Start » Forum » Schrijfstijl bij personages

Schrijfstijl bij personages

11 reacties [Laatste bericht]
Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Schrijfstijl bij personages

Als je een verhaal vanuit 2 of meer perspectieven schrijft, pas je dan je schrijfstijl aan aan de verschillende personages? Om een duidelijke persoonlijke toon te geven aan de afzonderlijke personages? Zo ja, hoe doe je dat, zonder dat het gekunsteld overkomt?

Reacties

kiksgreggel
Laatst aanwezig: 11 weken 3 dagen geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 488

Er zijn heel veel dingen die meespelen bij het schrijven vanuit verschillende perspectieven. De gedachten van ieder personage zullen anders zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld ook personages die geen Nederlands spreken. Dat laat ik dan ook af en toe in hun gedachten terugkomen. Hetzelfde geldt voor dialogen. Maar ook de omgeving kan een andere rol spelen. Zo kun je al heel veel dingen toepassen zonder dat het gekunsteld wordt.

Werkt aan 4de en 5de thriller. 'Geen weg terug' verschijnt op 30 mei 2017. 'Gezworen vrienden' (2014). 'Bloedgeld' (2012). 'edwardhendriks.nl' Lees gratis mijn korte verhalen via Smashwords

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Tijdens de koffie zat ik aan je vraag te denken en ik kwam ook uit op dialogen. Misschien, dat wanneer je een beetje losse schrijfstijl hanteert, je best wat verder kunt gaan. Zelf vind ik het ook erg uitdagend om met mijn stijl te experimenteren bij het uitbeelden van een situatie of personage. Het is me wel eens een beetje gelukt om met de personage mee mijn stijl aan te passen, maar heb nog nooit geprobeerd dit vanuit meerdere personages te doen.

O

Rowena1988
Laatst aanwezig: 6 jaren 31 weken geleden
Sinds: 6 Jul 2009
Berichten: 125

Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd wordt. Het zijn vooral de dialogen en gedachten van de personages die de toon bepalen. Ik pas (bewust of onbewust) mijn woordkeuze en de manier waarop een personage iets formuleert wél op hen aan, maar ik geloof niet dat dit heel grote verschillen in mijn schrijfstijl opzich te weeg brengt. Voor mij voelt het in ieder geval niet gekunseld aan, zolang ik maar uit de gevoelens en gedachten van de personages kan schrijven, welke het dan ook is. Misschien interssant om dezelfde scene eens vanuit twee verschillende perspectieven te beschrijven en de verschillen eens te vergelijken.

Don't tell me the moon is shining; show me the glint of light on broken glass

Hekate
Laatst aanwezig: 2 jaren 49 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010
Berichten: 3001

Als ik vanuit de eerste persoon schrijf zeker. Vanuit de derde persoon minder, tenzij ik duidelijk wil aangeven hoe zeer de personages van elkaar verschillen. Maar dat is dan vaak toch subtieler.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

AndreaClimbing
Laatst aanwezig: 2 jaren 10 weken geleden
Sinds: 25 Feb 2009
Berichten: 1162

In mijn huidige project schrijf ik vanuit drie personages, in de derde persoon: een zestienjarig meisje, een man van 48 en een man van 50. Als ik een scène begin vanuit het perspectief van de 48 jarige man, denk ik niet bewust oh, nu moet ik anders gaan schrijven. Wel denk ik na over hoe dit personage dingen interpreteert en beschrijft, waar hij op let, hoe hij op dingen reageert, en welke woorden hij gebruikt, en dat beïnvloedt de manier waarop ik dingen in het verhaal beschrijf. Een 48 jarige man ziet de wereld anders dan een 16 jarig meisje. De man van 48 en die van 50 zijn ook verschillend en zullen dus ook op verschillende dingen letten enz., en die beschrijf ik dan. Of daardoor mijn schrijfstijl verandert... geen idee. Daar kom ik waarschijnlijk achter als ik de eerste versie af heb en door ga lezen smile

Als je bang bent om gekunsteld over te komen denk ik dat je je niet zo veel moet afvragen over hoe je moet schrijven, maar het gewoon moet doen. Als je eenmaal je verhaal afhebt, kun je er meer afstand van nemen en heb je meer overzicht.

“Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it.” ― Lloyd Alexander
http://andreavanderwilt.blogspot.com

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Goed om jullie reacties te lezen! Bedankt smile

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 41 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Dat ligt er natuurlijk aan wat je met perspectief bedoelt... en wat voor verteller(s) je hebt, en hoe die een rol spelen in het verhaal.
Als er niet duidelijk een andere verteller is, zou ik me zeer storen aan een wijziging in de schrijfstijl.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Thule82
Laatst aanwezig: 1 jaar 15 weken geleden
Sinds: 4 Apr 2011
Berichten: 628

Ik sluit mij aan bij bovenstaande opmerkingen. Het is een kwestie van een evenwicht vinden in de 'stem' van een personage. Het maakt dan zeker verschil of je vanuit de eerste of derde persoon schrijft. In de eerste persoon kan je zelfs in de gedachten van een personage een eigen stem laten doorklinken (denk aan stopwoorden, bepaalde stijl (beïnvloed door afkomst, elitair of juist volks), dialect etc). In de derde persoon zal je dat (nog) meer doen in dialogen. Ik heb een roman geschreven vanuit twee verschillende ik-personages en het duurde een paar versies voor ik hun stemmen helemaal had te pakken. Al schrijvende ontdekte ik mijn karakters ook en dat beïnvloedde ook hoe zij klonken.

'Het zijn niet het hoge gras, het stille land, de smetteloze sneeuw, die het beeld van onze jeugd bepalen. Het is veel meer de schokkende wijze waarop de mens kennis maakt met het leven.' Bertus Aafjes, 'De sneeuw van weleer'

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

Ik zie nog een mogelijkheid, hoop dat je er wat aan hebt. Als je schrijft vanuit het perspectief van bv een vrouw die behoorlijk extravert is, bijdehand of iets dergelijks kun je dit benadrukken door haar veel in situaties te laten verkeren dat zij aan het woord is. In dialogen altijd het woord naar zich toe trekken, in gedachtes sterke meningen verkondigen. Als haar vriend een echte liefhebber van de natuur is kun je hem juist lange boswandelingen laten maken waarin hij rustig zijn leven overdenkt. Maar hem ook achter een raam naar buiten laten turen en veel woorden besteden aan beeldend de omgeving beschrijven. Je bent dan bijna wel gedwongen om je stijl aan te passen, van gehaast, staccato taalgebruik, tot bedeesd en weloverwogen gebruik van woorden waarbij je misschien ook wel hele andere symboliek toepast. Ik denk dat ik het nu vooral vanuit de 1e persoon uitleg maar het laat zich vast vertalen.

O

dwe
Laatst aanwezig: 5 jaren 12 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2011
Berichten: 797

En in een lang verhaal of een roman kun je zelfs door de lengte van de hoofdstukken/blokken die je een karakter meegeeft iets extra's toevoegen. Toch heeft het allemaal meer met vorm dan stijl te maken naar mijn gevoel.

O

Anna Rivier
Laatst aanwezig: 3 jaren 27 weken geleden
Sinds: 5 Jun 2010
Berichten: 640

Nogmaals bedankt voor de tips. Ze zijn erg bruikbaar!

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee