Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cursus korte verhalen schrijven NHA

Beste allemaal, Vol goede moed was ik begonnen met de cursus korte verhalen schrijven van de NHA. Nadat ik mijn eerste les had ingestuurd wachtte ik op de correctie terug van de docent. Dit liet wat langer op zich wachten, omdat de docent in kwestie met vakantie was. Eindelijk een mailtje in de mailbox, uw huiswerk is nagekeken. De feedback op mijn eerste werk was heel zuinig: "Welkom bij de cursus. Leuk dat je ambitie hebt. Ik zal je zo goed mogelijk coachen op je schrijverspad. Heb je vragen stel ze gerust. Voor deze les een 7." "Heb je vragen stel ze gerust." Hoe dan? Je kunt alleen maar contact leggen door achter je huiswerk, je vragen e.d. te noteren. Ik zit niet te wachten op een cijfer, maar op een juiste feedback op alle nodige aspecten, en die kan ik hier van jullie ook krijgen. Mijn proefperiode is in deze tijd dus allang verlopen en nou? Wil ik het nu opzeggen, moet ik de periode van drie maand, e.d. in acht nemen. Wie heeft er een tip? Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad wel heel erg karig. Kun je de docent niet mailen met de vraag om gerichte feedback?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons Ik heb gebeld met het contactcenter. We hebben ze het hele verhaal uitgelegd, maar mijn proefperiode is verlopen en ik kan alleen de cursus stop zetten met een opzegtermijn van drie maanden. @Via Ik heb geen mailgegevens van desbetreffende docent. Ik kan pas in mijn volgende huiswerkopdracht, vragen, opmerkingen e.d. vermelden. Het versturen van de huiswerkopdrachten verlopen via de website van de NHA.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stop met deze onzin. Het is gewoonweg schandalig. Je betaalt je bont en blauw voor zo'n flutcursus en dan krijg je ook nog eens zo'n belachelijke feedback? Een schande. Opzeggen, geld terugvragen en een klachtenbrief schrijven. Ik vraag me trouwens af wie al die zogenaamde ''docenten'' zijn bij die NHA & LOI cursussen. Volgens mij zijn het mbo-ertjes die geen verstand van de materie hebben.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me trouwens af wie al die zogenaamde ''docenten'' zijn bij die NHA & LOI cursussen. Volgens mij zijn het mbo-ertjes die geen verstand van de materie hebben.
Dat is heel verschillend.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, als je echt wilt weten wat voor mensen er bij het NHA werken, dan moet je je er even in verdiepen en niet meteen oordelen. Bako, ik zou je volgende opdracht uitbreiden met een briefje met vragen over wat jij verwacht. Inderdaad vervelend dat je zo'n karige reactie kreeg. Hopelijk krijg je betere feedback de volgende keer. Ik zou daar inderdaad gericht naar vragen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het LOI kun je via de website je huiswerk insturen, maar ook een vraag aan je docent stellen in max. 1000 tekens. Dat zal bij jouw cursus toch ook wel kunnen? Even heel goed zoeken op hun site. Bij het LOI is het ook mogelijk om van docent te wisselen...

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, als je echt wilt weten wat voor mensen er bij het NHA werken, dan moet je je er even in verdiepen en niet meteen oordelen.
Nee, dat ga ik niet doen. Ik zou wel gek zijn. Het is sowieso afzetterij. Sommige cursussen kosten rond de 500 euro. Daarvoor kun je je huiswerk laten nakijken en krijg je een pak gekopieerde blaadjes van 10 cent per stuk. Het is blijkbaar de marktprijs, maar mensen laten zich ringeloren. Als ik dan ook nog eens lees dat deze zogenaamde docent geen mail heeft, op vakantie is, onbereikbaar is, zich er vanaf wil doen met een zeven, dan weet ik genoeg over het NHA en dat soort flutopleidingen. Het zijn malafide bedrijven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarios schreef:
Ik vraag me trouwens af wie al die zogenaamde ''docenten'' zijn bij die NHA & LOI cursussen. Volgens mij zijn het mbo-ertjes die geen verstand van de materie hebben.
