Start » Forum » Lezen de uitgevers dit forum?

Lezen de uitgevers dit forum?

31 reacties [Laatste bericht]
midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Lezen de uitgevers dit forum?

Lezen de uitgevers dit forum?

Dat is wat ik me inderdaad afvraag.

Even voorstellen trouwens: Ben Midland (pseudoniem)

Ik ben 6 jaar geleden aan een esoterische fact-fiction thriller begonnen. Het idee om er aan te beginnnen kwam
voort uit mijn studiejaren. Op een gegeven moment, 6 jaar terug dus hield ik het niet langer uit en begon.
Nu, 6 jaar verder waarvan drie jaar aan vergaande studie gewijd sta ik voor het uitgeef-proces.

Terug naar het onderwerp: ik heb mijn blik eens over dit forum laten gaan en vroeg me af of de uitgeverijen en misschien zelfs agents zich hier wagen, op zoek naar iets van hun gading.
De omgekeerde wereld dus, of zouden ze zich niet uit hun ivoren toren durven te wagen, of gewoon geen tijd?
Wat ik me ook afvraag: waarom in hemelsnaam het manuscript op papier en geen PDF? Op mijn manuscript van 600 pagina's past geen paperclip en ik licht het liever zelf toe op het adres van een uitgeverij. Dan kun je jezelf tenminste verkopen!
Of is dit wishful thinking?

Ik heb een agent gevraagd wat die ervan vond. "er zit toekomst in"
Basta. Niks meer van gehoord.
Ik vind mezelf helemaal niet pretentieus maar de uitgeverijen zouden moeilijke tijden doormaken en niet zo snel toehappen. Valt dat onder navelstaren?
Ik zou het wel weten als ik uitgever was. Kunnen ze weer eens ouderwets geld verdienen! En dan heb ik het niet eens over de filmindustrie.
'Licht, geluid..................geen actie?'

Ik hoop dat ze dit lezen. Ik ben altijd in voor een goede discussie.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Reacties

daantie
Laatst aanwezig: 4 jaren 50 weken geleden
Sinds: 17 Okt 2008
Berichten: 1128

Welkom Midland!
Ik heb geen antwoord op jouw vraag maar er wel een mening over; er wordt hier vast wel mee gelezen.
Want waarom niet?
Het is toch een vooraanstaande website op schrijvers gebied, daar kom je nog wel achter smile .

bavarios
Laatst aanwezig: 5 jaren 23 weken geleden
Sinds: 29 Mei 2011
Berichten: 887

Goede vraag. Als ze slim zouden zijn, zouden ze dat doen, al is het maar om zicht te krijgen op wat underground onder schrijvers aan het leven is. Maar waarschijnlijk doen ze dat niet, of niet genoeg, omdat ze ivoren torens zijn.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 5 uren 24 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5904

Je haalt nogal een aantal onderwerpen aan, Midland:

Midland schreef:

ik heb mijn blik eens over dit forum laten gaan en vroeg me af of de uitgeverijen en misschien zelfs agents zich hier wagen, op zoek naar iets van hun gading.
De omgekeerde wereld dus, of zouden ze zich niet uit hun ivoren toren durven te wagen, of gewoon geen tijd?

We weten het niet. Sommige deelnemers zijn op de een of andere manier betrokken bij het vervaardigen van boeken. De meeste zijn auteurs al dan niet in spe.

Midland schreef:

Wat ik me ook afvraag: waarom in hemelsnaam het manuscript op papier en geen PDF?

Hier zijn topics over. Je vindt ze via de zoekfunctie.

Midland schreef:

Op mijn manuscript van 600 pagina's past geen paperclip en ik licht het liever zelf toe op het adres van een uitgeverij. Dan kun je jezelf tenminste verkopen!
Of is dit wishful thinking?

Hoezo kun je jezelf dan verkopen? Het gaat toch om je boek? Wat verwacht je op de stoep van een uitgeverij?

Midland schreef:

de uitgeverijen zouden moeilijke tijden doormaken en niet zo snel toehappen. Valt dat onder navelstaren?

Volgens mij heeft het een niet met het ander te maken (moeilijke tijden en navelstaren).

Midland schreef:

Ik zou het wel weten als ik uitgever was. Kunnen ze weer eens ouderwets geld verdienen!

Hoe dan?

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Citaat: ivoren toren:
"een teruggetrokken leven leiden, niet in de realiteit maar ver van het gewone volk en het alledaagse leven. Volgens de etymologie is de uitdrukking afgeleid van het Hooglied 7:5: Je hals is als een toren van ivoor (NBV). Door de geschiedenis heen is het politici, wetenschappers, kunstenaars en rechters vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven."
Daar horen de uitgevers en agents dus ook bij, lijkt me.

