Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hulp gevraagd bij opmaak

Heb een vraag. Ben nu aan het schrijven in een redelijk tempo, en daar ben ik erg blij mee, dat is wel eens anders geweest, maar qua opmaak lijkt het nergens naar, want ik schrijf achter elkaar door zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Ik ben zo blij dat het schrijven goed gaat dat ik me niet wil laten afleiden door me lang bezig te houden met de lay-out. Ik wil het liefst doorgaan. Dus zoek ik eigenlijk hulp bij het opmaken van de tekst. Dus hoofdstukken maken, alinea's op de juiste plek, zinnen recht duwen, misschien een andere letter. Ben nu precies 1 maand bezig en heb nu 32 pagina's geschreven, zo'n 13.000 woorden in Word. Mocht er nou iemand zijn die het leuk vind om me daar mee te helpen dan oor ik dat graag ! Cor Woolthuis blamof32@gmail.com 06 14505550

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Eigenlijk vraag je dus niet om hulp bij redigeren, maar om hulp bij opmaak, als ik het goed begrijp. Wil je om misverstanden te voorkomen dat even veranderen in de topictitel? Verder veel succes met de voortgang van je schrijven!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom schrijf je niet eerst verder tot je eerste versie klaar is, waarna je het zelf in hoofdstukken en alinea's kan gaan verdelen tijdens het herschrijven?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom schrijf je niet eerst verder tot je eerste versie klaar is, waarna je het zelf in hoofdstukken en alinea's kan gaan verdelen tijdens het herschrijven?
Dat dus. Dikke kans dat iemand anders de alinea's en hoofdstukken heel anders indeelt dan jij zelf gedaan zou hebben.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het moment dat je aan de gang gaat met het indelen van hoofdstukken en dergelijke kun je ook inzichten krijgen in de opbouw van je verhaal en aandrang krijgen wijzigingen aan te brengen. Die indelingen staan er namelijk niet voor niets. Dat je ze tijdens het schrijven niet gebruikt zegt al veel over de structuur van je tekst.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opbouw van een verhaal mag volgens mij niet bepaald en/of beperkt worden door de indeling van je hoofdstukken, want anders ben je meer bezig met grafische indelingen dan met schrijven. Althans, dat geldt voor mij: ik schrijf liever ! Jan Wolkers schreef het liefst op behangpapier omdat hij zich anders te veel beperkt voelde door de afmetingen van een schrift bijvoorbeeld

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je mixt eigenlijk twee zaken: indeling en opmaak. Mijn advies: probeer zelf nu al alinea-indelingen en hoofdstukindelingen te maken. Het heeft (zoals Schli zeg) wel invloed op de structuur, de rustpunten etc. Dat het niet helemaal perfect is maakt niet uit. Het lettertype, de marges en dat soort zaken zijn nog helemaal niet belangrijk. Dat komt aan het eind pas. De bottomline: roep die hulp pas in als je hele verhaal klaar is. Dat heeft nu echt geen zin. En als je van plan bent het naar een uitgever te sturen zijn het lettertype en de marges niet eens je eigen keus, dus dat is dan weer een zorg minder. Bij POD of eigen beheer is dat natuurlijk wel weer een punt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opbouw van een verhaal mag volgens mij niet bepaald en/of beperkt worden door de indeling van je hoofdstukken, want anders ben je meer bezig met grafische indelingen dan met schrijven.
Wat Dries zegt en het volgende: Het maken van hoofdstukken, paragrafen, subparagrafen, alinea's en zinnen heeft niets met de opmaak te maken. Indeling is: hier begin ik een nieuwe zin. Opmaak is: deze zin schrijf ik in Arial. Een zin kan een bepaalde indeling hebben, bijvoorbeeld: - Ik vraag Piet thee te zetten - Piet vraag ik thee te zetten - Thee zetten? vraag ik Piet. - Ik vraag: Thee zetten, Piet! Dat zou logisch moeten klinken. Maar hetzelfde geldt voor de opbouw van alinea's, paragrafen, hoofdstukken en je hele boek. Je kunt dat op een bepaalde manier doen, en daar zeg je ook iets mee. Maar dan moet je je wel bewust zijn van waar je zinnen, alinea's etc. beginnen en eindigen (en dat kan natuurlijk deels in de herschrijf).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt bij mij over als een doorrammen op een toetsenbord terwijl er een schrijversflow aanwezig is? Gewoon doorgaan! Achteraf, als je uitgetiept ben ga je nogmaals over de tekst heen. Dan zul je automatisch alles in hoofdstukken gaan verdelen. Lettertype is nu niet belangrijk, zolang je zelf maar tevreden bent! Bobcat

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo kun je het ook doen: verstand op nul en doorrammen, daarna zoveel tijd kwijt zijn aan herschrijven dat er geen lol meer aan is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In feite vraagt woolthuis of iemand dat voor hem doen wil. Misschien zijn er mensen die dat willen - de vraag blijft staan, hoe ieder er ook over denkt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan vraag je dus om een ghostwriter, iemand die een vaag idee dat je hebt omzet naar een lopend verhaal.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het serieus bedoeld is wil ik ook wel helpen. Van herschrijfvoorstellen tot alinea-indeling tot leesrapport, u roept wij leveren :D . Over een kleine bijdrage worden we het dan ook wel eens.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelul allemaal! Je kunt wel op je toetsenbord blijven rammen als de flow er is en achteraf iemand het laten corrigeren in begrijpelijke tekst al of niet tegen betaling. Maar dát is toch geen schrijven vanuit je essentie? Sorry, maar ik denk er echt anders over. Bobcat.