Start » Forum » Hoe vaak herschrijven jullie?

Hoe vaak herschrijven jullie?

33 reacties [Laatste bericht]

Reacties

ZENODotus
Laatst aanwezig: 4 dagen 6 uren geleden
Sinds: 21 Jun 2008

Ik tel om eerlijk gezegd ook niet, al moet ik wel toegeven dat ik herschrijven ook niet zo heel interessant vind. Wanneer ik het verhaal geschreven heb dan is de interesse over, net zoals ik ook geen twee keer dezelfde roman zal lezen, of er moet een ellenlange tijd tussen zitten.
Maar ik herschrijf dus wel, alleen al om fouten uit het werk te krijgen, zinnen te schrappen, hoofdstukken anders in te delen, stukken toe te voegen, etc etc etc... Maar dan werk ik vooral met mijn verstand, terwijl ik vooral schrijf met mijn gevoel.

RealSunChaser
Laatst aanwezig: 1 jaar 16 weken geleden
Sinds: 7 Apr 2018

Ik vind herschrijven juist fijn en absoluut niet saai. Het is alsof je je eigen creatie opvoed tot hij klaar is de wereld ingestuurd te worden. Bij het opsturen vermeld ik ook welke versie het is

Utrechter
Laatst aanwezig: 35 weken 6 dagen geleden
Sinds: 28 Mrt 2018

Ik werk nu aan mijn tweede roman. DIt is mijn schrijfproces.

Stap 1
De first draft maken, in redelijk chronologische volgorde.

Stap 2
Een vriendin op wie ik een personage baseer, J, drie keer een hoofdstuk laten zien om te kijken of ze tevreden is met haar personage. Gelukkig is J er erg blij mee en herkent ze zichzelf erin. Haar feedback voor de hoofdstukken heb ik tijdens het schrijven van de eerste versie al verwerkt.

Stap 3
Na het afmaken van de eerste versie, even snel erdoorheen. Drie hoofdstukken en een verhaallijntje geschrapt dat achteraf toch niet heel veel toe lijkt te voegen. En een paar kleine stukjes toegevoegd.

Stap 4
Het hele boek (nou ja, uitgeprint papier in een snelhechtermapje) aan J gegeven, zodat zij het deze kerstvakatie na kan kijken. Zij zal inhoudelijk feedback geven.

Stap 5
Na de kerstvakantie een intensieve herschrijfronde. De feedback verwerken die J me geeft.

Stap 6
Een andere vriendin, A, zal, na het herschrijven, naar de taal (spelling, grammatica) kijken. Ook zal ze inhoudelijk haar mening geven.

Stap 7
De feedback van A verwerken en nog één keer door het boek heen. Daarna is het klaar voor uitgave.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!