* Alle online-cursussen op een hoop gooien lijkt me niet correct. Ik was zelf bij de LOI-cursus heel tevreden over de kwaliteit en de begeleiding. * Je commentaar op die ''mbo-ertjes'' vind ik onbehoorlijk.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sommige cursussen kosten rond de 500 euro. Daarvoor kun je je huiswerk laten nakijken en krijg je een pak gekopieerde blaadjes van 10 cent per stuk. Het is blijkbaar de marktprijs, maar mensen laten zich ringeloren.
De docenten zelf worden hier ook van betaald. Zij doen het heus niet vrijwillig; het is hun werk. Er zijn heel veel mensen die werk verrichten dat achter de schermen gebeurt of niet veel in lijkt te houden, maar die worden toch ook gewoon betaald? Bij slechte feedback vind ik dat je het recht hebt om te klagen, maar ik doe ook een cursus die een paar honderd euro kostte en ik heb een docent die goede feedback geeft en ook nog eens supersnel reageert. Ik vind het niet meer dan normaal om die persoon voor zijn moeite te betalen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar vind je het normaal dat je zoveel betaalt voor een flutboekje, meestal gekopieerde bladzijden? Het is gewoon niet normaal hoe belachelijk overpriced die LOI- en NHA dingetjes zijn. Ik heb ooit een aantal cursussen/opleidinkjes via het NHA en LOI genomen (geen schrijfcursussen). De laatste was via het NHA, basiscursus journalistiek. Ik kreeg een flutboekje opgestuurd waar ik niets van geleerd heb. 500 euro. Het was een grote fout. Nooit meer ga ik mijn geld besteden aan dit soort onzin.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begin ook maar een cursus verhalen schrijven en geef alleen cijfers. Lekker makkelijk verdienen. Dit is natuurlijk geen feedback. Ik zou ook proberen om het geld terug te krijgen. Eisen eigenlijk, je hebt daar een goede reden voor.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar vind je het normaal dat je zoveel betaalt voor een flutboekje
Je betaalt dus niet alleen maar voor die boekjes (ik heb er trouwens voor die paar honderd euro drie). Mijn cursus was zo'n 300 euro voor één jaar. Die ene persoon die mijn lessen nakijkt moet daar ook van betaald worden. Als je het even omrekent... Stel dat je die boekje gratis krijgt en de 300 euro helemaal voor de docent is, dan krijgt hij/zij per maand 300/12 = 25. 25 euro per maand per "leerling". Ik lever 2 à 3 opdrachten per maand in. Voor elke opdracht die ik inlever betaal ik dus eigenlijk tot 12,50 voor zijn moeite. Dat is iets meer dan het geld dat ik verdien voor een avondje oppassen. Voor die 12,50 beoordeelt hij soms lange opdrachten en beantwoordt hij vragen. En aan zijn reageersnelheid te merken, zit hij zeven dagen per week (ook in de weekenden en op vakantiedagen krijg ik mijn antwoord met dezelfde snelheid) van 's ochtends tot 's avonds paraat voor zijn leerlingen. En toevallig weet ik dit niet de enige baan van deze docent is. En dan moet ik ook nog voor die drie boekjes betalen, waar veel research in gaat. Er staan veel teksten in van andere boeken, keurig met bron. Deze docent schrijft ze zelf, dus ook voor deze moeite betalen de leerlingen. Maar goed, hier gaat het om een docent die dus wel veel tijd en moeite erin steekt. De cursus die hierboven beschreven werd, klinkt heel wat minder goed. Een stuk duurder en dan met zo weinig feedback. Reden genoeg om te klagen. Ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen dat niet alle cursussen geldverspilling zijn.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste was via het NHA, basiscursus journalistiek. Ik kreeg een flutboekje opgestuurd waar ik niets van geleerd heb. 500 euro. Het was een grote fout. Nooit meer ga ik mijn geld besteden aan dit soort onzin.
