Start » Forum » Hij x 2 of 1

Hij x 2 of 1

12 reacties [Laatste bericht]
Sakampa
Laatst aanwezig: 6 jaren 13 weken geleden
Sinds: 1 Nov 2011

Hij x 2 of 1

Bij de voorbeeld zin:

Eenmaal in het dorp, keek hij over de boerderijtjes uit en glimlachte (hij) zwakjes.

Wat vinden jullie van de dubbele hij?
Ik zie het in Harry Potter bijv. heel vaak gebeuren dat de "hij" er in zo'n zin nog vaak tussen gestopt wordt.

Reacties

marondesh
Laatst aanwezig: 36 weken 4 dagen geleden
Sinds: 18 Apr 2011

En glimlachte zwakjes, vind ik beter passen in de zin. Niet dat de dubbele hij stoort, maar ik vind het er niet bij passen.

Johan Bordewijk
Laatst aanwezig: 3 jaren 21 weken geleden
Sinds: 6 Jan 2011

Ik vind de tweede hij wel storen. Moet weg.
Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar: keek hij uit over de boerderijtjes.

Johan Bordewijk, www.johanbordewijk.nl
Mijn tweede boek 'Zwerfvuil' (ISBN: 9789078905677) is nu verkrijgbaar.

woordenbrouwer
Laatst aanwezig: 1 jaar 31 weken geleden
Sinds: 5 Mei 2010

Eens met Johan Bordewijk. thumbsup

schlimazlnik
Laatst aanwezig: 5 jaren 41 weken geleden
Sinds: 14 Aug 2010
Sakampa schreef:

Ik zie het in Harry Potter bijv. heel vaak gebeuren dat de "hij" er in zo'n zin nog vaak tussen gestopt wordt.

Mogelijk omdat het een kinderboek is. Mensen die nog niet handig zijn met lezen zijn bij die tweede "hij" allang weer vergeten wat het over ging. Ze zullen je zin vermoedelijk ook niet begrijpen, ook niet met een tweede "hij". Te ingewikkeld, te lang, te ongebruikelijk.

<-- Ze willen er een smiley bij. Bij dezen.
Ik jureer bij de SF-schrijfwedstrijd Trek Sagae 2013.

Sakampa
Laatst aanwezig: 6 jaren 13 weken geleden
Sinds: 1 Nov 2011
schlimazlnik schreef:
Sakampa schreef:

Mogelijk omdat het een kinderboek is. Mensen die nog niet handig zijn met lezen zijn bij die tweede "hij" allang weer vergeten wat het over ging. Ze zullen je zin vermoedelijk ook niet begrijpen, ook niet met een tweede "hij". Te ingewikkeld, te lang, te ongebruikelijk.

Ja, dat zou goed kunnen. Zo had ik er nog niet overnagedacht. Over het algemeen, is het hoe dan ook mooier zonder, kunnen we wel stellen denk ik.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 28 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

De tweede hij mag hier weg (niet moet hier weg) omdat de woordvolgorde gelijk is. Keek hij, glimlachte hij. Als de woordvolgorde niet gelijk is mag de tweede hij niet weg.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

FemkevL
Laatst aanwezig: 7 jaren 44 weken geleden
Sinds: 7 Nov 2011

Misschien om een foutieve samentrekking te voorkomen?
Inderdaad, soms erg irritant als 'hij' ergens voor de tweede keer genoemd wordt. Vooral bij relatief korte zinnen.

Je kunt me ook volgen op twitter @FvanLoo

ema
Laatst aanwezig: 46 weken 3 dagen geleden
Sinds: 19 Nov 2008

Ik schrijf dit soort dingen altijd een beetje op gevoel. Als het handelingen zijn die je tegelijkertijd kunt doen (wat in dit voorbeeld zo is) gebruik ik maar één keer hij/zij/ik.

Als een boek begint te spreken moet de schrijver zwijgen (Nietzsche)

yvovis
Laatst aanwezig: 7 jaren 45 weken geleden
Sinds: 10 Nov 2011

Naar mijn idee: Maak er 2 zinnen van. Dus een punt achter ... boerderijtjes uit. En dan ... Hij glimlachte zwakjes.

jascha
Laatst aanwezig: 9 weken 3 dagen geleden
Sinds: 2 Aug 2009

En deze oplossing?

Eenmaal in het dorp, keek hij over de boerderijtjes uit; hij glimlachte zwakjes.

Tja
Laatst aanwezig: 22 uren 51 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Niet mooi.
Trouwens, je leest beide wel in boeken. Dus met en zonder het noemen van een tweede hij.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006
Zjors schreef:

De tweede hij mag hier weg (niet moet hier weg) omdat de woordvolgorde gelijk is. Keek hij, glimlachte hij. Als de woordvolgorde niet gelijk is mag de tweede hij niet weg.

Dank je, hier zat ik al een tijdje mee smile

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee!