Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ondoorzichtigheid in uitgeefland

Ik heb een kinderverhaal opgestuurd naar Leopold. Daar kreeg ik een reactie van, uit naam van Leopold/Ploegsma, want die horen blijkbaar bij elkaar. Het was een onderbouwde afwijzing met zeer positieve feedback, maar met de toevoeging dat ze jammer genoeg geen ruimte hebben om het uit te geven. Prima, ik op zoek naar andere uitgeverijen. Nu kwam ik op 'Querido kinderboeken', maar die blijken dus op hetzelfde adres te zitten als Leopold (Singel 262), en ze vallen ook onder de overkoepelende WPG uitgevers. Nu is mijn vraag, als ik nu mijn verhaal naar Querido opstuur, komt het dan niet op het bureau van dezelfde persoon terecht? Of zijn het echt aparte uitgeverijen met aparte redacteuren die toevallig gezellig bij elkaar in een pand zitten?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook weleens een ms naar alle drie gestuurd, rond dezelfde datum. Ik kreeg op verschillende data verschillende brieven op verschillend briefpapier terug, ondertekend door andere personen. Van Leopold en Ploegsma is het idd niet helemaal duidelijk nu ik naar de brieven kijk: één van de brieven kwam vh 'secretariaat Leopold en Ploegsma', het andere alleen van het secretariaat van Ploegsma; het was wel ondertekend door andere personen, maar een groot gedeelte van elke brief was exact dezelfde standaard tekst. Querido had zijn eigen standaard tekst en heel duidelijk de namen van de uitgever en uitgeefassistent erop vermeld. Maar ik ga er gewoon vanuit dat het aparte uitgevers zijn, met ook elk hun eigen fonds. Anders moeten ze het maar op hun site vermelden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb even bij WPG gekeken: http://www.wpg.nl/web/show/id=70532/langid=43 Querido wordt apart vermeld, Leopold en Ploegsma geclusterd (maar wel met elk hun eigen uitgever). Op wikipedia las ik dat Leopold en Ploegsma sinds 2003 zijn samengegaan/samenwerken. Ze zullen wel zo hun redenen hebben om zich nog steeds onder hun eigen naam te profileren.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Judy. Dan kan ik het in elk geval apart naar Querido sturen (als ze het daar nu gewoon even hadden doorgegeven :D). Niet dat ze denken 'daar heb je haar weer!'.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, volgende x kun je gewoon in je brieven neerzetten: 'Als jullie het niet zien zitten, kunnen jullie het ms dan even op het bureau bij Querido leggen?' :lol:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, volgende x kun je gewoon in je brieven neerzetten: 'Als jullie het niet zien zitten, kunnen jullie het ms dan even op het bureau bij Querido leggen?' :lol:
Ja, dat bedoel ik! :D

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat de ene afkraakt, bejubelt de andere...Heel moeilijk vaak. Gewoon volhouden... Blik op eneindig... kopieen draaien... en bijven opsturen! Bobcat

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg van Leopold een afwijzing, maar Ploegsma gaf mijn boek uit. Deze uitgeverijen hebben ieder een eigen uitgever en eigen redacteuren, maar veel andere zaken worden gezamenlijk geregeld. Bijvoorbeeld pr, rechten e.d. Dus het is goed om je ms naar beide te sturen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Sjee! Dat is zeker handig om te weten! Ik had het met mijn thrillermanuscript overigens ook. Stuurde ik naar Archipel, kreeg van de Arbeiderspers een reactie, en Sijthoff en Luitingh spelen ook onder één hoedje.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tis en blijft een doolhof in de uitgevers wereld! Het is maar net wie je treft en wie je ms leest. Wat doet die persoon ermee? Geeft hij het door? Of krijg je een afwijzing in de brievenbus? Helaas hebben we daar als schrijvertjes geen invloed op. Bobcat.