Ik heb bij het NTI een cursus 'Journalistiek Schrijven' gevolgd en was zeer tevreden met de feedback die ik kreeg. Soms kreeg ik niet eens een cijfer. Ik wist dus pas toen ik de cursus afhad wat mijn gemiddelde cijfer was. Ik werkte onder andere met een basisboek journalistiek en een handboek voor schrijvers (van Peter Burger). En dat zijn niet bepaald flutboekjes. Dus het is wel mogelijk om een degelijke thuisstudiecursus met leerzame feedback te volgen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste was via het NHA, basiscursus journalistiek. Ik kreeg een flutboekje opgestuurd waar ik niets van geleerd heb. 500 euro. Het was een grote fout. Nooit meer ga ik mijn geld besteden aan dit soort onzin.
Ik heb bij het NTI een cursus 'Journalistiek Schrijven' gevolgd en was zeer tevreden met de feedback die ik kreeg. Soms kreeg ik niet eens een cijfer. Ik wist dus pas toen ik de cursus afhad wat mijn gemiddelde cijfer was. Ik werkte onder andere met een basisboek journalistiek en een handboek voor schrijvers (van Peter Burger). En dat zijn niet bepaald flutboekjes. Dus het is wel mogelijk om een degelijke thuisstudiecursus met leerzame feedback te volgen.
Het basisboek journalistiek van Kussendrager & Van der Lugt? Een allerbelabberst boek. Rommelig, boordevol subjectiviteit, veel te weinig details, en te weinig op de praktijk en de veranderlijkheid van de nieuwe media gespitst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste was via het NHA, basiscursus journalistiek. Ik kreeg een flutboekje opgestuurd waar ik niets van geleerd heb. 500 euro. Het was een grote fout. Nooit meer ga ik mijn geld besteden aan dit soort onzin.
Ik heb bij het NTI een cursus 'Journalistiek Schrijven' gevolgd en was zeer tevreden met de feedback die ik kreeg. Soms kreeg ik niet eens een cijfer. Ik wist dus pas toen ik de cursus afhad wat mijn gemiddelde cijfer was. Ik werkte onder andere met een basisboek journalistiek en een handboek voor schrijvers (van Peter Burger). En dat zijn niet bepaald flutboekjes. Dus het is wel mogelijk om een degelijke thuisstudiecursus met leerzame feedback te volgen.
Het basisboek journalistiek van Kussendrager & Van der Lugt? Een allerbelabberst boek. Rommelig, boordevol subjectiviteit, veel te weinig details, en te weinig op de praktijk en de veranderlijkheid van de nieuwe media gespitst.
Het heeft me anders wel geholpen om te weten hoe een column of een recensie in elkaar zit. (voor zowel de column als de recensie had ik een ruime voldoende). Maar als je het hebt over wat erin staat over de veranderlijkheid van de nieuwe media heb je wel gelijk.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste was via het NHA, basiscursus journalistiek. Ik kreeg een flutboekje opgestuurd waar ik niets van geleerd heb. 500 euro. Het was een grote fout. Nooit meer ga ik mijn geld besteden aan dit soort onzin.
Ik heb bij het NTI een cursus 'Journalistiek Schrijven' gevolgd en was zeer tevreden met de feedback die ik kreeg. Soms kreeg ik niet eens een cijfer. Ik wist dus pas toen ik de cursus afhad wat mijn gemiddelde cijfer was. Ik werkte onder andere met een basisboek journalistiek en een handboek voor schrijvers (van Peter Burger). En dat zijn niet bepaald flutboekjes. Dus het is wel mogelijk om een degelijke thuisstudiecursus met leerzame feedback te volgen.
Het basisboek journalistiek van Kussendrager & Van der Lugt? Een allerbelabberst boek. Rommelig, boordevol subjectiviteit, veel te weinig details, en te weinig op de praktijk en de veranderlijkheid van de nieuwe media gespitst.