Ik zie het verschijnsel als een synoniem van excuus voor: navelstaren, zelfbeklag, geen tijd, bedolven worden, hoogmoed. We zullen de moed erin zien te houden. Vergeet niet: de beste mentale prestaties ontstaan in barre tijden van honger, kou en armoede. Lees de Russische schrijvers er maar op na. eyeopener: Dostojevski, herinneringen uit het ondergrondse.

Voor het geval jullie dit lezen, uitgevers, steek uw hart in eigen boezem. Koester het schrijfvolk want jullie kunnen niet zonder.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

A. Redhed
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007
Berichten: 1543

Ik kan me voorstellen dat er uitgevers zijn die meelezen, ter lering ende vermaak. Ik denk niet dat ze in ivoren torens leven. Maar meelezen lijkt me niet veel toe te voegen voor ze. Iedereen die serieus schrijft en er echt iets mee wil, die stuurt vanzelf wel dingen op naar een uitgeverij, daar hoeven ze echt niet zelf achteraan. En anders zijn er altijd nog de makelaars die goede schrijvers aanbieden.

600 pagina's moet je niet opsturen. Gewoon 1 of 2 hoofdstukjes, maar leest een uitgever in eerste instantie toch niet. Je kan na een paar bladzijdes best beoordelen of het goed genoeg is. Mochten ze dat vinden dan mag je de rest opsturen en dat mag dan vaak wel digitaal. Discussie en toelichting zijn niet nodig als je manu goed genoeg is.

Ik neem aan da de proeflezers bij de uitgeverijen nog steeds het liefst van papier lezen en ze gaan natuurlijk niet alles zelf printen wat binnenkomt. Aantekeningen maken gaat ook veel fijner op papier dan op pdf. Maar je hebt neem ik aan op de sites van de uitgeverijen zelf al gezien wat ze willen.

Wat is fact-fiction thriller?

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Midland schreef:
Ik zou het wel weten als ik uitgever was. Kunnen ze weer eens ouderwets geld verdienen!

Antwoord: shoppen op dit forum (is ook een compliment voor het forum zelf)

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005
Berichten: 9604

Misschien moet je je nog even (her-)orienteren op de positie die je als auteur hebt in het schrijvers- en uitgeefgebeuren?

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Bedankt Redhed (leuke naam). Ik vond het zelf nogal aanmatigend om alles op papier te eisen. De meesten willen dat nl wel, heb ik ervaren. Misschien ook als een soort buffer bedoeld?

Fact fiction roman: een op feiten gebaseerd verhaal waarin de lezer wordt uitgenodigd om aan de hand van feiten een fictief verhaal met een vaak thrillerachtige plot op te lossen. Da Vinci Code van Dan Brown is een mooi voorbeeld.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Castor
Laatst aanwezig: 4 jaren 34 weken geleden
Sinds: 31 Jan 2012
Berichten: 200

Uitgeverijen hebben geen tijd omdat ze - als het goed is - druk op zoek zijn naar manieren om de concurrentie met E-books aan te gaan. Het feit dat uitgeverijen moeilijke tijden beleven, heeft dan ook weinig te maken met een gebrek aan goede verhalen, maar alles met een uitblijvend antwoord op de huidige digitaliseringsslag. Vandaar dat ze alleen uitgeven wat bijna zeker een succes wordt.

In China en de UK zijn er schrijvers die goud geld verdienen aan hun romans, die ze zonder tussenkomst van een uitgever voor een paar cent aanbieden op het web. Helaas is dat kunstje voor ons een stuk moeilijker vanwege ons kleine taalgebied cry baby

Castor
Laatst aanwezig: 4 jaren 34 weken geleden
Sinds: 31 Jan 2012
Berichten: 200
Zjors schreef:

Misschien moet je je nog even (her-)orienteren op de positie die je als auteur hebt in het schrijvers- en uitgeefgebeuren?

Dit.

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Ha Zjorz

Misschien wel. Ik was eigenlijk niet van plan om het hele project om die reden als een theelichtje uit te laten doven. Daarvoor heb ik te veel goede reacties gekregen.
Maar als je het zo bekijkt: er is creatief vermogen genoeg aanwezig. Dat heb ik wel gezien op dit forum. Of het benut wordt en op de juiste waarde wordt geschat, ik betwijfel het zeer.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 15 uren 43 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004
Berichten: 4846

Er staan nergens definitieve teksten op dit forum. Is dus ook lastig shoppen voor de uitgevers.

