Start » Forum » afgewezen

afgewezen

21 reacties [Laatste bericht]
EileenO
Laatst aanwezig: 13 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Jun 2011

afgewezen

Op advies van de beheerder aangepast:

Ik kreeg van de week een mailtje van de uitgever waar ik mijn manuscript naartoe had gestuurd, dat het was afgewezen:
Ze schreef dat ze het een leuk verhaal vond, dat vlot las, met voldoende spanning en vaart. Ook vond ze dat er actuele thema's in waren verwerkt. Inhoudelijk en stilistisch was het prima, maar ze konden het toch niet uitgeven omdat het niet bijzonder genoeg was. Gelukkig willen ze volgend werk van mij graag lezen.

Toch baal ik.....

Reacties

M
Laatst aanwezig: 6 jaren 43 weken geleden
Sinds: 9 Feb 2007

Een afwijzing is nooit leuk. Toch ontvang je in deze mail ook een hoop complimenten!

www.marliesverhelst.nl

In februari verschenen: 'Gevaarlijk spel', een boek uit de reeks 'Spannend'.

Janheij
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 26 Nov 2009

Daar staat gewoon: dóórgaan, vooral dóórgaan!
Stoppen met balen, nou ja, morgen dan en dan achter de PC.

Ik keek even naar je profiel.
Je hebt nog jáááren!
En met zoveel lovende woorden over je schrijfstijl en uitdieping is het dus een kwestie van een iets pakkender onderwerp en/of plot verzinnen, toch?

Misschien tijd voor een gezond stukje marktonderzoek?
Waar zit de markt van jouw doelgroep wél op te wachten?

Dat is aan jou om te beoordelen.
En ook om je af te vragen of dat de wijze is waarop je wil werken.
Ik zou het -in jouw situatie- wel weten!
Proficiat met deze mooie beoordeling!

Via
Laatst aanwezig: 1 jaar 22 weken geleden
Sinds: 12 Jan 2010

Het komt er dus op neer dat alles aan je verhaal goed is, maar dat je blijkbaar met een wel heel bijzonder onderwerp moet komen om jezelf te onderscheiden. Zo moeilijk!
En misschien bij een andere uitgeverij proberen?

Tja
Laatst aanwezig: 6 dagen 18 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Zo te lezen zit alles erin wat er in moet zitten. Ik denk dat geen enkele boekhandel zegt dat ze een boek zullen missen.
Wanneer is iets bijzonder? Gewoon opsturen naar een andere uitgever, Eileen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

ElsDeVuyst
Laatst aanwezig: 2 jaren 41 weken geleden
Sinds: 9 Okt 2011

Succes bij een andere uitgever! Ik duim voor je!

De wereld reikt verder dan de grens die anderen voor jou bepalen.

www.elsdevuyst.be

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Eileen, wat een prachtige afwijzing! Er is werk aan besteed om dit te schrijven. Het is heel persoonlijk aan je gericht, beslist geen standaard afwijzing en veelbelovend. Ze willen graag een volgend verhaal van je lezen.
Ik lees erin dat je veelbelovend bent als je de moed opvat om iets anders dan anders aan te durven.

lila
Laatst aanwezig: 2 jaren 5 weken geleden
Sinds: 10 Feb 2010

Ik snap dat je baalt, maar het is eigenlijk een hele goede beoordeling en ze zien genoeg in je om een volgend manuscript van je te willen lezen!

Cornelletje
Laatst aanwezig: 4 jaren 18 weken geleden
Sinds: 10 Dec 2011

goede beoordeling
maar ik zou zelf ook balen
ff huilen en dan weer doorbijten
succes!

degeen die zonder fouten leeft weet niet hoe het leven leeft

Déesse-en-France
Laatst aanwezig: 4 weken 4 dagen geleden
Sinds: 25 Nov 2011

Niks huilen, Eileen, blij zijn met zo'n afwijzing! Er zijn hele volksstammen die het met een standaardbriefje moeten doen. Ik sluit mij aan bij degenen die je aanraden vol goede moed een andere uitgever te zoeken. Je bent al halverwege! Heel veel succes en een prettig weekend!

"Hoe groot je talent ook is, schrijven kan niet in één keer worden geleerd." (Rousseau)

annemiekv
Laatst aanwezig: 6 jaren 26 weken geleden
Sinds: 3 Jul 2010

Eileen, er wordt veel positiefs gezegd. Maar ook: het is niet bijzonder genoeg. Snap je precies wat ze bedoelen? Zo nee, dan is het misschien aan te raden even een telefoontje te plegen. Dan kun je op basis daarvan bekijken wat je met de feedback wilt doen. Vind je dat ze een punt hebben of niet?
Dat je baalt snap ik overigens wel. Menselijke reactie. Gun jezelf even de tijd om de afwijzing te verwerken.

Via

Overigens leef ik met je mee, want ik heb voor mijn thriller al een paar afwijzingen die neerkwamen op 'goede schrijfstijl', 'goede spanningsboog', maar 'niet origineel genoeg/dertien-in-een-dozijnverhaal'.

Het is zo lastig, omdat je er verder zo weinig mee kunt. Je kunt het niet herschrijven, want het verhaal is nu eenmaal zoals het is. Hoe moet je het meer laten opvallen? Dan moet je kunstgrepen gaan uitvoeren, wat het verhaal nooit sterker kan maken.
En dan denk ik weer, is het zoveelste boek van Nicci French dan zo onderscheidend? Wat is daar dan zo bijzonder aan?

Wat is er mis met 'gewoon een goed verhaal'? Alsof kinderen ook alleen maar over bizarre dingen willen lezen!
Was het trouwens je nanowrimo-verhaal?

