Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerste of derde vorm?

Sinds oktober ben ik van start gegaan met een verhaal dat nu zo'n 135000 woorden telt. Het genre wijkt naar mijn gevoel ontzettend af van de 'standaard' genres als thriller of roman en daarom is het niet in één woord te omschrijven. Nu het einde nadert en ik mijn plannen maak om het te herschrijven, denk ik er ook aan om van de eerste vorm tegenwoordige tijd over te schakelen naar de derde vorm verleden tijd of de ik-vorm verleden tijd. Als ik in de ik-vorm schrijf, is het altijd zo dat ik me verdiep in de kleine details en het daarom vaak te langdradig wordt. Bij de hij/zij-vorm ben ik vaak geneigd om vast te lopen, maar oogt mijn verhaal stukken interessanter heb ik vaak het idee. Nu is mijn vraag: als jij een boek in een fantasie-achtig genre leest (denk hierbij vooral aan de film Insidious; daar stamt mijn idee ook vanaf), vanuit welk perspectief lees jij dan het liefst?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens heb ik het idee dat ik je vraag niet kan beantwoorden. Insidious ken ik niet. Wel worstel ik ook vaker met de keus voor de ik-vorm of hij/zij vorm. Langdradigheid is wel mijn ding en ik heb geleerd mij uit te leven in het langdradigzijn. De tip die ik daarbij altijd krijg is dat langdradig zijn niet erg is, zolang hetgeen je schrijft een functie heeft. Misschien kan je vanuit de ik-vorm alle overbodige details achteraf schrappen. Heb je overigens een stukje laten proeflezen en de feedback gekregen dat het langdradig is of heb je dat meer zelf bedacht? Imena

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je in je schrijfsels langdradig willen zijn? Volgens Van Dale: lang·dra·dig bijv. naamw. eerste editie 1864 1·uit lange draden bestaand 2 (figuurlijk) al te zeer uitgesponnen synoniem: wijdlopig, vervelend, taedieus een langdradig verhaal een langdradig schrijver hij is altijd zo langdradig Zelfs als het een functie heeft, haakt een lezer volgens mij dan toch na een tijd af.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige mensen haten de ik-vorm, anderen zijn er juist gek op... Daar kun je volgens mij niet op varen. In welke vorm denk je zelf dat je verhaal het beste uitkomt? Mij maakt het niet uit of een verhaal in de ik-vorm of zij-vorm is, zolang het goed gedaan is. De ik-vorm t.t. kan idd heel langdradig zijn als de schrijver teveel uitweidt over (oninteressante) gedachtengangen en handelingen die niets of weinig toevoegen aan de rode draad van het verhaal. Dat kan een boek voor mij verpesten. De zij-vorm v.t. vermijdt dat meestal. Maar nogmaals: het hangt er vanaf hoe het gedaan is. Mocht je je er meer in willen verdiepen, een interessant boek is: http://www.amazon.com/Power-Point-View-Make-Story…

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb deze vraag toevallig laatst op twitter gegooid. Ik kreeg ongeveer 25 reacties en was verbaasd dat 90% grote voorkeur heeft voor de derde persoon. Had ik niet verwacht, en heeft me aan het denken gezet of ik mijn huidige roman niet toch in de derde persoon zal schrijven, zoals ik in het begin al van plan was.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt echt van het verhaal af. Ik heb het algemeen, zowel als schrijver als als lezer, een lichte voorkeur voor de eerste persoon, maar het kan best zijn dat ik voor jou verhaal de derde persoon beter zou vinden, dat is onmogelijk te zeggen zo. Ik kies meestal vrij spontaan, het is toch een kwestie van aanvoelen. Soms merk ik dat ik in een bepaalde persoon of tijd ben begonnen en dan tijdens het schrijven onbewust switch, en dat is meestal een teken dat mijn eerste keuze niet de juiste was.