Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creëer je eigen fantasiekaart voor je verhaal

Goedenavond allemaal, Ik ben visueel ingesteld en voor het schrijven van grote verhalen is een mood- of storyboard voor mij een must. Maar ik liep altijd spaak bij het maken van een kaart voor een fantasiewereld en/of -stad. Nu ik bezig ben met een fantasy wilde ik het voor eens en altijd goed aanpakken. Struinen op internet leverde mij het volgende programma op: Campaign Cartographer 3 van ProFantasy (http://www.profantasy.com/). Het programma geeft je de mogelijkheid om een eigen wereld, land of stad te tekenen - en voor de dungeons & dragons-fan ook je eigen dungeon met alle horrormonsters en griezelwezens erbij. Je tekent zelf met een tool het land, geeft aan waar de zeeën, rivieren en meren zitten, welke plek je inricht voor bergen en waar de wegen, steden en dorpen komen te liggen. Ook kun je aangeven wat de grenzen van een land zijn, welke politieke voorkeuren elk gebied heeft en op wat voor soort economie het gebied draait (hout, stenen, juwelen, rechtspraak, visserij, etc.). Daarnaast heb je keuze uit wat voor soort bos-, berg-, jungle- of woestijngebied je wilt maken (met de daarbij behorende juiste begroeiing) en bepaal je zelf de afstand (in miles of kilometers). Als laatste bepaal je of je de map in grijs-wit tinten afdrukt, in kleur, in sepia of in wat voor vorm dan ook en is het bestand op te slaan in verscheidene extensies (.jpg, .bmp, etc.) Het programma vergt wel enige affiniteit met computers en zonder de 9-delige tutorial op YouTube kom je geen steek verder (tenzij je al bekend bent met autocad of een ander soortgelijk maptekenprogramma). Voor iemand die met Word al veel problemen heeft, is dit waarschijnlijk geen aanrader. Maar vind je het leuk om iets te tekenen in Photoshop, wellicht dat je dit programma dan ook erg fijn vindt. Met de hulp van de tutorial heb ik het programma inmiddels grotendeels onder de knie en ik ben erg te spreken over het resultaat. Daarom wilde ik dit ook met jullie delen. Heb je net als ik moeite om een fantasieland met behulp van uitgeknipte plaatjes te visualiseren, dan is dit een goede oplossing. Zelfs nog een betere eigenlijk, omdat je alles meteen op je eigen manier kan invullen en niet gebonden bent aan de grote van je plakvel of de afbeeldingen die in een tijdschrift staan. CC3 is voor zo ver ik weet nog niet in Nederland te koop. Maar het is al wel te bestellen via Amazone en op de website van ProFantasy. De kosten variëren tussen de € 10,- voor CCS2 (de eerdere versie) tot € 35,- voor de nieuwste CC3.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou denk ik handig kunnen zijn.. Al heb ik net zelf een wereld gecreëerd en ging dat met potlood en papier ook prima..

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt echt ontzettend handig en ik zou er graag gebruik van willen maken als ik iets van photoshop snap. Hm, misschien toch eens vragen of iemand dat mij kan leren^^ het maakt het allemaal wat echter, als je een goede kaart hebt met alle details, wordt het volgens mij makkelijker om een goed verhaal neer te zetten met een echt lijkende wereld. Heb je zelf al een wereld opgezet? Lijkt me leuk om het resultaat te zien. En weet je toevallig of er veel verschil zit in CC2 en CC3?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een soortgelijk programma wilt proberen, maar dan gratis... probeer AutoRealm. Het heeft minder mogelijkheden en is evenmin gemakkelijk te gebruiken, maar om mee te starten is het natuurlijk goedkoper.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Graylorne: Dat programma ken ik nog niet. Bedankt voor de tip, ik ga het zeker uitproberen. @Saskje: CC2 heeft wat minder mogelijkheden als CC3. Minder symbolen en iconen en soms ziet het er grafisch wat minder uit. Over of er groot verschil is qua werken, dat weet ik niet. Ik heb zelf CC3. Ik heb al een wereld gemaakt, maar zit nu even niet op de juiste computer. Ik zal het vanavond hier posten. Ondertussen zijn hier alvast wat kaarten die gemaakt zijn door anderen CC3-gebruikers. http://www.fantasymapmaker.com/wp-content/uploads… http://www.fantasymapmaker.com/wp-content/uploads… http://www.fantasymapmaker.com/wp-content/uploads… http://www.fantasymapmaker.com/wp-content/uploads…