Pim
Laatst aanwezig: 1 jaar 39 weken geleden
Sinds: 22 Dec 2009
Via schreef:

En dan denk ik weer, is het zoveelste boek van Nicci French dan zo onderscheidend? Wat is daar dan zo bijzonder aan?

Het boek misschien niet, de naam wel en dat verkoopt nu eenmaal (zie alle BN-ers die zonder probleem een boek op de markt zetten.) Als ON-er moet je iets extra brengen willen ze er brood in zien, het is helaas niet anders.

Eileen. Ik heb zoveel standaardafwijzingen gehad. Een afwijzing is nooit leuk maar gebruik deze in je voordeel. Je schrijven is goed genoeg, dat blijkt. Doorgaan en zoeken naar het juiste verhaal. Succes!!

Déesse-en-France
Laatst aanwezig: 4 weken 4 dagen geleden
Via schreef:

Is naar mijn mening een heel verkeerd voorbeeld, Via. Elk boek van Nicci French onderscheidt zich niet alleen van de andere French-boeken maar ook van alle overige thrillers/psychologische romans.

"Hoe groot je talent ook is, schrijven kan niet in één keer worden geleerd." (Rousseau)

Zonnestraaltje
Laatst aanwezig: 4 jaren 45 weken geleden
Sinds: 22 Jan 2011

Eileen,

ik begrijp dat je enorm baalt.
Laat het op je inwerken, kijk of je dit verhaal nog aan kunt passen en anders zet je je schouders onder een nieuw manuscript! Waarom niet? Dit verhaal komt dan wellicht later, wanneer je al iets hebt uitgebracht...

Thule82
Laatst aanwezig: 1 jaar 11 weken geleden
Sinds: 4 Apr 2011

Ja, dat is flink balen, maar aan de andere kant: ze vinden dat je kan schrijven! Dus maar gewoon opsturen naar de volgende uitgever. En anders een volgend manuscript. Wat de één 'gewoon' vindt, vindt de ander 'bijzonder.' Succes!

'Het zijn niet het hoge gras, het stille land, de smetteloze sneeuw, die het beeld van onze jeugd bepalen. Het is veel meer de schokkende wijze waarop de mens kennis maakt met het leven.' Bertus Aafjes, 'De sneeuw van weleer'

Via
Déesse-en-France schreef:
Via schreef:

Is naar mijn mening een heel verkeerd voorbeeld, Via. Elk boek van Nicci French onderscheidt zich niet alleen van de andere French-boeken maar ook van alle overige thrillers/psychologische romans.

In welk opzicht dan? Ik heb er een paar gelezen, maar zou het op zich niet zo onderscheidend willen noemen.

EileenO
annemiekv schreef:

Eileen, er wordt veel positiefs gezegd. Maar ook: het is niet bijzonder genoeg. Snap je precies wat ze bedoelen? Zo nee, dan is het misschien aan te raden even een telefoontje te plegen. Dan kun je op basis daarvan bekijken wat je met de feedback wilt doen. Vind je dat ze een punt hebben of niet?
Dat je baalt snap ik overigens wel. Menselijke reactie. Gun jezelf even de tijd om de afwijzing te verwerken.

Ja, ik begrijp het wel. Als ik het objectief probeer te beoordelen (wat natuurlijk heel lastig is), is het gewoon een leuk, spannend verhaal, dat kinderen ook zal aanspreken. Maar het is niet zo bijzonder dat ze er maanden later nog over zullen praten.

EileenO
Via schreef:

Was het trouwens je nanowrimo-verhaal?

Nee, die heb ik nu gemaild. Ik hoop daar eind van het jaar nog iets over te horen. Dit manuscript had ze ook binnen drie weken beoordeeld. Dat vind ik wel heel fijn.
Bij een andere uitgever ligt een ander manuscript nu al een half jaar :-(

Bobcat
Laatst aanwezig: 6 jaren 35 weken geleden
Sinds: 10 Nov 2010

Volhouden meid! Je hebt een goed verhaal. Zoef even rond naar andere uitgevers!

Bobcat.

Ik maak steeds andere schrijfvouten, ik heb tenslotte keus genoeg!

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Gewoon doorschrijven!
Ik heb een ordner vol met dit soort afwijzingen. Hij puilt uit. Niet elk boek dat je schrijft vindt zijn weg.
Maar sommige wel. En daar moet je dan een beetje op teren.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

jeanette1956
Laatst aanwezig: 7 jaren 19 weken geleden

Eileen, ik heb een paar tips voor je

Ten eerste, in het laatste SCHRIJVEN magazine stond een artikel over hoe een literaire agent werkt. Ik krijg het idee dat deze mensen op een andere manier naar een schrijver kijken dan een uitgever. Is het een idee om het via hen te proberen

Ten tweede, wat je zou kunnen proberen is om niet je hele manuscript op te sturen maar alleen bijvoorbeeld het eerste hoofdstuk, een samenvatting en een sterk begeleidend schrijven. Als het bevalt wat ze lezen kun je in een later stadium alsnog je hele manuscript sturen. Het voordeel hiervan is dat je meestal snel antwoord krijgt en wat let je om meerdere uitgevers gelijktijdig aan te schrijven. Ik heb hier goede ervaringen mee.

Ten derde, als je heel graag je boek uit wilt geven zijn daar natuurlijk via POD allerlei mogelijkheden.

En als laatste, ten minste zo werkt het bij mij, een afwijzing daagt mij uit om het onderste uit de kan te halen. Zo van: "Is dit niet goed genoeg, ik zal je nog eens wat laten zien!"

Succes, Jeanette

jeanette

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees hier hoe het werkt!

en krijg zelf een cadeau!

Lees hier hoe het werkt!