Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe laat je personages door elkaar heen praten?

Voor weer een nieuw verhaal [de oude gaat nog gewoon door hoor, maar deze heeft echt voorrang. Door bepaalde dingen], wil ik in een hoofdstuk waar ik zit de personages door elkaar heen laten praten. Zelf zat ik aan zoiets te denken [slechte zinnen even]: 'eikel,' riep piet... 'hoe kan je dit doen?' schreeuwde kees dwars door jan heen. 'Leer eens volwassen te zijn.' Dat lijkt me niet echt de manier, of wel? Al is het met enkele aanpassingen. Hoe schrijf je een dialoog waar mensen door elkaar praten? Mijn dank is zeer groot. :D Net als het effect van het hoofdstuk op mij

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop niet dat je die zinnen zo in je verhaal zet... Is het echt zo'n grote moeite om even hoofdletters te gebruiken? Los daarvan, ik snap de functie van de (...) niet. En eigenlijk de functie van dat hele stuk niet, want niemand praat echt door de ander heen, daar zijn de zinnen te kort voor - ik zou het eerder onderbreken noemen. Ik kan er ook niet uithalen wie 'Leer eens volwassen zijn' zegt. Er zijn genoeg boeken waarin personages elkaar aanvullen en/of onderbreken, ik zou zeggen: pak eens een goed boek en ga eens kijken of je zo'n gesprek kunt vinden. Uit mijn hoofd weet ik dat er in Harry Potter bijvoorbeeld redelijk wat aanvullingen en onderbrekingen in de gesprekken zitten.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik al aangaf, slecht voorbeeld ;). Dus het heeft verder totaal geen functie in het verhaal die tekst dat daar staat. Ik bedoel dus 2 gesprekken door elkaar, anders is het onderbreken en praten ze alsnog niet door elkaar. En de tip een goed boek te pakken kan wel, maar dan zou het doel van deze site ook enigszins verloren gaan. Lijkt me.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik dat je, als je serieus wilt leren schrijven, niet alleen afhankelijk moet zijn van deze site, maar zelf ook wat initiatief moet tonen. ;) Ik denk niet dat een heel lang gesprek waarin twee gesprekken door elkaar lopen werkt. Korte stukjes wel. 'Dus als je ervan uitgaat dat wiskunde het belangrijkste vak op de middelbare school is...' 'Het is veel te mooi weer voor deze discussie!' viel Kees Piet in de rede. 'Laten we naar buiten gaan!' 'Wiskunde is niet belangrijk,' bemoeide Klaas zich met het gesprek. 'Wat heb je nou aan een stel lompe cijfertjes in deze mislukte maatschappij?' 'Ja, laten we naar buiten gaan!' Jan klapte in zijn handen. 'Naar de zon,' mompelde Koos instemmend. Toon sloeg met zijn vuist op tafel. 'Jongens, een beetje orde alsjeblieft. We hadden het over vakken, niet over eventuele plaatsen waar we deze bijeenkomst eventueel zouden kunnen voortzetten.' Bedoel je meer zoiets als hierboven?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik dat je, als je serieus wilt leren schrijven, niet alleen afhankelijk moet zijn van deze site, maar zelf ook wat initiatief moet tonen. ;) Ik denk niet dat een heel lang gesprek waarin twee gesprekken door elkaar lopen werkt. Korte stukjes wel. 'Dus als je ervan uitgaat dat wiskunde het belangrijkste vak op de middelbare school is...' 'Het is veel te mooi weer voor deze discussie!' viel Kees Piet in de rede. 'Laten we naar buiten gaan!' 'Wiskunde is niet belangrijk,' bemoeide Klaas zich met het gesprek. 'Wat heb je nou aan een stel lompe cijfertjes in deze mislukte maatschappij?' 'Ja, laten we naar buiten gaan!' Jan klapte in zijn handen. 'Naar de zon,' mompelde Koos instemmend. Toon sloeg met zijn vuist op tafel. 'Jongens, een beetje orde alsjeblieft. We hadden het over vakken, niet over eventuele plaatsen waar we deze bijeenkomst eventueel zouden kunnen voortzetten.' Bedoel je meer zoiets als hierboven?
Daar ben ik het dan ook mee eens :). Maar ik dacht dat er misschien verschillende manieren voor zijn. Dat zou ik graag willen horen, wat voor manieren er zijn, en zo. Jou voorbeeld komt in de buurt. Alleen moet dat dus met twee personages gedaan worden. Zeg maar een soort ruzie, daar gil je ook altijd door elkaar heen. Het gaat hier ook om een heel klein stukje.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt inderdaad onderbrekingen en het echt door elkaar heen praten. In jouw vraag lees ik het door de ander heenpraten, terwijl de ander gewoon nog zijn zin afmaakt. In dat geval wordt er dus door elkaar heen gepraat en hoef je dat niet meer uit te schrijven. Wanneer je iemand onderbreekt, maakt de ander zijn zin dus niet af en neemt de ander het gesprek even over. Dan kun je de zinnen wel uitschrijven. Kijk ook maar eens bij ondertitelingen. Onderbrekingen worden vertaald en waneer mensen door elkaar gaan schreeuwen is er ook geen ondertiteling.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De leerlingen uit 3B begonnen door elkaar heen te schreeuwen: 'Dat is niet eerlijk! Waarom moeten wij ervoor opdraaien?' riep iemand. 'Belachelijk! Het is Brittany's schuld,' riep iemand anders. 'Jongens...' De leraar probeerde de klas tevergeefs tot kalmte te manen. Zoiets? Ik zie door elkaar praten eigenlijk bijna nooit voorkomen in een boek, of althans niet dat me is opgevallen. Volgens mij lossen ze het vaak op bovenstaande manier op. Of zo: De leerlingen schreeuwden door elkaar heen. De leraar probeerde de klas tot de orde te roepen, maar niemand luisterde. Misschien dat anderen daar meer inzicht in hebben.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu een onderbreking gedaan, bijvoorbeeeld: 'Waar denk jij -' 'Mee bezig te zijn. Dat gaat jou niets aan.'

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik los onderbrekingen meestal op met 3 puntjes, bij gebrek aan beter. Een klein voorbeeld; "Ik wil gewoon dat jullie...'' "Houd gewoon je mond, oké?" Onderbrak Klaas hem. Puntjes zijn volgens mij niet de beste oplossing, aangezien het ook opgevat kan worden als een stilte, of een twijfel.