Kleine uitgevers komen hier zeker en reageren soms ook op dingen die over de uitgeverij gezegd worden (vaak sportief, soms tactloos). Grotere uitgevers zullen hier allicht rondgekeken hebben, maar die zullen een beleid hebben en geen accounts aanmaken onder uitgeverijnaam.

midland schreef:

Wat ik me ook afvraag: waarom in hemelsnaam het manuscript op papier en geen PDF?

Printkosten, niet prettig kunnen lezen van scherm, geen aantekeningen kunnen maken etc
Maar er is wel een lichte verandering gaande. Sommige uitgevers hebben al aangegeven dat per e-mail aanleveren ook mag.

midland schreef:

Op mijn manuscript van 600 pagina's past geen paperclip en ik licht het liever zelf toe op het adres van een uitgeverij. Dan kun je jezelf tenminste verkopen! Of is dit wishful thinking?

Ja. Uitgeverijen ontvangen nu al honderden manuscripten per jaar waarvan een groot deel helemaal niet bij hun uitgeverij past, nog een deel een te lage kwaliteit heeft en dat beetje dat goed genoeg is, heeft niet altijd verkooppotentieel. Als uitgeverijen met al die mensen moesten gaan praten zouden ze helemaal gek worden.

Scribendi salutem!

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Verhelderend Castor.

Wat dat kleine taailgebied betreft: dat heb ik als groot nadeel moeten ervaren. Ik had contact met een agent die me
adviseerde om het in het Engels te vertalen omdat mijn manuscript voor het buitenland geschreven is. Door die vertaalslag moet ik het eerst in het Nederlands uitgeven en dan maar hopen dat dat er een Japanse of Amerikaanse uitgever hapt.
Via de sociale media zou zoiets een kans moeten maken.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

midland
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 14 Feb 2012
Berichten: 11

Jammer, ze zouden vooraf een schifting moeten aanbrengen. Maar ja, geen tijd.

Ben Midland is een Nederlandse klokkenluider/schrijver van verhalen, korte verhalen, blogs en Engelstalige thrillers. Ook schrijft hij gedichten. Midland schrijft al sinds zijn tiende, maar deed er tot een zware burn-out hem velde, niet of weinig aan, behalve voor zijn werk in de IT tussen 1986 en 2007. Ben Midland is pre-bachelor in de Japanse taal, moderne geschiedenis en een expert in Japanse religie (Shinto), Japanse mythologie en folklore. Zijn laatste werk in het Nederlands is 'Capriolen maken', een bundel ontmoetingen en ervaringen uit zijn leven uit de reeks Kronkelingen waarbinnen hij wekelijks een nieuw verhaal plaatst op zijn weblog https://www.kronkelingen.com. Zijn laatste werk in het Engels is 'The Devil's Society', een controversieel boek over de kwalijke praktijken van de Jezuieten.

Bernhard de Vries
Laatst aanwezig: 3 jaren 11 weken geleden
Sinds: 11 Jan 2012
Berichten: 411

Hoi Midland,

Als jij iets wilt moet je er zelf achteraan, of je wacht tot het op je afkomt, zo is het overal. Mensen over één kam scheren en beschuldigen van ivorentorisme werkt denk ik een stuk minder goed. Je kan dit soort dingen beter aan 'de uitgevers' zelf vragen.

Dit topic heeft me het belang van het onder de knie krijgen van de chinese taal doen inzien, dat dan weer wel, waarvoor dank.

L'Chaim
Laatst aanwezig: 7 jaren 5 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2012
Berichten: 321

Bernhard: "ivorentorisme"... Je bent geweldig! Hahaha, mijn middag is weer goed. De rest van je reactie is trouwens ook mooi. Een tikkeltje cynisme goes a long way.

Eat, drink and be merry, tomorrow we may all be dead. L'Chaim - Op het leven!

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 15 uren 43 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004
Berichten: 4846
Bernhard de Vries schreef:

Dit topic heeft me het belang van het onder de knie krijgen van de chinese taal doen inzien, dat dan weer wel, waarvoor dank.

wink

Scribendi salutem!

Castor
Laatst aanwezig: 4 jaren 34 weken geleden
Sinds: 31 Jan 2012
Berichten: 200
midland schreef:

Verhelderend Castor.

