog meer voor de hand liggende (duidelijker op te vatten als eigen kant van het verhaal) gebeurtenis waarvan de versies verschillen het stijlmiddel herkenbaarder maken en me voorlopig niets aantrekken van wie het zo nog niet snapt.

Ja, het lijkt mij een goed plan om gewoon vrij veel verschillen te noemen, misschien die passen bij de gemoedstoestand ook.
Bijvoorbeeld
hij (verliefd op zijn minnares): "het was prachtig lenteweer"
zij (voelt wel aan dat hun relatie niet jofel is): "het was een druilerige voorjaarsdag"

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Anna en Schli, Ik denk dat ik het inderdaad zo oplos. Daarna een poosje laten liggen en dan opnieuw oordelen. Ik denk dat het moet lukken.

O

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Iedereen, bedankt voor het meedenken.

O

Hadassah
Laatst aanwezig: 4 jaren 31 weken geleden
Sinds: 15 Feb 2010
Berichten: 1207

Kijk de film he loves me, he loves me not, daar zit precies dezelfde situatie in die jij nu beschrijft. Ze zeggen helemaal niets over verschillende visies, ze laten gewoon zien.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 26 min 51 sec geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5920
dwe schreef:

De situatie is nogal complex. De man heeft zijn verhaal verteld.

Aan wie?

dwe schreef:

De vrouw betrapt hem in hun slaapkamer met een ander en vertrekt. Onderweg van huis vertelt de vrouw haar verhaal.

Aan wie?

dwe schreef:

Er zitten verschillen in hun versies.

Dat is spannend en kan een goed fundament voor een verhaal zijn - verschillende versies van één gebeurtenis.

dwe schreef:

Ik vind het juist mooi die onbenoemd te houden maar dit neemt dus wel risico's met zich mee.

Voor de nietswetende lezer kun je niet alles onbenoemd laten. De lezer moet op jou als schrijver af kunnen gaan, jij bent de gids. De lezer moet geloven in je verhaal - ook als de personages in je verhaal onbetrouwbaar zijn (want dat is niet erg).

De lezer is in dit geval óók partij. Hij zal willen weten: hoe zat het werkelijk? Op wie van de twee zet hij zijn empathie in? Gelooft hij eerder het verhaal van de vrouw, of dat van de man?

Als schrijver speel je hier een psychologisch spel. De verhaaltechnische vraag is: waar sta jij als verteller? Vanuit wiens oogpunt, beleving schrijf je? Door wiens mond spreek je? Als je dat helder hebt, is je probleem denk ik opgelost.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Therese, Ik schrijf vanuit het ik perspectief. Ik wissel per hoofdstuk van perspectief (al is dat niet zo een op een). De persoon die op dat moment aan het woord is verteld zo dus rechtstreeks aan de lezer.

Je opmerkingen brengen me op een idee. Misschien maak ik het zo nog moeilijker dan het is maar ik hou van een uitdaging: De man verteld een verhaal maar is in de war, zijn vrouw verteld haar versie maar heeft een leugenachtig karakter. Ik zou er een derde karakter aan toe kunnen voegen: het kind, de poes of opa; die werkelijk verteld hoe het zit. Maar als het mijn bedoeling is alleen maar de karakters te schetsen van mijn personages, ben ik dan de lezer verplicht alle onduidelijkheid op te helderen?

Dit is vooreerst puur hypothetisch omdat in mijn verhaal de vrouw wel degelijk betrouwbaar zal zijn (in elk geval als verteller). Maar misschien dat ik zo'n situatie op een andere plaats in kan voegen. Bij het introduceren van nog een karakter/perspectief.

Hadassah, Dat lijkt me dan een goed idee! Ik hoop niet dat ik mijn idee nu regelrecht kan afzagen.

O

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Therese, ik denk dat ik het probleem aan de hand van je vorige post zelf wel op los.

O

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640
dwe schreef:

Maar als het mijn bedoeling is alleen maar de karakters te schetsen van mijn personages, ben ik dan de lezer verplicht alle onduidelijkheid op te helderen?

Wat mij betreft niet, zolang het verhaal van begin tot eind boeit en bevredigd. Dat laatste kan op een ander vlak zijn dan antwoord krijgen op alle mogelijke vragen die het verhaal oproept.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 41 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132
dwe schreef:

Maar als het mijn bedoeling is alleen maar de karakters te schetsen van mijn personages, ben ik dan de lezer verplicht alle onduidelijkheid op te helderen?

Nee, natuurlijk niet. De lezer mag zelf wel eens nadenken.
Natuurlijk, de eenvoudige onbenul zal denken "slechte schrijver, zijn feiten kloppen niet". Wie nadenkt zal zeker zien dat die "onvolkomenheid" (die de uitgever er natuurlijk in moet laten zitten) een hoger doel dient, en zal vanuit de wrijving concluderen dat er iets is om op te letten. Juist als het niet wordt uitgelegd, krijgt zo'n verhaal meer diepgang.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Mo
Laatst aanwezig: 3 jaren 12 weken geleden
Sinds: 3 Mei 2008
Berichten: 139

Ik vind dat altijd wel goed als je als lezer je een tijdje afvraagt wie de waarheid vertelt.
Wat je zou kunnen doen om wat duidelijker te maken wie wat vertelt, is het lettertype veranderen, zodat de lezer door je lay-out direct kan zien of het vanuit het perspectief van de man of van de vrouw is geschreven.

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797
Mo schreef:

Ik vind dat altijd wel goed als je als lezer je een tijdje afvraagt wie de waarheid vertelt.
Wat je zou kunnen doen om wat duidelijker te maken wie wat vertelt, is het lettertype veranderen, zodat de lezer door je lay-out direct kan zien of het vanuit het perspectief van de man of van de vrouw is geschreven.

Dat is inderdaad leuk om mee te spelen als schrijver en puzzelen als lezer. Ik ben er niet zo voor om verschillende lettertypes te gebruiken. Ik laat de verschillende personages liever per hoofdstuk spreken of in de eerste zinnen na een wit regel aan de context duidelijk maken wie er aan het woord is.

O

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Anna en Schlie, Ik ga wat dit betreft eerst maar eens op mijn gevoel af en daarna proeflezers laten beoordelen.

Allen dank.

O

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee