Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deel van manuscript sturen voor het af is?

Ik las in de veelgestelde vragen van deze site, dat het bij sommige uitgevers ook gebruikelijk is een paar hoofdstukken te sturen als manuscript, in plaats van het hele boek. Zodat ze je nog onderweg kunnen kneden. Ik heb een paar uitgeverijen sites bezocht en kon hier geen informatie over vinden. (Wat hun voorkeur dus is) Wat zouden jullie aanraden bij het genre Fantasy/Scifi. Gewoon stevig doorschrijven totdat het af is, of nu al een uitgever gaan zoeken?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je dat verkeerd begrepen hebt. Sommige uitgeverijen hebben liever dat je eerst 50 pagina's opstuurt in plaats van je volledige manuscript, zodat zij niet bedolven worden onder pakketten van 600 pagina's per stuk. Aan die eerste 50 pagina's, samen met een uitgebreide synopsis van je volledige verhaal, kunnen zij zien of ze alsnog het hele manuscript willen lezen, en dat dien je dan zo snel mogelijk in te sturen. Het is dus wel de bedoeling dat je hele manuscript al klaar is, voor je in gaat sturen. Anders kun je ook geen goede synopsis schrijven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een kanttekening: Als je boek klaar is om verzonden te worden, ben je volgens sommige uitgevers al een stap te ver. Zij willen liever met je praten als je nog in het ideeënstadium bent, en een paar hoofdstukken hebt geschreven. Op die manier kunnen ze je schrijfwerk in een bepaalde richting duwen. Voor andere uitgevers is dit wél de juiste methode, die willen het liefste een mooi pak papier dat af en klaar is, zodat ze je werk in een keer kunnen beoordelen. Overleg met hen wat ze het liefste willen, en hoe ze het aangeleverd willen hebben.
Ik refereerde hierna. Maar dat klinkt inderdaad logisch wat je daar zegt Via.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nog nooit eerder uitgegeven bent, zul je in de meeste gevallen eerst het hele boek moeten schrijven. Er zijn misschien een paar uitgevers die op basis van de eerste hoofdstukken met je willen praten. Maar lukt het je ook om het verhaal af te ronden? Bij gevestigde schrijvers komt het vaker voor dat je op basis van een paar hoofdstukken met elkaar verder gaat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zouden jullie aanraden. Gewoon stevig doorschrijven totdat het af is, of nu al een uitgever gaan zoeken?
Dat eerste.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt altijd een uitgeverij mailen met je voorstel, maar het lijkt me wel handig al een eindje op weg te zijn met je manuscript, anders kun je je manuscript ook nog niet goed 'verkopen' zeg maar. Dat het niet op hun website staat betekend niet dat ze er niet voor open staan. Ik weet wel dat het bij non-fictie helemaal niet ongebruikelijk is om het op deze manier te doen. Heb het toen zelf geprobeerd met slechts een boekvoorstel en kreeg daar wel gewoon positieve reacties op. Ik weet niet hoe het met fictie zit, maar je kunt het altijd proberen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zouden jullie aanraden bij het genre Fantasy/Scifi.
En welke uitgever had je daarbij in gedachten? Er zijn er maar een paar in het genre en de meesten zijn uiterst transparant in hun beleid. Ze zijn benaderbaar (ook in het wild) en dan is het niet zo moeilijk om even die persoonlijke vraag te stellen. Het kan ook voorkomen dat je een heel ms opstuurt en dan alsnog te horen krijgt dat ze je wel willen hebben, maar dat je dan wel een ander verhaal moet schrijven (samen met een redacteur), dus helemaal opnieuw moet beginnen en je oorspronkelijke ms in de prullenbak kunt gooien.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee. Je kunt beter al vóóraf contact leggen met een uitgever. Informeel of formeel contact, maakt niet uit. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een kennis van je contact heeft met een uitgeverij. Als je dan al een idee hebt van je boek of al heel wat hebt geschreven, kun je best al wat contact leggen. Vooral als je door iemand anders geïntroduceerd wordt, die wel wat in je teksten ziet, is dit handig. Je kunt beter ook al vooraf in contact treden met mensen die contact hebben met uitgeverijen. Als je goed kunt schrijven, en mensen enthousiast kunt maken met je teksten, dan zijn er heel wat mensen die je een handje kunnen helpen. Vaak ook uit onverwachte hoek. Alles valt of staat uiteindelijk toch wel met de kwaliteit van je manuscript, en misschien ook wel met de kwaliteit van de zinnen die je kunt schrijven. En als je extreem goed kunt schrijven, dan zullen mensen voor je in de rij staan. Geloof me maar dat mensen als vliegen op je afkomen als je kwaliteit kunt leveren, en als je voldoende vertrouwen hebt in je eigen schrijverskwaliteiten is contact vooraf helemaal niet verkeerd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zouden jullie aanraden bij het genre Fantasy/Scifi.
