Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Formaat boek: groot/dun vs klein/dik

Ik sta op het punt een definitief formaat te kiezen voor mijn eerste eigenbeheeruitgave, een verhalenbundel. Het is geen lijvig werk en ik twijfel of het een wat kleiner en dikker boekje (bv. 12,5 x 17,5; 201 pagina's) moet worden of een wat groter/meer standaard formaat en dus dunner boekje (bv. 13,5 x 20; 155 pagina's). Zelf houd ik van lekker dikke pockets en vind ik kleine boekjes (romans) wel 'gezellig', maar misschien ben ik niet representatief voor lezend Nederland. Ik schat in dat mijn boek eerder via internet gevonden wordt dan in de boekhandel, en zelf zou ik dan direct naar het aantal pagina's kijken om te zien of ik 'waar voor mijn geld' krijg met een boek. Wat denken jullie? Is het formaat van een boek belangrijker of eerder het aantal pagina's/de rugdikte?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou gaan voor het grotere formaat (vind zelf 14 bij 20 mooi) en dan minder pagina's. Dat kleine formaat en dan dikker vind ik een proppertje.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben voor A5. Een smaller boek leest onprettig, want dan moet je steeds je vinger tussen de pagina's houden.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben voor A5. Een smaller boek leest onprettig, want dan moet je steeds je vinger tussen de pagina's houden.
Ik ben het met Tja eens. Ik denk dat A5 ook het meest geliefde formaat is, omdat de meeste boeken in A5 zijn.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als jij gaat mijn voorkeur uit naar een dikkere pocket. Dat is gemakkelijker om mee te nemen. Grotere boeken, zeker als ze een harde kaft hebben, blijven vaak jarenlang ongelezen in mijn kast staan gewoon omdat het formaat niet handig is.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
E.e.a. moet in verhouding zijn. Dus niet het boek met witruimte opvullen omdat je een groter formaat kiest, of een te groot lettertype kiezen. Dat gebeurt... Ik vind gewoon pocketformaat fijn (ca. 250 blz), maar ook de harde kaft van de bijna A6 "Literaire Juweeltjes" reeks (ca. 60 blz), of de softcovers van de meeste fantasy-reeksen (ca. 600 blz). Hou er rekening mee dat sommige formaten duurder zijn om te laten maken. Ik neem aan dat je dat gaat doorberekenen aan de lezer...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waar laat je je eigenbeheeruitgave verzorgen, arlettew? Niet dat je dat op het forum moet mededelen, maar de firma / drukkerij zal voorbeelden hebben liggen, en hij zal je kunnen adviseren over de verhouding formaat / volume - en dan kun je zelf bepalen wat jij het prettigst of het mooist vindt. Want jij moet er enthousiast over zijn. Dat maakt het verkopen gemakkelijker, want dat moet je zelf doen als je in eigen beheer uitgeeft.
zelf zou ik dan direct naar het aantal pagina's kijken om te zien of ik 'waar voor mijn geld' krijg met een boek.
Je kunt een 'dun' boek 'opdikken' en een dik boek 'indunnen'. Het aantal pagina's zegt niet alles. Dat de meeste boeken A5 formaat hebben, is niet waar, jopiedopie. Meet ze maar eens na.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef mijn boeken altijd een A5 formaat met 260 bladzijden. Dan heb je tenminste iets in je handen. Redt mijn verhaal het niet in 260 bladzijden dan kies ik een iets groter lettertype. Of je nu corps 11 of 12 kiest het scheelt best een aantal pagina's. Beetje passen en meten. Alhoewel het aantal woorden geen garantie geeft op de kwaliteit van een verhaal. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De menigen zijn verdeeld :) Bedankt voor jullie reacties! Het bedrijf dat het boek gaat drukken, hanteert als "standaard" inderdaad A5 maar andere formaten kunnen ook gewoon, als het iets groter of kleiner is, scheelt dat niet zoveel in kosten. Ik ben niet van plan het boek te gaan opdikken. Ik heb juist goed gekeken naar gangbare/prettig leesbare lettergrootte, normale marges en geen overbodige lege of halflege pagina's. Ik heb dan liever een wat dunner boek dan een dik boek dat eruitziet als een kinderboek. Maargoed, als ik A5 hanteer, kom ik op ca. 175 pagina's. Dat is toch best acceptabel voor een verhalenbundel (14 korte verhalen)? Hangt natuurlijk ook een beetje af va nde verkoopprijs en die heb ik nog niet... Goed, ik ga nog maar weer eens wat boekjes uit mijn kast plukken om te zien wat ik zelf een prettig formaat vind... goed punt, Therese!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Als het je eerste boek is, vind ik 175 zeer acceptabel, en veertien hoofdstukken een mooi aantal. De mensen kunnen dan kennismaken met je werk zonder dat ze meteen een berg papier in handen hebben, en zich verplicht voelen die helemaal door te nemen. Veel succes! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse heeft gelijk, een berg papier van een debutant, daar word ik zelf meestal een beetje wanhopig van, zeker als het korte verhalen lees.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en zich verplicht voelen die helemaal door te nemen
Waarom zouden ze zich verplicht voelen? Als het nou een roman was... maar bij korte verhalen sla je er makkelijk een over als het je ding niet is.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
en zich verplicht voelen die helemaal door te nemen
Waarom zouden ze zich verplicht voelen? Als het nou een roman was... maar bij korte verhalen sla je er makkelijk een over als het je ding niet is.
Omdat het een eigenbeheeruitgave is. Die wordt vaak op goodwill in het eigen sociale netwerk en een (kleine) kring daarbuiten gekocht dan wel aangeboden. De vraag: 'Hoe vond je het?' is daarbij gemakkelijker gesteld - en beantwoord - dan wanneer een uitgeverij het werk via landelijke kanalen op de markt brengt, en veel onbekende lezers bereikt. Als kennismaking met iemands werk, stijl, vertelvermogen etc lijkt mij een niet al te volumineuze bundel verhalen een goede stap, ook als introductie van een eventueel volgend werk naar misschien een reguliere uitgeverij. Het is geen wet. Mij lijkt het dat. Er zijn veel mogelijkheden.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb inmiddels een mooi formaatje gekozen (iets kleiner dan A5) en ga weer vrolijk verder, blij dat dit ei gelegd is en nog meer gesterkt door jullie opmerkingen!