Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

koffietafelboek

Mijn laatste verhaal bouwt zich op vanuit fictieve kranten- en tijdschriftartikels, foto's en maquettes. Het is een hele wereld. Een koffietafelboek, of hoe noemt men dat? Welke soort uitgeverij kan ik daarvoor best contacteren, heeft iemand daar ervaring mee?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een koffietafel boek is over het algemeen een groot formaat boek met veel foto's van hoge kwaliteit. Wat je beschrijft zou ook een "scrapbook" kunnen zijn. Dat sluit niet uit dat het ook een koffietafelboek zou kunnen zijn. En dan zijn het meestal reisboeken voor een fictief land, of kinderboeken. Ik denk dat het verstandig is om nu al met het concept + synopsis etc. uitgeverijen te benaderen. Want ik ken geen oorspronkelijk Nederlandse voorbeelden van zoiets. Misschien kun je dan met een illustrator of ontwerper samenwerken om het boek precies zo te krijgen als je in gedachten had.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet louter scrapbook op zich, maar hangt ergens tussen maatschappijkritiek en lookalike artikels, foto's, foto's van hun huizen,... dus dacht ik aan de term koffietafelboek, want het is me niet duidelijk hoe het zou noemen. Er kan eventueel ook een tentoonstelling bij horen van de maquettes die gediend hebben voor de foto's. Of zal ik moeten schrappen, en naar zuiver tekst overstappen?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jij ervan overtuigd bent dat het met tekst en foto's beter voor het voetlicht te brengen is, dan zou ik dat niet direct overboord zetten en terugvallen op tekst alleen. Je zal alleen op zoek moeten naar een uitgever die 'in' is voor iets nieuws. Kan je zelf niet een paar pagina's tekst met foto's maken (eventueel met maquette) en dan een paar uitgevers benaderen met een uitgebreide beschrijving van je idee? Het is een risico (want een idee is niet beschermd), maar dat lijkt mij de enige manier om het van de grond te krijgen. Soms moet je de sprong wagen, en terugvallen naar tekst kan altijd nog.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk toch echt dat het verstandiger is het concept naar een uitgever te sturen. Alleen heeft een uitgever weinig aan marketing- en lay-out ideeën alleen, dus zorg eerst dat je tekst klaar is. Dan heb je iets om over te onderhandelen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik kende de term koffietafelboek niet. Voor wat erop te googlen is, lijkt het me een genre dat bepaalde ondernemingen zelf uitbrengen om hun bedrijf of product onder de aandacht te brengen van een selectief publiek - boeken die niet in de winkel komen. Daar worden geen reguliere c.q. literaire uitgeverijen bij betrokken, maar goede, professionele fotografen, grafici, schrijvers en een idem drukker. Je kan je afvragen: wat is je (commerciële) doel bij het koffietafelboek dat je wilt maken, elisabeth?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoh Thérèse, ik heb geen commercieel doel. Ik wil enkel de wereld die ik gemaakt heb kenbaar maken, of doorgeven. In een gewone uitgeverij valt het tussen de genres in, het is geen roman, wel een soort verhaal van een 100 tal blz, opgebouwd uit knipsels, foto's... Daarom gebruik ik maar het woord koffietafelboek. Qua genre is het iets zoals "belangrijke voorwerpen en persoonlijke bezittingen uit de collectie van Leonore Doolan en Harold Morris". In het Nederlands uitgebracht door de Bezige Bij. Maar deze uitgever was niet geïnteresseerd. Dus ik zit wat vast momenteel.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Is het een collage-boek, een verhaal in beeld? Zo begrijp ik het. En is het al helemaal klaar, af? Wat is het hoofdonderwerp, het thema? Daar hoef je hier niet op te antwoorden als je het vooraf niet publiekelijk wilt maken, maar je zou er een uitgeverij op kunnen selecteren. Er zijn uitgevers die veelal oorlogsboeken uitgeven, of liefdes-/streekromans, of ... misschien verbeeld je in je wereld een ideologie? Dan kun je daar een uitgever bij zoeken. Wel lijkt me een boek als dit - zeker in full colour - een kostbare gelegenheid. Zwart-wit platte tekst met alles erop en eraan is al kostbaar.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een project dat enerzijds bestaat uit een verhaal, en anderzijds horen er maquettes bij. Het verhaal laat zich lezen aan de hand van krantenknipsels en dagboekfragmenten. Het gaat over XS mensen (4 cm), en hoe de maatschappij er zou uitzien als er op twee groottes gewoond wordt. Eerst is er euforie, na een aantal jaren komt er ergernis tussen beide volkeren, later angst, racisme,... De maquettes zijn een tweede laag van het project, horen bij het verhaal als huizen van XS mensen, maar anderzijds gaat het natuurlijk over architectuur. Ik zie het project als een (koffietafel)boek met veel foto's of met een aantal maquettes er bij op een tentoonstelling. Want alles is verwant maar ook los van elkaar te bekijken. Het is ondertussen in grote lijnen af, er moet nog wel geschaafd worden. En de moeilijke vraag is nu: hoe daarmee verder? Wat is de eerste stap? Ken je uitgevers die in zo iets zouden geïnteresseerd zijn?