En welke uitgever had je daarbij in gedachten? Er zijn er maar een paar in het genre en de meesten zijn uiterst transparant in hun beleid. Ze zijn benaderbaar (ook in het wild) en dan is het niet zo moeilijk om even die persoonlijke vraag te stellen. Het kan ook voorkomen dat je een heel ms opstuurt en dan alsnog te horen krijgt dat ze je wel willen hebben, maar dat je dan wel een ander verhaal moet schrijven (samen met een redacteur), dus helemaal opnieuw moet beginnen en je oorspronkelijke ms in de prullenbak kunt gooien.
Ik dacht aan Q, Boekerij, Kramat of de Vliegende Hollander. Of heb je misschien één waar ik niet aan gedacht hebt? Ik zal ze wel even mailen om te kijken hoe ze daar over denken. En @bavarios, ik was inderdaad ook van plan om van te voren contacten te leggen. Als het mogelijk is, in de vorm van een stage voor mijn opleiding. Hopelijk werpt dat zijn vruchten af.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu wat van je gelezen en als het voor het genre fantasy/SF is zou ik je willen aanraden met een kort verhaal deel te nemen aan wedstrijden in het genre, en meer in het bijzonder de drie grote wedstrijden waarbij je een degelijk juryrapport ontvangt (Paul Harland Prijs, Fantastels, Unleash Award). Ik denk dat je daarvan heel veel kunt leren. Want ik vind op grond van je stukken bij proeflezen nog lang niet toe bent aan publiceren. En in het genre zijn maar een paar uitgeverijen geïnteresseerd, en dan zou het jammer zijn dat je je manuscript aanbiedt en wordt afgewezen, je kunt niet oneindig hetzelfde manuscript naar dezelfde uitgevers sturen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik mis is de hele essentie van het in papierformaat opsturen. Is een .PDF niet voldoende? Waarom papier uberhaupt?

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even deze van onder het stof halen. Ik heb ondertussen al een kleine verzameling kortverhalen, en ben nog volop bezig met schrijven. Ik tracht iedere 2 weken eentje in eerste versie af te hebben. Ondertussen heb ik al genoeg verhalen om een boek van ongeveer 200 pagina's te vullen. Mijn vraag: stuur ik deze al door naar uitgeverijen en schrijf ik nog lekker verder, in de veronderstelling dat die verhalen nog bij de verhalenbundel kunnen eventueel? Of stuur ik pas wanneer ik vind dat ik er genoeg heb? Maar wanneer is het dan precies genoeg? Ik weet dat je moet rekenen op 3 tot 6 maanden gemiddeld om een (eventuele) reactie te krijgen. In die paar maanden heb ik hopelijk nog enkele goede verhalen bij geschreven, die allemaal ongeveer in dezelfde lijn en hetzelfde genre zitten dan mijn tot nu toe geschreven verhalen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Els Mertens, Zou je voor die verhalen niet bijvoorbeeld tijdschriften / magazines / websites benaderen die binnen de doelgroep van je verhalen passen? Je levert dan continuïteit aan die publicatieorganen, waardoor / waarmee / waarna na je eventueel een lezerspubliek opbouwt. Mogelijk dat je verhalen pas dan interessant zijn voor een uitgeverij om er een boek van te maken. Dan heb je best of both worlds.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad ook een optie. Vind het alleen moeilijk om zulke dingen te vinden. De enige tijdschriften waar mijn verhalen in passen, zijn vrouwenbladen à la flair, libelle, goed gevoel, ... Zal me er eens in moeten verdiepen. Bedankt voor die tip!