Het heeft me anders wel geholpen om te weten hoe een column of een recensie in elkaar zit. (voor zowel de column als de recensie had ik een ruime voldoende). Maar als je het hebt over wat erin staat als het gaat om de veranderlijkheid van de nieuwe media heb je wel gelijk.
Daar heb je dat boekje niet voor nodig hoor. Schrijf een paar maanden lang één keer per week een columpje, laat er feedback op komen door vrienden of familie, of desnoods door dit forum, en je wordt een topcolumniste. Dit boek staat bladzijden lang vol met lappen tekst over wat er toen en toen is gezegd of gebeurd, of whatever, en dan eens in de drie bladzijden staat er iets waarvan je denkt: hey, daar zou ik misschien wat aan kunnen hebben. En dan denk je er iets langer over na en kom je er eigenlijk achter dat je het al wist. 400 bladzijden zouden in 100 bladzijden afgedaan kunnen worden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Dat kan je nou wel zeggen, maar met zo'n cursus ontwikkel je je wel veel sneller door de speciale aandacht die je krijgt. En in het boek van Peter Burger, leer je anders te kijken naar de al bestaande 'schrijfregels'. Dat je bijvoorbeeld door het gebruik van clichés een lang verhaal kort kan maken. Of dat het soms juist wel gepast is om woorden te herhalen. Trouwens, de NTI heeft ook een cursus korte verhalen schrijven in petto. En ik heb daar veel positieve reacties over gelezen.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Dat kan je nou wel zeggen, maar met zo'n cursus ontwikkel je je wel veel sneller door de speciale aandacht die je krijgt. En in het boek van Peter Burger, leer je anders te kijken naar de al bestaande 'schrijfregels'. Dat je bijvoorbeeld door het gebruik van clichés een lang verhaal kort kan maken. Of dat het soms juist wel gepast is om woorden te herhalen.
I Uiteraard, uiteraard. Ik vond het boekje gewoon niet zo waardevol. Dat boekje van Burger heb ik niet gelezen, maar wat betreft het basisboekje journalistiek verwachtte ik meer aankaarting van de technische kant van de zaak. Nu was het meer een soort opsomming van allerlei termen: dit is onthullingsjournalistiek, dit is onderzoeksjouranlistiek etc. Daar heb ik technisch niks aan.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor 'boekjes' schrijf jij, of ben je van plan te schrijven, Bavarois?
Ik schrijf bijna alleen maar absurdisme. Dusja, dat is weer een hele andere tak van sport. Ik ben pas begonnen met een ms te schrijven nadat ik erg vaak op sites columpjes schreef. De columntechniek heeft me wel wat over het schrijven van boeken geleerd, omdat mijn columns vaak uitdagend, een tikkeltje provocerend en een humoristisch tintje hadden. Ze riepen veel reacties op. Dit inzicht heeft me geholpen bij het schrijven van mijn huidige ms en bij het ontwikkelen van ideeën over emotionele prikkeling van de lezer. Toen ik echter vijf jaar geleden begonnen was met een thriller, kwam ik er meteen achter dat ik helemaal niet kon schrijven. Dat was wel even schrikken, want ik dacht dat ik het wel in me had. Het was één groot geploeter, en na anderhalf jaar en 150 pagina's heb ik mijn thriller gedelete. Ik was er totaal niet tevreden over en was alleen maar met de technische kant van de zaak bezig. Mijn boek had geen ziel en geen authenticiteit. Ik heb mijn kop gebroken over waar het eigenlijk mis was gegaan, maar daar kreeg ik geen antwoord op. Toen kwam ik op een nacht thuis. Ik had een gefrustreerde dag achter de rug. Toen ben ik gaan schrijven puur vanuit mijn emotie. Ik liet enkele korte verhaaltjes aan mensen lezen, maar tot mijn grote teleurstelling vond iedereen het belachelijk slecht. Mensen wilden het niet eens meer lezen. Maar ik ben ermee doorgegaan, en op een gegeven moment kregen de verhaaltjes vorm en kwam ik erachter dat ze per toeval komisch-absurdistisch waren. Ik wist eigenlijk nog niks over absurdisme, heb me erin verdiept, ben veel (absurdistische) boeken gaan lezen, heb veel uren gestopt in het verbeteren van mijn techniek, ben aan mijn huidige ms begonnen, kreeg op een gegeven moment steeds meer positieve reacties, en dat leidde tot meer vertrouwen in mijn ms. Nu ben ik op het punt beland dat ik mijn ms aan het herschrijven ben (het is zo'n 400 blz.) en dit herschrijven is trouwens ook iets wat onverwacht lang duurt. Langer dan het schrijven zelf. Op dat punt ben ik nu dus. Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn visie en mijn thema heb gevonden: respectievelijk emotionalisme en absurdisme. Ik zou nooit meer iets anders willen schrijven dan absurdisme. Maar het is wel een verdomd lastig parcours, boordevol twijfel, het schrijven van een boek. En dan is het nog niet eens zeker dat iemand zo gek is om het ooit te willen lezen. Maarja, ik schrijf omdat het moet. Ik heb geen andere keus. Ik kan niets anders. Ik word gedwongen door een ondefinieerbare kracht.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Als ik naar de woorden die je gebruikt dan denk ik dat je taalkundig best wel hoog ontwikkeld bent. En je kan ook mijn aandacht vasthouden. Alleen zit soms je gevoel in de weg, heb ik zo het idee. Klopt dat een beetje met het beeld dat je van jezelf hebt?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Als ik naar de woorden die je gebruikt dan denk ik dat je taalkundig best wel hoog ontwikkeld bent. En je kan ook mijn aandacht vasthouden. Alleen zit soms je gevoel in de weg, heb ik zo het idee. Klopt dat een beetje met het beeld dat je van jezelf hebt?
Klopt helemaal. Het is waarschijnlijk ook daarom dat ik zo gefocust ben op emoties in de literatuur. Omdat ik daar in het dagelijks leven zoveel problemen mee heb. Ik ben een emotioneel verwrongen persoon. Alleen in schrijven kan ik mijn verwrongenheid uiten. In het dagelijks leven zou het tot totale destructie leiden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Als ik naar de woorden die je gebruikt dan denk ik dat je taalkundig best wel hoog ontwikkeld bent. En je kan ook mijn aandacht vasthouden. Alleen zit soms je gevoel in de weg, heb ik zo het idee. Klopt dat een beetje met het beeld dat je van jezelf hebt?
Klopt helemaal. Het is waarschijnlijk ook daarom dat ik zo gefocust ben op emoties in de literatuur. Omdat ik daar in het dagelijks leven zoveel problemen mee heb. Ik ben een emotioneel verwrongen persoon. Alleen in schrijven kan ik mijn verwrongenheid uiten. In het dagelijks leven zou het tot totale destructie leiden.
Is het echt zo erg?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bako, Om op je vraag terug te komen, misschien moet je je wat meer richten tot mensen die ook bij de NHA gestudeerd hebben? Zo bestaat er op de site een studentenplaza waar je kan praten met andere studenten, als ik me niet vergis. Zelf heb ik meer ervaring met de NTI en als je daar deze problemen mee hebt dan zou ik zeggen, neem contact op met je mentor, maar van de NHA weet ik niet eens of ze die daar wel hebben.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bavarois, Als ik naar de woorden die je gebruikt dan denk ik dat je taalkundig best wel hoog ontwikkeld bent. En je kan ook mijn aandacht vasthouden. Alleen zit soms je gevoel in de weg, heb ik zo het idee. Klopt dat een beetje met het beeld dat je van jezelf hebt?
Klopt helemaal. Het is waarschijnlijk ook daarom dat ik zo gefocust ben op emoties in de literatuur. Omdat ik daar in het dagelijks leven zoveel problemen mee heb. Ik ben een emotioneel verwrongen persoon. Alleen in schrijven kan ik mijn verwrongenheid uiten. In het dagelijks leven zou het tot totale destructie leiden.
Is het echt zo erg?
Ja. Zulke mensen bestaan ook he :)