Wat dat kleine taailgebied betreft: dat heb ik als groot nadeel moeten ervaren. Ik had contact met een agent die me
adviseerde om het in het Engels te vertalen omdat mijn manuscript voor het buitenland geschreven is. Door die vertaalslag moet ik het eerst in het Nederlands uitgeven en dan maar hopen dat dat er een Japanse of Amerikaanse uitgever hapt.
Via de sociale media zou zoiets een kans moeten maken.

Dat lijkt me omslachtig. Had je agent geen contacten? Kun je zelf op jacht?

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Uitgevers zijn over het algemeen niet op zoek naar schrijvers die op hun luie reet blijven zitten wachten tot iets naar ze toekomt. Als jij niet naar de uitgever gaat (c.q. je conformeert aan de eisen die de uitgever stelt) bewijs je feitelijk aan dat je niet uit het juiste hout gesneden bent. Misschien wel als schrijver, maar niet als gepubliceerd schrijver.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Hay
Laatst aanwezig: 4 uren 42 min geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2932

Ik denk dat uitgevers alleen bij een heel concrete aanleiding tijd voor dit forum vrij zullen maken. Ik kan me voorstellen dat iemand van Luitingh de discussie in de 'Luitinghwedstrijddraad' zal volgen of iemand van Pica de draad over de Gestreepte Boekjes. Ook dat is slechts giswerk.
Afgezien van dit soort uitzonderingen denk ik dat Schlimazlnik helemaal gelijk heeft.

Wirrewapper
Laatst aanwezig: 1 jaar 24 weken geleden
Sinds: 6 Dec 2011
Berichten: 234

Als ik een uitgeverij had zou ik een stagiaire naar dit forum sturen, om te kijken of er iets interessants bij zit. Maar ik ben geen uitgever. Op de dag dat ik rijk word, wil ik wel uitgever worden en zal ik hier blijven rondneuzen. Dus doe allemaal je best big grin

Déesse-en-France
Laatst aanwezig: 4 weken 2 dagen geleden
Sinds: 25 Nov 2011
Berichten: 607

@ Wirrewapper: thumbsup Even doorsparen!

"Hoe groot je talent ook is, schrijven kan niet in één keer worden geleerd." (Rousseau)

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Ja, als je al rijk bent dan hoef je dat uitgeven niet voor het geld te doen. Dan kun je inderdaad inefficiënt gaan werken en fora bezoeken tot je een ons weegt.

Zoals ik al eerder concludeerde, en wat anderen bevestigden, was dat op dit forum vooral beginners zitten. De meesten die wat kunnen, verdwijnen hier na verloop van tijd. Degenen die wel wat kunnen, hebben over het algemeen al een uitgever gevonden, of zijn nog bezig met schrijven aan hun debuut - en ze plaatsen zelden teksten op het forum. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ook van hen heb ik de indruk dat ze vrij voorzichtig zijn met wat ze wel en niet op dit forum plaatsen.

Daarnaast is dit een algemeen forum. De meeste uitgevers zullen een bepaald fonds voor ogen hebben, bijvoorbeeld "chicklit". Dan is het efficiënter om op een specifiek chicklit-schrijversforum te kijken.

Uitgevers die willen scouten kunnen bij TenPages en soortgelijke projecten kijken of er wat tussenzit, daar zijn alle schrijvers op zoek naar een uitgever, hier niet. En bij TenPages krijgen ze nog een zak geld mee ook. Scouten bij zelf-uitgeven boeken is ook een optie. Uitgeverijen zijn dus (goddank) allesbehalve afhankelijk van dit forum waar weinig kwalitatief goede teksten zijn te vinden, en als ze er zijn, zijn ze te kort om iets te zeggen over plotopbouw en dergelijke.

Het is natuurlijk een (fictief) luxe-probleem: de uitgeverijen krijgen genoeg aanbod (met de slush pile, via literair agenten, via de rest van hun netwerk), waarom zouden ze op zoek willen gaan?

Dat kleine uitgevers hier komen kan twee oorzaken hebben:
- door op berichten over hun bedrijf te reageren, doen ze aan marketing;
- veel kleine uitgeverijen worden gerund door schrijvers.

Dat je de grote uitgevers hier niet ziet: als ze onder eigen naam zouden surfen, zou hun postbakje vermoedelijk steeds vol zitten. Klachten, uitnodigingen, veel vragen die op een andere plaats beantwoord horen te worden. En als er niet op wordt gereageerd (omdat je als uitgever nu eenmaal niet op een forum komt om je correspondentie af te handelen), word je beschuldigd van "ivorentorenisme". Je kunt het ook nooit goed doen...

