Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal in een verhaal

Help, ik zit met een 'probleem'. Mijn verhaal is inmiddels op een punt waarin ik de geschiedenis van de wereld waarin het zich afspeelt, moet vertellen. Deze geschiedenis wordt verteld door de ene hoofdpersoon, die in de wereld leeft, aan de andere hoofdpersoon, die nieuw is en onwetend. En dus aan de lezer ;-) Maar... HOE ga ik dit verhaal in het verhaal vertellen? Ik twijfel nog heel erg. Zal ik dit verhalend doen, dus 'echt' alsof de hoofdpersoon aan het woord is, zeg maar 1 lang citaat (het betreft een heel hoofdstuk) OF Zal ik er echt een verhaal in een verhaal van maken; met personages, citaten etc. Ik neig naar optie 1, maar herinnerde mij het boek 'Gegijzeld' van Jan Terlouw (geloof ik). Daarin zit ook een verhaal in een verhaal, met aparte personages, citaten, gebeurtenissen etc. Ik weet nog dat ik dat als lezer heel erg leuk vond, het was ook erg goed gedaan en paste in het boek. Dus,... nu twijfel ik. Past het in mijn boek (een fantasy/paranormal romance voor young adults)? Aan een kant wel, aan de andere kant heb ik al behoorlijk wat personages... om er nog meer te introduceren... Vandaar mijn vraag. Zelf kom ik er niet uit. Wie heeft ervaring? Wie kan me helpen? Dank je!

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet één heel lang citaat doen, dat kan alleen maar heel erg saai en langdradig worden. Als echt zo'n grote geschiedenis is dat je het niet in stukjes gaandeweg in je verhaal kunt verwerken, zou ik er gewoon een apart hoofdstuk van maken. Ik weet niet hoe lang en hoe boeiend die geschiedenis is, laat staan of het van groot belang is voor het verhaal, maar als dat wel zo is kun je er ook een proloog van maken. Als de geschiedenis trouwens niet zo heel boeiend is en niet cruciaal in het verhaal, zou je er ook over kunnen denken om het gewoon te schrappen of ernstig in te korten en impliciet in het verhaal te verweven. Pak anders een paar fantasy- boeken erbij die lijken op waar jij mee bezig bent en kijk hoe andere schrijvers dat aanpakken.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook twee werelden en hun helden apart gaan beschrijven. In het derde hoodstuk komen ze dan tezamen. Bobcat.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanx Bobcat, maar dat is niet mogelijk. De oplossing is er inmiddels. Het is een vertelling geworden. Cursief in een eigen hoofdstuk van 4 A4. En, tot mijn grote plezier, werkt het gelukkig op deze manier. Hopelijk vinden de meelezers dat ook ;-).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Katniss, Ik heb ook te maken (gehad) met een verhaal in een verhaal. Om er achter te komen wat het best werkt heb ik het onderliggende verhaal als een apart, zeg maar miniboekje, geschreven. Daarna heb ik met behulp van plakken/knippen een paar versies gemaakt (heerlijk die tekstverwerkers, stel je voor dat je dat handmatig zou moeten doen): het verhaal in één keer als flashback in het boek gevoegd, het verhaal geknipt en in gemarkeerde delen tussen de hoofdstukken gestopt enz. Je zou dit alsnog eens kunnen proberen. Mocht je YWriter gebruiken, dan gaat dit heel makkelijk. Die verschillende versies heb ik opgeslagen en een hele tijd later pas onafhankelijk van elkaar gelezen. Dat helpt je wel om beslissingen te nemen. Een nieuw verhaal zit in mijn pen (pc) waarbij ik Bobcats methode toepas; twee verhalen en in het derde deel komen die bij elkaar. Hier komen toch moeilijkheden om een hoekje kijken, vooral met perspectieven. Het is wel een leuke puzzel om daar toch uit te komen, maar het kost heel veel tijd. Succes ermee.