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, die zien er mooi uit! Nu heb ik echt zin om zo'n kaart te maken, miss toch maar eens kijken naar AutoRealm, om te kijken of dat werkt. Wat ik me altijd afvraag bij die kaarten, wordt daar alles bij gebruikt? Of zit er veel opvulling bij die helemaal niet terugkomen in je fantasy? Natuurlijk niet alle steden, maar komt je verhaal op alle continenten (stel je hebt continenten)? Hmm, om de vraag eens anders te stellen, hoeveel steden/eilanden/continenten komen er in je verhaal wel voor?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals beloofd, hier is mijn kaart. Ik heb twee versies gemaakt, een in kleur en de ander in sepia. Kleur: http://www.anderewoorden.com/De%20Oude%20Gewesten… Sepia: http://www.anderewoorden.com/De%20Oude%20Gewesten… @ Saskje: het is helemaal aan jezelf hoe veel (of weinig) details je op je kaart kwijt wil. Zelf kies ik voor redelijk wat details, maar niet zoveel dat de kaart daardoor onleesbaar wordt. De kleinste dorpjes en nederzettingen net als een klein meer or beek zet ik er niet op, tenzij het een grote rol speelt. Tegelijkertijd zet ik er wel bepaalde dingen op waarvan ik nog niet zeker weet of ik ze ga gebruiken. Zo heb ik in mijn kaart al wel de landen Ossger en Dardorin aangegeven, maar of ze straks ook voorkomen in mijn verhaal betwijfel is. Toch doe ik dit zodat ik, mocht ik besluiten het wel te gebruiken, ik meteen kan zien waar ik ze gepland had. Wat ik wel altijd aangeef zijn bergen, vulkanen en het klimaat/de klimaten van het land. Het moet immers wel kloppen met elkaar. Ik kan moeilijk verkopen dat een junglegebied pal tegen een sneeuwgebied, tenzij ik hiervoor een zeer goede magische verklaring heb. In mijn kaart staan de namen van de steden en de streken al vast. Alleen de namen van de zeeën staan nog niet vast. Over een aantal ben ik gewoonweg nog niet tevreden, de anderen weet ik niet of ze relevant zijn voor het verhaal. Ook heb ik wat symbolen op de kaart staan. Bij Evesa staan twee gekruiste zwaarden. Dit geeft de strijdplek weer. Ook staat er een kroon bij Evesa. In mijn verhaal was Evesa de koningsstad, totdat Ildor (de bad guy) het met de grond gelijkmaakte. Essgar heeft een doodshoofd, want dit is de geboorteplaats van Ildor. De overige streken hebben symbolen die staan voor de hoofdinkomsten van die streek. Gramm is een dorp dat leeft van de mijnbouw en steengroeves, achter Synaster zijn de graanvelden, Dellril is een visserdorp en Barod leeft hoofdzakelijk van veeteelt. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn kaart vinden. Suggesties zijn altijd welkom!

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou het liever bij potlood, kalkpapier en een nabewerking op de PC. Voor wie ook nederzettingen wil tekenen met een programmaatje, kan ik City Generator aanbevelen. Helaas lijkt dat niet meer online te zijn (was freeware). Eens kijken of ik het nog van mijn door virussen geteisterde PC kan redden en ergens oploaden. Voor wie landschappen wil maken kan Terragen interessant zijn. @AndereWoorden: ik zou een duidelijker lettertype gebruiken voor de kaart.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, kon ik maar zo tekenen. Dan had ik CC3 of een dergelijk programma niet nodig. Ziet er mooi uit Schlim! Dat lettertype, ja, ik weet het. Maar omdat ik het voor nu alleen voor mezelf gebruik en de steden ken, laat ik het zo. Mocht ik het ooit willen publiceren, dan pas ik het als nog aan.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ AndereWoorden: als je zo wilt tekenen, moet je stedenbouwkunde gaan studeren Nog een serieuze tip voor de tekenaars en een klacht over uitgevers: Ik ben gek op kaarten in fantasy-boeken. Zo ook in de boeken van Tad Williams. Tad tekent die kaarten zelf. Hij tekent toponiemen blijkbaar ook in de kaart. Die namen worden door de vertaler verNederlandst, en misschien terecht. Maar degene bij de uitgever die de kaarten moet doen, gaat met een grove digitale tipp-exkwast over de plaatsnamen heen. Daardoor ziet de kaart er niet meer uit en staan de toponiemen in grote witte vlakken. Als je een tekenprogramma met lagen ("layers") gebruikt, zet de plaatsnamen dan in een aparte laag. Op die manier kun je een kaart zonder tekst aanleveren. Wanneer de uitgever iets wil wijzigen of vertalen, hoeven ze niet de halve kaart van Tipp-ex te voorzien. Het is voor jezelf ook handig als je ineens een naam wilt wijzigen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je ook met de klassieke middelen (flink groot vel papier, potloden, stiften) een heel eind komt. De tijd die je uitspaart door die lange handleidingen niet te lezen, kun je dan gewoon in het schrijven steken. Er zijn ook wel workshops waarbij het tekenen van je eigen wereld aandacht krijgt. Ik heb er een meegemaakt met Tais Teng, iemand die alle illustraties in zijn boeken zelf verzorgt. Dat ging ook gewoon 'op de ouderwetse toer', maar het was toch erg leuk om een keertje te doen. Meestal maak ik me er makkelijker vanaf. Als ik het topgrafische beeld niet meer compleet in mijn hoofd heb, kalk ik snel in ruwe lijnen een plattegrond en krabbel daar mijn aantekeningen bij. Een kunstwerk heb ik zo nog nooit geschapen, maar het werkt voor mij prima.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dol op landkaarten. Mijn zoontje vindt het wel leuk om de pc te gebruiken, maar ik vrees dat ik er te weinig geduld voor heb. Mijn tekenblokken zijn ook niet alles.... ondanks een tekencursus ben ik nog geen tekenheld. Straks mijn zoon nog maar even lief aankijken :)