Overigens vind ik het opvallend dat er wordt vermoed dat uitgevers hier meelezen, om ze in één keer door van "ivorentorenisme" (en alle erbij verzonnen negatieve dingen) te beschuldigen. Als ik uitgever was, zou je daardoor op de zwarte lijst komen: iemand die zo tekeer gaat tegen het uitgeefbedrijf, daar zou ik geen zaken mee willen doen. Ten slotte hoort de schrijversstal bij de visitekaartjes van een uitgever, en je wilt als uitgever niet dat die schrijvers je bedrijf (en en passant dat van de concullega's) publiekelijk door het slijk halen.

Verder: wat Zjorz schrijft. Zou ik als uitgever willen investeren in iemand die geen idee heeft hoe de wereld van schrijvers en uitgevers eruit ziet, als er voldoende aanbod is van boeken van schrijvers die dat wel weten? Als je bij een bedrijf gaat solliciteren moet je toch ook het een en ander weten van de branche, het type bedrijf en de manier waarop het bedrijf functioneert. Immers, met die kennis ben je van veel grotere waarde voor zo'n bedrijf en kun je beter functioneren.
Dan was er nog iets met een pot en een ketel...

Ik vraag me af of je wel een uitgever wilt hebben, Midland. Als het van die horken zijn, waarom gun je ze dan de winst op je boek?

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 5 uren 24 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5904
Citaat:

Zou ik als uitgever willen investeren in iemand die geen idee heeft hoe de wereld van schrijvers en uitgevers eruit ziet, als er voldoende aanbod is van boeken van schrijvers die dat wel weten?

Daar moet ik toch een kanttekening bij maken. Uitgevers zijn met name geïnteresseerd in goede verhalen. Laat dat voorop blijven staan; dan komt 'de wereld' er vanzelf achteraan.

Even terug naar de vraag van midland:

midland schreef:

Nu (...) sta ik voor het uitgeef-proces. (...) ik heb mijn blik eens over dit forum laten gaan en vroeg me af of de uitgeverijen en misschien zelfs agents zich hier wagen, op zoek naar iets van hun gading.

Misschien vraag je je af of je hier 'ontdekt' wordt? Ik denk dat je snellere slagen maakt wanneer je doelgericht contact zoekt met een uitgeverij waarvan je verwacht dat hij geïnteresseerd is in je verhaal.

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Wirrewapper
Laatst aanwezig: 1 jaar 24 weken geleden
Sinds: 6 Dec 2011
Berichten: 234

schlimazlnik-

schreef
Ja, als je al rijk bent dan hoef je dat uitgeven niet voor het geld te doen. Dan kun je inderdaad inefficiënt gaan werken en fora bezoeken tot je een ons weegt.(...)Het is natuurlijk een (fictief) luxe-probleem: de uitgeverijen krijgen genoeg aanbod (met de slush pile, via literair agenten, via de rest van hun netwerk), waarom zouden ze op zoek willen gaan?/quote]

O, maar ik ben een idealist! Als ik (als rijk persoon) een uitgeverij had, zou ik me juist richten op onbekende jonge (lees: alle leeftijden) schrijvers, om die een kans te geven. Hier op het forum zie ik soms hele mooie stukjes proza opduiken. Een goeie redacteur erbij zetten en dan lekker aan de slag gaan smile

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

Dan hoop ik dat je rijk genoeg bent om een of andere uitvinder in de arm te nemen zodat een dag 72 uur krijgt en je geen slaap meer nodig hebt.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Wirrewapper
Laatst aanwezig: 1 jaar 24 weken geleden
Sinds: 6 Dec 2011
Berichten: 234
schlimazlnik schreef:

Dan hoop ik dat je rijk genoeg bent om een of andere uitvinder in de arm te nemen zodat een dag 72 uur krijgt en je geen slaap meer nodig hebt.

Ha ha, dat eerste hoop ik ook smile
Wat het tweede betreft, ook zonder Willy Wortel kan zoiets best, ik kan toch beginnen met 1 of 2 boeken per jaar. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit en het plezier in het hele gebeuren, voor iedereen: uitgever, schrijver en de lezers.

A. Redhed
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007
Berichten: 1543

1 of 2 boeken per jaar? Je bent wel grappig Wirrewapper, dat moet gezegd.

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 37 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Berichten: 4132

1 of 2 boeken per jaar is anders heel normaal voor Small Press. Zeker als je intensieve redactie wilt doen.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

A. Redhed
Laatst aanwezig: 7 jaren 22 weken geleden
Sinds: 20 Jun 2007
Berichten: 1543

Ik dacht dat het over romans ging.
Midland heeft het zelfs over een roman van 600 pagina's.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee