Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe vaak herschrijven jullie?

(Ik heb de zoekfunctie gebruikt en inderdaad topics over herschrijven gevonden, maar niet over hoe vaak je dat per manuscript doet) Op dit forum lees ik heel veel over proeflezen, laten liggen en herschrijven in verschillende versies, maar ik vroeg me af hoeveel verschillende versies jullie dan gemiddeld van een verhaal/roman schrijven en hoeveel 'bezinkingstijd' ;) er tussen die versies ligt voor je het 'klaar' vindt? Zijn er ook mensen die niet herschrijven maar gewoon hun verhaal/boek schrijven, er nog een keer overheen gaan voor spelfouten & kijken of de zinnen lopen (meer redigeren dan herschrijven dus) en het dan naar de wedstrijd/uitgever/boekenplank sturen? Zelf ben ik blijkbaar meer het laatste; ik schrijf wat ik schrijf, zet het op de juiste volgorde en maak de benodigde verbindingen, lees het nog een keer helemaal door (hardop) om te kijken of het loopt en stuur het dan op. Zo heb ik dat ook met het laatste manuscript gedaan en nu ik erover nadenk deed ik dat vroeger ook zo met de artikelen die ik voor een tijdschrift schreef. Helemaal herschrijf-vrij blijf ik natuurlijk niet, ;) straks komt de inkortronde (dus ook herschrijven) met de redacteur en drie maanden geleden deed ik hetzelfde voor de agent, dus het uiteindelijke boek wordt dan versie 3 van de tekst, maar voordat ik het instuurde was er maar 1 versie. Zijn er meer mensen die het zo doen, of is iedereen hier van het herschrijven en hoe vaak doe je dat dan gemiddeld? Ik ben wel benieuwd naar hoe dat in praktijk bij anderen werkt.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik tel om eerlijk gezegd ook niet, al moet ik wel toegeven dat ik herschrijven ook niet zo heel interessant vind. Wanneer ik het verhaal geschreven heb dan is de interesse over, net zoals ik ook geen twee keer dezelfde roman zal lezen, of er moet een ellenlange tijd tussen zitten. Maar ik herschrijf dus wel, alleen al om fouten uit het werk te krijgen, zinnen te schrappen, hoofdstukken anders in te delen, stukken toe te voegen, etc etc etc... Maar dan werk ik vooral met mijn verstand, terwijl ik vooral schrijf met mijn gevoel.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind herschrijven juist fijn en absoluut niet saai. Het is alsof je je eigen creatie opvoed tot hij klaar is de wereld ingestuurd te worden. Bij het opsturen vermeld ik ook welke versie het is

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk nu aan mijn tweede roman. DIt is mijn schrijfproces. Stap 1 De first draft maken, in redelijk chronologische volgorde. Stap 2 Een vriendin op wie ik een personage baseer, J, drie keer een hoofdstuk laten zien om te kijken of ze tevreden is met haar personage. Gelukkig is J er erg blij mee en herkent ze zichzelf erin. Haar feedback voor de hoofdstukken heb ik tijdens het schrijven van de eerste versie al verwerkt. Stap 3 Na het afmaken van de eerste versie, even snel erdoorheen. Drie hoofdstukken en een verhaallijntje geschrapt dat achteraf toch niet heel veel toe lijkt te voegen. En een paar kleine stukjes toegevoegd. Stap 4 Het hele boek (nou ja, uitgeprint papier in een snelhechtermapje) aan J gegeven, zodat zij het deze kerstvakatie na kan kijken. Zij zal inhoudelijk feedback geven. Stap 5 Na de kerstvakantie een intensieve herschrijfronde. De feedback verwerken die J me geeft. Stap 6 Een andere vriendin, A, zal, na het herschrijven, naar de taal (spelling, grammatica) kijken. Ook zal ze inhoudelijk haar mening geven. Stap 7 De feedback van A verwerken en nog één keer door het boek heen. Daarna is het klaar voor uitgave.