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In hoeverre gaat het boek echt over architectuur? Staan er echt zinnige (filosofische, beschouwende) dingen in over architectuur (omdat je een architect bent, of een architect bij het schrijven intensief hebt geraadpleegd)? Als dat zo is, zou je eens kunnen kijken bij de uitgevers die boeken over architectuur etc. publiceren. Spontaan denk ik aan SUN, maar er zijn nog veel andere.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik ben architect, en waar ik over nadenk is zeker zinnig. Er staan geen architectuurtheorieën in mijn boek, niets over "waar woont de mens". Wel "waar is de mens" in de architectuur vandaag. Dat houdt me bezig. SUN is in België niet zo bekend, dank je voor de tip. Is het niet teveel een "ernstige" uitgeverij als ik kijk op hun website?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik kende de term koffietafelboek niet. Voor wat erop te googlen is, lijkt het me een genre dat bepaalde ondernemingen zelf uitbrengen om hun bedrijf of product onder de aandacht te brengen van een selectief publiek - boeken die niet in de winkel komen.
Nee het is veel meer een (foto)boek dat je op de koffietafel laat slingeren als er bezoek komt. Kunnen ze er in bladeren terwijl jij koffie zet. '1000 platenhoezen' enzo. Eigenlijk alles wat Taschen en Könemann uitgeven.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een vriendin van me heeft trouwens zelf een dergelijk boek uitgegeven. Dat heeft ze toen helemaal zelf gefinancierd (en een eigen gelegenheidsuitgeverij opgericht). Kost wat geld, maar je kunt ook meer winst maken natuurlijk. Daarmee kun je dan je volgende project financieren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Nee het is veel meer een (foto)boek dat je op de koffietafel laat slingeren als er bezoek komt. Kunnen ze er in bladeren terwijl jij koffie zet.
Zoiets ken ik van het Hilton Hotel: hoe het ontstaan is, wat de ideologie is, de organisatie - alles van Hilton is erin te lezen en te zien. Zeer fraaie foto's afgedrukt op het mooiste papier. Dat boek is samengesteld door enkele topmensen in hun vak (fotografen, copywrighters, grafici, drukkers) en ligt waarschijnlijk inderdaad in de lounges van de Hiltons. Maar dit is een eigen project van Hilton; daar is geen reguliere uitgeverij aan te pas gekomen, wel een commerciële <- even afgezien van het gegeven dat een reguliere uitgeverij ook commercieel is, natuurlijk. Ik heb begrepen dat het gezien werd als een relatiegeschenk.
Ik zie het project als een (koffietafel)boek met veel foto's of met een aantal maquettes er bij op een tentoonstelling.
Dit is inderdaad (veel) meer dan een boek - een heel project / organisatie. Misschien moet je je breder oriënteren dan alleen op bestaande NL uitgeverijen. Bij wie wil je het boek / project onder de aandacht brengen?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk idee. Is het zinvol om er een paar in eigenbeheer te laten maken en daarmee de boer op te gaan. Je kunt dan goed laten zien wat je in gedachten hebt. Misschien zijn er tijdschriften die zoiets als extra erbij willen nemen?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door jullie reacties denk ik ondertussen aan drie pistes: - op de boekenbeurs in Antwerpen volgende week eens kijken naar de stands van uitgeverijen>>koffietafelboeken of dgl - gaan praten met enkele galerieën die iets met architectuur&kunst/... hebben. Mijn verhaal kan een soort cataloog zijn. Kent iemand nog meer van zulke galerieën? - misschien de moed bijeen rapen en toch nog eens naar de Bezige Bij. Maar hoe pak ik dat best aan? Ik heb al een afwijzing gekregen in verband met tekst (weliswaar toen nog zonder maquettes). Brief? Mail? Telefonisch? In elk geval dank voor jullie antwoorden allemaal. Je lijkt er al onmiddellijk heel wat minder alleen door.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Elisabeth, een belangrijke vraag is nog blijven staan: je motivatie om dit te doen / te willen (want enkel een wereld kenbaar maken is niet onderscheidend; daar moet een argumentatie achter zitten) en de doelgroep voor wie je het doet. Daar zullen (waaarschijnlijk) alle mogelijke toekomstige participanten in geïnteresseerd zijn.